De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Autosport algemeen
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 12-06-2008, 23:14
A.J.'s Avatar
A.J. A.J. is offline
De Paddock Sponsor

Quote:
Originally Posted by Jay View Post
Laten we vooral hopen dat er niet te veel code 60 is, anders blijven er niet veel auto's meer over!!!
Grtz
Bwa, ze kunnen ook de hele race 60 rijden. Goed voor het verbruik en minder zwaar voor de wagens
Old 12-06-2008, 23:49
crosserke crosserke is offline
De Paddock Rookie

De piloten die mee doen aan de 24h zullen wel weten wat 60 rijden is zeker.Zondag waren er die een paar rondes aan het uitblazen waren en achter hun voor een file zorgde die tijd verloor op de koplopers.
Reply With Quote
Old 16-06-2008, 13:19
mogas mogas is offline
De Paddock Rookie

Code 60 is iets wat op de DNRT races in Zandvoort erg goed werkt
Huub VErmeulen (de peetvader van DNRT) heeft dit weer overgenomen uit Engeland waar men er op Brands Hatch goede ervaringen mee had.

Nog even over de crash bij Blanchimont
Vorige week zaterdag was het in NL op de TV
De pace car verzuimde bij het oprijden om Cor Euser op te vangen
Die reed door en de Mosler erachter werd na een tijdje doorgelaten evenals alles daar achter
Dit alles om iedereen weer in de juiste volgorde te krijgen

In de hele rij reden dus de Lambo Gallardo en de BMW achter elkaar met dezelfde snelheid.
Op het moment dat de Lambo bij de safetycar komt gaat ie vol in de remmen
Het commentaar sprak over een onervaren rijder ,wist niet of ie nu moest stoppen of er voorbij mocht
De BMW erachter kon geen kant meer op en knalde op de Lambo
Rolde daarna door bovenop de achterkant van de Pacecar

Commentaar van de BMW rijder : We reden normaal daar 210
Nu reden we 175 ,Ik zit op 200 mtr van de Lambo
Kom de hoek om en hij staat bijna stil !
Ik kon geen kant meer op !
Old 16-06-2008, 16:10
serge serge is offline
De Paddock Rookie

Op den duur zou je het niet meer weten met de pace cars.
Wat als het een tweede pace car was, die niet de leider aan het opwachten was? Het gebeurt toch soms dat het veld opgesplitst wordt in 2 en er dan ook 2 pace cars ingezet worden?
Dat de pace car verzuimde om Cor Euser op te vangen klopt toch ook niet volgens mij.
De pace car komt net te laat te baan op om hem op te vangen. Toch iets compleet anders dan 'verzuimen'...
Reply With Quote
Old 16-06-2008, 18:13
ICEMAN's Avatar
ICEMAN ICEMAN is offline
De Paddock Regular

Dan reed de SC in het midden van de baan & niet opzij.
Old 16-06-2008, 19:15
Jay's Avatar
Jay Jay is offline
De Paddock Rookie

Quote:
Originally Posted by A.J. View Post
Bwa, ze kunnen ook de hele race 60 rijden. Goed voor het verbruik en minder zwaar voor de wagens
Dan kunnen ze in 1 keer die wielrenners laten meerijden, dan hebben ze hun 24u ook gehad!!!

Grtz
Old 17-06-2008, 11:19
Pascal Pascal is offline
A4993

Quote:
Originally Posted by Jay View Post
Dan kunnen ze in 1 keer die wielrenners laten meerijden, dan hebben ze hun 24u ook gehad!!!

Grtz
Volledig off topic : er zijn plannen om op Zolder een 24 uurs wedstrijd te organiseren voor wielrenners. (vermoedelijk in 2009) Teams van 3 rijders die 24 uur rijden. Een idee van Marc Wauters...

En nu terug on topic...

C U
Reply With Quote
Old 17-06-2008, 18:43
redje's Avatar
redje redje is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally Posted by serge View Post
Op den duur zou je het niet meer weten met de pace cars.
Wat als het een tweede pace car was, die niet de leider aan het opwachten was? Het gebeurt toch soms dat het veld opgesplitst wordt in 2 en er dan ook 2 pace cars ingezet worden?
Dat de pace car verzuimde om Cor Euser op te vangen klopt toch ook niet volgens mij.
De pace car komt net te laat te baan op om hem op te vangen. Toch iets compleet anders dan 'verzuimen'...

De SC kwam langs Euser de baan op (of driekwart ervoor), wegens te laat uitgestuurd. Euser ging toch door terwijl hij achter de SC had moeten plaatsnemen. Dat lijkt me nog een verklaarbare fout, maar op dan volgas door te gaan om van die fout te profiteren, is er toch wel over.

Betreffende de Lambo-BMW. De Lambo begreep niet dat hij de SC voorbij mocht steken, ging vol in de remmen en de BMW kon geen kan uit. Interpretatiefout van de Lambo.
Reply With Quote
Old 29-06-2008, 18:31
Frank 490's Avatar
Frank 490 Frank 490 is offline
De Paddock Rookie

Quote:
Originally Posted by mogas View Post
Code 60 is iets wat op de DNRT races in Zandvoort erg goed werkt
Huub VErmeulen (de peetvader van DNRT) heeft dit weer overgenomen uit Engeland waar men er op Brands Hatch goede ervaringen mee had.
Dat is niet helemaal waar / helemaal niet waar.

Op Brands Hatch heeft de, inmiddels al weer een paar jaar geleden (veel te vroeg) overleden wedstrijdleider John Niccol ooit de Black&Yellow flag geintroduceerd. Dat ding verving de safetycar. Het kwam er eigenlijk op neer dat het een safetycar procedure was, zonder dat er een safetycar bij aan te pas kwam. De leider in de race fungeerde als safetycar, dus de rest mocht aansluiten bij de leider die het (lage!!) tempo bepaalde. Het heeft om diverse redenen nooit echt lekker gewerkt. Rijders snapten het niet en dat gold al evenzeer voor de marshals. In beide gevallen een gevolg van slechte uitleg over de gewenste toepasing. Bovendien bleek in de praktijk dat tijdens endurance races de leider nog wel eens een pitstop ging maken. Dus was men dan de "pacecar" kwijt en moest iedereen zich weer aanpassen aan de nieuwe leider die nu als pacecar fungeerde. Die ging natuurlijk ook een pitstop maken en de daaropvolgende leider deed dat prompt ook. Het heeft nooit echt goed gewerkt en na de dood van Niccol is het systeem verdwenen.

De code 60 heeft een totaal ander uitgangspunt en ook een andere doelstelling.

Uitgangspunt is dat er bij DNRT wedstrijden slechts weinig marshals aanwezig zijn en dat die snel aan de slag moeten kunnen bij een ongeval, dus de snelheid van alle auto's moet er direct uit. Bij auto's die slechts 60 Km/U rijden kan men meteen aan de slag. Doelstelling is dat er geen voordeel (inlopen op de voorganger) kan worden behaald. Ook dat lukt uitstekend. Kortom, een zeer geslaagde procedure, die code 60.

Bedenk ook dat bij gebruik van een safetycar de "doorgelaten" auto's op volle snelheid doorgaan om de ronde weer in te lopen. Dat levert ontzettend gevaarlijke situaties op voor marshals. Code 60 voorziet in alles; het is echt een geweldig systeem en kennelijk was er een verstandig en creatief (een zeldzame combinatie!) persoon als Huub Vermeulen voor nodig om het te bedenken. Maak je ook geen zorgen over de 24 uur van Zolder of welke 24-uursrace ook. Ook in Dubai werkte het prima tijdens de 24 uur.

Op Brands Hatch vraagt men zich steeds meer af of die code 60 ook daar een oplossing zou zijn, ingegeven door Britse marshals die de 24 uur van Dubai gedaan hebben. Het gaat daar dus mogelijk naar toe en komt er zeker niet vandaan.
Old 29-06-2008, 22:40
De Paddock Rookie

Quote:
Originally Posted by Frank 490 View Post
Dat is niet helemaal waar / helemaal niet waar.

Op Brands Hatch heeft de, inmiddels al weer een paar jaar geleden (veel te vroeg) overleden wedstrijdleider John Niccol ooit de Black&Yellow flag geintroduceerd. Dat ding verving de safetycar. Het kwam er eigenlijk op neer dat het een safetycar procedure was, zonder dat er een safetycar bij aan te pas kwam. De leider in de race fungeerde als safetycar, dus de rest mocht aansluiten bij de leider die het (lage!!) tempo bepaalde. Het heeft om diverse redenen nooit echt lekker gewerkt. Rijders snapten het niet en dat gold al evenzeer voor de marshals. In beide gevallen een gevolg van slechte uitleg over de gewenste toepasing. Bovendien bleek in de praktijk dat tijdens endurance races de leider nog wel eens een pitstop ging maken. Dus was men dan de "pacecar" kwijt en moest iedereen zich weer aanpassen aan de nieuwe leider die nu als pacecar fungeerde. Die ging natuurlijk ook een pitstop maken en de daaropvolgende leider deed dat prompt ook. Het heeft nooit echt goed gewerkt en na de dood van Niccol is het systeem verdwenen.

De code 60 heeft een totaal ander uitgangspunt en ook een andere doelstelling.

Uitgangspunt is dat er bij DNRT wedstrijden slechts weinig marshals aanwezig zijn en dat die snel aan de slag moeten kunnen bij een ongeval, dus de snelheid van alle auto's moet er direct uit. Bij auto's die slechts 60 Km/U rijden kan men meteen aan de slag. Doelstelling is dat er geen voordeel (inlopen op de voorganger) kan worden behaald. Ook dat lukt uitstekend. Kortom, een zeer geslaagde procedure, die code 60.

Bedenk ook dat bij gebruik van een safetycar de "doorgelaten" auto's op volle snelheid doorgaan om de ronde weer in te lopen. Dat levert ontzettend gevaarlijke situaties op voor marshals. Code 60 voorziet in alles; het is echt een geweldig systeem en kennelijk was er een verstandig en creatief (een zeldzame combinatie!) persoon als Huub Vermeulen voor nodig om het te bedenken. Maak je ook geen zorgen over de 24 uur van Zolder of welke 24-uursrace ook. Ook in Dubai werkte het prima tijdens de 24 uur.

Op Brands Hatch vraagt men zich steeds meer af of die code 60 ook daar een oplossing zou zijn, ingegeven door Britse marshals die de 24 uur van Dubai gedaan hebben. Het gaat daar dus mogelijk naar toe en komt er zeker niet vandaan.

Ik heb toch nog een bedenking bij deze regel.Stel dat er een wagen van een team (met meerdere wagens aan de start) aan de leiding gaat.Als de tweede in de stand dan achter een ploeggenoot van de leider zit is het makkelijk deze 5 seconden of meer per ronde te laten verliezen.
Hiermee wil ik de teams natuurlijk niet op gedachten brengen!!
Reply With Quote
Old 29-06-2008, 23:06
Jay's Avatar
Jay Jay is offline
De Paddock Rookie

Quote:
Originally Posted by crosserke View Post
Ik heb toch nog een bedenking bij deze regel.Stel dat er een wagen van een team (met meerdere wagens aan de start) aan de leiding gaat.Als de tweede in de stand dan achter een ploeggenoot van de leider zit is het makkelijk deze 5 seconden of meer per ronde te laten verliezen.
Hiermee wil ik de teams natuurlijk niet op gedachten brengen!!
Ik kan je redenering wel volgen, maar iedereen gaat er van uit dat de piloten slechte bedoelingen hebben ipv uit te gaan van de eerlijkheid van de piloten!

Grtz
Old 30-06-2008, 00:54
Frank 490's Avatar
De Paddock Rookie

Smile

[QUOTE=Jay;235704]Ik kan je redenering wel volgen, maar iedereen gaat er van uit dat de piloten slechte bedoelingen hebben ipv uit te gaan van de eerlijkheid van de piloten!

Grtz[/QUOTE

Eh, piloten in teamverband hebben altijd slechte bedoelingen. Neem dat maar als uitgangspunt. Het spijt me oprecht als ik jouw beeld van de mensheid in het algemeen en van teamspelers in het bijzonder hiermee verstoor.

Het probleem is echter eenvoudig te ondervangen en dat gebeurt ook in de praktijk: een duidelijk onder de 60 Km/U rijdende auto heeft kennelijk een probleem waarvan helaas ook anderen last hebben en zal dus met een zwarte vlag binnengehaald worden. Daarmee is de "rijdende chicane" voorlopig aan de kant. Er kan dan, louter vanuit interesse, een belangstellend gesprek met de rijder plaatsvinden. Dat kan enige minuten duren. Daarna mag hij de race vervolgen. Dat doet ie daarna nooit meer.

Ondertussen heeft de kopman van het team (laten we 'm zo maar noemen) wel degelijk voordeel gehad van dit hele gedoe. Misschien moet die ook even worden binnengehaald voor een kort gesprekje. Dat gesprekje kan zolang duren als de wedstrijdleider het nodig acht. De tijd die hiervoor wordt uitgetrokken kan toevalligerwijs precies gelijk zijn aan de tijd die hij gewonnen had door het "grapje".

Je hoeft het ze maar 1 keer te laten proeven en ze snappen het. Geloof me, het werkt
Old 30-06-2008, 17:27
De Paddock Rookie

Als ja 3 rondjes Zolder aan 58 km/h rijdt en de koploper 60km/h wint deze laatste 15 seconden.Iemand die 58 km/h rijdt gaan ze zeker geen zwarte vlag geven.
Sorry ik vind het maar niets.
Reply With Quote
Old 30-06-2008, 23:02
redje's Avatar
redje redje is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally Posted by ICEMAN View Post
Dan reed de SC in het midden van de baan & niet opzij.
Nog eens Redjes vriedin hier: SC rijdt niet in het midden omdat hij net de Pitexit uitkomt. Had dus de intentie in het midden te gaan rijden, maar werd iets te laat uitgestuurd en daardoor reed Euser hem net voorbij. Euser had blijkbaar geen zin in SC en dus ging hij, goed wetende dat hij eigenlijk achter de SC moest staan, "maar effie weer op het gas", zoals hij het zo mooi zegt. Idd, respect voor gele vlag en SC is verleden tijd. Sterker nog: ze worden gebruikt om voordeel uit te halen en tijd in te halen.

Als de piloten de briefing goed zouden gevolgd hebben, dan zouden ze allemaal geweten hebben hoe de SC procedure in elkaar zat. Maar blijkbaar bleef het niet bij iedereen plakken en dus ging de Lambo in de fout, al lijkt 170 km/u op 200 m van je voorligger onder SC (de BMW) me ook behoorlijk snel...

Kleine foutjes van iedereen die resulteren in een behoorlijke crash, gelukkig zonder zwaar gekwetsten.

Over wedstrijdleiding: moet zeggen dat ik toch bewondering heb voor die mensen, hoor. Denk niet dat je zomaar kan zeggen dat ze een bepaald diplomavereiste moeten hebben of zo, maar vooral een bepaalde gave: die om 10 dingen tegelijk te doen. Iedereen die ooit een tijdje op Race Control heeft doorgebracht, zal verstaan wat ik bedoel. Je moet het circuit en alles errond (en dan denk ik vb. aan de servicewegen e.d. op Spa) door en door kennen en een ongelooflijk geheugen hebben. Het is zeker niet voor iedereen weggelegd en ik denk dat het gezegde 'De beste stuurlui staan aan wal' niet misstaat. Het is moeilijker dan de meesten denken.

Ik werk op een interventievoertuig en ja, ik maak foto's op rustige momenten, maar meestal vanuit de auto, op voorhand nagedacht over hoe het toestel snel en veilig op te bergen, etc. Moet kunnen, vind ik eigenlijk, maar uiteraard met verstand!
Reply With Quote
Old 01-07-2008, 02:09
Frank 490's Avatar
De Paddock Rookie

Quote:
Originally Posted by crosserke View Post
Als ja 3 rondjes Zolder aan 58 km/h rijdt en de koploper 60km/h wint deze laatste 15 seconden.Iemand die 58 km/h rijdt gaan ze zeker geen zwarte vlag geven.
Sorry ik vind het maar niets.
Tja dat kan, dat jij het maar niets vindt. En wat is jouw alternatief? Ik bedoel: het is ontzettend eenvoudig om welke werkwijze dan ook te bekritiseren. Je bedenkt gewoon een nogal onwerkelijk scenario en merkt op dat het dan misschien niet goed gaat. OK, jij hebt je punt gemaakt en je kan nu weer doorgaan met achterover leunen. Iedereen moet immers vooral doen waar hij in uitblinkt.

Ik zie vanuit eigen ervaring de gigantische voordelen, ernaar kijkend als marshal en als rijder, en ben er zeer tevreden mee. Ik deel die mening met talloze Nederlandse marshals, een stevig aantal Engelse marshals (de die-hards die ervoor naar Dubai gaan), ongeveer 900 actieve rijders in Nederland en enige tientallen deelnemers aan de Dubai 24. Ondertussen leun jij nog wat verder achterover.

Ik werk er wel aan mee c.q. onderga het met tevredenheid; jij wijst het af en doet er uit blije overtuiging niet aan mee. Zijn we fijn allebei tevreden en kunnen we overgaan tot de orde van de dag.

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules