De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rating: Thread Rating: 6 votes, 5.00 average.
  #1  
Old 15-07-2012, 17:42
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Porsche 917LH - Le Mans 1970 - Ahrens/Elford - MFH - 1/24

Tijd voor de volgende Model Factory Hiro kit! Dit keer een Le Mans wagen en wel de Porsche 917LH waarmee Vic Elford en Kurt Ahrens in de 24 uur van Le Mans van 1970 reden. Het gaat dus om deze wagen:


Voordat ik over de kit begin, eerst even een beetje geschiedenis over de wagen. Het gaat hier om de zogenaamde “Lang Heck” versie van de 917 en het is chassis 042. De LH versie was ontwikkeld om minder luchtweerstand te hebben en was daardoor zeer geschikt voor het circuit van Le Mans (toen nog zonder chicanes op de Hunaudières). De aandrijving werd verzorgd door een 4.9 liter 12 cylinder welke ook nog eens de krachtigste motor van Porsche was.
Voor 1970 werd deze wagen gebruikt door Porsche Salzburg (de facto het 2e fabrieksteam naast het Gulf team van John Weyer). De race in Le Mans van 1970 was de eerste race voor dit chassis en ze pakten daar meteen pole-position met een tijd van 3.19.08. In de race reden ze lange tijd aan kop maar na 225 ronden moest men stoppen met motorproblemen. Intussen had men nog wel even de snelste race-ronde gereden.
De rest van het jaar werd deze wagen alleen gebruikt voor testen en ook nog even een paar weken "uitgeleend" aan Steve McQueen voor opnamen van de film Le Mans (onder strikte voorwaarde dat alleen Herbert Linge de wagen zou rijden).

Voor 1971 werd de wagen door Martini racing omgebouwd naar een 1971 specificatie Lang Heck en alleen ingezet voor de Le Mans dat jaar. En ook toen pakte deze wagen de pole. Sinds 2009 staat het chassis in het Porsche museum. Ook deze wagen is als kit van MFH te verkrijgen.
Leuk detail nog; enige tijd geleden heb ik al een Porsche 917K gebouwd (hier) en op veel foto's van de start van Le Mans in 1970 zie je deze 2 auto's samen de eerste bocht in gaan!



Dan de kit. Het is een typische Model Factory Hiro kit met veel witmetaal, photo-etch en een kwalitatief zeer mooie (resin?) body. Bij dit soort kits controleer ik eerst of alle onderdelen ook daadwerkelijk aanwezig zijn, zodat ik niet halverwege voor een verrassing kom te staan. Dat was maar goed ook, want de torsie-bar voor de achterwielophanging bleek te missen. De customer support van MFH is gelukkig erg goed en de volgende dag had Kyoko Hiro het onderdeel al op de post gedaan! Intussen ben ik toen verder gegaan met een dryfit van zoveel mogelijk onderdelen om de pasvorm te checken en eventueel onderdelen te corrigeren. Hierbij plak ik gewoon alle metalen onderdelen met CA lijm vast... nu hoor ik jullie denken "maar dan krijg je die toch niet meer los?". Ah, maar een bad van aceton doet wonderen! De CA lijm lost daarin op en de witmetalen en PE-onderdelen worden hierin niet aangetast. (Let op: doe dit niet met plastic, dat lost op!!!).
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	porsche_917lh_01.jpg
Views:	5409
Size:	86.9 KB
ID:	25529   Click image for larger version

Name:	1970-Z-LeMans-1.jpg
Views:	8654
Size:	103.6 KB
ID:	25530  
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #2  
Old 15-07-2012, 17:45
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
En toen was het eindelijk tijd om dan echt te starten met de bouw. Daar we hier te maken hebben met een MFH kit kan ik gerust zeggen dat deze OOB gebouwd gaat worden Als eerste ben ik begonnen met de cockpit. De grondplaat en firewall werden aan elkaar gelijmd en geschroefd met 2 kleine schroefjes.


Vervolgens werd het buizenframe wat hier in komt in elkaar gezet (1e foto) en er voor gezorgd dat dit correct past op de grondplaat (2e foto). Dit stuk frame is trouwens opgebouwd uit 8 onderdelen.




Het probleem is nu echter dat aan beide zijden van dit frame ook nog een stuk cockpit moet komen en dat deze over de onderste draagarm komt te staan. Het wordt dan wel erg lastig om de overgang netjes weg te werken en je houd heel weinig ruimte over om alle kleine onderdelen binnen dit frame nog te plaatsen (o.a. De pedalen). Daarom heb ik het buizenframe met de onderzijde in een laagje aceton gezet zodat de boven- en onderzijde weer los van elkaar komen (eigenlijk heb ik dan via een omweg hetzelfde gedaan als al in het bouwplan staat overigens, maar nu weet ik wel zeker dat alles op elkaar gaat passen). Los van elkaar ziet het er dan zo uit:

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	porsche_917lh_02.jpg
Views:	4512
Size:	96.3 KB
ID:	25531   Click image for larger version

Name:	porsche_917lh_03.jpg
Views:	4560
Size:	141.9 KB
ID:	25532   Click image for larger version

Name:	porsche_917lh_04.jpg
Views:	4619
Size:	113.3 KB
ID:	25533   Click image for larger version

Name:	porsche_917lh_05.jpg
Views:	4518
Size:	133.6 KB
ID:	25534  
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #3  
Old 15-07-2012, 21:21
eyckles's Avatar
eyckles eyckles is offline
Nen dulle plekker
 
Join Date: Dec 2009
Location: Hamme
Posts: 1,304
Hoi Tim,

Dit ziet er weer al een veel belovende "work in progress" uit. Ik blijf met veel interesse volgen.

Mvg,
Lesley
Reply With Quote
  #4  
Old 16-07-2012, 01:03
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Wetende dat jij veel plezier gaat beleven aan de bouw, ga ik met veel plezier je bouwverslag volgen.

Succes ermee.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #5  
Old 16-07-2012, 23:29
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Geabonneerd !
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #6  
Old 22-07-2012, 00:10
ewestra's Avatar
ewestra ewestra is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jul 2011
Location: Lelystad
Posts: 27
Dat ziet er veel belovend uit. Ik was altijd al benieuwd waar en wie deze kit eens ging bouwen. Ben tevens zeer benieuwd naar de inhoud en hoe alles in elkaar past. Het moet een mooi plaatje worden naast de nr. 20.

Succes met de bouw Tim,

Eric
Reply With Quote
  #7  
Old 22-07-2012, 00:39
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Quote:
Originally Posted by ewestra View Post
...........................
Het moet een mooi plaatje worden naast de nr. 20.

Succes met de bouw Tim,

Eric
En om op je vraag van vrijdagavond te antwoorden, zelfs nr 6 kan gebouwd worden. http://www.1999.co.jp/eng/10039412
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #8  
Old 24-07-2012, 20:53
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Vervolgens heb ik het onderste deel van het buizenframe in het chassis geplaatst waarna de 2 zijkanten geplaatst werden (aangegeven door de pijlen bij "1"). Daar waar de overgangen tussen de delen zichtbaar waren werd een en ander opgevuld met secondelijm en bloem waarna er flink geschuurd kon worden. Eens dat klaar was werden de volgende delen aangebracht (links en rechts, zie pijl "2"). Enkele kleine PE en witmetalen delen werden ook al op de achterzijde bevestigd (nog net te zien op de foto hieronder). Dit geheel kan nu in één keer helemaal grijs gespoten worden, inclusief de rest van het buizenframe.



Om een idee te geven wat er verder nog bij komt in de cockpit heb ik de grote onderdelen voor de foto even op hun plek gelegd.



Naast dit grote stuk ben ik ook al begonnen aan een 2-tal subconstructies; de pedalen en de remcylinders. De eerste foto hieronder toont de pedalen zoals ze er nu bij staan. Wat je hier ziet is opgebouwd uit een totaal van 6 onderdelen.



Dan het begin van de remcylinders. Een munt van 1 eurocent geeft aan hoe groot (of klein) dit word. De uiteinden werden uitgeboord en zullen voorzien worden van een staaf die verbonden zal worden met het rempedaal. En met die laatste actie wordt deze bouw dan toch niet helemaal OOB

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	porsche_917lh_06.jpg
Views:	4293
Size:	109.1 KB
ID:	25553   Click image for larger version

Name:	porsche_917lh_07.jpg
Views:	4243
Size:	111.1 KB
ID:	25554   Click image for larger version

Name:	porsche_917lh_08.jpg
Views:	4275
Size:	159.0 KB
ID:	25555   Click image for larger version

Name:	porsche_917lh_09.jpg
Views:	4277
Size:	142.5 KB
ID:	25556  
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #9  
Old 31-07-2012, 20:03
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
En toen was het tijd om de airbrush ter hand te nemen en de cockpit een mooie grijze laag te geven..... of misschien toch niet? Egaal grijs is ook maar zo saai en ik wilde al langer eens kijken of het pre-shaden wat je veel bij vliegtuigbouwers ziet ook zou werken op (sommige delen van) auto's. Het eerste wat ik dan gedaan heb is alle dieper gelegen delen en plekken waar schaduw normaal zou vallen zwart gespoten. Dat ziet er dan ongeveer zo uit:



Gewoon snel even wat zwarte lijnen gelegd met een kleine naald in de airbrush. Merk op dat ik het stuk tussen het smalste deel van de cockpit niet heb gedaan, hier komt later nog een afdekplaat overheen te liggen. Vervolgens heb ik de airbrush gevuld met een XF-20 Medium Grey van Tamiya en ben ik vanuit het midden van de vlakken begonnen met het opvullen. Helaas heb ik er daarna geen foto van gemaakt.... Waarom kan dat nu dan niet alsnog? Dat komt omdat ik nog een stapje verder ben gegaan Na dat de grijze laag goed droog was heb ik diezelfde XF-20 gepakt en aangelengt met een paar druppels wit. Dit ben ik daarna weer vanuit het midden van een vlak gaan spuiten, maar heel licht en zeker niet tot aan de randen van het vlak. Het resultaat is erg subtiel en moeilijk te zien op de foto, maar ik ben er redelijk content mee:


Ter vergelijking, de groene pijl in bovenstaande foto geeft het vlak aan dat ik niet behandeld heb en waar de gewone XF-20 gebruikt is. Volgende stap wordt het spuiten van een blanke laklaag om deze matte laag te beschermen en een klein beetje glimmend te krijgen.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	porsche_917lh_14.jpg
Views:	4215
Size:	222.8 KB
ID:	25565   Click image for larger version

Name:	porsche_917lh_15.jpg
Views:	4218
Size:	120.5 KB
ID:	25566  
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #10  
Old 31-07-2012, 20:09
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Naast de cockpit ben ik ook al begonnen aan het motorblok. Inmiddels weet ik dat Hiro soms idiote detaillering aanbrengt in zijn kits en daarbij is deze geen uitzondering. Deze foto toont de binnenzijde van het kleppendeksel. De linkerpijl geeft 1 van de 2 kleppen aan, de rechter wijst naar 1 van de spark plugs.



Helaas verdwijnen deze details al bij stap 1 van de bouwhandleiding.... Maar niet getreurd, er blijft genoeg moois over wat mij betreft. De volgende stap was dus het in elkaar zetten van het motorblok. De linkerzijde is hier al voorzien van koelribben welke van PE zijn. Enkele gaaatjes werden al uitgeboord en her en der werd nog wat bijgeschuurd/gevijld.



Dit hele blok werd dan in de primer gezet en voorzien van een zwarte verflaag. Nadat deze goed gedroogd was heb ik er nog een licht dry-brush met XF-16 overheen gezet. Ook hier geld dat het meest straks verborgen zal zijn...



Enkele andere motordelen kregen een laagje burnt iron van Alclad en deze heb ik in onderstaande foto even gedryfit. Hier zie je ook de grootste reden waarom je het blok zelf straks nauwelijks meer kan zien.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	porsche_917lh_10.jpg
Views:	4191
Size:	140.9 KB
ID:	25567   Click image for larger version

Name:	porsche_917lh_11.jpg
Views:	4235
Size:	153.2 KB
ID:	25568   Click image for larger version

Name:	porsche_917lh_12.jpg
Views:	4248
Size:	128.9 KB
ID:	25569   Click image for larger version

Name:	porsche_917lh_13.jpg
Views:	4134
Size:	127.7 KB
ID:	25570  
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #11  
Old 31-07-2012, 21:11
Loixrallyfan's Avatar
Loixrallyfan Loixrallyfan is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2009
Location: Valmeer
Posts: 1,524
Quote:
Originally Posted by TvD View Post
En met die laatste actie wordt deze bouw dan toch niet helemaal OOB

Graptje hé Tim

Ziet er allemaal al prima uit.

Grts, Guido
__________________
Reply With Quote
  #12  
Old 05-08-2012, 20:38
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Het motorblok werd nog wat verder onderhanden genomen. Eerst werden de driehoekjes bij de groene pijlen geplaatst. Hier komen later de uitlaakpijpen in en dan zal niemand ze waarschijnlijk ooit meer kunnen zien. Een zelfde lot is de koppelingsplaat beschoren (rechtsonder een detailshot hiervan).Vergis je niet, dit zijn 3(!) onderdelen die ook nooit meer gezien gaan worden zodra de versnellingsbak er overheen gezet wordt.



De 2 onderdelen die bovenop beide zijden van het blok gaan komen werden voorzien van een PE deeltje en een pin (pijl 1). Verder werd onder de 6 kelken een PE deel geplaatst (pijl 2).



In een eerdere post was al een groot bruinig geval te zien. Deze is wat mij betreft te licht en te glimmend van kleur... en dan zou deze volgens de handleiding ook nog voorzien moeten worden van een blanke laklaag! Op de vele foto's die ik inmiddels heb van het motorblok is duidelijk te zien dat deze veel grauwer van kleur moet zijn en een textuur heeft. Om dit effect te bereiken heb ik het onderdeel eerst licht opgeschuurd aan de binnen- en buitenzijde. Vervolgens heb ik aan de binnenzijde een subtiele laag aangebracht met olie-verf (combinatie van zwart en sienna). Op de foto heb ik een onbewerkt onderdeel ernaast gelegd zodat het verschil zichtbaar is.



Dan verder met de voorwielophanging. MFH kits gebruiken meestal schroeven om de ophanging vast te zetten. Nadeel hiervan is dat na 1 of 2 keer proberen ze vaak al geen grip meer hebben en het kruis in de kop al kapotgedraaid is. Het leek me dan ook een aardig idee om de ophanging iets aan te passen. Daarvoor heb ik boutjes en moertjes van 1 mm gebruikt. Op de foto is aan de linkerzijde een onbewerkt onderdeel te zien met 2 bouten. De groene delen geven ongeveer aan waar ik ze in 2 delen heb gesplitst. Het deel zonder de kop werd vervolgens in het witmetalen onderdeel gedraaid (met een beetje lijm zodat deze niet zo maar meer los zal komen). Aan de rechterzijde is het resultaat te zien.



En op het chassis ziet dat er dan zo uit (moertjes zijn trouwens niet geplaatst zie ik nu):

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	porsche_917lh_20.jpg
Views:	4155
Size:	178.3 KB
ID:	25614   Click image for larger version

Name:	porsche_917lh_21.jpg
Views:	4116
Size:	134.8 KB
ID:	25615   Click image for larger version

Name:	porsche_917lh_22.jpg
Views:	4171
Size:	133.9 KB
ID:	25616   Click image for larger version

Name:	porsche_917lh_16.jpg
Views:	4016
Size:	150.1 KB
ID:	25622   Click image for larger version

Name:	porsche_917lh_17.jpg
Views:	4041
Size:	119.2 KB
ID:	25623  

__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #13  
Old 05-08-2012, 21:54
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Ja Tim, knappe update.

De luchtkap ziet er inderdaad nu beter uit. Da's normaal een deel uit polyester en door de jaren heen wordt het sowieso wat bruiner op de echte motor. Dat MFH dan ook nog een laag vernis voorschrijft is er inderdaad over.

Als ik van jou was zou ik echter geen moeren op de 'draadstangen' in de uprights zetten. Op de echte auto zitten de fusépennen vast in de driehoeken, dan kan je misschien beter alles mooi samen lijmen in de wishbone.



Maar ...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Screen Shot 2012-08-05 at 21.50.jpg
Views:	4319
Size:	42.1 KB
ID:	25624  
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра!

Last edited by Gulfie; 05-08-2012 at 21:55.
Reply With Quote
  #14  
Old 01-09-2012, 17:00
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Quote:
Originally Posted by Gulfie View Post
Als ik van jou was zou ik echter geen moeren op de 'draadstangen' in de uprights zetten. Op de echte auto zitten de fusépennen vast in de driehoeken, dan kan je misschien beter alles mooi samen lijmen in de wishbone.
Ga ik eens naar kijken. Het doel was om de ophanging steviger te maken en daar je er later niets meer van kan zien is het ook niet zo erg als ik toch de moeren gebruik.... dilemma

Dan nog wat verder met de bouw.
De voeten van de coureur rustten op een soort gevormde plaat:


Het onderdeel dat in de kit zit is echter een dik witmetalen geval (links op de foto hieronder). Omdat dat er niet zo mooi uit ziet en het heel lastig is om daar die kabel doorheen te laten lopen heb ik een nieuwe gemaakt. Dit heb ik gedaan door een metalen plaatje te plooien over het originele witmetalen onderdeel en daarna bij te knippen.
Links dus het originele onderdeel, rechts mijn versie:


En in de cockpit ziet dat er dan zo uit (incl. pedalen):
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	porsche_917lh_18b.jpg
Views:	3916
Size:	91.6 KB
ID:	25707   Click image for larger version

Name:	porsche_917lh_18.jpg
Views:	4117
Size:	122.8 KB
ID:	25708   Click image for larger version

Name:	porsche_917lh_19.jpg
Views:	3863
Size:	125.5 KB
ID:	25709  
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #15  
Old 01-09-2012, 17:32
eyckles's Avatar
eyckles eyckles is offline
Nen dulle plekker
 
Join Date: Dec 2009
Location: Hamme
Posts: 1,304
Mooie vorderingen. Het motorblok ziet er alvast schitterend uit.

Groeten,
Lesley
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 10:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.