De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 06-07-2011, 23:14
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Mack Super Liner - Cars - Mack - Revell 1/24

Na Luigi, The King en Sheriff is het tijd voor een vierde bouw uit de allereerste Cars-film. Vandaag is de ideale dag om eraan te beginnen want vanaf vandaag is Cars 2 uit in de Vlaamse bioscopen. Binnenkort ga ik 'em zien...

Terug naar de bouw nu: een vrachtwagen asjeblieft !! Mijn allereerste en ik ben er zelfs een beetje bang voor. Mag ik U voorstellen: Mack !!



Quote:
Endless days on the road and sleepless nights criss-crossing the country... For some this life would quickly grow old. But not Mack. No sir. Mack knows how important his role is. He's driving Lightning McQueen, the world's fastest racecar. He's part of a team, and everybody knows there's no I in team, just like there's no I in Mack
Als basis gebruik ik de Sinalco Mack Super Liner van Revell. Ideaal want de oplegger die er nog bij zit is gelijkaardig aan de oplegger uit de film. Eerst ging ik me beperken tot enkel de trekker, maar neen dus, ik maak hem helemaal... Verder gebruik ik ook nog een PE-setje om enkele details te verbeteren.



Vooraleer ik vol in actie treed, ga ik net als bij de andere drie eerst een overzichtje maken van wat aangepast moet worden. Dit is zowat het belangrijkste van heel de bouw. En het viel mij al op: de kit is moeilijker dan de verbouwing. Er vallen immers nogal wat details weg. Dat kun je zien op onderstaand bouwplan... (even ingescand en bewerkt met PP)



Legende:

ROOD = moet verwijderd worden
GROEN = moet toegevoegd worden
ORANJE = moet verplaatst worden

Zoals je ziet zal er nogal wat werk insluipen... Maar ik zie het helemaal zitten !! Planning: af tegen Jabbeke 2012...

Het enige waar ik nog aan twijfel is het eventuele inkorten. Vraag is dan of ik ook de oplegger ga moeten inkorten aan de voorzijde. Dus dit bekijk ik nog wel als de bouw definitief gestart is. Eerst even de evo 8 afwerken.

Enne voor de Cars-fans, Sheriff komt ook wel weer in beeld hoor... De consultaties bij de plastische chirurg liggen al vast

Grtzzz
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Mack blueprint changes.jpg
Views:	6690
Size:	95.3 KB
ID:	22785   Click image for larger version

Name:	cars-mack-03.jpg
Views:	8320
Size:	31.0 KB
ID:	22791   Click image for larger version

Name:	rvl07547.jpg
Views:	8006
Size:	19.8 KB
ID:	22792  
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)

Last edited by Loeten; 06-07-2011 at 23:40.
Reply With Quote
  #2  
Old 06-07-2011, 23:22
306xtreme's Avatar
306xtreme 306xtreme is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2010
Location: dorne
Posts: 460
ik volg zeker
ik vind wel de andere cars modellen niet
__________________
addicted to peugeot
Reply With Quote
  #3  
Old 06-07-2011, 23:45
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Quote:
Originally Posted by 306xtreme View Post
ik volg zeker
ik vind wel de andere cars modellen niet
LUIGI

The King (Blijkbaar nog geen eindfoto's...)

Sheriff
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #4  
Old 06-07-2011, 23:50
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Quote:
Originally Posted by Loeten View Post
..........................

Planning: af tegen Jabbeke 2012...

.................................................. .........

Grtzzz

Of 2013 ..... 2014 ......

I stay tuned.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #5  
Old 08-07-2011, 11:34
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Loeten View Post
Het enige waar ik nog aan twijfel is het eventuele inkorten. Vraag is dan of ik ook de oplegger ga moeten inkorten aan de voorzijde.
Ofwel laat je alles zoals het is qua lengte, ofwel moet je helemaal 'all the way' gaan met het inkorten. En dan is hetgeen je in het rood ingekleurd hebt bijlange niet genoeg. Kijk maar naar je afbeelding van 'Mack': direct na de voorste pare-choc komt het voorwiel, dan de tank, en daarna de 2 achterwielen. Daar zit nergens plaats tussen. Dat betekent dat je niet alleen, het chassis zal moeten inkorten, maar ook de neus bv, de stuurhut en waarschijnlijk ook de slaapcabine. En dat is geen sinecure. Voordeel van zo'n vrachtwagen is wel dat alles nogal rechthoekig is natuurlijk. Maar het is een berg werk.

Het gedeeltelijk inkorten van het chassis alleen is natuurlijk ook een optie zoals je zelf aangeeft, maar ik vind dat eerder zo'n oplossing 'noch mossel noch vis'...

Hoe dan ook ga ik deze build aandachtig meevolgen, want interessant is hij sowieso!
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #6  
Old 08-07-2011, 11:58
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Ofwel laat je alles zoals het is qua lengte, ofwel moet je helemaal 'all the way' gaan met het inkorten. En dan is hetgeen je in het rood ingekleurd hebt bijlange niet genoeg. Kijk maar naar je afbeelding van 'Mack': direct na de voorste pare-choc komt het voorwiel, dan de tank, en daarna de 2 achterwielen. Daar zit nergens plaats tussen. Dat betekent dat je niet alleen, het chassis zal moeten inkorten, maar ook de neus bv, de stuurhut en waarschijnlijk ook de slaapcabine. En dat is geen sinecure. Voordeel van zo'n vrachtwagen is wel dat alles nogal rechthoekig is natuurlijk. Maar het is een berg werk.

Het gedeeltelijk inkorten van het chassis alleen is natuurlijk ook een optie zoals je zelf aangeeft, maar ik vind dat eerder zo'n oplossing 'noch mossel noch vis'...

Hoe dan ook ga ik deze build aandachtig meevolgen, want interessant is hij sowieso!
Das inderdaad een terechte opmerking. Alle auto's van Cars hebben dit. je moet ze in principe viermaal inkorten en das wat van het goede teveel. Aangezien ik het bij de andere drie niet heb gedaan, zal ik dat hier hoogst waarschijnlijk ook niet doen. Een manier om dat te lange deel wat te "maskeren" is die benzinetank langer maken... Ik ga nog zien na de eerste dryfits maar de kans is groot dat ik het zo laat.
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #7  
Old 08-07-2011, 18:46
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Als je de tank naar voren schuift en verlengt, dan kan je je beperken tot het inkorten van het chassis totdat het achterste spatbord bijna tegen de tank aanleunt. De slaapcabine komt dan tot even verder dan het spatbord, en dat lijkt me juist te zijn.
De vraag is dan natuurlijk of je nog voldoende plaats zal hebben om de oplegger aan te kunnen koppelen, vermits je dissel ook naar voren zal verschuiven, samen met je ingekorte chassis, en dus veel korter tegen de slaapcabine zal komen te staan.

Anyway: geef mij maar mijne Traction Avant. Véél minder werk aan dat dit hier.
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #8  
Old 08-07-2011, 21:53
Fanza's Avatar
Fanza Fanza is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2007
Location: Wevelgem
Posts: 252
Knap dit je dit vele werk, verbouwingen allemaal aan durft.
Maar wat moet een leraar ander doen met 2 maanden vakantie

De decal op de trailer zal ook een serieuze uitdaging zijn.

Succes met de bouw ervan !
__________________
Grtz Fanza

Mijn Werkbank : Rally Cars

Last edited by Fanza; 08-07-2011 at 21:54.
Reply With Quote
  #9  
Old 10-07-2011, 15:56
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Tijd voor een allereerste update.

Ik ben rustig begonnen met een onderdeel dat voor mij het eenvoudigste leek. Ik moet er niks van aanpassen en het zal niet opvallen: de motor. Het gaf ook weinig problemen. Hier en daar wat gefoefel om alles in elkaar te krijgen (je, t'is revell he) maar meestal lukt het wel. De motor werd alvast in grijze primer en matzwart gezet.





So far so good... Met in het achterhoofd het eventueel wel of niet inkorten van het chassis van de trekker besloot ik om die al in elkaar te zetten. Dat onderstel moet toch ook egaal matzwart worden dus dat kan vlotjes. Alleen ben ik niet zo gewoon om trucks in elkaar te zetten en dat merkte ik al vlug. Ik heb ook het gevoel dat alles schots en scheef zit. Mja, der moet nog veel op komen dus het zal wel meevallen. Voorlopig is er hier nog niks van gespoten...





...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_8934.JPG
Views:	3404
Size:	179.8 KB
ID:	22814   Click image for larger version

Name:	IMG_8935.JPG
Views:	3438
Size:	180.5 KB
ID:	22815   Click image for larger version

Name:	IMG_8929.JPG
Views:	3376
Size:	88.2 KB
ID:	22816   Click image for larger version

Name:	IMG_8930.JPG
Views:	3339
Size:	88.3 KB
ID:	22817  
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #10  
Old 10-07-2011, 16:02
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Dan de cabine... En de vraag of het chassis nu echt wel of niet moet ingekort worden. Ik nam nog even de woorden van Guy en Dominique door en bekeek de schema's. Ook heb ik de cabine in elkaar gestoken en deze al gedryfit op het chassis. Slaapcabine en motorkap kwamen erbij en even een foto maken...



En toen viel mijne euro. Ik ga voor een tussenoplossing maar in plaats van weg te nemen zal ik bijvoegen. Door te vergelijken met de referenties kwam ik tot het besluit dat de slaapcabine eigenlijk groter is dan de stuurhut. Het lijkt mij evenwel eenvoudiger die laatste te verbouwen. Hij is sowieso al te breed dus ik moest er al aan ombouwen...



Op deze foto moet het wat duidelijk worden. Het gat tussen stuurhut en slaapcabine moet ik opvullen. Dîe slaapcabine moet een stuk langer worden waardoor het chassis niet meer moet ingekort worden. De brandstoftanks ga ik dan ook verlengen... Dit lijkt mij de beste tussenoplossing...

Grtzzz
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_8932.JPG
Views:	3587
Size:	111.6 KB
ID:	22818   Click image for larger version

Name:	IMG_8932_bis.jpg
Views:	3332
Size:	63.1 KB
ID:	22819  
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #11  
Old 10-07-2011, 21:14
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Volgens mijn bescheiden mening gaat ge de verhoudingen naar de knoppen helpen als ge de cabine gaat verlengen. Als ge een tussenoplossing wilt, dan zou ik het chassis verkorten zoals in uw schets, maar de cabine laten voor wat ze is.
Maar goed, denk er nog eens een avond of 2 over na vooraleer de zaag wordt bovengehaald.
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #12  
Old 10-07-2011, 23:02
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Het maakt het allemaal niet zo eenvoudig. De beste oplossing is zoals Guy die aangaf: overal snijden en zagen. Maar dat wil en kan ik niet doen, denkend aan de stevigheid van de kit. Ook heb ik in het achterhoofd dat mijn andere Cars-personages niet ingekort werden. Toch moeten de verhoudingen een beetje kloppen... Dus ben ik toch de slaapcabine gaan langer maken. Ze is op de tekening van de echte Mack nu eenmaal langer dan de stuurhut. Nadeel is wel dat alles wat erg uitgerokken lijkt (en is). Maar voorlopig hou ik het hierbij. Het petje zal duidelijk maken of het een goede keuze was of niet...

Even de werkzwaamheden op een rijtje...

Eerst begon ik met het wegsnijden van de overgang tussen cabine en slaapcompartiment. Te beginnen met dit overstapje...



Dan volgde het uitstekende tussenstuk (geen foto) zodat beide delen heel dicht op elkaar kwamen te zitten...



Gevolg was wel dat de bevestiging van de stuurhut moest bijgewerkt worden. Een deel uit de slaapcabine werd weggesneden totdat alles opnieuw paste...



Nu deze stap genomen was, moest de slaaphut verbreed en opnieuw opgebouwd worden. Ik gebruikte daarvoor plastic card van twee oude bibliotheekkaarten (van mijn ex ).



Ook het dak moest worden aangepast. Aangezien er nog een petje overheen moet hoeft dit evenwel niet volledig dicht te zijn. Dus het originele dak even in stukjes hakken en zagen en dan opnieuw vastzetten op een andere manier en klaar...

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_8938.JPG
Views:	3205
Size:	94.7 KB
ID:	22832   Click image for larger version

Name:	IMG_8940.JPG
Views:	3256
Size:	92.2 KB
ID:	22833   Click image for larger version

Name:	IMG_8941.JPG
Views:	3214
Size:	107.2 KB
ID:	22834   Click image for larger version

Name:	IMG_8943.JPG
Views:	3216
Size:	179.1 KB
ID:	22835   Click image for larger version

Name:	IMG_8944.JPG
Views:	3196
Size:	128.5 KB
ID:	22836  

__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #13  
Old 10-07-2011, 23:08
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Dat dak ziet er nu dus zo uit...



De zijkant van die slaapcabine zag er evenwel niet erg netjes uit na wat schuurwerk en ik besloot om er meteen een stukje dunne plastic voor te zetten. De zijkanten werden dichtgewerkt met Milliput en Tamiya Putty. Morgen kan dit bijgeschuurd worden...



Even een overzichtje van hoe het er nu bij staat...



En een fotoshopke met het petje erop...



Voorlopig lijkt het ok, doch wel wat uitgerokken... Maar het stoot (nog) niet tegen de borst.

Morgen mag ik wel opnieuw de zaag in die slaapcabine zetten want hij is net wat te hoog. Ik heb hiermee opzettelijk wat gewacht want anders had ik nog meer kleine stukjes en zou het geheel niet meer zo stevig geweest zijn. Liever geen te grote puzzel...

Grtzzz
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_8949.JPG
Views:	3171
Size:	109.9 KB
ID:	22837   Click image for larger version

Name:	IMG_8947.JPG
Views:	3202
Size:	120.0 KB
ID:	22838   Click image for larger version

Name:	IMG_8948.JPG
Views:	3166
Size:	136.2 KB
ID:	22839   Click image for larger version

Name:	IMG_8947 bis.jpg
Views:	3184
Size:	57.8 KB
ID:	22840  
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #14  
Old 20-07-2011, 23:11
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Ik ben gisteren samen met Jr naar Cars 2 gaan kijken en ik moet zeggen; Het was de moeite.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #15  
Old 21-07-2011, 09:29
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Das toevallig!! Ben met mijn vriendin ook dinsdagavond geweest. Grappig!! Maar ik ben niet zo enthousiast. Teveel James-Bond-gehalte... Waar is het familiale uit Cars 1 gebleven? Jammer, maar ze mikken dus duidelijk op wat oudere kinderen deze maal.

Overigens ziet McQueen er nu stukken beter uit dan in nummer 1 en de racewagens zijn stuk voor stuk bouwbaar... Maar eerst mijn personages uit reeks 1 vervolledigen.
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 11:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.