|
#1
|
||||
|
||||
Lotus 56 - 1968 Indy 500 - Graham Hill - MFH - 1/20
En dan nu eens iets heel anders. Al langer wilde ik eens een kit van Model Factory Hiro maken. Ik heb er inmiddels 2 liggen en ben nu dus begonnen aan deze: de Lotus 56 "Indy". Het is een nogal bijzondere wagen omdat deze niet aangedreven werd door een motor met zuigers, maar door een "gas-turbine" motor. Deze genereerde zo'n 500Pk en > 1500 Nm koppel. De wagen was gebaseerd op Parnelli Jones' STP Granatelli turbine wagen (ook wel genoemd "Silent Sam") die de race bijna won in 1967.
Ook bijzonder was dat het een 4-wiel aangedreven wagen was. Enige tijd voor de Indianapolis 500 gereden zou worden werd de wagen getest door Jim Clark, die er enthousiast over was. Helaas zou hij de wagen nooit racen omdat hij dodelijk crashte in een F2 race. Tijdens de kwalificatie crashte Mike Spence een van de 56's. Hij overleed enkele uren later aan zijn verwondingen. Het verging Team Lotus een stuk beter tijdens de kwalificaties; Joe Leonard pakt de pole en Graham Hill de 2e plaats. De 3e Lotus werd gereden door Art Pollard die zich als 11e kwalificeerde. In de race crashte Hill al vroeg in de race. Leonard leek de race in z'n zak te hebben toen met nog maar een handvol ronden te gaan de motor geen vermogen meer gaf en voor de 2e keer op rij een turbine motor de overwinning aan zich voorbij zag gaan met de finish in zicht. De wagen die ik ga bouwen zal de nr 70 van Graham Hill zijn: Dan naar de kit. Het gaat hier dus om een kit van Model Factory Hiro in de schaal 1/20. In de doos zitten een aantal mooie resin witte delen voor de body (foto 1), 2 sheets photo-etch (foto 2) en meer dan 150 witmetalen onderdelen (foto 3, al gesorteerd door mij in een doosje). Meer in de volgende post...
__________________
www.rallyfotos.nl "Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon." |
#2
|
||||
|
||||
De eerste stap bij een kit als deze is dry-fitten.... vaak! En niet te vergeten heel veel gaten boren en schuren van het witmetaal. Eerst maar even het dryfitten. De eerste foto toont het chassis met de volledige voor- en achtertrein en de turbine. Op de tweede foto heb ik de kap er even opgezet waardoor duidelijk de bijzondere vorm van deze wagen duidelijk wordt. Let wel, deze wagen had verder geen vleugels nodig, het was zelf de vleugel!
__________________
www.rallyfotos.nl "Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon." |
#3
|
||||
|
||||
Dat is echt een specialeke.
Zowel de kit als de auto. Veel plezier met de bouw. |
#4
|
||||
|
||||
Aahhh, eindelijk begint 'tem der aan Daar zat ik al lang op te wachten zie Ik blijf uiteraard met veel belangstelling volgen!
|
#5
|
||||
|
||||
Me too.
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
#6
|
||||
|
||||
Indrukwekkende kit, Tim.
Ziet er mij zeer arbeidsintensief uit en denk dat hier niet veel extra's meer moeten toegevoegd worden. Zeer ambitieus projectje. Ik volg.
__________________
|
#7
|
||||
|
||||
Je weet dat ik je mening omtrend MFH deel. Ooit moet je gewoon eentje gemaakt hebben. Ik ga deze tread dan ook met heel veel belangstelling volgen.
__________________
|
#8
|
||||
|
||||
Hij is zeker arbeidsintensief... bijna alle witmetalen onderdelen (vaak klein) moeten ge-schuurd/polijst worden. En extra's ga ik niet toevoegen, alles zit al in de kit. En dan bedoel ik ook alles, elk kabeltje is al bijgeleverd
__________________
www.rallyfotos.nl "Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon." |
#9
|
||||
|
||||
Nu verder met de turbine motor. Dit is echt een kit op zich (en ook los te koop!). Na heel wat schuur/polijstwer heb ik alle onderdelen van de motor opgeschoond en werden alle benodigde gaten geboord. De eerste foto toont een gedeelte van de onderdelen. Het kelk-vormige onderdeel links in de bovenste rij zijn 2 helften die al aan elkaar geplakt zijn. De 2 helften rechts van het midden op de onderste rij zijn inmiddels ook aan elkaar bevestigd en de naad is al bijna mooi glad geschuurd. Verder zijn er 5 rotors te zien rechtsonder; deze zullen wanneer de motor klaar is niet meer te zien zijn, zo veel detail stopt MFH in sommige van zijn kits...
Vervolgens werd het tijd om delen van de motor die dezelfde kleur gaan krijgen in elkaar te zetten. Op onderstaande foto zie je het achterste gedeelte van de turbine wat later zwart geverfd zal worden. Pijlen 1 en 2 geven PE onderdelen aan die reeds bevestigd zijn. De 3e pijl is een witmetalen vuldop met een doorsnee van zo'n 2,5 mm. Dan het middelste component. Ik heb 15 gaten geboord (zie pijl "1") waar later nog 15 kleinere stukjes inkomen die samen een soort ring vormen. De eerder genoemde rotors zullen voor altijd in de donkerte van de ruimte bij "2" verdwijnen... Tenslotte nog even een foto van een dry-fit van de gehele motor. Deze is grofweg in drie delen opgedeeld wat kleur betreft en zo heb ik 'm dus ook samengesteld. Rond het smallere stuk tussen "1" en "2" komt nog een PE rooster. Het subcomponent uit de 2e foto komt overeen met het gedeelte bij de "1" en de 3e foto met "2". De totale lengte van de turbine is zo'n 6,6 cm.
__________________
www.rallyfotos.nl "Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon." |
#10
|
||||
|
||||
Jaja, toch weer al een knap begin aan zo een fantastische kit. Er is alvast een zeer goede start gemaakt. ik ga deze zeker volgen.
Lesley |
#11
|
|||
|
|||
Tim,
Dit is een "gigaaaaaaantische uitdaging". Deze wagen -die ook op men verlanglijstje staat- heeft een potentieel wat schilderen betreft. zowat elke kleur van alclad kan je aanbrengen op de turbine ! Maak er wat van !!! Een "volger" Grtz, G |
#12
|
||||
|
||||
En precies daarom heb ik inmiddels vele smaken Alclad in de kast staan
__________________
www.rallyfotos.nl "Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon." |
#13
|
||||
|
||||
Varieërend van mokka tot stratchiatella,
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
#14
|
||||
|
||||
Intussen heb ik nog wat gewerkt aan de voorzijde van de Lotus. De gehele voorkant van de wagen is 1 component dat later in z'n geheel aan de "tub" bevestigd zal worden (zoals in mijn 2e post al te zien was bij het dryfitten).
De eerste foto toon rechts de 4 witmetalen delen zoals ze in elkaar horen te steken. Op de linkerzijde zie je hoe er een PE plaat overheen gezet is. Aan weerszijden van het component uit de vorige foto komen de delen uit de volgende foto. Alle 4 zijn ze voorzien van extra PE. Dit heb ik met groene pijlen aangegeven (al ben ik 2 pijlen vergeten zie ik nu....). Op de foto daaronder is te zien hoe een en ander aan elkaar komt uiteindelijk. Overigens zal het grote gedeelte een blauw/grijze kleur krijgen en de delen hieronder het bekende STP-rood. Dan heb ik ook nog wat gewerkt aan het interieur. In de bodem van de kuip zit een gat waarover een soort radiator komt. Dit is een witmetalen onderdeel waarop wat PE roosters gezet zijn (zie pijlen). Tenslotte even een beeld van de gehele kuip. De pijlen geven de verschillende PE onderdelen aan die al zijn bevestigd. Ook is hier goed te zien waar de radiator uit de vorige foto geplaatst wordt. Overiens zal hier later weinig meer van te zien zijn, daar de stoel er over heen geplaatst zal worden Vanavond neem ik 'm mee naar de meeting zodat jullie 'm in het echt kunnen bekijken. De bouw is inmiddels een klein beetje verder dus er is meer te zien dan op de foto's tot nu toe
__________________
www.rallyfotos.nl "Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon." |
#15
|
||||
|
||||
Na veel pas- en schuurwerk heb ik eindelijk weer wat te melden over deze kit
De eerste foto die ik wil laten zien toont een dry-fit van de gehele voortrein. Het enige wat er hier niet op zit zijn de remschijven en de aandrijfstangen. En als we het dan toch over remschijven hebben, hier zijn ze alle 4 (incl. de brake calipers). Elke schijf bestaat uit 1 witmetalen kern en 4 PE delen. Ze zullen later nog een laagje verf krijgen (na primer uiteraard). De calipers zullen alleen opgeschuurd hoeven te worden om het gewenste effect te krijgen. En nu ik er zeker van ben dat alles gaat passen heb ik het grootste stuk in de primer gezet en daarna gespoten in een lichtblauwe tint. De delen die er naast gelegd zijn zullen nog in dit blok geplaatst moeten worden. De 2 delen in het midden aan de rechterzijde zijn met alclad gespoten en daarna voorzien van een wash. En om een idee te geven hoe het er uit gaat zien als een aantal van die onderdelen geplaatst zijn heb ik de onderste foto even gemaakt. Let vooral even op het subfotootje rechtsonder! Hier zie je dat de voorste aandrijfas met daarachter de pedalen. De coureur moest dus zijn voeten onder de aandrijfas door steken om bij de pedalen te kunnen En tenslotte nog even de turbine. De meeste onderdelen hebben hun hoofdkleur gekregen. Vervolgens werd een wash met olieverf aangebracht om de opliggende details te accentueren. (De foto toont overigens een gedeeltelijke dry-fit, nog niet alles is vastgelijmd).
__________________
www.rallyfotos.nl "Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon." Last edited by TvD; 09-06-2011 at 20:22. Reason: Tikfoutjes corrigeren. |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
Thread Tools | |
Rate This Thread | |
|
|