![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
Wanneer gaan safety-cars verboden worden?
Wanneer gaan safety-cars verboden worden? Behalve dat ze het wedstrijdverloop altijd nadeling beinvloeden voor de koplopers zitten er nog meer haken en ogen aan.
De leider oppikken lukt ze zo goed als nooit. Gevolg? Iedereen voorbij sturen totdat de SC de leider in het oog heeft. Die wat ze doorlaten knallen dan weer op racesnelheid over de baan om aansluiting te vinden bij de SC. En soms? Soms gaat het helemaal mis: Quote:
![]()
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited. |
#2
|
||||
|
||||
Een code 60 vind ik geen slechte oplossing, zolang er strikt op toegekeken wordt. Het oppikken van de leider met een SC is (vooral in endurance) niet altijd evident.
Op zich niet zo raar dat er accidenten gebeuren tijdens een SC, die moeilijk de leider kan oppikken, maar dat ook de SC geraakt wordt, vind ik nog het ergst van al. ![]() ![]() |
#3
|
|||
|
|||
Mark ben jij daar geweest? Ik denk het niet!
Ik was aanwezig op de Spa Euro Race. Ten eerste is het niet in blanchimont gebeurt maar juist ervoor tussen post 22 en 23. De Blanchimont is post 24. Dat zou jij als baancommisaris moeten weten. Wat er juist gebeurt is dat de safetycar zich vergist heeft van Marcos. hij dacht dat hij Cor Euser zag aankomen en is er onmiddelijk gaan voor rijden. Iedereen maakt wel eens een fout. Dat is menselijk. |
#4
|
||||
|
||||
Quote:
Als je even de moeite had genomen om de volledige tekst te lezen had je gezien dat Mark enkel de tekst overgenomen had van de daaronder vermelde site en hoefde je hierop niet te reageren. ![]() Met vriendelijke groeten |
#5
|
||||
|
||||
Quote:
Mark heeft zich gebaseerd op het bericht dat op de website van de organisatie staat. De schrijver van dat bericht heeft het over Blanchimont en is dus fout, niet Mark. Dat de safety car zich vergist is inderdaad menselijk. Dat ze hun vergissing proberen recht te zetten is ook normaal. Daar wordt ook geen kritiek op gegeven. Waar het over gaat is het gedrag van de piloten. Bij een safety car worden over het hele circuit gele vlaggen en een bord SC getoond. Het is aan de piloten om direct van het gas te gaan en op een trager tempo bij de safety car aan te sluiten. Wat zien we echter gebeuren (niet alleen in Spa, ook in Zolder): het hele veld gaat op volle snelheid door tot ze aansluiten in de file achter de safety car. Doordat de safety car iedereen doorliet was er geen file en ging men dus te snel om de safety car tijdig te zien. Het gevolg was een aanrijding. Gaan we eens proberen om hier een constructieve discussie over de safety car en code 60 te houden? We moeten niet altijd zwartkijkers zijn ![]() Mogelijke oplossingen: 1) De safety car wacht tot het hele veld achter hem rijdt. Vervolgens wordt iedereen doorgelaten tot ze de leider weer achter hun hebben. Hierna wachten ze weer tot iedereen achter de safety car rijdt. Hierdoor kan het adrenalineniveau van de piloten al wat zakken en zullen ze (hopelijk) tegen verminderde snelheid hun ronde goedmaken om vervolgens weer rustig aan te sluiten achter de safetycar. Dit duurt wel verschillende ronden en is dus minder racen voor de piloten. 2) Code 60 wordt gegeven en iedereen gaat van het gas af. De marshals kunnen hun werk doen met minimale risico's en de piloten kunnen sneller weer racen dan bij een safetycar. Het (enige) nadeel van een Code 60 is dat de marshals continue verkeer hebben en dus altijd moeten opletten als ze in hun sector over de gehele breedte moeten werken. Uiteraard moet hierop een strenge controle zijn. 3) Wat van een combinatie van Code 60 en safetycar? Er wordt een Code 60 gegeven waardoor iedereen trager gaat rijden. Wanneer het nodig is dat de marshals moeten werken over de hele breedte van hun sector (vb: takelen van wagens, bestrijden groot oliespoor) dan kan men beslissen om de safetycar in te zetten. Op die manier heeft de safetycar tijd genoeg om direct voor de juiste wagen te gaan rijden. De rest van het veld kan ook rustig aansluiten. Eens alles opgeruimd is kan de safetycar binnenkomen en wordt de race hervat. |
#6
|
||||
|
||||
Hallo allemaal,
Eerste postje hier en dus even onder de naam van mijn vriend. Voor rallybiet: Blanchimont bestaat eigenlijk uit twee aaneengesloten bochten en loopt dus van iets voorbij 22 tot 24. Het ongeval was wel degelijk in een stuk van Blanchimont. Stavelot loopt toch ook over meerdere posten? En zo kan ik nog wel wat bochten opnoemen. Ik werk op Spa in een extractieteam, dus wel aanwezig op de scène by the way en gekend met het circuit. Verder; als de safety inderdaad de verkeerde opgepikt heeft, dan doet hij dat niet alleen. Het is de toren die mee helpt om de juiste uit te pikken. Maar het ganse incident op de SC afschuiven zou te makkelijk zijn. Maar al te vaak zien wij piloten (daarom niet de leiders van een race) die vb. de Medical Car niet durven inhalen. Ze weten vaak niet wat en wie ze plots tegenkomen en hoe ze moeten reageren. In dit geval heeft één van de waarschijnlijk minder ervaren piloten de SC laat opgemerkt, beetje gepanikeerd, er niet durven voorbij gaan en is boven op de rem gegaan. De rest heeft zich mispakt aan dat remmanoeuvre en het gevolg is gekend. Als hun uitleg klopt tenminste, want de definitieve uitleg zal wel door de verkeersdeskundigen gegeven worden. Ottooke, uw combinatie van een code 60 + eventueel een safety car klinkt heel mooi! ![]() Momenteel is het safety car gebeuren helemaal niet veilig voor alle betrokkenen. Incidenten onder SC zijn schering en inslag. Piloten gebruiken het om tijd goed te maken, terwijl de bedoeling nu net is om de snelheid naar beneden te halen. Bovendien zouden ze overal trager moeten rijden, niet alleen in de gele zone. Meestal zijn er op dat ogenblik interventievoertuigen onderweg en het laatste wat Spa (of eender welk circuit) kan gebruiken is nog een voertuig voor de schroothoop. We hebben in een half jaar tijd al twee incidenten gehad waarbij interventieploegen betrokken waren en gelukkig zijn er tot nog toe alleen maar lichtgekwetsten gevallen onder de crews, maar het had met gemak veel erger kunnen zijn. De Safety zag er echt niet goed uit. Proficiat trouwens aan Seat! Het was een Seat Leon Sportversie. Geen circuitwagen dus, maar standaard uitrusting, geen rolkooi, geen vierpuntsgordels, ... Alle airbags hebben hun werk gedaan en wij hebben onze vrienden heelhuids terug. Chapeau! Terug on topic: meer code 60 dus, dat meteen in werking kan treden! SC wordt nu meteen getoond, maar het duurt daarna tot 5 minuten voor alles trager rijdt zoals het hoort. Op die tijd is de interventie soms al afgelopen... Code 60 werkt zodra het gegeven wordt!! En voor grotere incidenten is de combinatie met SC een mogelijke oplossing. Tenslotte zijn we daar allemaal als vrijwilliger aan het werk en het is zo al gevaarlijk genoeg, lijkt me. Leen C lid van B-MET (Belgian Medical Extrication Team) |
#7
|
||||
|
||||
En dan nu voor de mensen die géén marshal zijn: wat is code 60 precies???
|
#8
|
||||
|
||||
géén SC, maar er mag nergens op het circuit sneller gereden worden dan 60 km/u. dat is wat de Dunlop Cup (sorry dat ik niet de volledige naam gebruik
![]()
__________________
|
#9
|
|||
|
|||
Quote:
![]() Neenee, het is een goed systeem. Maar het kent ook enkele nadelen zoals wat doen als de piloot voor u geen 60 rijdt maar maar 50km/u. Mag je hem dan voorbij? Nee dat mag je niet. Maar je verliest wel terrein! Mvg |
#10
|
||||
|
||||
Quote:
![]()
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited. |
#11
|
|||
|
|||
Quote:
C U |
#12
|
||||
|
||||
Code 60 kan behaald worden om gewoon iedereen te laten rijden met de pitlimiter aan.
|
#13
|
|||
|
|||
Quote:
Gewoon bordjes zetten naast het circuit met u rijdt xx km/u ![]()
__________________
www.krisgilissen.net |
#14
|
|||
|
|||
Het systeem is gebaseerd op een Engelse variant waar ze met de geel/zwart geblokte vlag precies het zelfde (proberen te) bewerkstelligen. Alleen wordt de koploper zeg maar als Safety Car gebruikt, met andere woorden: deze dicteert het tempo en de rest sluit aan. Heb je in ieder geval niet het probleem dat de verkeerde wagen wordt opgepikt maar wel kan er de discussie ontstaan wie nu eigenlijk de koploper is. En het probleem van over de baan voortjakkerende wagens los je niet op.
Een voorbeeld van de 'code 60' vlag vind je hier: http://home.quicknet.nl/qn/prive/fj....es/image7.html (plaatje wilde niet verschijnen ![]() helaas wordt de vlag niet helemaal in de juiste positie getoond (sommige rijders zullen missschien denken dat ze maar 09 km/u mogen ![]() De vlag is ontwikkeld door de Zomeravondorganisatie in Nederland van Huub Vermeulen en Ria Waterreus en wordt daar al een flink aantal jaren met succes ingezet. Ik was er oorspronkelijk niet zo'n voorstander van maar met het absurd toegenomen gebruik van de Safety Car deel ik Mark's opinie inmiddels van harte! De problemen bij de inzet van de SC ligt natuurlijk niet bij de rijders alleen; sterker nog: de wedstrijdleiding is hier m.i. de hoofdschuldige van (in zijn algemeenheid, ik heb het niet over het specifieke geval dat afgelopen weekend op Spa heeft plaatsgevonden). Door het jarenlang onvoldoende straffen van overtredingen onder lokale gele vlaggen (vroeger stil/gestrekt, tegenwoordig gezwaaid) en het - als result van het niet aangepaste rijgedrag van vele rijders - 'verzwaren' van vlagsignalen die voor ernstigere situaties van toepassing waren, heeft de wedstrijdleiding zich in een positie gemanouvreerd waarbij zij in feite nog maar 1 oplossing voor handen heeft voor welk incident op de baan dan ook, de SC. Voorbeeld: dubbel geel wordt getoond indien de baan deels of geheel geblokkeerd is. Tegenwoordig (dit kunnen we allemaal wekelijks constateren op tv) is dubbel geel al heel gewoon voor een wagen die naast de baan staat. Regelmatig wordt dit signaal dan ook nog eens voorafgegaan door een voorsignaal op de voorliggende post. Tja, vind je het dan gek dat rijders doorjekkeren als ze zien wat er aan de hand is (vrij weinig, althans niet op die plek). Zo kan ik nog wel even doorgaan (bijvoorbeeld over waarom de SC bijna altijd te laat op de baan verschijnt. Ligt overigens niet aan de bemanning van de SC maar - daar is ie weer - de wedstijdleiding), maar zo is het voorlopig wel voldoende. @Mark: wanneer ga je solliciteren voor wedstrijdleider? ![]() |
#15
|
|||
|
|||
Deel 2: aanpassing regel Rode vlag
Gisteren naar race 2 van de Formula Masters op Pau gekeken, was een aardig spektakel stuk met een wat onbevredigende afloop. Doordat een groot aantal wagens van de baan afschoten - waaronder de koploper - werd de race enige minuten voor het geplande einde afgebroken d.m.v. een rode vlag. De uitslag werd daardoor bepaald door de laatste doorkomst, waardoor de voormalig koploper zijn hachje gered zag en alsnog de overwinning toebedeeld kreeg.
Vanuit sporttechnisch oogpunt bekeken een rare situatie: iemand raakt van de baan af, verliest zijn koppositie maar pakt toch de overwinning! Dat is zoiets als een keeper van een voetbalteam die zonder dat er een overtreding is begaan, geblesseerd raakt bij het maken van een doelpunt door de tegenpartij waardoor deze treffer alsnog wordt afgekeurd en het team van de geblesseerde keeper de wedstrijd wint! "How bizar" ![]() Vraag is hoe we dit gaan oplossen? ![]() |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|