![]() |
Subaru Impreza P2000 - 2001 Rally Oz - Possum Bourne - Tamiya - 1/24
4 Attachment(s)
Ondanks dat ik al met 2 modellen bezig ben (de Evo IX en de WRX) ben ik toch alvast aan een nieuwe begonnen. Wederom betreft het een wagen van de Nieuw-Zeelander "Possum" Bourne en wel de Subaru P2000 waarmee hij de Rally Australia startte in 2001. Ik zeg express "startte" omdat hij op de 2e dag moest opgeven met motorproblemen. Op dat moment was hij al behoorlijk teruggevallen in het klassement na een olie-lek en een lekke band op de eerste dag. Hier een foto van de betreffende wagen:
http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1244819357 De basis voor dit model wordt een van de Impreza's van Tamiya en wel deze: http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1244819357 De oplettende lezer zal zich inmiddels misschien afvragen "Dit is toch helemaal geen P2000???" En dat is correct, maar daar is een oplossing voor: Studio27 heeft een transkit om een "gewone" WRC om te bouwen naar een P2000. Helaas is deze transkit al jaren uit produktie en bijna niet te vinden. Ik heb het geluk gehad er toch nog 1 op eBay te vinden en te winnen. Maar ja, daar zit je dan met een zeer dure transkit waarvan je er eigenlijk 2 zou willen hebben... Gelukkig hebben we binnen de Paddock leden die hier een antwoord op hebben; afgieten in resin :champagne: Het resultaat is in onderstaande foto te zien. De transkit bevat ook nog een plaatje PE, maar daar zit niet zo heel veel op dat ook niet zelf te maken is, of op andere PE-setjes zit, dus ik laat het origineel helemaal intact. http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1244819901 Ook van Studio27 komt het decalsetje voor deze uitvoering: http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1244819901 Vervolgens heb ik geinventariseerd wat er allemaal "verbouwd" moet worden om de kit om te bouwen naar een P2000: - Verhogen van de ophanging (de kit is een asfalt versie) - Rolkooi aanpassen - inbouwen luchtgaten in motorkap - inbouwen nieuwe voorkant - mud-flaps toevoegen. - Wat kleine interieurwijzigingen - overige dingen die ik nog tegen ga komen..... ;) Wat verder opviel bij het bekijken van referentiefoto's en (onboard)video(!) is dat deze wagen, in tegenstelling tot de fabrieks-P2000's, geen "flappy pedal gear shift" heeft, maar een sequentiële pook. Het lijkt er dus op dat Prodrive de wagens ge-downgrade heeft voor ze de deur uit te doen.... Overigens heb ik ook nu weer het geluk dat ik toegang heb tot een 1:1 exemplaar van een wagen die ik bouw :champagne: Het chassis van deze wagen komt bij Prodrive en is opnieuw opgebouwd. Met name voor de rolkooi en de onderzijde is het erg makkelijk om deze als referentie te gebruiken. Ik heb al enig werk verricht aan de body; de foto's later in deel 2. |
5 Attachment(s)
Verder met deel 2...
De gaten in de motorkap werden gemaakt en een gedeelte van de voorbumper werd uitgezaagd. De groene lijnen geven aan waar er gezaagd is. http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1244826627 Vervolgens werden de nieuwe onderdelen geplaatst (hier alleen nog dryfit). http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1244826627 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1244826627 En de originele radiator werd uitgezaagd. De foto laat tevens zien hoe de nieuwe radiator geplaatst gaat worden. http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1244826627 Tijdens de meeting van maart(!) zag de body er al zo uit (het gaat dan dus om de body aan de linkerzijde). Hier waren de nieuwe onderdelen dus al ingebouwd en de aanwezige naden opgevuld en vlakgeschuurd. Om oneffenheden beter te kunnen zien was de neus ook al voorzien van primer. http://forum.depaddock.net/attachmen...2&d=1237637534 Sindsdien is de hele body geschuurd (ook de "snelsluitingen" op de motorkap werden weggeschuurd) en heeft het een primer-jasje gekregen. Daarna is er 555 Rally Blue van Zero-Paint gespoten gevolgd door blanke lak welke ook al opgeschuurd is. Het resultaat is dan dit: http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1244827080 |
Mooi werk Tim!
Tom |
Ook hier wordt het betere knip- en plakwerk gedemonstreerd!
Keep 'em coming! :) |
Zeg dat wel Tim een mooie livery deze. Blijf hem zeker en vast van kortbij volgen. Alvast een dikke duim met het tot nu verrichte werken.
:applaus::applaus::applaus::applaus::applaus: |
Eigenlijk ooit al eens OOB gebouwd? :+
Knappe start alweer, ben benieuwd !! |
Quote:
|
Quote:
Ik lig dan misschien wat stil momenteel, maar ben wel degelijk op enkele OOB's aan het broeden. :D Al was het maar om opnieuw terug naar de "Early Beginnings" te gaan en te tonen dat OOB ook best naar de prefectie kan neigen. :) |
Quote:
Quote:
|
1 Attachment(s)
Verder met het niet-OOB bouwen dan maar ;)
Omdat de basiskit een asfalt uitvoering is en ik een gravel uitvoering nodig heb, is de zaag in de ophanging gezet. De foto hieronder toont de achterophanging, maar de voorwielophanging ligt ook al in stukken :champagne: Voor het verhogen plaats ik simpelweg wat stukjes plastic tussen de veerpoten en het chassis. Wanneer alles gespoten is zie je daar niets meer van. De groene lijnen geven aan langs waar ik onderdelen doorgezaagd heb. http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1245267470 Overigens kwam ik er ook nog achter dat de voorste remschijven veel te groot zijn om in de gravel-velgen te passen, dus daar moet ik ook nog wat op bedenken :cool: |
Waarom heb je de safari versie niet genomen?
|
Quote:
|
Dan heb ik niets gezegd.
Ik blijf hem allesinds volgen.Hoop ooit zelf eens een P2000 te kunnen maken... |
4 Attachment(s)
Tijd voor een update.
Bij het passen van de voorwielophanging bleek dat de asfalt-remschijven nooit in de gravel-velgen zouden gaan passen.... Ik heb dat als volgt aangepast (zie ook de foto hieronder, nummers komen overeen met de tekst). 1. Verwijder de remklauw van de schijf (langs de groen lijn) en haal de buitenste "ring" van de remschijf weg (langs de rode stippellijn). 2. Je houdt dan 2 aparte delen over. In de remklauw is nog een groef gemaakt waar de schijf mooi in past zodat het wat steviger in elkaar zit. 3. Na wat schuurwerk aan met name de klauw bleek alles te passen in de velg. De PE komt uit het setje van SMS en doet het geheel weer lijken op een remschijf. http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1247827480 Verder heb ik de firewall aangepast. Het betreffende onderdeel sloot de achterbak volledig af van binnenuit. Echter in de P2000 was deze afsluiting niet meer aanwezig.... dus die is hier weggezaagd (langs de rode lijnen). http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1247827480 En tenslotte ben ik begonnen aan de nieuwe pedal-box. In tegenstelling tot de '99 versie waar de pedalen opgehangen waren, staan ze in de P2000 op de grond. De pedalen zelf komen op het opstaande gedeelte te staan. http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1247827480 En in de auto ziet dat er als volgt uit: http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1247827480 |
Go go go Tim alweer een mega update van de veranderingen die je tot nu toe teweegbracht maar ik vraag mij af waar haal jij al dien info.
|
Quote:
- Internet voor foto's en film - en zoals ik al in de openingspost zei: Quote:
|
5 Attachment(s)
Tijd voor weer een update!
De body is nogmaals goed geschuurd en gepolijst. Met dank aan Guido voor het over de streep trekken om dit toch maar te doen. Het resultaat is erg mooi, maar helaas niet zo goed te zien op de foto.... Een flink aantal decals werden ook al gezet. http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1248806109 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1248806109 Tevens heb ik de achterwielophanging nu zoals ik 'm hebben wil. Om 'm te verhogen heb ik heel simpel wat stukjes plastic-card gestapeld boven de veerpoot. Het resultaat is in de onderstaande foto's te zien (let wel, alles is nog gedryfit). http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1248806109 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1248806109 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1248806109 |
Quote:
Mooi werk en ben blij dat je het gedaan hebt. Zal het model zeker ten goede komen als ie af is. ;) |
2 Attachment(s)
update! De decals zitten nu op de body. Alleen de decals op de voorruit moeten nog geplaatst worden. De ramen zitten er alleen nog even voor de foto in.
http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1250866191 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1250866191 |
Tim is terug uit vakantie!
Mooie decaljob! |
Quote:
|
3 Attachment(s)
Tijd voor een broodnodige update!
De achterwielophanging is zo goed als af: http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1251570620 En even samen met de voorwielophanging (die is nog gedryfit): http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1251570620 En helaas verdwijnt het meeste weer uit zicht na het plaatsen van de bescherming. Op deze foto heb ik ook de uitlaatpijp even geplaatst. http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1251570620 |
Quote:
Ik volg nog steeds mee. ;) |
Quote:
|
2 Attachment(s)
Ik zat al een tijdje te twijfelen of ik de rolkooi in de P2000 nu wel of niet zou "corrigeren". Uiteindelijk ziet waarschijnlijk alleen een "kenner" dat de rolkooi anders is dan die van een '99-er Impreza. Gisteren heb ik uiteindelijk toch wat op papier gezet en kwam tot de conclusie dat ik relatief simpel het idee kon geven dat het een P2000-rolkooi is. Dus zo geschiedde. Voor de liefhebbers een beschrijving van de wijzigingen. Ik ben begonnen om van onderdeel B10 (geel in onderstaande foto) de vooruitstekende delen af te zagen. Deze zaten ongeveer waar de paarse stippellijn getekend is. Daarna heb ik ze liggend teruggeplaatst (zie groene gedeelte). Daarna moest er een nieuw stuk rolkooi, vanaf de plek waar B10 origineel de zijkant van de kooi raakte dwars door het achterste gedeelte van B10, geplaatst worden. dit heb ik gemaakt van evergreen buisjes van 1.6 mm dikte. In de foto heb ik deze rood gekleurd. Voor de duidelijkheid; in de foto is alles nog gedryfit!
http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1251742518 Ook de zijkant van de kooi wilde ik aanpassen. In de 99-er versie werd er een carbon-fibre bescherming geplaatst over het kruis aan de zijkanten. Dit is in de P2000 weer verdwenen. Maar omdat je van deze zijkanten straks nog maar heel weinig ziet (er staat een stoel voor en wordt allemaal donker geverfd (blauw/zwart) heb ik er voor gekozen om een stuk uit de beschermplaat te zagen (zie het groene gedeelte aan de andere, nog originele, zijde) en stukjes buis terug te plaatsen (aangegeven door de groene pijlen). Bijkomend voordeel is dat ik de voorzijde van de rolkooi (waar het dashboard op geplaatst wordt later) mooi recht en op goede afstand van de achterzijde van de kooi kan houden. http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1251741850 |
4 Attachment(s)
UPDATE!!! ;)
Op de plaats waar origineel de achterbank zat zit nog een groot gapend gat dat normaal afgedekt wordt door een plaat over de gehele breedte. Deze is dan voorzien van allerhande electronica. In de P2000 is deze echter niet meer aanwezig en moet het gat dus dichtgemaakt worden. Op de eerste foto zie je het gat, op de tweede niet meer, net goochelen, maar dan met plastic :champagne: http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1251917088 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1251917088 De dwarsbalk die vooraan de rolkooi loopt is in de kit gewoon recht en dat klopt dus niet... even in de onderdelendoos gekeken en daar vond ik nog een stuk rolkooi uit een Lancer met de goede vorm. Even later zag het er dus zo uit als op de foto hieronder. Hierbij heb ik het nieuwe stuk groen gemaakt in de foto zodat duidelijk is welk deel nieuw is (het originele stuk zie je onderaan de foto nog liggen). http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1251917088 En tenslotte nog even een fotootje van de inmiddels gelijmde rolkooi: http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1251917088 |
Mooie verbouwingen weeral. Maar de rolkooi er nu al in vast monteren, is dat niet wat vroeg? Die komt er bij mij steevast in nadat ik de stoelen en heup gordels heb gemonteerd.
|
Quote:
|
Quote:
Quote:
|
Quote:
|
5 Attachment(s)
En weer tijd voor een update.
Ik ben bezig geweest met het vervaardigen van de sequentiële versnellingspook. Daar ik geen goede foto van de basis hiervan heb kunnen vinden heb ik me gebaseerd op de 2001 Impreza WRC van Kobus-tuning. De witte stukken zijn van plastic buis gemaakt, het goudkleurige deel komt uit de mish-mash doos. De rest is dun ijzerdraad. http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1252679544 Verder heb ik de stoelen en de helmenbak bewerkt met de spuitbus van Tenco: http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1252679544 Vervolgens tijd voor een dry-fit. De handrem komt uit een andere Subaru-kit. http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1252679544 En nog een foto van boven: http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1252679544 Tenslotte wilde ik jullie deze niet onthouden. Ik heb hier gebruik gemaakt van dry-transfer van Archer: http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1252679544 |
Serieuze aanpassingen die je hier laat zien. Knap, zenne:applaus::applaus:
|
5 Attachment(s)
Daar ik de afgelopen dagen ziek thuis heb gezeten was er wat tijd voor modelbouwen :champagne:
Eerst het interieur. Alle componenten zijn geplaatst en waar nodig voorzien van een drybrush. Hierna kunnen de stoelen erin en dan kan de rolkooi geplaatst worden. Als ik zo door ga kan deze komend weekend nog mee naar Nieuwegein... http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1256041119 En een close-up van de handrem. Hier en daar zijn er wat PE-boutjes toegevoegd (12 stuks om denk ik ;)) http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1256041119 Hier heb ik een en ander gedryfit. Inmiddels heb ik ook al de gordels in de stoelen zo goed als af gemaakt. http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1256041119 Tenslotte nog even de body. Degeen die bij de afgelopen meeting waren hebben 'm al gezien. Wat je hier niet ziet is dat de binnenkant van het dak nog wit is geverfd. http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1256041119 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1256041119 |
4 Attachment(s)
Update!
Eigenlijk heb ik deze afgelopen vrijdag al zo goed als af gemaakt, maar ik heb nog wat foto's tegoed ;) Omdat een gedeelte van de voorkant van de body vervangen is door een resin onderdeel kan de body niet meer op de gewone manier vastgezet worden. Daar moest dus wat op gevonden worden. Ik ben toen eens (figuurlijk) in de mish-mash doos gedoken en vond 2 busjes met 2 passende schroefjes. Ik heb toen 2 gaten in de onderzijde geboord en de busjes er boven op geplakt: http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1256542327 Verder heb ik 2 stukjes plasticard gemaakt die ik met de schroefjes aan de onderzijde kan bevestigen. Deze stukjes plastic klemmen precies vast onder 2 luchtinlaten in de bumper. http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1256542327 Onderstaande foto laat zien hoe het dan in elkaar steekt. http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1256542327 Ook de radiator en de voorste bodemplaat zijn onderhanden genomen. De radiator heeft eerst een basiskleur gekregen waarna het STi-logo er met een mal op gespoten is. Tenslotte heb ik me uitgeleefd met "smoke" om de dieper gelegen gedeelten donkerder te maken. Ook de bodemplaat is hier bijna af. Let ook even op de beschadigingen; deze zijn aangebracht door met een nagelvijl een paar keer er over heen te gaan. http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1256543190 |
4 Attachment(s)
En meteen maar verder met de laatste update.
De 2 delen van de voorste bodemplaat werden aan elkaar bevestigd. http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1256543602 Vervolgens werd deze geplaatst. Ook de spatlappen werden gemonteerd. Deze komen uit de Impreza-Safari-kit van Tamiya en zijn eerst dunner geschuurd alvorens geschilderd en geplaatst te worden. http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1256543602 Tenslotte werd er nog een laatste decal geplaatst op de hoedenplank. http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1256543602 Uiteindelijk ziet het er dan zo uit: http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1256543602 Meer foto's komen later in mijn gallerij te staan... |
En de eindfoto's staan nu ook in de gallerij, welke HIER te vinden is.
|
In ieder geval een goede vondst om chassis en carrosserie samen te houden.:applaus:
|
very clean bluit
congratulations! |
All times are GMT +2. The time now is 04:53. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.