De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Kit review
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 01-01-2009, 16:59
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Honda VFR750R RC30 - Tamiya - 1/24 - Ref: 14057

INTRODUCTIE

Dit keer passeert de VFR750R "RC30" de revue.

De, in beperkte oplage gebouwde, VFR750R werd in 1987 geďntroduceerd en was een straatversie van de geweldige RVF750 uithoudingsmachine welke in het wereldkampioenshap uithouding in die tijd hoge ogen gooide. Voor de VFR werden nagenoeg dezelfde soort materialen, zoals titanium, carbon-fibre, kevlar en magnesium, gebruikt als voor de RVF. Heden ten dagen zijn deze materialen wijdverbreid, maar eind jaren '80 was dit uitzonderlijk. Een ander interessante eigenschap die uit de uithoudingsracerij overgenomen werd, is de enkele swingarm achteraan waarbij het achterwiel met slechts 1 centrale moer wordt vastgezet. Gezien de resultaten in de racerij én het feit dat de VFR750R, code naam RC30, in beperkte oplage werd gebouwd, maakte deze motor al tot een collector's item, nog voor hij goed en wel verkocht werd.

In dezelfde periode werd ook de VFR750F verkocht, de V4 versie die eerder een combinatie sport/tourer was en die nu nog altijd als VFR800 door het leven gaat.

Ik heb uit de thread van Doc (Yamaha FZR750R) even de mooie foto genomen om bij deze introductie te zetten.



Meer info via:
Wikipedia - RC30
VFR World

.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	89vfr750rcanadian1mx9.jpg
Views:	1560
Size:	105.1 KB
ID:	12349  

Last edited by Guido; 01-01-2009 at 17:00.
Reply With Quote
  #2  
Old 01-01-2009, 17:06
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
De kit

De kit dateert al vanuit 1988 en ondanks dat ik hem begin jaren '90 al eens bouwde, kocht ik de kit opnieuw begin dit jaar bij de uitverkoop van het terziele gegane TAM in Grimbergen. Anekdote bij deze is dat de doos nog geprijsd was in Belgische Frank: 899,-BEF. Maar zoals we zullen zien verder in deze review, heeft dit geen enkele invloed op de kwaliteit van de kit op zich.

De doos is voorzien van een typische Tamiya illustratie uit die tijd.



Als je de doos opent, kan je een blik werpen op de typische Tamiya verpakking. De degelijkheid en verzorgheid zijn alom gekend. Alles netjes apart verpakt in plastic zakjes. De kuipdelen zitten dan nog een extra omhuld in een kartonnetje.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	RC30_REVIEW_01.jpg
Views:	1468
Size:	401.8 KB
ID:	12350   Click image for larger version

Name:	RC30_REVIEW_02.jpg
Views:	1443
Size:	402.7 KB
ID:	12351  

Last edited by Guido; 01-01-2009 at 17:08.
Reply With Quote
  #3  
Old 01-01-2009, 17:11
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Het bouwplan.

Ook hier weer typisch Tamiya. Eerste pagina voorziet je in 3 talen van de nodige achtergrond info. Dat alles opgefleurd met een zwart/wit afbeelding van een gebouw exemplaar.



Een uitplooibaar plan is toch zoveel keer beter en handiger dan de boekjesvorm die andere Europese (Revell) modelbouwfabrikanten hanteren.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	RC30_REVIEW_03.jpg
Views:	1306
Size:	417.9 KB
ID:	12352   Click image for larger version

Name:	RC30_REVIEW_04.jpg
Views:	1330
Size:	424.0 KB
ID:	12353  
Reply With Quote
  #4  
Old 01-01-2009, 17:25
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
De gietramen (sprues)

Raam "A"
Raam A omvat de doorzichtige onderdelen, niet enkel voor de lichten allerhande, maar ook voor de kuip.

Positief hier is dat de kuip horizontaal gescheiden is ipv verticaal. Dus geen gedoe om de 2 helften tegen elkaar te monteren.

Negatief vind ik het feit van de doorzichtbaarheid op zich. Ik ben geen voorstander van dit soort "clear view" onderdelen omdat deze niets bijdragen aan het afgewerkte model, zelfs integendeel. Als ik delen van de motor wil laten zien, dan monteer ik de kuipen gewoon niet. Doorzichtige plastic is immers niet geschikt om dit soort details tot hun volle recht te laten komen. Bovendien blijf je de sinkmarks zijn op dit soort van onderdelen en dat is niet mooi. Alsof dat nog niet voldoende zou zijn, en dit is het grootste probleem met dit soort van onderdelen, is dat je altijd een kleurverschil zal kunnen waarnemen ten opzichte van de andere carrosserie onderdelen, omdat je er nooit in kan slagen om de ondergrond eenzelfde kleur te geven. Enfin, om maar te zeggen dat ik de voorkeur geef aan gewone plastic.



Raam "B"
Dit raam bevat onder andere het frame, de uitlaat, ketting, veerpoten. Toe te juichen bij deze is het feit dat er NIKS in chroom is gezet op de sprues. Grote voordeel is dat je de chroom niet moet verwijderen en direct aan de slag kan met de kleur/type verf van je keuze. Handig.



Raam "C"
Omvat de achterkuip, benzinetank, wielen en nog enkele kleinere onderdelen.



Raam "D"
Op Raam D tenslotte, zitten o.a. de motoronderdelen, stuur, spiegels, instrumenten, zadel, alsook de race-stand waarop je de motor kan zetten eens hij klaar is.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	RC30_REVIEW_05.jpg
Views:	1356
Size:	366.3 KB
ID:	12354   Click image for larger version

Name:	RC30_REVIEW_06.jpg
Views:	1313
Size:	424.4 KB
ID:	12355   Click image for larger version

Name:	RC30_REVIEW_07.jpg
Views:	1300
Size:	350.4 KB
ID:	12356   Click image for larger version

Name:	RC30_REVIEW_08.jpg
Views:	1279
Size:	448.6 KB
ID:	12357  
Reply With Quote
  #5  
Old 01-01-2009, 17:30
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Kleine en losse onderdelen

Tevens zit er een zakje met kleine onderdelen in. Dit zakje bevat niet alleen de banden, vinyl leidingen en montageschroefjes, maar ook de achterveer en het bekende Tamiya schroevendraaiertje. Hoeveel zou ik er zo al hebben...



Tot slot de decals.




Besluit
Ondanks dat deze kit al 20 jaar oud is, heeft hij de tand des tijds goed doorstaan. Om hem nog te vinden, ben je vandaag de dag aangewezen op de 2de hands- beurzen en websites, of, indien je geluk hebt zoals ik, kan je hem in een vergeten hoekje in een winkel nog eens tegenkomen.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	RC30_REVIEW_09.jpg
Views:	1178
Size:	361.8 KB
ID:	12358   Click image for larger version

Name:	RC30_REVIEW_10.jpg
Views:	1253
Size:	374.8 KB
ID:	12359  
Reply With Quote
  #6  
Old 01-01-2009, 20:28
Doc's Avatar
Doc Doc is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2008
Location: Maasmechelen, deelstaat van de republiek Vlaanderen
Posts: 1,428
Verschrikkelijk mooie motor. Zo worden ze nu niet meer gemaakt. Indien iemand deze kit heeft en wil verkopen, of je weet er eentje te koop, ik ben nog steeds op zoek naar deze en ben u eeuwig dankbaar.
__________________
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 13:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.