Het systeem is gebaseerd op een Engelse variant waar ze met de geel/zwart geblokte vlag precies het zelfde (proberen te) bewerkstelligen. Alleen wordt de koploper zeg maar als Safety Car gebruikt, met andere woorden: deze dicteert het tempo en de rest sluit aan. Heb je in ieder geval niet het probleem dat de verkeerde wagen wordt opgepikt maar wel kan er de discussie ontstaan wie nu eigenlijk de koploper is. En het probleem van over de baan voortjakkerende wagens los je niet op.
Een voorbeeld van de 'code 60' vlag vind je hier:
http://home.quicknet.nl/qn/prive/fj....es/image7.html
(plaatje wilde niet verschijnen

)
helaas wordt de vlag niet helemaal in de juiste positie getoond (sommige rijders zullen missschien denken dat ze maar 09 km/u mogen

).
De vlag is ontwikkeld door de Zomeravondorganisatie in Nederland van Huub Vermeulen en Ria Waterreus en wordt daar al een flink aantal jaren met succes ingezet. Ik was er oorspronkelijk niet zo'n voorstander van maar met het absurd toegenomen gebruik van de Safety Car deel ik Mark's opinie inmiddels van harte!
De problemen bij de inzet van de SC ligt natuurlijk niet bij de rijders alleen; sterker nog: de wedstrijdleiding is hier m.i. de hoofdschuldige van (in zijn algemeenheid, ik heb het niet over het specifieke geval dat afgelopen weekend op Spa heeft plaatsgevonden). Door het jarenlang onvoldoende straffen van overtredingen onder lokale gele vlaggen (vroeger stil/gestrekt, tegenwoordig gezwaaid) en het - als result van het niet aangepaste rijgedrag van vele rijders - 'verzwaren' van vlagsignalen die voor ernstigere situaties van toepassing waren, heeft de wedstrijdleiding zich in een positie gemanouvreerd waarbij zij in feite nog maar 1 oplossing voor handen heeft voor welk incident op de baan dan ook, de SC.
Voorbeeld: dubbel geel wordt getoond indien de baan deels of geheel geblokkeerd is. Tegenwoordig (dit kunnen we allemaal wekelijks constateren op tv) is dubbel geel al heel gewoon voor een wagen die naast de baan staat. Regelmatig wordt dit signaal dan ook nog eens voorafgegaan door een voorsignaal op de voorliggende post. Tja, vind je het dan gek dat rijders doorjekkeren als ze zien wat er aan de hand is (vrij weinig, althans niet op die plek).
Zo kan ik nog wel even doorgaan (bijvoorbeeld over waarom de SC bijna altijd te laat op de baan verschijnt. Ligt overigens niet aan de bemanning van de SC maar - daar is ie weer - de wedstijdleiding), maar zo is het voorlopig wel voldoende.
@Mark: wanneer ga je solliciteren voor wedstrijdleider?