De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rating: Thread Rating: 2 votes, 5.00 average.
  #1  
Old 26-05-2007, 10:01
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 2,030
Subaru Impreza '98 - Rally NZ 1999 - Possum Bourne - Tamiya - 1/24

Naast de Peugeot 307 en de Lancer WRC05 ben ik ook nog in de weer om de volgende auto te bouwen:



Het is de Subaru Impreza WRC die de Nieuw-Zeelander Possum Bourne in 1999 gebruikte om 5e te worden tijdens de WK rally van Nieuw-Zeeland. Een behoorlijke prestatie als privateer.

Als basis gebruik ik hiervoor:
de Subaru Impreza WRC Safari:


+ de decalset van Studio27


+ de PE-set van Scale Motorsport:


Nu zijn er echter wat onvolkomenheden aan de Tamiya kit: de body is eigenlijk een 1997 body met 2 dakklepjes; in de loop van 1998 werden deze allemaal weggehaald en vervangen door 1 grote luchthapper (scoop). Tamiya heeft hier wel een kit voor, maar die is weer een asfalt versie die te laag op z'n wielen staat. Nadeel van de Safari kit is tevens dat hij eigenlijk te hoog op z'n wielen staat ten opzichte van "normale" gravel-rally's. Hoe dan ook zal ik de ophanging verlagen.

Ook voor deze auto heb ik eerst referentie-materiaal gezocht... al was dat in dit geval extreem gemakkelijk omdat ik iemand ken die deze auto heeft Die auto heb ik dus redelijk uitgebreid kunnen fotograferen; het resultaat staat op m'n site: http://photos.keepturningleft.com en dan de sectie "Reference Pictures".

Maar goed, de foto's:

1. De originele voor-ophaning:


2. De ophanging na een aanvaring met een zaag en een boor. Tevens zijn hier de weggezaagde delen weer bijgebouwd.


3. Even dryfitten van de voorwielophanging. Als je heel goed kijkt kan je nog zien dat waar de veerpoten ingekort zijn (zie gele cirkel).


4. Daarna is de achterwielophanging ook tegen een zaag en boor aangelopen:


5. En ook hier even dryfitten:


zie verder 2e posting.
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #2  
Old 26-05-2007, 10:02
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 2,030
en deel 2:

6. Verder was ik niet tevreden met onderstaand onderdeel, dus ben ik een nieuwe aan het maken:


7. En de onderkant ziet er op dit moment al zo uit:


8. Hier de body waar ik de 2 dakklepjes heb weggeschuurd en 3 gaten heb geboord waarop de nieuwe luchthapper past.


9. De voorkant van de body. De 2 pijlen wijzen naar 2 gaten die ik geboord heb voor de PE "bonnet pins". Zoals je ziet wordt er nog enig plamuurwerk verricht op de bumper:


10. Aan de binnenkant van de body heb ik 2 strips gemaakt, zodat je het grote gat tussen body en chassis straks bijna niet meer ziet. (achter ook gedaan).


Tot zover.

Tim
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #3  
Old 26-05-2007, 10:46
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,092
Hier zijn precies ook grote werken aan de gang ...
Goeie start!
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #4  
Old 26-05-2007, 13:02
Flame's Avatar
Flame Flame is offline
Ik ben Eddy en ik bak frieten!
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,231
Quote:
Originally Posted by Dominique View Post
Hier zijn precies ook grote werken aan de gang ...
Goeie start!

Zeker opvolgen
Reply With Quote
  #5  
Old 26-05-2007, 15:30
vinnie's Avatar
vinnie vinnie is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2003
Location: Waardamme (Oostkamp)
Posts: 403
Goe bezig zal hem met plezier blijven volgen.
Keep on going man.
Greeeeetz Vinnie
Reply With Quote
  #6  
Old 26-05-2007, 16:10
coco's Avatar
coco coco is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Nov 2006
Location: Roeselare
Posts: 700
te volgen waard, we kunnen weer iets bijleren.
Reply With Quote
  #7  
Old 27-05-2007, 08:48
Tom21's Avatar
Tom21 Tom21 is offline
MotoGP Modeler
 
Join Date: Sep 2005
Location: Genk, BelgiÍ
Posts: 704
Inderdaad een erg interessant project! Ga ik ook volgen.

Tom
__________________
Valentino Rossi Models
Mijn website
Hondenclub DMH
Reply With Quote
  #8  
Old 28-05-2007, 15:21
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,829
Was het niet interessanter geweest om een asfaltversie te gebruiken en deze te verhogen ipv een, toch wel zeldzame, safariversie op te offeren door deze te verlagen?

Het dichtwerken van de voor- en achtervleugels gebruikt eigenlijk veel te weinig. Mooi dat het ze hier dichtwerkt!
Reply With Quote
  #9  
Old 28-05-2007, 16:41
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 2,030
Quote:
Originally Posted by Huudo View Post
Was het niet interessanter geweest om een asfaltversie te gebruiken en deze te verhogen ipv een, toch wel zeldzame, safariversie op te offeren door deze te verlagen?
In welk opzicht bedoel je interessanter?

Tim
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #10  
Old 29-05-2007, 17:31
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,829
Quote:
Originally Posted by TvD View Post
In welk opzicht bedoel je interessanter?

Tim
Ik kan fout zijn, maar heeft de asfaltversie niet al de juiste luchthapper op het dak? Is de asfaltversie niet iets couranter te verkrijgen nog en is het niet makkelijker om een auto te verhogen dan te verlagen?
Reply With Quote
  #11  
Old 29-05-2007, 17:59
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 2,030
Quote:
Originally Posted by Guido View Post
Ik kan fout zijn, maar heeft de asfaltversie niet al de juiste luchthapper op het dak? Is de asfaltversie niet iets couranter te verkrijgen nog en is het niet makkelijker om een auto te verhogen dan te verlagen?
Inderdaad heeft de asfaltversie de correct luchthapper. Courantheid weet ik niet, maar als ik bijvoorbeeld op ebay kijk dan zie ik ongeveer net zoveel safari-uitvoeringen als asfalt versies. En deze safari-uitvoering kwam toevallig in mijn pad voor nog geen 8 dollar, dus die kon ik niet laten liggen Daarbij vind ik de safari-versie erg lelijk vergeleken met de asfalt-versie (die ik ook nog heb liggen), dus dan verbouw ik liever de safari en maak ik een mooie asfalt versie ernaast

Het is voor mij de eerste keer dat ik een auto verlaag, dus ik weet niet of verhogen gemakkelijker is dan verlagen....?? Wil je misschien uitleggen waarom verhogen makkelijker is dan?

Tim
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #12  
Old 29-05-2007, 20:52
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,829
Quote:
Originally Posted by TvD View Post
Inderdaad heeft de asfaltversie de correct luchthapper. Courantheid weet ik niet, maar als ik bijvoorbeeld op ebay kijk dan zie ik ongeveer net zoveel safari-uitvoeringen als asfalt versies. En deze safari-uitvoering kwam toevallig in mijn pad voor nog geen 8 dollar, dus die kon ik niet laten liggen Daarbij vind ik de safari-versie erg lelijk vergeleken met de asfalt-versie (die ik ook nog heb liggen), dus dan verbouw ik liever de safari en maak ik een mooie asfalt versie ernaast

Het is voor mij de eerste keer dat ik een auto verlaag, dus ik weet niet of verhogen gemakkelijker is dan verlagen....?? Wil je misschien uitleggen waarom verhogen makkelijker is dan?

Tim
ivm de aankoop. tja, voor 8 dollar kan je niet verkeerd zitten natuurlijk.

Ikzelf heb ook geen praktische ervaring met verhogen of verlagen. Mij lijkt het alleen maar zo te zijn dat wanneer je verhoogd, je door middel van stukjes plasticcard kan gaan bijvullen tot de juiste hoogte is bereikt. Bij verlagen moet je gaan snijden en knippen en dan moet het van de eerste keer wel juist zijn. Immers, wat afgesneden is, kan je moeilijk er weer aan zetten. Het kan natuurlijk ook allemaal meevallen, maar gevoelsmatig lijkt het mij makkelijker om bij te vullen dan om weg te snijden.

Jou ervaring zal het ons leren.
Reply With Quote
  #13  
Old 18-06-2007, 20:58
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 2,030
Een kleine update:

1. het gedeelte waar de bestuurder z'n voeten het werk laat doen. De 2 ijzeren dingen die rechtopstaan links en rechts van de zilveren grondplaat komen van een PE-set van SMS.


2. beetje detailwerk rond de ophanging achter. De zwarte ring komt ook uit de PE-set van SMS. De "moeren" op de ring zijn ook van PE.


3. De grill is ook uit de PE-set.
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #14  
Old 18-06-2007, 21:05
Flame's Avatar
Flame Flame is offline
Ik ben Eddy en ik bak frieten!
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,231
Ziet er tof uit met die details, laat maar komen
Reply With Quote
  #15  
Old 22-06-2007, 23:54
Wild Goose's Avatar
Wild Goose Wild Goose is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2004
Location: Moerbeke (Geraardsbergen)
Posts: 556
De grote aanpak precies.

Te volgen.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 14:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.