De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 22-04-2009, 21:28
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
1898 Wartburg Motorwagen - MKModelle - 1/24

Sinds het forum is afgezakt naar een discussieplaats over lichtbakken, merken van saffies en andere leuke dingen, zal ik me naar goeie gewoonte - en als enige, dat spreekt voor zich - maar bezig houden met de ernstige zaken.

Maar ik hoor het je al zeggen: "Zeg Domi, je gaat toch geen Wartburg bouwen, zekers... ?"

Jewèèèèl. Een Wartburg kan prat gaan op een lange - weliswaar niet continue - geschiedenis. Maar strikt gesproken is het één van de oudste automerken.

Nu ja, ze zijn niet met eigen producten begonnen, maar met licentiebouw van een franse voiturette: de Decauville. In Eisenach stond de fabriek (nabij het slot Wartburg) die de auto's voor het Oosten van Europa zou gaan bouwen en verkopen voor het franse merk.
Maar de samenwerking duurde niet zo lang, en Wartburg ging vanaf 1904 onder de naam Dixi verder. Ze waren vrij succesvol, met enkele robuuste en populaire modellen in het gamma. In de jaren 1930 werd het merk door BMW overgenomen , en onder de vlag van BMW bouwden ze een sportuitvoering van de Austin Seven.
Vanaf de jaren 50 werden ze weer onder de oorspronkelijke naam actief met eigen modellen voor de communistische markt. Na de val van de muur heeft het niet te lang meer geduurd, en ging het concern failliet. Opel heeft de fabriek overgenomen voor eigen productie.

Maar goed, voor de weinigen onder jullie die niet weten hoe een model 1898 Motorwagen er heeft uit gezien, hier is een impressie (zonder en mét opgezette kap):





Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Wartburg_1898_07.jpg
Views:	2061
Size:	34.1 KB
ID:	13532   Click image for larger version

Name:	Wartburg_1898_01.jpg
Views:	1808
Size:	15.9 KB
ID:	13533   Click image for larger version

Name:	Copy of Wartburg_1898.jpg
Views:	1825
Size:	124.0 KB
ID:	13534  
__________________
Groetjes,
Domi.

Last edited by Dominique; 11-04-2010 at 17:21.
Reply With Quote
  #2  
Old 22-04-2009, 21:32
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Het modelletje blinkt niet echt uit qua hoeveelheid aan onderdelen, noch de hoogstaande afwerking van die oderdeeltjes. Maar ja, wat had je verwacht?

Ik heb de handleiding en de onderdelen even uitgelijnd voor een eerste indruk:











Je ziet, er zal werk aan zijn. Maar we gaan proberen er iets van te maken.
Have fun!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC08728.JPG
Views:	1878
Size:	154.2 KB
ID:	13535   Click image for larger version

Name:	DSC08729.JPG
Views:	1768
Size:	145.4 KB
ID:	13536   Click image for larger version

Name:	DSC08731.JPG
Views:	1821
Size:	184.1 KB
ID:	13537   Click image for larger version

Name:	DSC08732.JPG
Views:	1832
Size:	154.6 KB
ID:	13538   Click image for larger version

Name:	DSC08733.JPG
Views:	1826
Size:	157.6 KB
ID:	13539  

__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #3  
Old 22-04-2009, 22:06
Doc's Avatar
Doc Doc is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2008
Location: Maasmechelen, deelstaat van de republiek Vlaanderen
Posts: 1,428
Kijk, dit vind ik nu een leuke build. Een kit die kompleet afwijkt van al dat rally en race geweld dat hier meestal gebouwd word. Ik ben heel benieuwd wat je ervan gaat maken.
__________________
Reply With Quote
  #4  
Old 22-04-2009, 23:10
HF_INTEGRALE's Avatar
HF_INTEGRALE HF_INTEGRALE is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2005
Location: In Flanders Fields
Posts: 365
Surprise 1/24

Quote:
Originally Posted by Dominique View Post
... Ik heb de handleiding en de onderdelen even uitgelijnd voor een eerste indruk ...
Hallo Dominique,

Ouff ! Gelukkig staat de schaal ook vermeld : 1/24
'k Dacht eerst dat het iets was uit een 'Kinder Surprise' (Grapje )

Er is wel 'nog wat' werk aan - Wordt zeker vervolgd & gevolgd !
Good Luck

Regards,
555
__________________
I love the smell of plastic in the morning ...
Reply With Quote
  #5  
Old 23-04-2009, 08:19
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
De eerste keer dat ik de titel las dacht ik "hier klopt iets niet". Nog een keer goed gelezen en het stond er echt.... 1898..... Ziet er wel apart uit, ben benieuwd naar het vervolg.
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #6  
Old 23-04-2009, 16:40
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Werd deze kar toendertijd ook al gebruikt om ijsjes mee te bedelen?

Vooraleer ik weer volledig afgeschoten wordt , 2 dingen:
- Weeral een geweldige keuze van onderwerp! Goed dat we Dominique hebben, die de eentonigheid van al ons rally- en racegeweld steeds weer met een gepaste kit weet te verbreken.
- ik heb bij het opruimen nog een kit gevonden uit de "nostalgic series" waarin 4! modelletjes zitten op schaal 1/32ste (Ford T is er één van). Als je interesse hebt, breng ik de doos wel eens mee. Anders gaat ie toch tot in der eeuwigheid blijven liggen.

Kijk al uit naar het vervolg van deze bouw!

Last edited by Guido; 23-04-2009 at 16:40.
Reply With Quote
  #7  
Old 23-04-2009, 17:41
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Dit is wel heel speciaal. Ik had er zelfs nog nooit van gehoord... Dus leren we weer lekker bij. Ik "vrees" dat je er deftig wat scratchwerk aan zal hebben. Maar dan leren wij weer bij. Ben heel benieuwd en ga lekker meevolgen... Succes !!


Quote:
Originally Posted by Doc View Post
Kijk, dit vind ik nu een leuke build. Een kit die kompleet afwijkt van al dat rally en race geweld dat hier meestal gebouwd word. Ik ben heel benieuwd wat je ervan gaat maken.
Quote:
Originally Posted by Guido View Post
Goed dat we Dominique hebben, die de eentonigheid van al ons rally- en racegeweld steeds weer met een gepaste kit weet te verbreken.
Okey ik begrijp het... Ik moet dringend weer verder met mijn Cars-collectie...
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #8  
Old 23-04-2009, 21:39
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Quote:
Originally Posted by Guido View Post
...
- ik heb bij het opruimen nog een kit gevonden uit de "nostalgic series" waarin 4! modelletjes zitten op schaal 1/32ste (Ford T is er één van). Als je interesse hebt, breng ik de doos wel eens mee. Anders gaat ie toch tot in der eeuwigheid blijven liggen.
Thanks pal! We may have a deal.
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #9  
Old 10-05-2009, 22:27
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Ha de gasten! Alles kits?
Net terug en ik zit al met een dilemma...

Ik heb zitten tobben over de wielen. Op sommige foto's zie ik wielen met 36 spaken, op andere 40, in beide gevallen netjes verdeeld over 2 rijen in de velg. De kitwielen hebben slechts 24 spaken. Dat is dus niet goed.
Maar zover kan ik er nog mee leven. Alleen is het zo verdomd lastig om die wielen proper te krijgen vanwege flash en veel te dik gegoten (jaja, ik weet het wel, het is geen Tamiyakwaliteit, maar dat betekent niet dat je niet hoeft te proberen er wat van te maken ).

Op de foto beneden zie je een half gekuist wiel, tegen een origineel kit-wiel. Het oogt al beter, maar als je naar dat wiel kijkt, heb je toch de indruk dat je naar dikke spaakbalken kijkt, en niet naar het genre dunne draadspaak.



Ik heb zitten denken om die spaken zelf te maken, maar dat betekent dat er 4 nieuwe assen moeten worden gedraaid in aluminium of messing met zowel aan de voorkant als de achterkant van de as 24 gaatjes voor de spaken. De draadspaken zelf zouden een dikte moeten hebben van 0,08 mm (visdraad of pianosnaar). Het maken van het wiel moet dan omwille van de centrering in een mal te gebeuren (ook al op maat de maken). Los van het het feit dat de fabricatie van alleen al de as voor praktische moeilijkheden zou zorgen, moeten er dus nog extra tools worden ontwikkeld voor de bedrading van de spaakwielen.

Een tweede mogelijkheid zou zijn om de spaken te etsen en die in 2 helften aan een as te lijmen. Fabricatie van de as is dan weer geen probleem op zich: gewoon een plastieken of metalen staafje. Daarbij komt dan wel dat de velg in 2 helften zal moeten worden gezaagd (of beter nog: de velgen opnieuw in resin te laten vervaardigen). Deze oplossing lijkt me eerder haalbaar dan die hierboven, maar de stevigheid van het uiteindelijke wiel baart me een beetje zorgen.

Suggesties iemand?
By the way: de doormeter van een volledige velg is 20,9 millimeter ...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC09398.JPG
Views:	1807
Size:	85.3 KB
ID:	13765  
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #10  
Old 10-05-2009, 23:40
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Is de techniek die Guy gebruikt heeft voor het herspaken van zijn cross wielen niet toe te passen?
Reply With Quote
  #11  
Old 11-05-2009, 07:37
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Als ik het goed begrijp bestaan de wielen niet uit 2 helften zoals bij de meeste Tamiya kits, maar slechts uit één deel. Dat betekent dat je spaken slechts uit één rij bestaan, wat niet realistisch is (althans, dat denk ik toch). Behalve het feit dat ze veel te dik zijn, heb je dus dat probleem er nog eens bij. Ik zou dus opteren om te herspaken (eventueel met de methode zoals ik beschreven heb in de tutorial). Maar alvorens je dat doet, zou je moeten te weten komen hoeveel spaken er per rij moeten staan, zodat je het juiste aantal spaken kan aanbrengen. Het zou bv kunnen dat de kit er meer heeft dan de echte wagen, om het feit dat de kit maar één rij spaken vertoont een beeje te compenseren...

Maar zelfs als je de bestaande spaken gewoon zou vervangen door metalen, zonder je iets aan te trekken van het aantal rijen (en misschien hed deze wagen ook maar één rij per wiel, dat weet ik niet) zal je model er 1000 maal beter uitzien, geloof me. Sterker nog: bij dit soort van wielen zijn het juist de wielen die het verschil uitmaken tussen een plastic model of een realistische replica!
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 11-05-2009 at 07:43.
Reply With Quote
  #12  
Old 11-05-2009, 10:53
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Tja Dominique, gij hebt u eigen weeral een goei peer gestoofd zunne.

Net zoals Guido dacht ik ook aan de crosswielen van Guy, maarja met een diameter van 20,9 mm is dat nu ook weer niet vanzelfsprekend.
Ik denk ook als je alle spaken gaat namaken, het misschien onoverzichtelijk gaat worden en dat je beter zegt van, ipv 40 spaken zoals bij het echte voertuig, ga ik voor 20 of 24 zoals bij jouw modelletje. In dit geval zoals Guy al aanhaalde je niks aantrekken van het juiste aantal spaken, maar ervoor zorgen dat de wielen overzichtelijk blijven. Het zal alleszins je model een meerwaarde geven.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #13  
Old 11-05-2009, 12:39
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Ik heb wel degelijk gedacht aan de methode van Guy, maar hij gaat er van uit dat een velg 2 helften heeft. De mijne is in 1 stuk gegoten, wat het er niet makkelijker op maakt.

Ik veronderstel dat ik moet gaan voor 1 rij spaken, ongeveer 24 à 30 in totaal, en op één of andere manier een tool moet zien te verzinnen die het mogelijk maakt om de as en de velg te verspaken door een "weefmethode": de spaak wordt met een soepel materiaal door de as getrokken in een rechte lijn, en de velg wordt dan aangetrokken door die spaak. Het verspringen van de spaak wordt op de velg geregeld.
Ik zal eens een test doen met een onderdeel uit de scrap-box om te zien of mijne theorie kan werken.

Mochten jullie nog ideetjes hebben, laat maar komen.
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #14  
Old 11-05-2009, 16:22
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Dominique View Post
Ik heb wel degelijk gedacht aan de methode van Guy, maar hij gaat er van uit dat een velg 2 helften heeft. De mijne is in 1 stuk gegoten, wat het er niet makkelijker op maakt.

Ik veronderstel dat ik moet gaan voor 1 rij spaken, ongeveer 24 à 30 in totaal, en op één of andere manier een tool moet zien te verzinnen die het mogelijk maakt om de as en de velg te verspaken door een "weefmethode": de spaak wordt met een soepel materiaal door de as getrokken in een rechte lijn, en de velg wordt dan aangetrokken door die spaak. Het verspringen van de spaak wordt op de velg geregeld.
Ik zal eens een test doen met een onderdeel uit de scrap-box om te zien of mijne theorie kan werken.

Mochten jullie nog ideetjes hebben, laat maar komen.
Ik breng de volgende meeting een boek mee waarin het herspaken van een wiel (ook met draad) beschreven staat, alsook een plan van een model wat ik ooit met dezelfde methode eens moeten voorzien heb van spaken uit visdraad. Dan heb je een paar ideëen.

Doe me er voor alle zekerheid donderdag nog eens aan denken.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #15  
Old 11-05-2009, 21:02
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Volgens mij is etsen ook een optie. Om wat dikte te winnen eventueel 2 lagen op elkaar, die je dan op de randen zou kunnen rondvijlen om de ronde vorm mee te geven.

Het midden stuk? 2 ronde schijfjes op het etsdeel ... en klaar is klara. De buitenring zou ik dan wel houden, en ge hebt meteen een reden om te leren etsen!
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра!

Last edited by Gulfie; 11-05-2009 at 21:03.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 13:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.