De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 26-01-2011, 20:51
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Porsche 917K Gulf - Le Mans 1970 - Siffert/Redman - Fujimi - 1/24

Zoals beloofd (in de 917 bouw van Guy) de bouw van mijn 917K. Eerst even een beetje historie over deze wagen. Het gaat hier om de wagen waarmee Jo Siffert en Brian Redman (#20) aan de start van de 24 uren van Le Mans in 1970 stonden. Uitgevoerd in de wereldberoemde "Gulf"-kleuren startten ze als 3e. Helaas moesten ze net na half koers opgeven met motorproblemen. Helaas voor het Gulf-team zouden de andere 2 wagens de finish ook niet halen. De overall overwinning ging naar de 917K van Richard Attwood en Hans Hermann. De "K" in de naam geeft aan dat het hier om de korte variant ging (K = Kurzheck). Zo is er ook een 917LH wat dan staat voor "Langheck"; deze werd overigens 2e in deze race.

De wagen die ik ga bouwen is ooit begonnen als chassis nummer 17, maar werd door het team omgenummerd naar nummer 4 (nadat de originele 4 gecrashed was in Brands Hatch). Om het gemakkelijk te maken werd de originele 4 later nummer 17 (snappen jullie 'm nog? ).

In 1971 werd de film "Le Mans" opgenomen met in de hoofdrol Steve McQueen als Michael Delaney. Een piloot in een Gulf Porsche 917K met nummer 20. Niet geheel toevallig omdat een groot deel van de film al tijdens de 24h van 1970 was opgenomen. Op de wagen staan dan ook geen namen van coureurs (met de film in het achterhoofd lijkt het).

Maar genoeg gezeverd over de historie van dez wagen. De kit is er een uit de 917 rij van Fujimi (zie 1e foto). Ik heb er geen review van gemaakt omdat Dominique een van de andere hier al behandeld heeft. Het enige verschil is de motorkap en de decals. Daarnaast heb ik een PE-setje van Renaissance erbij genomen (2e foto). Eventueel had ik nog een volledige motor erbij kunnen kopen, maar daar ik de wagen in gesloten vorm wil tonen is dat wat mij betreft niet nodig.

De 3e en 4e foto tonen enkele dry-fit's. Veel verder dan delen losmaken van de sprue, schuren, licht uitkrassen van panellines en testen of alles netjes past ben ik nog niet gekomen. Het enige dat ik al wel heb gedaan is op de laatste foto met een rode pijl aangegeven; het gat waar voor de Daytona-versie een raam hoort heb ik al voorzien van het "dichte" onderdeel. De naden zullen hiervan nog weggeplamuurd worden.

#1 de doos


#2 de PE-set van Renaissance


#3 testfit van interieur


#4 testfit van body en chassis
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	porsche_917k_01.jpg
Views:	2593
Size:	126.4 KB
ID:	20871   Click image for larger version

Name:	porsche_917k_02.jpg
Views:	2510
Size:	185.3 KB
ID:	20872   Click image for larger version

Name:	porsche_917k_03.jpg
Views:	2545
Size:	119.9 KB
ID:	20873   Click image for larger version

Name:	porsche_917k_04.jpg
Views:	2545
Size:	102.4 KB
ID:	20874  
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #2  
Old 26-01-2011, 22:29
vinnie's Avatar
vinnie vinnie is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2003
Location: Waardamme (Oostkamp)
Posts: 391
Mooi machine en eens wat anders dan een rallywagen Tim.
Mijn aandacht heb je bij deze
Reply With Quote
  #3  
Old 26-01-2011, 23:01
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Persoonlijk vind ik deze uitvoering ook de mooiste onder de 917-en.
Ik ben benieuwd.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #4  
Old 27-01-2011, 00:08
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
< jankmodus>
Dit is een complot!
Jullie proberen mij gewoon onder druk te zetten om de mijne ook te beginnen.
Ik protesteer! De Honda is nog niet, de Ford is nog niet af, de Citroen is nog niet af. Een beetje menselijkheid aub.
< / jankmodus>

Maak er wat moois van. De motor in after-market waarvan sprake kan je bekijken onder deze link.
De uitbreidingsset met extra gedetailleerde remmen heb ik ook. Kijk hier maar eens.
__________________
Groetjes,
Domi.

Last edited by Dominique; 27-01-2011 at 00:08.
Reply With Quote
  #5  
Old 27-01-2011, 01:28
eyckles's Avatar
eyckles eyckles is offline
Nen dulle plekker
 
Join Date: Dec 2009
Location: Hamme
Posts: 1,304
Deze ga ik zeker volgen. Zeer mooie kit. Heb ze ook nog in mijn to do pile liggen.

Lesley
Reply With Quote
  #6  
Old 27-01-2011, 07:07
Doc's Avatar
Doc Doc is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2008
Location: Maasmechelen, deelstaat van de republiek Vlaanderen
Posts: 1,428
Oke, nu ga ik er dus echt eentje in huis halen.
__________________
Reply With Quote
  #7  
Old 27-01-2011, 22:34
vanni vanni is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2003
Location: Ieper
Posts: 705
Voor mij met straten voorsprong de mooiste racewagen ooit gemaakt!!
Mijn aandacht heb je. Ik heb zelf nog een witte Martini-versie liggen.
En mocht je nog iets van docu willen: ik heb een 400blz tellend boek over de 917. 't Is maar dat je 't weet.
__________________
WRC-prono 2006 kampioen
IRC-prono 2009 kampioen
Reply With Quote
  #8  
Old 28-01-2011, 00:10
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by vanni View Post
Voor mij met straten voorsprong de mooiste racewagen ooit gemaakt!!
Mijn aandacht heb je. Ik heb zelf nog een witte Martini-versie liggen.
En mocht je nog iets van docu willen: ik heb een 400blz tellend boek over de 917. 't Is maar dat je 't weet.
Aha. En staat daar toevallig een foto in waarop je kan zien welke kleur de kuipzetels van die witte Martini-versie hebben? (zie mijn eigen thread over deze Porsche 917...)
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #9  
Old 28-01-2011, 09:57
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Quote:
Originally Posted by vanni View Post
En mocht je nog iets van docu willen: ik heb een 400blz tellend boek over de 917. 't Is maar dat je 't weet.
Welk boek is dat als ik mag vragen? En bevat het veel foto's uit die tijd zelf?
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #10  
Old 28-01-2011, 10:31
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by TvD View Post
In 1971 werd de film "Le Mans" opgenomen met in de hoofdrol Steve McQueen als Michael Delaney.
De film kwam uit in 1971, maar volgens mij werd hij opgenomen in 1970 hoor

Nadat de 'echte' 24 uur achter de rug waren is het filmteam van McQueen een aantal weken/maanden ter plaatse gebleven, samen met een groot aantal echte coureurs die de wagens bestuurden. Het verhaal gaat trouwens dat Jacques Swaters van Ecurie Francorchamps de leiding kreeg over de armada Ferrari's 512, omdat Enzo geen interesse meer had in de film eens hij het scenario bekeken had en daarbij vaststelde dat Porsche de film-24 uur zou winnen. Daarom liet het fabrieksteam de Ferrari's na de race achter, onder de hoede van Swaters. Een ander verhaal vertelt dat David Piper, die een scene moest spelen waarin hij de zware crash krijgt met een Porsche, hierbij een been verloor. Tenslotte is er ook nog het verhaal van Bernard de Drijver, die formeel bevestigt dat Steve McQueen zelf een aantal ronden achter het stuur van een Porsche 917 gereden heeft alhoewel dit door zijn verzekering absoluut verboden werd. Hij heeft dit dan ook 'in het zwart' gedaan, zodat niemand het te weten kwam. Maar omdat de Drijver blijkbaar in de pits zat, net naast die van McQueen, heeft hij zelf gezien dat Steve een aantal ronden meegereden heeft...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 28-01-2011 at 10:44.
Reply With Quote
  #11  
Old 28-01-2011, 10:34
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
De film kwam uit in 1971, maar volgens mij werd hij opgenomen in 1970 hoor
Je hebt helemaal gelijk. Ik bedoelde inderdaad dat de film uit kwam in 1971, de opnames werden al eerder gemaakt.
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #12  
Old 28-01-2011, 11:58
Bart.Vandecavey's Avatar
Bart.Vandecavey Bart.Vandecavey is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: May 2001
Location: Knokke-Heist
Posts: 3,806
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
De film kwam uit in 1971, maar volgens mij werd hij opgenomen in 1970 hoor

Nadat de 'echte' 24 uur achter de rug waren is het filmteam van McQueen een aantal weken/maanden ter plaatse gebleven, samen met een groot aantal echte coureurs die de wagens bestuurden. Het verhaal gaat trouwens dat Jacques Swaters van Ecurie Francorchamps de leiding kreeg over de armada Ferrari's 512, omdat Enzo geen interesse meer had in de film eens hij het scenario bekeken had en daarbij vaststelde dat Porsche de film-24 uur zou winnen. Daarom liet het fabrieksteam de Ferrari's na de race achter, onder de hoede van Swaters. Een ander verhaal vertelt dat David Piper, die een scene moest spelen waarin hij de zware crash krijgt met een Porsche, hierbij een been verloor. Tenslotte is er ook nog het verhaal van Bernard de Drijver, die formeel bevestigt dat Steve McQueen zelf een aantal ronden achter het stuur van een Porsche 917 gereden heeft alhoewel dit door zijn verzekering absoluut verboden werd. Hij heeft dit dan ook 'in het zwart' gedaan, zodat niemand het te weten kwam. Maar omdat de Drijver blijkbaar in de pits zat, net naast die van McQueen, heeft hij zelf gezien dat Steve een aantal ronden meegereden heeft...
Jan Lammers speelt ook mee in de film, als stuntpiloot...
__________________
WRC-prono 2009 kampioen
Reply With Quote
  #13  
Old 28-01-2011, 22:40
vanni vanni is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2003
Location: Ieper
Posts: 705
Quote:
Originally Posted by TvD View Post
Welk boek is dat als ik mag vragen? En bevat het veel foto's uit die tijd zelf?
Het is deze knaap van 496blz & 900 foto's:
écht de complete geschiedenis van de 917.



Sennake: Helaas geen enkele foto waarop de zetel vd witte Martini 917 te zien is. Wel heb ik er één vd grijze Martini tijdens de Spa 1000km 1971, en daar had de wagen een rode zetel, idem voor de Gulf-versies.
__________________
WRC-prono 2006 kampioen
IRC-prono 2009 kampioen

Last edited by vanni; 28-01-2011 at 23:10.
Reply With Quote
  #14  
Old 29-01-2011, 19:19
eyckles's Avatar
eyckles eyckles is offline
Nen dulle plekker
 
Join Date: Dec 2009
Location: Hamme
Posts: 1,304
Aan mijn foto te zien van het Porsche Museum is de zetel zwart of het kan ook zwarte stof zijn.

Lesley
Reply With Quote
  #15  
Old 29-01-2011, 20:48
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Quote:
Originally Posted by eyckles View Post
Aan mijn foto te zien van het Porsche Museum is de zetel zwart of het kan ook zwarte stof zijn.
Dat zie ik ook op mijn foto. Maar, dat wil niet zeggen dat de zetel ook zwart was in 1970! Als je een model natuurgetrouw wil namaken, dan kan je beter uit gaan van foto's van toen. Bij restauraties wil men nogal eens zaken anders doen dan op het origineel Ik heb meerdere foto's van de Gulf 917K uit die periode ('70/'71) waarop duidelijk te zien is dat de zetel rood is. Conclusie: ik zal nog wat extra moeten zoeken om zekerheid te krijgen over de kleur van de zetel....
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."

Last edited by TvD; 29-01-2011 at 21:07.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 06:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.