De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 12-06-2009, 17:45
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 2,030
Subaru Impreza P2000 - 2001 Rally Oz - Possum Bourne - Tamiya - 1/24

Ondanks dat ik al met 2 modellen bezig ben (de Evo IX en de WRX) ben ik toch alvast aan een nieuwe begonnen. Wederom betreft het een wagen van de Nieuw-Zeelander "Possum" Bourne en wel de Subaru P2000 waarmee hij de Rally Australia startte in 2001. Ik zeg express "startte" omdat hij op de 2e dag moest opgeven met motorproblemen. Op dat moment was hij al behoorlijk teruggevallen in het klassement na een olie-lek en een lekke band op de eerste dag. Hier een foto van de betreffende wagen:



De basis voor dit model wordt een van de Impreza's van Tamiya en wel deze:



De oplettende lezer zal zich inmiddels misschien afvragen "Dit is toch helemaal geen P2000???" En dat is correct, maar daar is een oplossing voor: Studio27 heeft een transkit om een "gewone" WRC om te bouwen naar een P2000. Helaas is deze transkit al jaren uit produktie en bijna niet te vinden. Ik heb het geluk gehad er toch nog 1 op eBay te vinden en te winnen. Maar ja, daar zit je dan met een zeer dure transkit waarvan je er eigenlijk 2 zou willen hebben... Gelukkig hebben we binnen de Paddock leden die hier een antwoord op hebben; afgieten in resin Het resultaat is in onderstaande foto te zien. De transkit bevat ook nog een plaatje PE, maar daar zit niet zo heel veel op dat ook niet zelf te maken is, of op andere PE-setjes zit, dus ik laat het origineel helemaal intact.



Ook van Studio27 komt het decalsetje voor deze uitvoering:


Vervolgens heb ik geinventariseerd wat er allemaal "verbouwd" moet worden om de kit om te bouwen naar een P2000:
- Verhogen van de ophanging (de kit is een asfalt versie)
- Rolkooi aanpassen
- inbouwen luchtgaten in motorkap
- inbouwen nieuwe voorkant
- mud-flaps toevoegen.
- Wat kleine interieurwijzigingen
- overige dingen die ik nog tegen ga komen.....

Wat verder opviel bij het bekijken van referentiefoto's en (onboard)video(!) is dat deze wagen, in tegenstelling tot de fabrieks-P2000's, geen "flappy pedal gear shift" heeft, maar een sequentiële pook. Het lijkt er dus op dat Prodrive de wagens ge-downgrade heeft voor ze de deur uit te doen....

Overigens heb ik ook nu weer het geluk dat ik toegang heb tot een 1:1 exemplaar van een wagen die ik bouw Het chassis van deze wagen komt bij Prodrive en is opnieuw opgebouwd. Met name voor de rolkooi en de onderzijde is het erg makkelijk om deze als referentie te gebruiken.

Ik heb al enig werk verricht aan de body; de foto's later in deel 2.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	possum_aus_2001.jpg
Views:	2493
Size:	167.9 KB
ID:	14116   Click image for larger version

Name:	image013.jpg
Views:	2287
Size:	113.0 KB
ID:	14117   Click image for larger version

Name:	image020.jpg
Views:	2085
Size:	122.9 KB
ID:	14121   Click image for larger version

Name:	possum_p2000_00.jpg
Views:	2060
Size:	46.1 KB
ID:	14122  
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #2  
Old 12-06-2009, 19:24
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 2,030
Verder met deel 2...

De gaten in de motorkap werden gemaakt en een gedeelte van de voorbumper werd uitgezaagd. De groene lijnen geven aan waar er gezaagd is.



Vervolgens werden de nieuwe onderdelen geplaatst (hier alleen nog dryfit).





En de originele radiator werd uitgezaagd. De foto laat tevens zien hoe de nieuwe radiator geplaatst gaat worden.



Tijdens de meeting van maart(!) zag de body er al zo uit (het gaat dan dus om de body aan de linkerzijde). Hier waren de nieuwe onderdelen dus al ingebouwd en de aanwezige naden opgevuld en vlakgeschuurd. Om oneffenheden beter te kunnen zien was de neus ook al voorzien van primer.


Sindsdien is de hele body geschuurd (ook de "snelsluitingen" op de motorkap werden weggeschuurd) en heeft het een primer-jasje gekregen. Daarna is er 555 Rally Blue van Zero-Paint gespoten gevolgd door blanke lak welke ook al opgeschuurd is. Het resultaat is dan dit:
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	possum_p2000_01.jpg
Views:	2075
Size:	81.0 KB
ID:	14123   Click image for larger version

Name:	possum_p2000_02.jpg
Views:	2063
Size:	96.1 KB
ID:	14124   Click image for larger version

Name:	possum_p2000_03.jpg
Views:	2043
Size:	87.9 KB
ID:	14125   Click image for larger version

Name:	possum_p2000_04.jpg
Views:	1990
Size:	89.7 KB
ID:	14126   Click image for larger version

Name:	possum_p2000_06.jpg
Views:	2053
Size:	75.6 KB
ID:	14127  

__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #3  
Old 12-06-2009, 22:23
Tom21's Avatar
Tom21 Tom21 is offline
MotoGP Modeler
 
Join Date: Sep 2005
Location: Genk, Belgiê
Posts: 704
Mooi werk Tim!

Tom
__________________
Valentino Rossi Models
Mijn website
Hondenclub DMH
Reply With Quote
  #4  
Old 12-06-2009, 23:48
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,092
Ook hier wordt het betere knip- en plakwerk gedemonstreerd!
Keep 'em coming!
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #5  
Old 13-06-2009, 11:34
vinnie's Avatar
vinnie vinnie is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2003
Location: Waardamme (Oostkamp)
Posts: 403
Zeg dat wel Tim een mooie livery deze. Blijf hem zeker en vast van kortbij volgen. Alvast een dikke duim met het tot nu verrichte werken.

Last edited by vinnie; 13-06-2009 at 11:34.
Reply With Quote
  #6  
Old 13-06-2009, 12:29
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,580
Eigenlijk ooit al eens OOB gebouwd?

Knappe start alweer, ben benieuwd !!
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #7  
Old 14-06-2009, 00:01
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,051
Quote:
Originally Posted by Loeten View Post
Eigenlijk ooit al eens OOB gebouwd?

Knappe start alweer, ben benieuwd !!
De Paddock-modelbouw en OOB, is dat niet zoiets als kat en hond.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #8  
Old 14-06-2009, 16:40
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,829
Quote:
Originally Posted by Nismo View Post
De Paddock-modelbouw en OOB, is dat niet zoiets als kat en hond.
Ola, ola, hé, sebiet no koffekoeke for you hé.

Ik lig dan misschien wat stil momenteel, maar ben wel degelijk op enkele OOB's aan het broeden. Al was het maar om opnieuw terug naar de "Early Beginnings" te gaan en te tonen dat OOB ook best naar de prefectie kan neigen.

Reply With Quote
  #9  
Old 17-06-2009, 21:37
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 2,030
Quote:
Originally Posted by Loeten View Post
Eigenlijk ooit al eens OOB gebouwd?
Zeker wel, de 1994 Impreza die ik eind vorig jaar bouwde was OOB (zie hier).


Quote:
Originally Posted by Guido View Post
Ik lig dan misschien wat stil momenteel, maar ben wel degelijk op enkele OOB's aan het broeden. Al was het maar om opnieuw terug naar de "Early Beginnings" te gaan en te tonen dat OOB ook best naar de prefectie kan neigen.
En je bent niet de enige! Ik ben nog aan het kijken welke auto ik OOB ga bouwen hierna (of gelijk met de huidige projecten als "afleiding"). Dat wordt waarschijnlijk een 2001 Focus of een 1993 Legacy.
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #10  
Old 17-06-2009, 21:41
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 2,030
Verder met het niet-OOB bouwen dan maar

Omdat de basiskit een asfalt uitvoering is en ik een gravel uitvoering nodig heb, is de zaag in de ophanging gezet. De foto hieronder toont de achterophanging, maar de voorwielophanging ligt ook al in stukken Voor het verhogen plaats ik simpelweg wat stukjes plastic tussen de veerpoten en het chassis. Wanneer alles gespoten is zie je daar niets meer van.

De groene lijnen geven aan langs waar ik onderdelen doorgezaagd heb.



Overigens kwam ik er ook nog achter dat de voorste remschijven veel te groot zijn om in de gravel-velgen te passen, dus daar moet ik ook nog wat op bedenken
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	possum_p2000_07.jpg
Views:	1929
Size:	143.0 KB
ID:	14178  
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #11  
Old 21-06-2009, 15:53
scoobyfreak's Avatar
scoobyfreak scoobyfreak is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Nov 2005
Location: Roeselare
Posts: 1,430
Waarom heb je de safari versie niet genomen?
Reply With Quote
  #12  
Old 21-06-2009, 16:42
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 2,030
Quote:
Originally Posted by scoobyfreak View Post
Waarom heb je de safari versie niet genomen?
Omdat ik die niet (meer) heb liggen Maar dat had niet uitgemaakt, de ophanging daarvan is te hoog.... voor de Safari stond de wagen nog hoger dan voor "gewone" gravel-rallies. Als je kijkt in de thread van mijn 1999 Impreza (hier) dan zie je dat ik daar wel een Safari-versie als basis heb gebruikt, maar die vervolgens verlaagd door op een soortgelijke manier als hier de ophanging te wijzigen.
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #13  
Old 23-06-2009, 23:58
scoobyfreak's Avatar
scoobyfreak scoobyfreak is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Nov 2005
Location: Roeselare
Posts: 1,430
Dan heb ik niets gezegd.


Ik blijf hem allesinds volgen.Hoop ooit zelf eens een P2000 te kunnen maken...
Reply With Quote
  #14  
Old 17-07-2009, 12:56
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 2,030
Tijd voor een update.

Bij het passen van de voorwielophanging bleek dat de asfalt-remschijven nooit in de gravel-velgen zouden gaan passen.... Ik heb dat als volgt aangepast (zie ook de foto hieronder, nummers komen overeen met de tekst).

1. Verwijder de remklauw van de schijf (langs de groen lijn) en haal de buitenste "ring" van de remschijf weg (langs de rode stippellijn).
2. Je houdt dan 2 aparte delen over. In de remklauw is nog een groef gemaakt waar de schijf mooi in past zodat het wat steviger in elkaar zit.
3. Na wat schuurwerk aan met name de klauw bleek alles te passen in de velg. De PE komt uit het setje van SMS en doet het geheel weer lijken op een remschijf.



Verder heb ik de firewall aangepast. Het betreffende onderdeel sloot de achterbak volledig af van binnenuit. Echter in de P2000 was deze afsluiting niet meer aanwezig.... dus die is hier weggezaagd (langs de rode lijnen).


En tenslotte ben ik begonnen aan de nieuwe pedal-box. In tegenstelling tot de '99 versie waar de pedalen opgehangen waren, staan ze in de P2000 op de grond. De pedalen zelf komen op het opstaande gedeelte te staan.


En in de auto ziet dat er als volgt uit:
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	possum_p2000_08.jpg
Views:	1850
Size:	141.7 KB
ID:	14399   Click image for larger version

Name:	possum_p2000_09.jpg
Views:	1813
Size:	168.2 KB
ID:	14400   Click image for larger version

Name:	possum_p2000_10.jpg
Views:	1751
Size:	126.3 KB
ID:	14401   Click image for larger version

Name:	possum_p2000_11.jpg
Views:	1744
Size:	148.7 KB
ID:	14402  
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #15  
Old 17-07-2009, 13:20
vinnie's Avatar
vinnie vinnie is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2003
Location: Waardamme (Oostkamp)
Posts: 403
Go go go Tim alweer een mega update van de veranderingen die je tot nu toe teweegbracht maar ik vraag mij af waar haal jij al dien info.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 14:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.