De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 24-04-2015, 14:54
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Dome S101 - Le Mans 2001 - Lammers/Hildebrand/Crevels - Sakatsu - 1/24

Nu de 917 zo goed als af is heb ik een nieuwe kit van de stapel gepakt. Dit is een gelimiteerde kit (100 stuks) van de Dome S101 waarmee Racing for Holland in 2001 aan Le Mans mee deed. Deze werd bestuurd door de Nederlanders Jan Lammers en Donny Crevels en de Belg Val Hillebrand. Dit was in de tijd dat een klein privé-team nog kans had om mee te komen in de hoogste klasse. Ze kwalificeerden zich als 4e achter o.a. de uiteindelijk winnaar en 2e overall. Helaas moesten ze na 156 ronden opgeven met elektrische problemen. Jan Lammers heeft in de regen zelfs heel even op kop gelegen. Uniek is het sponsorconcept waarbij bedrijven een vlakje konden kopen voor € 2.500. Dit concept zorgde dus ook voor een bijzondere livery op de wagen van zwarte en witte vlakjes (zie foto).


Dan de kit. Het is een resin kit met een PE sheetje, hele mooi gedraaide (aluminium?) velgen en een 25 a 30 witmetalen onderdelen. Ik ben begonnen met het dryfitten van het "chassis" en de body. Daarbij bleek dat de vloer ietsjes krom was, en van voor naar achteren minimaal bol stond. Ik heb daarom het neusdeel losgezaagd van de rest (eigenlijk zoals in het echt ook was, zie groene lijnen) waardoor er ook geen spanning meer komt te staan wanneer de vloer vastgezet wordt. Tevens werden in de cockpit al 2 grotere witmetalen en PE onderdelen geplaatst:


Aan de achterzijde werden de randen dunner gemaakt:


En hetzelfde werd ook gedaan met de body (vergt nog wat extra werk trouwens):


Ook werd een begin gemaakt met het uithollen van de luchtgaten boven de voorwielen.
Attached Images
File Type: jpg domes101_000.jpg (143.8 KB, 2322 views)
File Type: jpg domes101_001.jpg (112.2 KB, 1636 views)
File Type: jpg domes101_002.jpg (71.5 KB, 1566 views)
File Type: jpg domes101_003.jpg (60.1 KB, 1605 views)
File Type: jpg domes101_004.jpg (78.3 KB, 1598 views)
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."

Last edited by TvD; 24-04-2015 at 16:28.
Reply With Quote
  #2  
Old 24-04-2015, 16:11
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by TvD View Post
Deze werd bestuurd door de Nederlanders Jan Lammers, Val Hillebrand en Donny Crevels.
Ik weet dat Hillebrand op die wagen waarschijnlijk als 'Nederlander' ingeschreven stond, maar toch een kleine correctie: Hillebrand is een echte Belg hoor, en als je hem zou horen Aantwaarps spreken zou je me meteen gelijk geven Op zijn 'LinkedIn' pagina staat hij trouwens ingeschreven als 'Belg'. Hij woont actueel trouwens blijkbaar in...Duitsland
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #3  
Old 24-04-2015, 16:27
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Ik weet dat Hillebrand op die wagen waarschijnlijk als 'Nederlander' ingeschreven stond, maar toch een kleine correctie: Hillebrand is een echte Belg hoor, en als je hem zou horen Aantwaarps spreken zou je me meteen gelijk geven Op zijn 'LinkedIn' pagina staat hij trouwens ingeschreven als 'Belg'. Hij woont actueel trouwens blijkbaar in...Duitsland
Ik zal het corrigeren. De bron die ik gebruikt heb is dus blijkbaar fout, maar goed dat het geen quiz is
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #4  
Old 13-05-2015, 09:08
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Intussen werd er nog wat gewerkt aan deze wagen. De body werd nog verder onderhanden genomen om de te dikke randen weg te werken. Op eerste foto zie je links de situatie vooraf en rechts na flink wat schraap- en schuurwerk. Inmiddels zijn beide zijden zo gedaan.


Dan de diffuser. Hiervoor dienen 4 photo-etch plaatjes gebogen en gemonteerd te worden. Om ze echt stevig vast te zetten werden er gaatjes in de PE en het resin geboord waarna er rivetten werden ingelijmd om de PE goed vast te zetten. De groene pijlen geven voor 1 van de PE delen aan waar de rivetten zijn geplaatst.


Vervolgens ben ik ook met het interieur aan de slag gegaan. De versnellingspook is gemaakt uit één witmetalen deel en een beetje "grof". Ik heb deze dan in een paar delen gesplitst en de staaf vervangen door een mooi recht stuk. Een aantal onderdelen uit de mish-mash-stash (3 x woordwaarde?) maakt het geheel dan af. In de foto is bovenin het nieuwe onderdeel en onderin het origineel te zien.
Attached Images
File Type: jpg domes101_006.jpg (77.1 KB, 1519 views)
File Type: jpg domes101_008.jpg (75.1 KB, 1558 views)
File Type: jpg domes101_007.jpg (144.5 KB, 1554 views)
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #5  
Old 13-05-2015, 10:53
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Tim, nog een tip: in mijn mish-mash-stash zitten altijd van die onderdeeltjes die een versnellingspook echt perfect weergeven. Ze zien er uit als op deze foto:



Het enige wat ik gedaan heb is de onderzijde en bovenzijde van de pook een beetje afgerond. Anders moet je eens kijken of er in jouw stash ook zo'n onderdeeltje zit? Enfin, als je zin hebt eh
Attached Images
File Type: jpg 1976_mclaren_m23_113.jpg (657.9 KB, 1525 views)
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 13-05-2015 at 10:54.
Reply With Quote
  #6  
Old 09-08-2015, 13:35
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Tijd voor een beetje achterstallig onderhoud! Ik had enige tijd geleden al het een-en-ander zwart gespoten (de hele wagen eigenlijk) en foto's van gemaakt. Helaas overleed het kaartje met de foto's (incl. alle foto's van de eerste vrije training van de 24 uur van Le Mans ) voordat ik ze er af had gehaald. Dus maar wat nieuwe foto's gemaakt en meteen maar begonnen met enkele decals op de body te leggen.

Eerst even de 2 delen van de bodemplaat. Deze werden voorzien van carbon-fibre decals en voorzien van een blanke laklaag. Omdat CF eigenlijk niet glimt van zichzelf heb ik de boel daarna opgeschuurd totdat ik een mooi semi-matt effect had (beetje lastig zichtbaar op de foto's).



De linkerzijde van de cockpit werd ook afgewerkt. Naast de delen uit de kit zijn er alleen wat kabels toegevoegd. Overigens werd de cockpit eerder ook al voorzien van CF. Tevens is hier de rest van de bodemplaat te zien met het semi-matte CF effect.


Dan de body. Deze werd geheel zwart gespoten, gevolgd door een blanke laklaag. Daarna goed opgeschuurd om een mooie gladde laag te krijgen voor de vele decals!


En toen ontkwam ik er niet meer aan... de decals. Ik had van iemand begrepen dat ze vrij stug zouden zijn en was daar dus ook op voorbereid. Gelukkig valt dat heel erg mee, de decals plooien heel mooi over de randen en reageren goed op Sol en warmte De foto hieronder toont de stand van zaken op dit moment. Overigens heb ik, alvorens te beginnen, een kopie gemaakt van de decals en deze uitgesneden. Met deze kopieën kon ik vervolgens bepalen wat de "beste" volgorde zou moeten zijn om ze te plaatsen. Dit omdat op sommige plekken ze netjes op elkaar moeten gaan aansluiten.

Attached Images
File Type: jpg domes101_012.jpg (135.0 KB, 1287 views)
File Type: jpg domes101_013.jpg (152.3 KB, 1312 views)
File Type: jpg domes101_010.jpg (112.6 KB, 1311 views)
File Type: jpg domes101_011.jpg (127.6 KB, 1301 views)
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #7  
Old 09-08-2015, 17:56
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
So far, so good! Volhouden Tim
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #8  
Old 09-08-2015, 21:24
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Jawadde, hopelijk heb je een extra potje sol achter de hand.
Goe bezig
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #9  
Old 17-08-2015, 19:48
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Even een snelle update van de decals:


Attached Images
File Type: jpg domes101_014.jpg (130.9 KB, 1280 views)
File Type: jpg domes101_015.jpg (149.7 KB, 1238 views)
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #10  
Old 18-08-2015, 11:43
Raceboy's Avatar
Raceboy Raceboy is offline
Administrator
 
Join Date: Sep 2001
Location: Oud-turnhout in het weekend en Antwerpen in de week
Posts: 8,648
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Ik weet dat Hillebrand op die wagen waarschijnlijk als 'Nederlander' ingeschreven stond, maar toch een kleine correctie: Hillebrand is een echte Belg hoor, en als je hem zou horen Aantwaarps spreken zou je me meteen gelijk geven Op zijn 'LinkedIn' pagina staat hij trouwens ingeschreven als 'Belg'. Hij woont actueel trouwens blijkbaar in...Duitsland

Bovendien is hij wereldkampioen Viper duwen met prachtprestaties te Zolder en Francorchamps
__________________
***You can’t make any noise above the 90 decibels,
So welcome in the land of silence friends The Kids- Bloody Belgium***

Reply With Quote
  #11  
Old 18-08-2015, 13:12
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Je hebt je model zwart gespoten en de decals zijn overwegend wit.
Geeft dat geen problemen met de doorschijnbaarheid van de witte decals?
Normaal zou men eerder geneigd zijn om het model wit te spuiten.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #12  
Old 18-08-2015, 19:15
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Quote:
Originally Posted by Nismo View Post
Je hebt je model zwart gespoten en de decals zijn overwegend wit.
Geeft dat geen problemen met de doorschijnbaarheid van de witte decals?
Normaal zou men eerder geneigd zijn om het model wit te spuiten.
Ah, goede vraag en daar heb ik ook over nagedacht. Ik heb met Sascha Müller gesproken daarover omdat hij deze kit ook gebouwd heeft. Hij heeft toen de body wit gespoten om precies de reden die jij aangeeft. Echter in de bouwhandleiding wordt aangegeven dat de body zwart gespoten moet worden! En eigenlijk vond ik dat ook logischer omdat er nog zoveel plekken niet gedecalled worden (wielkasten, cockpit, binnenzijde rollhoop) die zwart moeten zijn. Dat zou erg lastig worden om ze nog achteraf netjes zwart te verven... Plus dat de decals van Cartograf zijn en die over het algemeen goede witte decals hebben. En ik kan je vertellen dat ik niet kan zien dat er iets door de witte decals heen komt qua zwart, dus wat mij betreft uiteindelijk de goede keus
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #13  
Old 30-08-2015, 11:40
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Bijna zitten nu alle witte en zwarte vlakjes erop! Alleen nog de louvres boven de voorwielen. Daarna volgen nog de rood-wit-blauwe striping, racenummers enzovoort. Overigens moet de achtervleugel ook nog, maar die moet ik eerst nog in elkaar zetten en spuiten.
Attached Images
File Type: jpg domes101_016.jpg (171.2 KB, 1098 views)
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."

Last edited by TvD; 30-08-2015 at 11:42.
Reply With Quote
  #14  
Old 30-08-2015, 12:00
Cusco Cusco is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Feb 2013
Location: Genk
Posts: 182
Ziet er prachtig uit, maar lijkt me een decall-hell om aan te brengen

De sol koop je per liter aan zeker?
Reply With Quote
  #15  
Old 06-09-2015, 16:38
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Quote:
Originally Posted by Cusco View Post
De sol koop je per liter aan zeker?
Per vat (~ 158,99 liter). Binnenkort maar weer eens een nieuwe bestellen

Het resultaat ben ik wel redelijk tevreden mee. Voor de foto heb ik de bodemplaat, wielen en achtervleugel ook even geplaatst.
Attached Images
File Type: jpg domes101_017.jpg (174.0 KB, 1068 views)
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 16:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.