|
#1
|
||||
|
||||
Mclaren Honda MP4/5 - GP Monaco F1 - Alain Prost- Fujimi - 1/20
Zo, tijd voor iets anders dan rally Ik ben begonnen met de McLaren Honda MP4/5 van Fujimi (review is hier te vinden). Het is de eerste versie die Fujimi uitbracht namelijk die van de GP van Monaco (intussen zijn ook de Spaanse en Belgische GP uitgekomen/aangekondigd).
In tegenstelling tot waarschijnlijk velen zal ik niet de auto van Ayrton Senna bouwen (hij won de GP), maar die van Alain Prost (2e plaats). Verder zal dit een zogenaamde "curbside" worden, dus met de kap dicht. Heel veel aandacht aan de motor enzo zal ik dus niet besteden, hoogstens om wat technieken uit te proberen. De kit bevat (uiteraard) geen M@rl-B0r0 decals, dus die zullen nog aangeschaft worden. Het rood/oranje op de body zal gespoten worden met Zero Paint "Mclaren MP4 red". Hier een foto (geleend van Schlegelmilch) van de te bouwen wagen: Eerst heb ik de chassis en body delen eens bij elkaar gepakt voor een dryfit. Het resultaat is op de foto hieronder te zien. De pasvorm van deze delen is zeer goed te noemen! Vervolgens de body eens goed bekeken. Wat meteen opvalt is dat de zijkanten aparte delen zijn (zie hieronder). Dat betekent dat er naden zitten op plekken waar ze niet horen te zitten (zie de 2 linker groene pijlen op de foto). Hier zal dus wat plamuur- en schuurwerk nodig zijn. Verder viel me op dat er een kleine gietfout zit aan de rechterzijde van de body (de 2 rechter groene pijlen). Dit zal uiteraard gerepareerd worden. Tenslotte heb ik de chromen delen waaruit de motor wordt opgebouwd ontdaan hiervan. Kwestie van ze in de ovenreiniger leggen en wachten
__________________
www.rallyfotos.nl "Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon." |
#2
|
||||
|
||||
Eentje zonder modderspatten, dus.
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
#3
|
||||
|
||||
Quote:
|
#4
|
||||
|
||||
Afgelopen dagen heb ik nog eens de McLaren ter hand genomen. Maar voordat ik de voortgang laat zien, eerst even uitleg over wat ik wil corrigeren. Op de eerste foto zie je de monocoque en de bodemplaat. De groene pijlen geven aan waar er een naad komt die er niet hoort te zitten en die ik weg wil plamuren... maar dat kan alleen als de 2 delen vastgelijmd zijn... en dat kan alleen als het cockpit-interieur er al in zit. Wat ik dus ga doen is eerst de cockpit afwerken en plaatsen. Daarna de cockpit afplakken (zoals je bij vliegtuigmodelbouwers ziet) waarna de naad weggewerkt kan worden en het geheel gespoten kan worden zonder de cockpit te "beschadigen". Verder zie je linksboven de middelste pijl een groot gapend gat waar de bovenste wishbone in gemonteerd wordt. Ook dit levert een lelijke naad op die ik wil wegwerken...
Dan naar de aanpassingen die ik gedaan heb om bovenstaand te bereiken. Ten eerste werden alle onderste ophangingsdelen in 2 delen gezaagd. Deze zullen dan later door de openingen gestoken worden en via door mij geboorde gaatjes in de vloer vastgezet worden. Van de bovenste wishbone (onderste op de foto) heb ik de ophangingspunten afgezaagd en ingeboord. Met behulp van een klein stukje ijzerdraad zal de wishbone daar later in vastgezet worden. De afgezaagde ophangingspunten heb ik vervolgens geplaatst en de naden dichtgeplamuurd (het groene gedeelte is waar het onderdeel zit). Inmiddels is ook de kap zo goed als afgewerkt. Alle naden zijn weggewerkt en hij staat al in een laag primer.
__________________
www.rallyfotos.nl "Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon." |
#5
|
||||
|
||||
Schone start! Ik ben benieuwd hoeveel je nog zal aanpassen en/of verbeteren. Mijn aandacht heb je alvast!
__________________
MIJN WERKBANK |
#6
|
||||
|
||||
Een kleine update deze keer. Voordat ik de monocoque op de bodem kan vastmaken zal de cockpit toch echt eerst af moeten. Op de foto is de stoel en zijkant van de cockpit te zien. Alles is bekleed met CF (SMS voor de stoel, Studio27 voor de zijkanten). Daarna is het geheel voorzien van een laag "Smoke" van Zero-Paint, gevolgd door een matte blanke lak.
Vreemd genoeg bevat de kit helemaal NIETS(!) voor de riemen, zelfs geeen decals.... Gelukkig had ik nog een Scale Motorsport setje liggen met de goede hardware. De stof komt uit een setje van Studio27.
__________________
www.rallyfotos.nl "Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon." |
#7
|
||||
|
||||
Sjieke dingens.
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
#8
|
||||
|
||||
mooi geplaatst je carbon maar hier zit ik toch met een vraagje; het zitje zelf is toch niet in carbon? of vergis ik mij? ik dacht dat dit een soort warmte werende mousse was?
__________________
MIJN WERKBANK |
#9
|
||||
|
||||
Tegenwoordig wel, maar 20 jaar geleden deden ze daar niet zo moeilijk over blijkbaar... (in ieder geval op de foto's die ik heb gevonden van deze wagen).
__________________
www.rallyfotos.nl "Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon." |
#10
|
||||
|
||||
Tijd voor een update. De achtertrein werd afgerond. De remschrijven werden netjes volgens het plan geschilderd en kregen daarna een wash met olieverf om ze wat meer diepte te geven... niet dat je daar later nog iets van terug gaat zien wanneer de wielen gemonteerd worden, maar toch. Ik heb niet zo heel veel aandacht besteed aan de afwerking, omdat het meest later niet meer zichtbaar zal zijn.
Dan verder met een stuk wat wel zichtbaar zal blijven: het dashboard. Deze was nogal magertjes en die heb ik dus voorzien van wat extra schakelaars. Bij het plaatsen van het originele decal ging ik iets te snel te werk waardoor deze kapot ging Achteraf een geluk bij een ongeluk, omdat deze eigenlijk niet overeenkwam met de werkelijkheid. Ik heb dus een nieuw decal ontworpen en afgedrukt. Het resultaat is een stuk natuurgetrouwer dan het origineel! Tenslotte werd de versnellingspook geschilderd. Volgens de handleiding zou deze een zwarte knop en een chromen stang hebben, maar in werkelijkheid was het precies omgekeerd... Ook de hendel voor de rembalans werd afgewerkt en geplaatst. Voor wat betreft de cockpit moet ik alleen nog het stuur doen, maar dat kan ook later nog. De volgende stap zal dus het plaatsen van de cockpit in de monocoque worden.
__________________
www.rallyfotos.nl "Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon." |
#11
|
||||
|
||||
Update-tijd! Intussen heb ik de cockpit geplaatst (geen foto gemaakt helaas) en de bodem en monocoque aan elkaar geplakt. Daarna is de naad dichtgeplamuurd en opgeschuurd totdat deze niet meer zichtbaar was. Daarna is het geheel zwart gespoten en dat is de stand van zaken tot nu toe voor dit deel. Op de foto heb ik het motorblok en de achtertrein even erbij gezet zodat je een idee krijgt van hoe het er uit ziet.
Ook de kap werd onder handen genomen. De "gaten" waarin de spiegels geplaatst zouden moeten worden werden ook dichtgeplamuurd en een nieuw gaatje werd geboord. Later zal ik het pootje waarop een spiegel staat ook door iets "meer op schaal" vervangen. Daarna werd de body wit gespoten en enkele dagen te drogen gezet. Vervolgens werd het mp4-rood gespoten (na een en ander afgeplakt te hebben uiteraard). Persoonlijk ben ik zeer tevreden met het resultaat tot nu toe. De volgende stap zal het licht opschuren van de overgangen tussen wit en rood worden, waarna de blanke lak erop kan.
__________________
www.rallyfotos.nl "Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon." |
#12
|
||||
|
||||
Knap gespoten.
__________________
MIJN WERKBANK |
#13
|
||||
|
||||
Goe bezig.
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
#14
|
||||
|
||||
Hoog tijd om eens wat bouwverslagen bij te werken, te beginnen met de Mclaren.
De voorwielophanging werd geplaatst en de remmen gemonteerd. De schijven en klauwen hebben overigens nog een "wash" gekregen met olieverf. Verder werden de radiatoren onder handen genomen. Ik heb ze eerst met Alclad aluminium gespoten en vervolgens een wash gegeven (ook weer met olieverf). Dit was mijn eerste ervaring met Alcad en ik vind het zeer prettig om mee te werken. Tenslotte nog even een foto van de body. Intussen heeft deze ook al een blanke laklaag over de decals heen gekregen en staat'ie uit te harden. Ook de elementen van de achtervleugel zijn in hetzelfde stadium, maar daar heb ik nog geen foto's van gemaakt.
__________________
www.rallyfotos.nl "Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon." |
#15
|
||||
|
||||
Niet vergeten van nog een remkabeltje te trekken van de remschijf naar de neus van de McLaren eh... Ik vind dit trouwens een erg leuke build van een wagen die me zeer nauw aan het hart ligt; de piloot iets minder maar laat dat de pret niet drukken
|
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
Thread Tools | |
Rate This Thread | |
|
|