De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 11-02-2008, 20:02
TvD's Avatar
TvD TvD is online now
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 2,030
Mitsubishi Evo IX - RDO 2008 - van Iersel/Bos - Fujimi - 1/24

Na het afbouwen van de Subaru is er weer wat ruimte op het bureau vrijgekomen voor een nieuw model... Ik wilde eigenlijk een start maken met de 2 Focussen, maar ben toch begonnen met een Evo IX. Het is een 1/24 Fujimi kit, en wel deze:


Deze kit zal dus omgebouwd worden naar een Groep N rallywagen zoals die vorig jaar in het RDO (Rally Dutch Open) reed. Hij zal de kleuren van het Vitron rallyteam krijgen, de exacte rally weet ik nog niet. Maar hij zal er ongeveer zo uit komen te zien:


Om er een rally-auto van te maken moeten er een aantal dingen gebeuren.
  • De belangrijkste daarvan is waarschijnlijk de rolkooi.... die zit uiteraard niet in de kit. Gelukkig heb ik de hand weten te leggen op de homologatie-papieren van de rolkooi in deze auto (een zgn. vd Heuvel-kooi). Het nabouwen zou dus goed moeten komen Uiteraard zal het gehele interieur ook onderhanden genomen worden.
  • Verder heeft de rally-uitvoering een luchthapper op het dak. Hiervoor gebruik ik een resin kopie van de luchthapper die bij de Lancer WRC Transkit van Studio27 zit, deze is vrijwel identiek (Patrick bedankt! ).
  • Een ander punt waren de velgen: het lukte me niet om de 12 spaaks te vinden tot de laatste meeting van vorig jaar Daar vond ik een setje velgen van Fujimi (type NT-03) die bijna waren wat ik zocht. Maar het extra randje wat erin zit is er snel uitgezaagd en daarme heb ik de gewenste velgen.
  • De ophanging zal waarschijnlijk ook aangepast moeten worden om de nieuwe velgen op de goede hoogte onder de auto te krijgen (laagte is misschien een betere omschrijving in deze ).
  • En niet te vergeten; het dashboard... in de kit zit een RHD-dashboard, terwijl ik een LHD wil hebben... dat wordt dus weer ombouwen van het dashboard en het "omdraaien" van de ruitenwissers

Er zijn vast meer dingen die nog aangepast moeten worden, maar bovenstaande punten zijn wel de meest prominente. Maar goed, de voortgang dan. Ik ben al een weekje bezig geweest en het grootste gedeelte van het interieur is weg en het achterste gedeelte van de rolkooi is bijna af. Er moet nog veel gebeuren, maar het geeft een idee wat het gaat worden. De kooi is gemaakt van 2mm plastic buisjes.


En met zijkanten en dashboard:
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_8280.JPG
Views:	2042
Size:	138.4 KB
ID:	10897   Click image for larger version

Name:	IMG_8284.JPG
Views:	1998
Size:	115.2 KB
ID:	10898   Click image for larger version

Name:	05_almere_sprint_69.jpg
Views:	4264
Size:	127.8 KB
ID:	10899   Click image for larger version

Name:	image028.jpg
Views:	2394
Size:	128.1 KB
ID:	10901  
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."

Last edited by TvD; 24-05-2009 at 18:50.
Reply With Quote
  #2  
Old 11-02-2008, 20:33
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,051
Hier gaat behoorlijk wat scratchwerk aan te pas komen, maar jouw kennende zal dat wel dik in orde komen. Het begin ziet er toch al goed uit.

Mag ik nog een tip geven betreffende de rolkooi;
Je kan de uiteinden van je buisjes afvijlen met een klein rond vijltje, dan past het beter als je deze dingen tegen elkaar lijmt en moet je niet zoveel bijplamuren om het 1 geheel te laten worden.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #3  
Old 11-02-2008, 20:41
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,092
de aanzet is al prachtig. Zoals Nismo al opmerkte: de uiteinden van de plastic buisjes kan je even invijlen, zodat ze beter aansluiten bij de ronde vorm van de andere buis. Je moet dan wel opletten dat je je buisjes niet te kort neemt. Een millimeter of 2 bijtellen is de boodschap.

Ik zit al te wachten op de volgende update ...
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #4  
Old 11-02-2008, 21:09
scoobyfreak's Avatar
scoobyfreak scoobyfreak is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Nov 2005
Location: Roeselare
Posts: 1,430
Presies een Van Iersel fan he Bouw je hem terug voor hem, of hou je hem zelf ?

Alesinds een heel mooi begin. Ik volg hem met volle intresse hoor!
Reply With Quote
  #5  
Old 11-02-2008, 22:08
TvD's Avatar
TvD TvD is online now
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 2,030
Dank voor de tip van het invijlen, al had ik dat op sommige plaatsen al toegepast Ben er alleen te laat achter gekomen dus op een aantal plaatsen is het niet gedaan omdat de buisjes daar te kort zouden worden anders Ik zal 'm vrijdag meenemen dan kunnen jullie het zien.

Quote:
Originally Posted by scoobyfreak View Post
Presies een Van Iersel fan he Bouw je hem terug voor hem, of hou je hem zelf ?
Deze wordt in principe voor mezelf... maar alles kent een prijs, dus als'tie 'm zelf wil hebben dan is daar over te praten
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #6  
Old 12-02-2008, 00:26
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,829
Conversie met een grote "C" van een straat Mitsu naar een rallyversie. Spannend!

Eigenlijk zou je alle onderdelen die je scratcht, moeten kunnen afgieten in resin. Want stel, stel dat je nog eens een keertje een tweede wil bouwen. Dan moet je gewoon alles helemaal van voor af aan beginnen doen.

Veel succes, ik blijf zeker volgen!
Reply With Quote
  #7  
Old 12-02-2008, 07:57
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,853
Quote:
Originally Posted by Guido View Post
igenlijk zou je alle onderdelen die je scratcht, moeten kunnen afgieten in resin. Want stel, stel dat je nog eens een keertje een tweede wil bouwen. Dan moet je gewoon alles helemaal van voor af aan beginnen doen.
Of je fabriceert op die manier een transkit die door vele modelbouw liefhebbers erg gegeerd zou zijn...

Goed bezig maat! Keep 'em going!
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #8  
Old 03-03-2008, 17:22
TvD's Avatar
TvD TvD is online now
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 2,030
Inmiddels heb ik weer wat werk kunnen verrichten aan de Evo. De ombouw van het dashboard begint al aardig te vorderen:


De rolkooi aan de linkerkant begint ook al herkenbaar te worden. Ik ben nu bezig de rechterkant gelijk te krijgen aan de linker.


Zoals eerder vermeld wordt de auto verlaagd. Voor de achterkant werd me dat redelijk gemakkelijk gemaakt door de simpliciteit van de Fujimi kit: een ijzeren staaf als as... Na wat passen en meten heb heb ik met wat plastic buisjes (zie onderste groene pijl) de goede hoogte te pakken. Om er voor te zorgen dat de as op z'n plaats blijft, heb ik een stukje plastic card bij de bovenste groene pijl geplaatst. De rest van de de ophanging (voor zover je daar van kan spreken in deze kit), zal zodanig aangepast worden dat deze weer geplaatst kan worden.


De voorwielophanging had wat meer werk nodig. De poten werden ingekort (bij het groene lijntje) en de ophanging werd ook aangepast (niet op foto). Verder zie je hier een van de velgen zoals ze moeten zijn. De originele wordt linksonderin getoond. Het groene pijltje geeft aan wat ik weggezaagd heb.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_8519b.jpg
Views:	1924
Size:	127.7 KB
ID:	10902   Click image for larger version

Name:	IMG_8521b.jpg
Views:	1969
Size:	104.7 KB
ID:	10903   Click image for larger version

Name:	IMG_8523b.jpg
Views:	1922
Size:	145.6 KB
ID:	10904   Click image for larger version

Name:	IMG_8529b.jpg
Views:	1921
Size:	109.3 KB
ID:	10905  
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."

Last edited by TvD; 17-08-2008 at 19:46.
Reply With Quote
  #9  
Old 03-03-2008, 17:54
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,829
Leuke verbouwingswerken hier!

Interessant om zien hoe je het dashboard aanpakt. Ik heb ook enkele RHD Honda's, waarvan ik op termijn LHD zou willen maken. Probleem daarbij is dat ze niet dezelfde vorm hebben aan beide zijden van de denkbeeldige middenlijn. In dit geval is dat niet zo'n probleem wat de ombouw wat - ahum - makkelijker maakt. Alles is relatief natuurlijk en ik kan me voorstellen dat er aardig wat uurtjes werk in gekropen zijn.

Gaat zonder meer de goeie kant op!
Reply With Quote
  #10  
Old 03-03-2008, 18:16
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,853
Quote:
Originally Posted by Guido View Post
Gaat zonder meer de goeie kant op!
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #11  
Old 03-03-2008, 19:44
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,092
Deze ombouw is een gedurfd project, maar als ik zie wat de resultaten tot hiertoe zijn, dan heb ik er een gerust gevoel bij.
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #12  
Old 03-03-2008, 20:29
Tom21's Avatar
Tom21 Tom21 is offline
MotoGP Modeler
 
Join Date: Sep 2005
Location: Genk, Belgię
Posts: 704
Inderdaad een gedurfd project hoor, maar zeker de moeite als het klaar zal zijn!

Tom
__________________
Valentino Rossi Models
Mijn website
Hondenclub DMH
Reply With Quote
  #13  
Old 03-03-2008, 20:47
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,580
Amai wat een ombouwwerk. Ikzelf heb ook al enkele gewone personenwagens omgebouwd tot rallymodel en weet dus wat het is. Toch heb jij nog veel meer werk te doen want je start van veel verderaf. Je moet dus veel meer scratchen... Ik blijf zeker volgen, veel succes verder !!
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #14  
Old 04-03-2008, 00:43
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,051
Ondanks dat dit soort "verbouwingswerken" niet van de poes zijn, breng je het er goed vanaf.
Doe maar rustig verder en het komt dik voor mekaar.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #15  
Old 04-03-2008, 01:07
scoobyfreak's Avatar
scoobyfreak scoobyfreak is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Nov 2005
Location: Roeselare
Posts: 1,430
die rolkooi ziet er uit.

veel succes verder !
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 14:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.