De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 29-03-2014, 20:59
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Ford Fiesta RS WRC - Ken Block/Alex Gelsomino - New Zealand 2012 - Belkits - 1/24

Op de beurs van Jabbeke ben ik begonnen met mijn eerste Belkits Ford Fiesta RS WRC (de S2000 heb ik al wel eens gebouwd trouwens). De kit had ik al enige tijd in mijn stash en ook de decals had ik in 2013 al gekocht in Jabbeke. Zoals de titel al aangeeft ga ik de wagen van Ken Block en Alex Gelsomino tijdens de rally van Nieuw-Zeeland in 2012 bouwen. Dat is dus deze:


De decals die ik ga gebruiken zijn van Colorado decals en zijn eigenlijk voor de rally Mexico van 2012. De livery is vrijwel identiek aan die van Nieuw-Zeeland, met uitzondering van de rallyplaten (uiteraard), de nummerplaten en een kleinere sponsor die er niet meer op hoort. Ik zal dus ook zelf enkele decals gaan maken. Guido vertelde me dat deze decalset waarschijnlijk een 1/43 set is die groter is gemaakt om op een 1/24 kit gebruikt te worden en daarmee dus waarschijnlijk niet 100% zal passen. Later meer daarover, er zitten namelijk wel wat "probleempjes" in de set...

Dan verder met de kit zelf. De rolkooi werd al in elkaar gezet en onder de rijders-stoel werd een gat gezaagd (zie groene pijl) om ruimte te geven voor een moer.


Op de volgende foto is de betreffende moer goed te zien (ook weer bij de groene pijl). Hij is goed vastgelijmd aan de bodem. Uiteraard heb ik ook een gat in de bodem geboord om de schroef later doorheen te laten komen.


Zoals inmiddels wel bekend zijn de achterruiten van deze kit incorrect. Eigenlijk zijn het S2000 ramen. Er is een transkitje van Renaissance om dit te corrigeren, maar volgens mij kan ik dat zelf ook Eerst werd dus het foute deel er voorzichtig uitgezaagd (pijl rechtsonder). Ook werd de ruimte achter de deurhendel verwijderd (andere pijl).


Vervolgens heb ik een stuk doorzichtig plastic op maat gesneden/knipt en deze met tape in de opening vastgezet. Daarna werd van binnenuit het uitgesneden onderdeel erin gelegd en een beetje lijm op enkele punten vastgezet. Na verwijdering van het doorzichtig plastic ziet het er dan uit als in onderstaande foto. Als je goed kijkt zie je dat de raamomlijsting net wat verder naar binnen staat dan voorheen. Ook de deurhendel aan de rechterzijde werd "uitgehold" (zie groene pijl)
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	fiesta_block_01.jpg
Views:	3065
Size:	167.5 KB
ID:	29460   Click image for larger version

Name:	fiesta_block_02.jpg
Views:	2580
Size:	99.3 KB
ID:	29461   Click image for larger version

Name:	fiesta_block_03.jpg
Views:	2534
Size:	108.9 KB
ID:	29462   Click image for larger version

Name:	fiesta_block_04.jpg
Views:	2431
Size:	100.6 KB
ID:	29463   Click image for larger version

Name:	fiesta_block_05.jpg
Views:	2563
Size:	78.2 KB
ID:	29464  

__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."

Last edited by TvD; 31-03-2014 at 11:52.
Reply With Quote
  #2  
Old 30-03-2014, 08:32
Rocknrolla's Avatar
Rocknrolla Rocknrolla is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2012
Location: Axel
Posts: 405
Een knappe en veelbelovende start

I stay tuned!
Reply With Quote
  #3  
Old 14-04-2014, 19:30
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Tijd voor een update! De afgelopen tijd heb ik voornamelijk besteed aan het interieur. Deze zal trouwens zo goed als OOB gedaan worden. Slechts een paar kleine dingen heb ik anders gedaan.

De rolkooi werd volgens plan in elkaar gezet. Wel heb ik eerst de rolbeugelbescherming aan de zijkanten weggeschuurd (links aangegeven door de groene pijl). Deze zaten niet op wagen tijdens deze rally. De exemplaren tegen het dak weet ik niet zeker dus die heb ik maar laten zetten (worden nog zwart geschilderd).


De stoelen werden "gestoffeerd" met Tenco en zwart gespoten. Vervolgens werd de rest voorzien van een carbon-decal. Hiervoor werd trouwens wel met Tamiya tape een eigen sjabloon gemaakt omdat de exemplaren in de kit niet goed passen. Na dat alles kreeg de stoel een laagje matte vernis (ook de decals!) en werden de PE-zijkanten geplaatst. Als laatste werd er nog een lichte drybrush uitgevoerd met de witte variant van de Tamiya "schmink"-doosjes om de hoge delen wat lichter te maken.


Dan het dashboard. Deze kreeg eigenlijk dezelfde behandeling als de stoelen, verder niets bijzonders.


Dan de binnenzijde van de deuren. Deze deurpanelen werden voorzien van een 4-tal op maat gesneden carbon-decals (van Studio27 trouwens). De deurhendel werd zilver geschilderd en er werd een extra decal geplaatst met het team-logo.


Tenslotte de bodemplaat van de binnenzijde. Ook hier redelijk simpel. De brandblusser werd in Alclad chrome gespoten en de voetensteun voor de coureur kreeg ook een carbon-decal. De rest is (en blijft) volgens het bouwplan.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	fiesta_block_06.jpg
Views:	2441
Size:	123.9 KB
ID:	29473   Click image for larger version

Name:	fiesta_block_07.jpg
Views:	2345
Size:	129.6 KB
ID:	29474   Click image for larger version

Name:	fiesta_block_08.jpg
Views:	2382
Size:	141.6 KB
ID:	29475   Click image for larger version

Name:	fiesta_block_09.jpg
Views:	2408
Size:	122.6 KB
ID:	29476   Click image for larger version

Name:	fiesta_block_10.jpg
Views:	2359
Size:	134.1 KB
ID:	29477  

__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #4  
Old 07-05-2014, 19:18
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Intussen ben ik ook verder gegaan met de body. Deze wordt uiteindelijk helemaal door decals "gewrapped". Ik ben begonnen met de body in het wit te spuiten. De decals hebben echter ook grote vlakken met voornamelijk zwart. Het wit werd daarom her en der afgeplakt en er werd zwart overheen gespoten. Tenslotte een laklaag die opgeschuurd werd om een mooie vlakke ondergrond te krijgen voor de decals.


En zo ziet het er dan uit als de eerste decals geplaatst zijn. De pasvorm is trouwens allerminst goed te noemen. Zoals al eerder aangegeven is het erg duidelijk dat ze voor een andere body (1/43 waarschijnlijk) getekend zijn (en opgeschaald naar 1/24). Maar goed, met een beetje kunst en vliegwerk kan er wel wat van gemaakt worden
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	fiesta_block_11.jpg
Views:	2174
Size:	109.6 KB
ID:	29590   Click image for larger version

Name:	fiesta_block_12.jpg
Views:	2174
Size:	153.4 KB
ID:	29591  
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #5  
Old 08-05-2014, 12:10
GerardWRM's Avatar
GerardWRM GerardWRM is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jul 2008
Location: Zoelen Holland
Posts: 84
super weer ! ( kan je wel helpen aan een foto van het rallyschild , als je dat wil .. )
Reply With Quote
  #6  
Old 08-05-2014, 12:41
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Quote:
Originally Posted by GerardWRM View Post
super weer ! ( kan je wel helpen aan een foto van het rallyschild , als je dat wil .. )
Dat heb je al gedaan een paar maanden geleden
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #7  
Old 08-05-2014, 12:45
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by GerardWRM View Post
super weer !
Hier is het weer een beetje minder (miezerig eigenlijk) maar de Fiesta ziet er zeer goed uit! En de problemen met de slecht passende decals krijg je wel opgelost Tim
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #8  
Old 10-05-2014, 12:05
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
En weer een klein stapje verder. De decals op het dak en de motorkap werden geplaatst. De 2e is niet compleet, eigenlijk zaten hier nog groene randen aan. Deze heb ik er echter eerst afgesneden en zal ik later plaatsen. Verder heb ik aan beide zijden een klein stukje oranje gespoten (zie pijl). Dit komt precies overeen met een oranje deel van het decal voor de zijkanten die waarschijnlijk niet helemaal gaat uitkomen.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	fiesta_block_13.jpg
Views:	2077
Size:	135.6 KB
ID:	29623  
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #9  
Old 11-05-2014, 16:42
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Kleine update met "slechts" 2 decals... Al hebben me die wel even gekost om die er redelijk goed op te krijgen

De rechterzijde:


En de linkerzijde:
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	fiesta_block_14.jpg
Views:	2060
Size:	147.8 KB
ID:	29624   Click image for larger version

Name:	fiesta_block_15.jpg
Views:	2040
Size:	147.8 KB
ID:	29625  
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #10  
Old 11-05-2014, 21:27
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Ziet er goe uit
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #11  
Old 14-05-2014, 19:29
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Eerder schreef ik al dat de decalset eigenlijk voor een 1/43 model is gemaakt. Tot nu toe viel de pasvorm me nog wel mee zelfs.... totdat ik aan de neus begon. Ik had al wat lopen passen en meten met een afdruk op papier en had dus al gezien dat het niet goed zou komen zonder ingrijpen. Zo werd het decal op de motorkap voor het plaatsen al in 3 stukken gesneden (de 2 groene randen werden verwijderd). De linkerzijde werd gisteren dan geplaatst en het was nodig om alleen dat deel in 3 delen te snijden om het geheel een beetje op een normale plek te krijgen. Gelukkig zit er in de decalset een extra stuk van dit groen zodat ik nog enkele plekjes kan dichtmaken (zoals bij de rode pijl).

Verder werd de bumper ook geplaatst. De pasvorm hiervan is ook bedroevend... Deze werd effectief in 4 delen geplaatst met een bootlading aan sol om 'm in vorm te krijgen en houden. In tegenstelling tot andere plekken waar decals te kort/klein waren is deze juist veel te hoog waardoor er een heel stuk "onder de auto verdwijnt" De decals voor de spatborden hoeven in "maar" 2 delen gesneden te worden om ze er "correct" op te krijgen. De linkerzijde is nog wel ok doordat het wit op wit is... dat kan niet gezegd worden van de andere kant waar nog wat extra zwarte stukjes geplaatst zullen gaan worden... Maar goed, hier dan een foto van het werk tot nu toe:
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	fiesta_block_16.jpg
Views:	2041
Size:	163.0 KB
ID:	29636  
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #12  
Old 26-05-2014, 19:54
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Tijd voor weer een decal-update! Wees gerust, bijna alle decals zitten nu wel op hun plek Eerst even de luchthapper, het bijgeleverde decal had qua vorm maar weinig te maken met het onderdeel uit deze kit. Voor het idee heb ik even een fotootje van een door iemand anders gebouwd model wat ik in Jabbeke zag. De rode strepen horen helemaal tot de rand te gaan (voor en achter!) en wat je niet ziet is dat het blauwe deel met de sterren niet ver genoeg aan de zijkant doorloopt. Let voor de lol ook even op de rallyplaat met het nummer 43, deze zit gedeeltelijk onder de luchthapper (geen fout van de bouwer, dit zit zo in de decalset!)


Ik heb dan een nieuwe blauw stuk met sterren gemaakt en deze op decalpapier afgedrukt en geplaatst. Voor de rode strepen gebruikte ik restdecals die op maat werden gesneden.


Op de body werden dan de zelfgemaakte rallyplaten en nummerplaten geplaatst (aangegeven door de rode pijlen). Er zal nog een klein stukje groen gedaan worden bij de linker opening op de motorkap en daarna is het wat decals op de body betreft klaar. Volgende stap zal een blanke laklaag zijn.

Enkele foto's van de huidige stand mogen natuurlijk niet ontbreken:


Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	fiesta_block_17.jpg
Views:	1994
Size:	138.6 KB
ID:	29646   Click image for larger version

Name:	fiesta_block_18.jpg
Views:	1926
Size:	151.1 KB
ID:	29647   Click image for larger version

Name:	fiesta_block_19.jpg
Views:	1905
Size:	156.3 KB
ID:	29648   Click image for larger version

Name:	luchthapper.jpg
Views:	1954
Size:	96.2 KB
ID:	29649  
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #13  
Old 27-05-2014, 08:15
VSB's Avatar
VSB VSB is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2009
Location: Ruiselede
Posts: 660
mooi gedaan!
__________________
gr Pieter
Reply With Quote
  #14  
Old 27-05-2014, 17:05
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Heel mooi om volgen. Handig toch als je zelf decals kan maken
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #15  
Old 27-05-2014, 21:21
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Ziet er stukken beter uit dan de Jabbeke-versie. Goe bezig Tim
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 08:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.