De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #31  
Old 25-02-2009, 00:14
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Er is iets vreemds gebeurd. De RAL5002 die ik gisteren gedecanteerd had, was vandaag helemaal niet meer vloeibaar... terwijl dat bij de eerste decanteerbeurt wel het geval was, redelijk lang zelfs. Na 24 uur in een open potje gestaan te hebben, lijkt me dat toch vreemd. Heb dus moeten verdunnen met thinner.

Het bijspuiten is redelijk goed gegaan, maar aangezien ik redelijk dunnetjes heb proberen spuiten met weinig druk, is het resultaat nu dat alles terug wat 'satiné' geworden is. Dit soort verf dien je immers met wat hogere druk te spuiten en redelijk rijkelijk aan te brengen om hem egaal en op glans te krijgen. Ik wilde echter vermijden dat alle andere gedeeltes te veel verf over zich heen zouden krijgen, dus dat is het compromis.

De fine compound zal hier wel soelaas brengen.

Vers bijgespoten


De remschijfjes zitten nog steeds in de ovenreiniger. Er zit wel wat beweging in precies, maar 'k zal nog een paar dagen geduld moeten hebben.

Morgen misschien al eens aan de zeteltjes beginnen.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	peugeot_206_wrc_11.jpg
Views:	630
Size:	145.7 KB
ID:	13000  
Reply With Quote
  #32  
Old 25-02-2009, 09:06
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
1 zaak snap ik niet ... ik vermoed dat je over deze lak decals zal zetten en daarover vernis. Waarom wil je dan een blinkende laag van het blauw? Om het zo genoemde 'silvering' tegen te gaan?
Dan zou je ook eventueel de lak kunnen 'sealen' met een vernislaag en daar de decals op, maar da's volgens mij ook niet nodig.

Met de lakken waar ik mee spuit is alles matt, zeker niet glad. Ik zet er altijd gewoon decals op en dan dadelijk vernis erover.
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра!
Reply With Quote
  #33  
Old 25-02-2009, 10:12
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Gulfie View Post
1 zaak snap ik niet ... ik vermoed dat je over deze lak decals zal zetten en daarover vernis. Waarom wil je dan een blinkende laag van het blauw? Om het zo genoemde 'silvering' tegen te gaan?
Dan zou je ook eventueel de lak kunnen 'sealen' met een vernislaag en daar de decals op, maar da's volgens mij ook niet nodig.

Met de lakken waar ik mee spuit is alles matt, zeker niet glad. Ik zet er altijd gewoon decals op en dan dadelijk vernis erover.
Wel, 't is vrij simpel. Het blauw is een gedecanteerde Motip spuitbus, dus die blinkt uit zichzelf als je die mooi spuit. Het gladde oppervlak is inderdaad nodig om silvering te vermijden. Echter, gezien het dak lichtjes ingespoten was, ben ik daar gisterenavond nog met compound overgegaan, maar het resultaat was niet meer zoals bij de eerste run. Dju toch. Dus heb ik alles opnieuw mat geschuurd en ga ik RAL 5002 van Zero Paints bestellen. Wellicht dat alles te dik gaat worden, met te veel lagen over elkaar en het geheel dus in de remolie zal gekieperd worden.

Ik krijg altijd stress van spuitbussen en compound...

Last edited by Guido; 25-02-2009 at 11:07.
Reply With Quote
  #34  
Old 25-02-2009, 11:28
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Zou je dan niet beter dadelijk de bus met remolie open doen? Het feit dat het te dik wordt is 1 zaak, het feit dat de kans op reactie tussen Motip lak en Zero Paints ontstaat is een andere. Waarschijnlijk niet, maar zo ben je wel zeker dat je één mogelijke tegenslag armer bent ...
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра!
Reply With Quote
  #35  
Old 25-02-2009, 12:15
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Gulfie View Post
Zou je dan niet beter dadelijk de bus met remolie open doen? Het feit dat het te dik wordt is 1 zaak, het feit dat de kans op reactie tussen Motip lak en Zero Paints ontstaat is een andere. Waarschijnlijk niet, maar zo ben je wel zeker dat je één mogelijke tegenslag armer bent ...
Je hebt wellicht overschot van gelijk, dus laat ik dat dan maar doen. Tegen dat de Zero Paints hier zijn, zal de verf al wel behoorlijk gestript zijn. Nu nog op zoek naar een doos én remolie... laat dat nu net de dingen zijn die ik niet mee verhuisd heb. Misschien dat ik deze 206 wel even "on hold" parkeer tot ik die dingen weer georganiseerd heb en ondertussen een ander project start. Er zitten er enkele in mijn hoofd waar ik graag aan zou willen beginnen (tombola en eventuele extra Joker's' indachtig).

Weeral stof om na te denken.
Reply With Quote
  #36  
Old 25-02-2009, 13:08
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Ik zou zeggen ge moogt gerust mijn 'reservoir' met remolie hebben, maar tegen de tijd dat die bij u is hebt ge waarschijnlijk ook al een doos en een bus remolie in huis gehaald. Alé, ge ziet maar!
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра!
Reply With Quote
  #37  
Old 25-02-2009, 13:20
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Ik snap een ander ding niet. Motip spuiten, tot daar aan toe. Maar waarom moet die absoluut blinken? Volgens mij zal die Motip maar een matige glans geven, zelfs al is die spiegelglad. Om een echt mooie glans te krijgen is een vernislaag nodig.

Ik herinner mijn build van dit model, en ik had ook geen hoog-glanzend blauw. Waar het echter op aan komt is een gladde laag blauw te krijgen om je decals mooi te kunnen leggen. Dan heb je genoeg met een egale laag, glad gemaakt met de schuurpadjes van Micro-mesh. Als je je blauw lichtjes polijst met 3600, 4000 en 6000 dan heb je volgens mij een perfecte onderlaag voor decals en vernis?

Compounden doe ik alleen op de uiteindelijke vernislaag. En dan nog, want op mijn GT40 is geen druppel compound gebruikt.
Of mis ik iets?
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #38  
Old 25-02-2009, 13:55
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Dominique View Post
Ik snap een ander ding niet. Motip spuiten, tot daar aan toe. Maar waarom moet die absoluut blinken? Volgens mij zal die Motip maar een matige glans geven, zelfs al is die spiegelglad. Om een echt mooie glans te krijgen is een vernislaag nodig.

Ik herinner mijn build van dit model, en ik had ook geen hoog-glanzend blauw. Waar het echter op aan komt is een gladde laag blauw te krijgen om je decals mooi te kunnen leggen. Dan heb je genoeg met een egale laag, glad gemaakt met de schuurpadjes van Micro-mesh. Als je je blauw lichtjes polijst met 3600, 4000 en 6000 dan heb je volgens mij een perfecte onderlaag voor decals en vernis?

Compounden doe ik alleen op de uiteindelijke vernislaag. En dan nog, want op mijn GT40 is geen druppel compound gebruikt.
Of mis ik iets?
Als de ondergrond niet perfect glad is, gaan de decals ook niet perfect zitten. Vernis daarover zal dat alleen maar versterken en niet wegnemen. Ik ben niet specifiek op zoek naar hoogglazend blauw, maar wilde enkel de appelsien eruit krijgen. Het hoogglanzend blauw is dan een normaal gevolg. Compounden is beter dan schuren met de maten die je aangeeft owv veel te grof voor dit soort van werk, zeker als er nog decals overheen moeten. Je blijft immers met krasjes zitten... Nu goed, ieder zijn manier van werken, maar ieder dingetje dat niet juust, juust is, wordt bij de volgende laag alleen maar versterkt en krijg je er niet uit met meerdere lagen van wat dan ook te zetten - zelfs geen vernis.

Decals komen bij mij enkel op een ondergrond waar dat ik van zeg, ok die is goed genoeg naar mijn goesting. 't is maar welke lat je gebruikt en hoe hoog je ze zelf wil leggen. Bij het begin van deze build lag die op "middelmatigheid", maar gezien de motiviatie, of het gebrek daarvan, heb ik ze toch weeral enkele staties hogerop gehangen. Wat dus impliceert dat ik enkele dingen opternief moet doen, gezien de kas al veel eerder gespoten was.

Ik ben immers op zoek naar een finishing beyond normal, maar da's enkel om mijnen Xi te plezieren. Ik begrijp dat dat soms moeilijk te snappen is.
Reply With Quote
  #39  
Old 25-02-2009, 14:53
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Ik respecteer je zoektocht naar de perfecte finish, maar dan ben je volgens mij met het verkeerde model bezig.
Een rallywagen heeft meestal niet die perfecte gloss finish (ik weet dat deze wagen die niet had). Je zou die queeste eigenlijk met een showroommodel moeten doen.

Langs de andere kant zeg ik ook: als ne mens zich maar amuseert, niwaar?

Have fun!
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #40  
Old 25-02-2009, 15:22
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Dominique View Post
Ik respecteer je zoektocht naar de perfecte finish, maar dan ben je volgens mij met het verkeerde model bezig.
Een rallywagen heeft meestal niet die perfecte gloss finish (ik weet dat deze wagen die niet had). Je zou die queeste eigenlijk met een showroommodel moeten doen.

Langs de andere kant zeg ik ook: als ne mens zich maar amuseert, niwaar?

Have fun!
Ah, de eeuwig durende discussie over hoeveel een model mag blinken. Ik weet dat deze wagen in kwestie deze eigenlijk redelijk wel had, die blinkende finish - volledige walkaround gedaan voor het podium op zaterdag en dus foto's genoeg. Maar los daarvan vind ik dat je decals niet zou mogen zien liggen "op" een model, die horen volgens mij één geheel te vormen met de rest van de afwerking. Die queeste heb ik overigens al eens gedaan met de Prelude en ook toen was het geen senicure om het echt goed te krijgen. Maar bon, er zit een model in iedere les... of was het andersom.

En, het is niet omdat ik al eens grommel, vloek of sakker, dat ik mij niet amuseer he.

Thanks!
Reply With Quote
  #41  
Old 01-03-2009, 23:42
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Quote:
Originally Posted by Guido View Post
En, het is niet omdat ik al eens grommel, vloek of sakker, dat ik mij niet amuseer he.
Je hebt mensen die zich enkel dan amuseren ook he...


Maar ik heb alvast een hoop bijgeleerd van deze discussie en zal het kunnen gebruiken binnenkort... Enne die remolie is toch makkelijk op te halen? Gewoon even naar je auto lopn, toch??
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #42  
Old 07-03-2009, 23:03
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Remolie? Die heb ik redelijk vlug in huis gekregen met bijhorende crème-doos-container via onze Guy. Redelijk weinig modelbouwtijd gehad afgelopen week, dus was het deze avond tijd om definitief te beslissen wat ik ging aanvangen. De 206 nog eens goed onder de loupe genomen en eigenlijk was ie zo slecht nog niet eens geschuurd. Niet al te fijn, maar ook weer niet te brut om er geen extra laag overheen te kunnen doen. Eigenlijk was de laag perfect opgeschuurd voor de volgende laag... Er zat nog wat (wellicht voldoende) verf in de grote Motip spuitbus, dus... dan ga je opnieuw nadenken.

In de remolie? Een mogelijkheid, maar dan zijn we natuurlijk veel verder van huis. Bovendien is het ook altijd een heel gedoe om de olie er weer af te krijgen en de body weer volledig te prepareren om de grondlaag te zetten, de kleurlagen enz. Veel, heel veel vertraging.

Decanteren en nieuwe laag zetten? Ook een mogelijkheid, maar dan moet ik nog wat langer dan vandaag wachten en met de drukke werkweken in het verschiet zou het nog lang kunnen duren vooraleer ik ook deze enigszins omslachtige klus zou kunnen uitvoeren. Minder vertraging als bij het oliebad, maar toch nog lang.

Gewoon een extra laag rechtstreeks uit de spuitbus? What the heck, why not. Als het misgaat, gaat hij alsnog het oliebad in, dus... niks te verliezen.

Bij aanvang leek de laag opnieuw op appelsien uit te draaien... Maar, moet ik nu geen wet-coat zetten? Denk het, dus ietske langer aanhouden tot alles er wat nat begint uit te zien. Opletten voor uitlopers, ja, dat moet goed zijn.

Ben nu een helf uurtje na het spuiten, en het ziet er ok uit. Geen super gloss, laat ik zeggen dat het semi-gloss is, maar wel voldoende glad om decals te zetten. Laten uitharden enkele dagen en dan stillekes aan, aan de decals beginnen. Misschien dat ik in Jabbeke me daar wel mee kan stilhouden 2 dagen.



ps. Zou het dan toch nog ooit gaan lukken - Guido en spuitbussen...?

pps. Foto's volgen later.
Reply With Quote
  #43  
Old 07-03-2009, 23:20
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
En als het nodig blijkt, ik heb nog een bus staan van dat blauw. Daarmee zou je zeker moeten toekomen.
Houd u dus maar niet in.
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #44  
Old 10-03-2009, 01:32
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Ons 206'je steekt dan toch in de remolie. Deze keer was het spuitwerk dus prima gegaan, dus daar geen probleem. Nu zijn het de decals! die me genekt hebben. What happened? Wel, de grote witte zijvlakken onderaan bleken iets te groot om goed te zijn. Begonnen aan de linkerkant, netjes uitgesneden, warm water gebruikt, afgeweekt en aangebracht. Niet dat ik dacht dat het makkelijk zou gaan worden, integendeel zelfs, want de vorm daar is behoorlijk uitdagend. Ik heb echter al voor hetere vuren gestaan, dus vertrouwen had ik er wel in.

Al snel bleek dat de decal erg broos was, en scheurde... zo ongeveer in het midden tot halfweg de decal. Wat zitten prusten en de decal daar maar verder gescherud. Kwestie van er geen blauwe spleet aan over te houden. Ter hoogte van de scheur was er uiteindelijk wat overlapping van beide helften, dus ook witter dan de rest, maar aangezien er toch nog reclame overheen moest komen, zou het niet zo erg opvallen. Dat was gisterenavond.

Inspectie vandaag leerde dat er enkele vreselijke en lelijke blaasjes onder de decal waren komen te zitten - gisteren niks van gemerkt overigens. Dus, blaasjes opengeprikt, nog wat rooie daco sol erover heen en afwachten. Na een uurtje, was het beter maar nog steeds enkele hardnekkige met een rubberbootje. Dus, opnieuw geprikt en opnieuw wat sol eroverheen. Toen ging het rubberbootje overstag en kwam er een groot gapend gat in de decal... Exit mooie afwerking en dus in de remolie.

Ik wist het gewoon op voorhand. Normaal gezien zet ik nooit maar 1 enkele decal op een avond. Maar gisteren dacht ik nog: "Wacht maar even af tot morgen vooraleer je de andere decals gaat zetten." Immers, deze decalsheet is niet meer te krijgen, en als de witte decals mislukte, zou ik alsnog kunnen decaperen, opnieuw blauw spuiten en de witte vlakken niet meer in decal doen, maar ook meespuiten.

Waar ik het meeste tegen op zag, het in 2 kleuren spuiten, heb ik nu aan mijn broek... Voor wanneer en of er nog een vervolg komt aan deze van in het begin mislukking, weet ik niet.
Reply With Quote
  #45  
Old 10-03-2009, 01:39
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Loeten View Post
Je hebt mensen die zich enkel dan amuseren ook he...
For the record, ik heb me nog geen minuut geamuseerd met dit rotding.

Guido en Peugeots... komt nooit meer goed. Laat ik het daar maar op steken.


Last edited by Guido; 10-03-2009 at 01:39.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 21:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.