![]() |
|
#46
|
||||
|
||||
Quote:
![]()
__________________
http://www.skylimitevents.com |
#47
|
|||
|
|||
De piloten die mee doen aan de 24h zullen wel weten wat 60 rijden is zeker.Zondag waren er die een paar rondes aan het uitblazen waren en achter hun voor een file zorgde die tijd verloor op de koplopers.
|
#48
|
|||
|
|||
Code 60 is iets wat op de DNRT races in Zandvoort erg goed werkt
Huub VErmeulen (de peetvader van DNRT) heeft dit weer overgenomen uit Engeland waar men er op Brands Hatch goede ervaringen mee had. Nog even over de crash bij Blanchimont Vorige week zaterdag was het in NL op de TV De pace car verzuimde bij het oprijden om Cor Euser op te vangen Die reed door en de Mosler erachter werd na een tijdje doorgelaten evenals alles daar achter Dit alles om iedereen weer in de juiste volgorde te krijgen In de hele rij reden dus de Lambo Gallardo en de BMW achter elkaar met dezelfde snelheid. Op het moment dat de Lambo bij de safetycar komt gaat ie vol in de remmen Het commentaar sprak over een onervaren rijder ,wist niet of ie nu moest stoppen of er voorbij mocht De BMW erachter kon geen kant meer op en knalde op de Lambo Rolde daarna door bovenop de achterkant van de Pacecar Commentaar van de BMW rijder : We reden normaal daar 210 Nu reden we 175 ,Ik zit op 200 mtr van de Lambo Kom de hoek om en hij staat bijna stil ! Ik kon geen kant meer op !
__________________
Mid-life crisis in racing |
#49
|
|||
|
|||
Op den duur zou je het niet meer weten met de pace cars.
Wat als het een tweede pace car was, die niet de leider aan het opwachten was? Het gebeurt toch soms dat het veld opgesplitst wordt in 2 en er dan ook 2 pace cars ingezet worden? Dat de pace car verzuimde om Cor Euser op te vangen klopt toch ook niet volgens mij. De pace car komt net te laat te baan op om hem op te vangen. Toch iets compleet anders dan 'verzuimen'... |
#50
|
||||
|
||||
Dan reed de SC in het midden van de baan & niet opzij.
![]() |
#51
|
||||
|
||||
Quote:
![]() Grtz
__________________
http://www.raceschool.be |
#52
|
|||
|
|||
Quote:
En nu terug on topic... C U |
#53
|
||||
|
||||
Quote:
De SC kwam langs Euser de baan op (of driekwart ervoor), wegens te laat uitgestuurd. Euser ging toch door terwijl hij achter de SC had moeten plaatsnemen. Dat lijkt me nog een verklaarbare fout, maar op dan volgas door te gaan om van die fout te profiteren, is er toch wel over. Betreffende de Lambo-BMW. De Lambo begreep niet dat hij de SC voorbij mocht steken, ging vol in de remmen en de BMW kon geen kan uit. Interpretatiefout van de Lambo. |
#54
|
||||
|
||||
Quote:
Op Brands Hatch heeft de, inmiddels al weer een paar jaar geleden (veel te vroeg) overleden wedstrijdleider John Niccol ooit de Black&Yellow flag geintroduceerd. Dat ding verving de safetycar. Het kwam er eigenlijk op neer dat het een safetycar procedure was, zonder dat er een safetycar bij aan te pas kwam. De leider in de race fungeerde als safetycar, dus de rest mocht aansluiten bij de leider die het (lage!!) tempo bepaalde. Het heeft om diverse redenen nooit echt lekker gewerkt. Rijders snapten het niet en dat gold al evenzeer voor de marshals. In beide gevallen een gevolg van slechte uitleg over de gewenste toepasing. Bovendien bleek in de praktijk dat tijdens endurance races de leider nog wel eens een pitstop ging maken. Dus was men dan de "pacecar" kwijt en moest iedereen zich weer aanpassen aan de nieuwe leider die nu als pacecar fungeerde. Die ging natuurlijk ook een pitstop maken en de daaropvolgende leider deed dat prompt ook. Het heeft nooit echt goed gewerkt en na de dood van Niccol is het systeem verdwenen. De code 60 heeft een totaal ander uitgangspunt en ook een andere doelstelling. Uitgangspunt is dat er bij DNRT wedstrijden slechts weinig marshals aanwezig zijn en dat die snel aan de slag moeten kunnen bij een ongeval, dus de snelheid van alle auto's moet er direct uit. Bij auto's die slechts 60 Km/U rijden kan men meteen aan de slag. Doelstelling is dat er geen voordeel (inlopen op de voorganger) kan worden behaald. Ook dat lukt uitstekend. Kortom, een zeer geslaagde procedure, die code 60. Bedenk ook dat bij gebruik van een safetycar de "doorgelaten" auto's op volle snelheid doorgaan om de ronde weer in te lopen. Dat levert ontzettend gevaarlijke situaties op voor marshals. Code 60 voorziet in alles; het is echt een geweldig systeem en kennelijk was er een verstandig en creatief (een zeldzame combinatie!) persoon als Huub Vermeulen voor nodig om het te bedenken. Maak je ook geen zorgen over de 24 uur van Zolder of welke 24-uursrace ook. Ook in Dubai werkte het prima tijdens de 24 uur. Op Brands Hatch vraagt men zich steeds meer af of die code 60 ook daar een oplossing zou zijn, ingegeven door Britse marshals die de 24 uur van Dubai gedaan hebben. Het gaat daar dus mogelijk naar toe en komt er zeker niet vandaan.
__________________
Ja, het is een Volvo. Maar ik race wel! ![]() |
#55
|
|||
|
|||
Quote:
Ik heb toch nog een bedenking bij deze regel.Stel dat er een wagen van een team (met meerdere wagens aan de start) aan de leiding gaat.Als de tweede in de stand dan achter een ploeggenoot van de leider zit is het makkelijk deze 5 seconden of meer per ronde te laten verliezen. Hiermee wil ik de teams natuurlijk niet op gedachten brengen!! |
#56
|
||||
|
||||
Quote:
![]() Grtz
__________________
http://www.raceschool.be |
#57
|
||||
|
||||
![]()
[QUOTE=Jay;235704]Ik kan je redenering wel volgen, maar iedereen gaat er van uit dat de piloten slechte bedoelingen hebben ipv uit te gaan van de eerlijkheid van de piloten!
![]() Grtz[/QUOTE Eh, piloten in teamverband hebben altijd slechte bedoelingen. Neem dat maar als uitgangspunt. Het spijt me oprecht als ik jouw beeld van de mensheid in het algemeen en van teamspelers in het bijzonder hiermee verstoor. Het probleem is echter eenvoudig te ondervangen en dat gebeurt ook in de praktijk: een duidelijk onder de 60 Km/U rijdende auto heeft kennelijk een probleem waarvan helaas ook anderen last hebben en zal dus met een zwarte vlag binnengehaald worden. Daarmee is de "rijdende chicane" voorlopig aan de kant. Er kan dan, louter vanuit interesse, een belangstellend gesprek met de rijder plaatsvinden. Dat kan enige minuten duren. Daarna mag hij de race vervolgen. Dat doet ie daarna nooit meer. Ondertussen heeft de kopman van het team (laten we 'm zo maar noemen) wel degelijk voordeel gehad van dit hele gedoe. Misschien moet die ook even worden binnengehaald voor een kort gesprekje. Dat gesprekje kan zolang duren als de wedstrijdleider het nodig acht. De tijd die hiervoor wordt uitgetrokken kan toevalligerwijs precies gelijk zijn aan de tijd die hij gewonnen had door het "grapje". Je hoeft het ze maar 1 keer te laten proeven en ze snappen het. Geloof me, het werkt
__________________
Ja, het is een Volvo. Maar ik race wel! ![]() |
#58
|
|||
|
|||
Als ja 3 rondjes Zolder aan 58 km/h rijdt en de koploper 60km/h wint deze laatste 15 seconden.Iemand die 58 km/h rijdt gaan ze zeker geen zwarte vlag geven.
Sorry ik vind het maar niets. |
#59
|
||||
|
||||
Nog eens Redjes vriedin hier: SC rijdt niet in het midden omdat hij net de Pitexit uitkomt. Had dus de intentie in het midden te gaan rijden, maar werd iets te laat uitgestuurd en daardoor reed Euser hem net voorbij. Euser had blijkbaar geen zin in SC en dus ging hij, goed wetende dat hij eigenlijk achter de SC moest staan, "maar effie weer op het gas", zoals hij het zo mooi zegt. Idd, respect voor gele vlag en SC is verleden tijd. Sterker nog: ze worden gebruikt om voordeel uit te halen en tijd in te halen.
Als de piloten de briefing goed zouden gevolgd hebben, dan zouden ze allemaal geweten hebben hoe de SC procedure in elkaar zat. Maar blijkbaar bleef het niet bij iedereen plakken en dus ging de Lambo in de fout, al lijkt 170 km/u op 200 m van je voorligger onder SC (de BMW) me ook behoorlijk snel... Kleine foutjes van iedereen die resulteren in een behoorlijke crash, gelukkig zonder zwaar gekwetsten. Over wedstrijdleiding: moet zeggen dat ik toch bewondering heb voor die mensen, hoor. Denk niet dat je zomaar kan zeggen dat ze een bepaald diplomavereiste moeten hebben of zo, maar vooral een bepaalde gave: die om 10 dingen tegelijk te doen. Iedereen die ooit een tijdje op Race Control heeft doorgebracht, zal verstaan wat ik bedoel. Je moet het circuit en alles errond (en dan denk ik vb. aan de servicewegen e.d. op Spa) door en door kennen en een ongelooflijk geheugen hebben. Het is zeker niet voor iedereen weggelegd en ik denk dat het gezegde 'De beste stuurlui staan aan wal' niet misstaat. Het is moeilijker dan de meesten denken. Ik werk op een interventievoertuig en ja, ik maak foto's op rustige momenten, maar meestal vanuit de auto, op voorhand nagedacht over hoe het toestel snel en veilig op te bergen, etc. Moet kunnen, vind ik eigenlijk, maar uiteraard met verstand! |
#60
|
||||
|
||||
Quote:
Ik zie vanuit eigen ervaring de gigantische voordelen, ernaar kijkend als marshal en als rijder, en ben er zeer tevreden mee. Ik deel die mening met talloze Nederlandse marshals, een stevig aantal Engelse marshals (de die-hards die ervoor naar Dubai gaan), ongeveer 900 actieve rijders in Nederland en enige tientallen deelnemers aan de Dubai 24. Ondertussen leun jij nog wat verder achterover. Ik werk er wel aan mee c.q. onderga het met tevredenheid; jij wijst het af en doet er uit blije overtuiging niet aan mee. Zijn we fijn allebei tevreden en kunnen we overgaan tot de orde van de dag.
__________________
Ja, het is een Volvo. Maar ik race wel! ![]() |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|