![]() |
|
#16
|
||||
|
||||
Quote:
Ik heb hier spijtig genoeg enige ervaring mee aangezien ik een tijdje terug zelf redelijk zwaar gecrashed ben tijdens een rallywedstrijd waar ik meereed als co-piloot. Ikzelf heb een licentie bij de Waalse bond ASAF, in deze licentie zit een verzekering begrepen. Alle medische kosten van ziekenhuis en revalidatie, dien je eerst aan te geven bij je ziekenfonds. Maar deze zullen nooit voor 100% vergoed worden, de rest van de kosten kan ik recupereren via mijn hospitalisatieverzekering. Ook hier is niet alles gedekt en de overige kosten worden betaald door de bijkomende verzekering van ASAF. Indien je in eerste instantie, alle niet door het ziekenfonds gedekte kosten, aan de ASAF-verzekering aangeeft, zal deze de kosten toch verhalen op je eigen hospitalisatieverzekering zodat het uitbetalen sterk vertraagd wordt. Dit komt omdat een hospitalisatieverzekering een schadeverzekering is welke niet cumuleerbaar is. (vergelijk het met een brandverzekering, je kan er voor hetzelfde huis meerdere afsluiten, maar je kan maar 1 keer uitbetaald worden, enkel het bedrag van de schade). Ik heb ook nog een levensverzekering/pensioenfonds (persoonsverzekering, wel cumuleerbaar), maar aangezien Rally een risicosport is, kan ik hier geen aanspraak op maken. In principe moet ik dus geen cent zelf betalen, maar rijker ga je er niet op worden. Mocht ik niet in orde geweest zijn met ziekenfonds of verzekering, zou ik tot hiertoe al 35.000€ kunnen ophoesten! Conclusie: je bent wel verzekerd maar als je aan autosport doet zou ik toch maar een goede hospitalisatieverzekering nemen met een uitgebreide post-ambulante kosten regeling (revalidatie)... |
#17
|
||||
|
||||
Ik heb vorig seizoen een nagelnieuwe Sparco gekocht.
Deze is voorzien van een ingebouwd Peltor-intercom systeem. Dit is volgend seizoen in de Belcar NIET meer toegelaten. Dus Hans of niet, ik kan hem al niemeer gebruiken... Nuja, dat HANS systeem proberen we dan maar in het budget bij te tellen zeker...
__________________
http://www.m-s-e.be/ |
#18
|
||||
|
||||
Quote:
Quote:
Wat een desinformatie is me dat zeg. Komende van iemand die pretendeert een autoriteit te zijn (zie "red medical team") is er dat wel eentje die kan tellen. Misschien eerst eens informeren en verifiëren vooraleer er feiten naar voren worden geschoven om een case te staven. Het gebeurt als maar meer in onze maatschappij dat zogenaamde autoriteiten foutieve informatie gebruiken om hun gelijk te bewijzen. Foei! Thanks Frank490 om het één en ander wat nader toe te lichten. |
#19
|
||||
|
||||
OK Huudo, ik ben blij dat ik het heb kunnen toelichten, zeker omdat dit met zo'n positief bericht kon. Ik snap je uitval naar "knipknaap" (zoals ik "extricationhunk" maar even vertaal) wel. Toch begrijp ik hem ook wel. In een zeer recent verleden was ik in een vergelijkbare functie actief. Ik heb ook wel eens rijders "opgeraapt" waarvan ik dacht: "dat komt nooit meer goed". Soms valt het (gelukkig) achteraf toch nog mee, zo ook in dit geval. Het pleidooi voor een HANS onderschrijf ik wel. Tegelijk beschik ik zelf niet over zo'n ding, domweg omdat het budget dat echt niet toelaat. Dan heb je de keus. Dit jaar maar niet rijden, omdat ik absoluut zo'n ding moet hebben, of gewoon het risico incalculeren. Vergelijk het maar met de (verplichte) invoering van 5-puntgordels ter vervanging van 4-punts. Ik heb zoveel shit gezien van ondeugdelijke gordels dat ik daar absoluut niet op zal bezuinigen, dan maar niet rijden. Ik zelf trek de grens bij een goede helm en deugdelijke gordels (en goed gemonteerd, in combinatie met een fatsoenlijke stoel); een ander stapt niet in zonder een HANS. Ieder zijn eigen afweging en zijn eigen keus. Zie ook maar het topic "betaalbaar racen".
__________________
Ja, het is een Volvo. Maar ik race wel! ![]() |
#20
|
||||
|
||||
O ja, nog even aan "knipknaap": zolang ik op TV-beelden zie dat rallyrijders met openstaande overall en en met opgestroopte mouwen en zonder handschoenen lekker aan het tuffen zijn, neem ik die jongens qua veiligheidsbesef niet serieus. Om je voor te zijn: een HANS beschermt je tegen (de gevolgen van) een klap en die kleding tegen brand, ik weet het, twee verschillende dingen. Maar het gaat wel alletwee om het besef van veiligheid en dat is er kennelijk niet bij een fors aantal WRC-rijders/navigatoren. Gevoel voor persoonlijke veiligheid kan nooit worden bijgebracht door het uitvaardigen van regeltjes. Het persoonlijk besef is uiteindelijk bepalend.
__________________
Ja, het is een Volvo. Maar ik race wel! ![]() |
#21
|
||||
|
||||
Quote:
Ik ben geen racer, slechts een toeschouwer, dus kan ik ivm HANS en de bijhorende kosten geen enkele steekhoudende uitspraak doen, maar ik kan wel zien wanneer iemand de foute gegevens gebruikt. ![]() |
#22
|
||||
|
||||
Huudo, Knipknaap,
Als iemand hele sterke dingen wil stellen heeft men nog al eens de neiging om wat te overdrijven. Dat werkt vaak goed - tot dat de mythe wordt doorgeprikt. In dit geval, zoals eigenlijk altijd bij die gevallen, is dat jammer want het relaas op zich is wel terecht. Hoe kan je schade doen aan jezelf en aan de zaak waarvoor je strijdt...
__________________
Ja, het is een Volvo. Maar ik race wel! ![]() |
#23
|
|||
|
|||
Ik gebruik als prijsgunstig alternatief zo een U-vormige neksteun onder de helm.
je ziet die weliswaar meer bij het karten, maar ze zijn er ook met nomex omhulsel. een overschakeling naar HANS zou een vierde tot een derde van m'n jaarbudget opvreten. |
#24
|
||||
|
||||
Naar ik begrijp, zou in 2006 de BHS, ook met gekeurde stoelen moeten rijden, dus BVS, een 2dehands-stoel kan zekers wel eens de intresse lokken, eens dat de reglementen,daar 100% gekend zijn.
mvg, AVD |
#25
|
||||
|
||||
Quote:
![]()
__________________
http://www.m-s-e.be/ |
#26
|
||||
|
||||
Filmpje Chrashtest HANS systeem
Hallo iedereen,
Dit is mijn eerste post hier. Heb onlangs een filmpje gezien van een crashtest gedaan met en zonder een HANS systeem. Eens je dit gezien hebt begin je wel na te denken, over je centjes en je gezondheid. Ik wil er in ierder geval best wel enkele maandjes voor sparen (budget niet al te verreikend, een amateurtje) Mss gaan enkele kritiek geven, dat het een promotiefilmpje is en blabla Het is niemands wens om een (gevaarlijke) te hebben, heb je niet altijd in de hand. "Bered" risico??? Denk niet dat er een iemand is onder jullie die instapt in zijn wagen en zegt. Vandaag 15% kans om in een karretje naar huis te gaan (cru gezegd) http://www.pro-racing.nl/contents/nl/HANS.wmv Greetz |
#27
|
||||
|
||||
Quote:
![]()
__________________
|
#28
|
||||
|
||||
Ik vraag mij af als je met zo'n Hans een zware crash zet moet je die dan
vernieuwen, dus een andere aanschaffen? |
#29
|
|||
|
|||
Da's nou net het "mooie" aan al die ellende. (?)
Geen enkele maker van Hans zal toestaan dat je die oude terug mag gebruiken na een zware crash. Dus als men wat pech heeft en op een jaar bvb twee zware crashes meemaakt, zelfs en hopelijk zonder enig letsel, zal men verplicht worden dat ding te vernieuwen. Weer maar eens rond de 1000 € weg. Ik vrees zelfs dat de FIA binnenkort de hele mikmak met een Snell gelijke norm zal voorzien en dan moet men die systemen na bvb 5 jaar vervangen. De verkopers van de systemen (ik ook dus) durven bijna niets in voorraad nemen wegen die nakende regel. |
#30
|
||||
|
||||
Ik zie wel het nut in van zo een HANS systeem, maar ...
...wat ik zag in het filmpje is dat de HANS berekend is op iets van 28G, dat is volgens mij niet voldoende, want daar zit je heel snel aan. Zeker als je de muur raakt. 50 G kan een mens zonder veel problemen overleven als hij onderweg niets (scherps) raakt. Kijk maar naar de 80+G die Ralf Schumacher in Indy meemaakte. Gelukkig achterwaarts. Is die 28G het aantal dat in de test getoond werd of is dat de limiet voor HANS? En indien het de limiet is, wat gebeurt er bij een zwaardere crash ? Wat als dat ding breekt onder volbelasting, dan is de kracht nog intenser en directer en is je nek zowieso om zeep. Wie weet er meer over ? race-groeten, Jo Smets |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|