De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Autosport algemeen
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 02-06-2008, 14:42
Volano Volano is offline
De Paddock Rookie

Quote:
Originally Posted by Coach Ep View Post
Een voorbeeld van de 'code 60' vlag vind je hier:

http://home.quicknet.nl/qn/prive/fj....es/image7.html
(plaatje wilde niet verschijnen )
Hmmm op deze vlag zullen ze toch iets trager gaan dan code 60
Vraag me af of je tegen 9 km/u nog wel de sacramentsheuvel in Zolder of eau rouge in franco op geraakt
Reply With Quote
Old 03-06-2008, 21:59
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)

Quote:
Originally Posted by Coach Ep View Post

@Mark: wanneer ga je solliciteren voor wedstrijdleider?
Don't push me

Ik heb met deze thread geprobeerd een bepaalde tendens te signaleren. Vroeger was er nooit gemekker omtrent de SC. En nu? Fout op fout, flater op flater en ongeluk op ongeluk.

Moet de SC verboden worden? Nee, iedereen moet back to basic! Coureurs moet vlagsignalen opnieuw leren respecteren, marshals moeten weer leren correct vlaggen. Koersdirecties moeten weer bestaan uit mensen die in staat zijn om hun eigen functie faudlooz te schrijven, veiligheidsmensen op de toren moeten weer echte mannen worden.

M.a.w., de algehele kwaliteit moet vooruit van iedereen die betrokken is bij autosport. Oftewel, met dergelijke opmerkingen zal ik nooit in aanmerking komen voor welke functie dan ook binnen de autosport

Enkele punten die verbeterd kunnen worden:
-Marshals correct vlaggen! Er zit teveel willekeur en onduidelijkheid tussen. CZ kent weer een gestrekt geel, bij de FIA kennen ze dat weer niet. Als ik coureur was zou ik gewoon vol doorknallen, het zal wel loslopen
-Coureurs moeten de vlaggen respecteren als deze correct worden gegeven. Indien niet, keiharde sancties
- SC-chauffeurs moeten erkende piloten zijn.
- Waarom heeft een SC geen rolkooi? Deze is toch ook in wedstrijd op de baan?
- Koersdirectie moet vaker rood gebruiken i.p.v. SC
- Koersdirectie moet bestaan uit mensen die kunnen aantonen dat ze bepaald nivo vertonen. Ik persoonlijk ken enkele mensen die vertoeven in deze organen die normaal gesproken niet eens in aanmerking zouden komen voor de functie van nietsnut.
- Idem dito voor bepaald volk bij de veiligheid op de toren. Ik ken er zelfs eentje die minderjarige aan een perskaart helpt i.p.v. op te komen voor zijn vrijwilligers als deze weer eens onheus bejegend worden door een medewerker van CZ (management-nivo)!

Het amateurisme tiert welig binnen onze sport, ik wacht op de eerste dode als gevolg van het gajes wat actief is binnen onze sport.
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
Old 04-06-2008, 08:38
redje's Avatar
redje redje is offline
De Paddock Regular

Wat betreft de rolkooi in de SC:
In Spa is er bij mijn weten maar 1 interventievoertuig met een rolkooi en dat is de Medical Car Alpha, die bij elke racestart het veld volgt in de eerste ronde. De rest zijn standaardwagens.
In Zolder weet ik het nog zo goed niet, maar ik heb daar nog geen enkel interventievoertuig met rolkooi gezien. Race Rescue is misschien een uitzondering.

Wat betreft piloten in MC/SC:
Spa vereist dat dit mensen zijn met race/rally-ervaring. Anders kom je er niet aan de bak. Voor de fire's en extrication zijn ze niet zo streng dacht ik.
De regels van Zolder ken ik niet. Wat ik wel al gezien heb is dat mannen van racecontrol er met een Mondeo'ken vertrekken vanuit de pitlane, zonder gordel aan te doen. En het was geen situatie waar elke seconde telde.
Reply With Quote
Old 04-06-2008, 15:11
Jay's Avatar
Jay Jay is offline
De Paddock Rookie

Quote:
Originally Posted by redje View Post
In Zolder weet ik het nog zo goed niet, maar ik heb daar nog geen enkel interventievoertuig met rolkooi gezien. Race Rescue is misschien een uitzondering.
Bij mijn weten heeft geen enkele interventiewagen op Circuit Zolder een rolkooi.
Zelfs die van Racerescue niet!

Grtz
Old 04-06-2008, 19:03
SMM DOC SMM DOC is offline
De Paddock Rookie

In Zolder stelt men momenteel geen enkele eis meer, noch qua materiaal, noch qua competentie, noch qua ervaring. Het enige wat telt is dat het niks mag kosten.

En waarom zou je in godsnaam een rolkooi gaan inbouwen in een interventiewagen wanneer de inzittenden het vertikken een helm op te zetten of zelfs maar hun gordels aan te doen???

Maak geen vergelijkingen met of neem geen voorbeeld aan buitenlandse organisaties. Daar weet men wat professioneel betekent.
Old 04-06-2008, 22:06
A.J.'s Avatar
A.J. A.J. is offline
De Paddock Sponsor

safety cars verbieden?
Ben de laatste jaren veel races gaan bekijken in de USA, en daar hebben ze helemaal geen problemen hiermee. Ze worden voor ieder voorval ingezet (soms te vaak) maar de piloten gaan allemaal van het gas af en de pace car vertrekt tot aan de eerste bocht en blijft aan de binnenkant rijden. Iedereen rijdt er rustig om heen tot de leider komt en die pikt hier gewoon op aan... zelden of nooit miserie mee gezien. Maar ze hanteren wel steeds een gouden regel. De pitlane blijft dicht tot het veld aangesloten is. Meestal na 2 ronden.

Met de discipline op de europese circuit is een code 60 het beste. Want de helft van de deelnemers in een race weten niet eens op welke plaats ze rijden of zelfs hoe een safety car procedure werkt...

Tijdens LMS in Spa ook zo'n warboel. De safety car komt op de baan net na de leider... Laat het hele veld passeren en tegen dat de leider bij hem is gaat deze de pits in... weer iedereen voorbij laten tot de neuwe leider achter hem hangt... gaat deze ook pitten zodat als de originele leider opnieuw achter de SC hangt, de helft van het veld 2 keer voorbij de SC en constant auto's tegen hoge snelheid op het circuit, want ze moeten telkens 7 km inhalen... bizar.
In Grand Am en NASCAR kan het wel... maarja, wat in de USA gebeurt vinden velen toch steeds slecht

Tijdens de kleine club races die ik organiseer opteer ik ook voor de code 60 omdat op deze manier het minste tijd verloren gaat. De discipline is er ook.
Old 04-06-2008, 22:30
ICEMAN's Avatar
ICEMAN ICEMAN is offline
De Paddock Regular

Als er een SC situatie is, zou de Sc gwn moeten wachten tot de snelheid eruit is & dan pas op de baan komen. Maar piloten vinden het blijkbaar normaal om volle bak door te vlammen als overal geel uit is met SC borden. Stel dat er dan baanposten aan het werk zijn, terwijl de heren piloten aan het racen zijn onder geel & het niet tijdig opmerken. Ik zou de gevolgen niet willen zien...
Old 04-06-2008, 23:01
Thomaske Thomaske is offline
De Paddock Enthousiast

Quote:
Originally Posted by ICEMAN View Post
Als er een SC situatie is, zou de Sc gwn moeten wachten tot de snelheid eruit is & dan pas op de baan komen. Maar piloten vinden het blijkbaar normaal om volle bak door te vlammen als overal geel uit is met SC borden. Stel dat er dan baanposten aan het werk zijn, terwijl de heren piloten aan het racen zijn onder geel & het niet tijdig opmerken. Ik zou de gevolgen niet willen zien...
Remember een viertal jaar geleden tijdens de laatste race van het Belcar seizoen toen de startcrash op de rechte lijn gebeurde?

Hoe kwamen de Vipers toen langst geschoten en de Marshalls stonden er nog geen meter van af. En dan zie je onze Nederlandse vriend David Hart ook nog eens door de grindbak van de eerste linkse gaan. Dit is een goed voorbeeld!

Mvg
Reply With Quote
Old 04-06-2008, 23:02
De Paddock Enthousiast

Quote:
Originally Posted by ICEMAN View Post
Stel dat er dan baanposten aan het werk zijn, terwijl de heren piloten aan het racen zijn onder geel & het niet tijdig opmerken. Ik zou de gevolgen niet willen zien...
Je weet het toch al

Remember the flying Marshal?

Mvg
Reply With Quote
Old 04-06-2008, 23:13
ICEMAN's Avatar
ICEMAN ICEMAN is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally Posted by Thomaske View Post
Remember een viertal jaar geleden tijdens de laatste race van het Belcar seizoen toen de startcrash op de rechte lijn gebeurde?

Hoe kwamen de Vipers toen langst geschoten en de Marshalls stonden er nog geen meter van af. En dan zie je onze Nederlandse vriend David Hart ook nog eens door de grindbak van de eerste linkse gaan. Dit is een goed voorbeeld!

Mvg
Zo'n situaties bedoel ik net. Ongehoord!

Quote:
Je weet het toch al

Remember the flying Marshal?

Mvg
I remember.

Daarom was het in die situatie zeer nuttig van geel gestrekt te geven.
Old 05-06-2008, 04:10
Pascal Pascal is offline
A4993

Vroeger was alles beter is een motto dat ik niet zo dikwijls gebruik. Maar toch even dit....

A.J. en ook Pompierke zullen het zeker bevestigen. In die tijd was er nog een soort wederijds begrip en respect tussen piloten en baanposten. De piloten respecteerden het werk van de baanposten en vice versa. Je kon bij wijze van spreken een oliespoor bestrijden in jouw sector door alleen de gele vlag te zwaaien in jouw sector. Een SC was toen minder nodig door het respect waarvan hiervoor sprake.

Ikzelf ben gestopt als baanpost omwille van een hoop extrasportieve redenen maar ook omwille van het feit dat ik me niet altijd nog veilig voelde. Niet alleen door de houding en vertrouwen van leden van je eigen ploeg maar ook door dit van leden van ploegen in de sector voor en achter ons. Als je een interventie moet doen in je sector, vereist dit soms een signaal (gele vlag) van de ploeg voor je. Als je deze dekking niet krijgt sta je natuurlijk in je blootje...

Afgelopen zondag heb ik me alweer geërgerd aan sommige situaties van baanposten. Bvb op post 12 (tweede gedeelte van de Villeneuve) stonden slechts 4 baanposten. Ik heb er alleszins slechts 4 gezien. Mijn idee een beetje weinig voor zulke post. Al moet ik zeggen dat post 11 wel goed bemand was. Daar hadden ze echter niet altijd tijd voor de wedstrijd. Tijdens de wedstrijd van de Formule BMW was de postoverste bezig met het aansteken van de BBQ. Dit gebeurd op post, tussen de vangrail en de muur, ter hoogte van de vlaggenpost en veroorzaakte een open vuur. Dus duidelijk zichtbaar voor de toeschouwers. Welk gedacht moeten deze toeschouwers hebben als er net op dat moment zich een ongeval voordoet en de interventie niet helemaal zou lopen zoals verhoopt. "Voor zijn BBQ heeft hij aandacht maar bij het ongeval is hij van weinig betekenis", zou een uitspraak kunnen zijn die voor de hand ligt. Mag ik je er bovendien attent op maken dat je eigenlijk niet mag roken op post. Over een BBQ staat er niets in de statuten, als ik me niet vergis ????

Het is niet alleen zichtbaar voor de toeschouwers maar moet ook zichtbaar zijn voor de mensen op de toren. Sinds enkele jaren staan er namelijk overal rond het circuit camera's die meer kunnen zien dan je wel denkt. Je kan er indien nodig mee inzoemen tot in je broekzak. Waarom reageert men niet van op de toren ? Heeft men ergens schrik voor ? En zoja, waarvoor ?

Trouwens, dergelijke situaties vallen mij al een hele tijd op maar ik heb er nooit op gereageerd. Misschien was het nu wel eens tijd en vandaar dat ik er dan maar eens iets over schreef.

C U
Reply With Quote
Old 05-06-2008, 13:45
De Paddock Enthousiast

Quote:
Originally Posted by Pascal View Post
Sinds enkele jaren staan er namelijk overal rond het circuit camera's die meer kunnen zien dan je wel denkt. Je kan er indien nodig mee inzoemen tot in je broekzak. Waarom reageert men niet van op de toren ? Heeft men ergens schrik voor ? En zoja, waarvoor ?

C U
Zoals je al zelf aan hebt gehaald stonden er maar 4 man op post. Dit was niet de enige post met een kleine bezetting. Op Post 17, de post van de Ickx chicane stond MAAR 2 man.

Als je de jongens die komen vlaggen nog eens op hun vingers gaan tikken omdat ze BBQ gaan doen, dan ga je nog veel minder volk hebben.

Oké, het is ongehoord dat de postoverste de BBQ aanmaakt tijdens een race terwijl er op P11 genoeg ander volk staat. Maar wat doen we eraan.

Een opmerking geven kan je doen maar dan loop je ook de kans dat ze Spa-Francorchamps verkiezen boven Zolder. En dat zou ikzelf nog niet zo raar vinden als je weet wat er afgelopen weekend reed op Spa en wat op Zolder. Keuzes zijn snel gemaakt hoor...

Mvg
Reply With Quote
Old 05-06-2008, 15:45
crosserke crosserke is offline
De Paddock Rookie

Nu heb ik niets tegen baanposten want zonder deze mensen is er geen autosport te beleven.Maar wat me wel van het hart moet is het volgende.Zeker in Francorchamps zie ik de meeste baanposten staan met een fototoestel.Ik heb er al zien vlaggen terwijl ze een foto proberen te nemen.Ook al een baanpost door een zandbak zien lopen naar een auto met een wapperend fototoestel rond de hals.In Bruxelles moest iedereen eens op de foto met een gestrande piloot terwijl de race verder ging.Als iedereen doet wat hij moet doen(niet alleen de baanposten)zal het voor allen veiliger zijn.
Reply With Quote
Old 05-06-2008, 15:53
De Paddock Enthousiast

Normaal mogen Marshalls geen foto's maken.

Echter als er genoeg volk op post is kan één van hun wel even foto's maken van op hun post. Hier heeft niemand problemen mee.

Ik ken genoeg marshalls die het doen en als er een auto in de grindbak rijdt, zijn die er als eerste bij.

Ook RJ maakt foto's als Marshall. Op donderdag trainingen ga ik steeds een goedendag zeggen. Als hij foto's maakt houdt hij het circuit perfect in orde. Als het heel druk is houdt hij zich niet bezig met foto's maken en als er iets moest gebeuren gaat het fototoestel heel snel aan de kant. Zachte landing of niet, dat is dan het minste van zijn zorg want hij moet voor de veiligheid instaan.

Zolang ze hun werk maar goed doen, kan niemand er problemen mee hebben.

Mvg
Reply With Quote
Old 05-06-2008, 19:37
Pascal Pascal is offline
A4993

Quote:
Zoals je al zelf aan hebt gehaald stonden er maar 4 man op post. Dit was niet de enige post met een kleine bezetting. Op Post 17, de post van de Ickx chicane stond MAAR 2 man.

Als je de jongens die komen vlaggen nog eens op hun vingers gaan tikken omdat ze BBQ gaan doen, dan ga je nog veel minder volk hebben.

Oké, het is ongehoord dat de postoverste de BBQ aanmaakt tijdens een race terwijl er op P11 genoeg ander volk staat. Maar wat doen we eraan.

Een opmerking geven kan je doen maar dan loop je ook de kans dat ze Spa-Francorchamps verkiezen boven Zolder. En dat zou ikzelf nog niet zo raar vinden als je weet wat er afgelopen weekend reed op Spa en wat op Zolder. Keuzes zijn snel gemaakt hoor...

Mvg
Ten eerste : jouw mening is enorm gekleurd. Ik zal niet in detail treden...
Ten tweede : je kent er niets van.
Ten derde : je spreekt jezelf tegen in de reply hiervoor.

Je vindt dat BBQ-en op post (niet achter de draad in de buurt van de post maar wel degelijk op post) ongehoord is maar je mag de postoverste hiervoor niet op de vingers tikken. Rare mannen die amateurfotografen. Er zijn echter meerdere instanties die dit zouden kunnen. Zoals de veiligheid van CZ, de RACB, de NKBK, de organisator, de cup-promotor, de verzekeraar etc. Ze zullen best hun redenen hebben om dit niet te doen. Al kan ik heel wat redenen opsommen om het wel te doen.

Stel je maar eens voor dat er zich een ongeval voordoet waarbij wordt aangetoond dat de BBQ rechtstreeks of onrechtstreeks de oorzaak of aanleiding van het ongeval is of tot een verergering van de gevolgen heeft toegedragen. Ik wil niet in de plaats van de baanpost of zijn hiërarhische meerderen staan. Ze rijden met u van het kastje naar de muur, zoals ze zeggen. De inbreuk "Schuldig verzuim" is in het strafwetboek nogal ruim omschreven zoals je misschien wel weet, of ook niet...

Dat er gelijktijdig een wedstrijd is in Spa, Zolder, Maasmechelen of waar dan ook, daar heeft de piloot die op post 12 in de muur gaat, geen boodschap aan. Ook dat heeft simpelweg met organisatie van de kalender en met logische inzet van je effectieven te maken. Opnieuw een taak voor RACB, NKBK, CZ, Spa etc... Uiteraard in overleg, en daar wringt het schoentje.

Sommige baanposten maken een te groot verschil tussen een wedstrijd F1 en laat ons maar zeggen 2PK's. Ik ben ermee akkoord dat de adrenaline tijdens een F1-wedstrijd wat hoger ligt dan bij 2PK's, ook bij baanposten. Al kan ik me niet inbeelden dat een postoverste gaat BBQ-en tijdens de kwalificaties van de F1. Alhoewel, ik zou er ook niet te veel durven op verwedden...

Kortom : iedere piloot verdient eigenlijk evenveel aandacht met het oog op zijn veiligheid.

Over foto's nemen op post ga ik niet opnieuw beginnen. Daar hebben we het enkele jaren geleden al eens over gehad. Het zal wel ergens op het forum te vinden zijn.

C U

Misschien wat afsplitsen want het gaat hier al lang niet meer over de SC.
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules