De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Modelbouw - Op de werkbank (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=70)
-   -   Subaru Impreza P2000 - 2001 Rally Oz - Possum Bourne - Tamiya - 1/24 (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=18865)

TvD 12-06-2009 17:45

Subaru Impreza P2000 - 2001 Rally Oz - Possum Bourne - Tamiya - 1/24
 
4 Attachment(s)
Ondanks dat ik al met 2 modellen bezig ben (de Evo IX en de WRX) ben ik toch alvast aan een nieuwe begonnen. Wederom betreft het een wagen van de Nieuw-Zeelander "Possum" Bourne en wel de Subaru P2000 waarmee hij de Rally Australia startte in 2001. Ik zeg express "startte" omdat hij op de 2e dag moest opgeven met motorproblemen. Op dat moment was hij al behoorlijk teruggevallen in het klassement na een olie-lek en een lekke band op de eerste dag. Hier een foto van de betreffende wagen:

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1244819357

De basis voor dit model wordt een van de Impreza's van Tamiya en wel deze:

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1244819357

De oplettende lezer zal zich inmiddels misschien afvragen "Dit is toch helemaal geen P2000???" En dat is correct, maar daar is een oplossing voor: Studio27 heeft een transkit om een "gewone" WRC om te bouwen naar een P2000. Helaas is deze transkit al jaren uit produktie en bijna niet te vinden. Ik heb het geluk gehad er toch nog 1 op eBay te vinden en te winnen. Maar ja, daar zit je dan met een zeer dure transkit waarvan je er eigenlijk 2 zou willen hebben... Gelukkig hebben we binnen de Paddock leden die hier een antwoord op hebben; afgieten in resin :champagne: Het resultaat is in onderstaande foto te zien. De transkit bevat ook nog een plaatje PE, maar daar zit niet zo heel veel op dat ook niet zelf te maken is, of op andere PE-setjes zit, dus ik laat het origineel helemaal intact.

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1244819901

Ook van Studio27 komt het decalsetje voor deze uitvoering:
http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1244819901

Vervolgens heb ik geinventariseerd wat er allemaal "verbouwd" moet worden om de kit om te bouwen naar een P2000:
- Verhogen van de ophanging (de kit is een asfalt versie)
- Rolkooi aanpassen
- inbouwen luchtgaten in motorkap
- inbouwen nieuwe voorkant
- mud-flaps toevoegen.
- Wat kleine interieurwijzigingen
- overige dingen die ik nog tegen ga komen..... ;)

Wat verder opviel bij het bekijken van referentiefoto's en (onboard)video(!) is dat deze wagen, in tegenstelling tot de fabrieks-P2000's, geen "flappy pedal gear shift" heeft, maar een sequentiële pook. Het lijkt er dus op dat Prodrive de wagens ge-downgrade heeft voor ze de deur uit te doen....

Overigens heb ik ook nu weer het geluk dat ik toegang heb tot een 1:1 exemplaar van een wagen die ik bouw :champagne: Het chassis van deze wagen komt bij Prodrive en is opnieuw opgebouwd. Met name voor de rolkooi en de onderzijde is het erg makkelijk om deze als referentie te gebruiken.

Ik heb al enig werk verricht aan de body; de foto's later in deel 2.

TvD 12-06-2009 19:24

5 Attachment(s)
Verder met deel 2...

De gaten in de motorkap werden gemaakt en een gedeelte van de voorbumper werd uitgezaagd. De groene lijnen geven aan waar er gezaagd is.

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1244826627

Vervolgens werden de nieuwe onderdelen geplaatst (hier alleen nog dryfit).

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1244826627

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1244826627

En de originele radiator werd uitgezaagd. De foto laat tevens zien hoe de nieuwe radiator geplaatst gaat worden.

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1244826627

Tijdens de meeting van maart(!) zag de body er al zo uit (het gaat dan dus om de body aan de linkerzijde). Hier waren de nieuwe onderdelen dus al ingebouwd en de aanwezige naden opgevuld en vlakgeschuurd. Om oneffenheden beter te kunnen zien was de neus ook al voorzien van primer.
http://forum.depaddock.net/attachmen...2&d=1237637534

Sindsdien is de hele body geschuurd (ook de "snelsluitingen" op de motorkap werden weggeschuurd) en heeft het een primer-jasje gekregen. Daarna is er 555 Rally Blue van Zero-Paint gespoten gevolgd door blanke lak welke ook al opgeschuurd is. Het resultaat is dan dit:
http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1244827080

Tom21 12-06-2009 22:23

Mooi werk Tim!

Tom

Dominique 12-06-2009 23:48

Ook hier wordt het betere knip- en plakwerk gedemonstreerd!
Keep 'em coming! :)

vinnie 13-06-2009 11:34

Zeg dat wel Tim een mooie livery deze. Blijf hem zeker en vast van kortbij volgen. Alvast een dikke duim met het tot nu verrichte werken.
:applaus::applaus::applaus::applaus::applaus:

Loeten 13-06-2009 12:29

Eigenlijk ooit al eens OOB gebouwd? :+

Knappe start alweer, ben benieuwd !!

Nismo 14-06-2009 00:01

Quote:

Originally Posted by Loeten (Post 249059)
Eigenlijk ooit al eens OOB gebouwd? :+

Knappe start alweer, ben benieuwd !!

De Paddock-modelbouw en OOB, is dat niet zoiets als kat en hond.:p

Guido 14-06-2009 16:40

Quote:

Originally Posted by Nismo (Post 249084)
De Paddock-modelbouw en OOB, is dat niet zoiets als kat en hond.:p

Ola, ola, hé, sebiet no koffekoeke for you hé.

Ik lig dan misschien wat stil momenteel, maar ben wel degelijk op enkele OOB's aan het broeden. :D Al was het maar om opnieuw terug naar de "Early Beginnings" te gaan en te tonen dat OOB ook best naar de prefectie kan neigen.

:)

TvD 17-06-2009 21:37

Quote:

Originally Posted by Loeten (Post 249059)
Eigenlijk ooit al eens OOB gebouwd? :+

Zeker wel, de 1994 Impreza die ik eind vorig jaar bouwde was OOB (zie hier).


Quote:

Originally Posted by Guido (Post 249095)
Ik lig dan misschien wat stil momenteel, maar ben wel degelijk op enkele OOB's aan het broeden. :D Al was het maar om opnieuw terug naar de "Early Beginnings" te gaan en te tonen dat OOB ook best naar de prefectie kan neigen. :)

En je bent niet de enige! Ik ben nog aan het kijken welke auto ik OOB ga bouwen hierna (of gelijk met de huidige projecten als "afleiding"). Dat wordt waarschijnlijk een 2001 Focus of een 1993 Legacy.

TvD 17-06-2009 21:41

1 Attachment(s)
Verder met het niet-OOB bouwen dan maar ;)

Omdat de basiskit een asfalt uitvoering is en ik een gravel uitvoering nodig heb, is de zaag in de ophanging gezet. De foto hieronder toont de achterophanging, maar de voorwielophanging ligt ook al in stukken :champagne: Voor het verhogen plaats ik simpelweg wat stukjes plastic tussen de veerpoten en het chassis. Wanneer alles gespoten is zie je daar niets meer van.

De groene lijnen geven aan langs waar ik onderdelen doorgezaagd heb.

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1245267470

Overigens kwam ik er ook nog achter dat de voorste remschijven veel te groot zijn om in de gravel-velgen te passen, dus daar moet ik ook nog wat op bedenken :cool:

scoobyfreak 21-06-2009 15:53

Waarom heb je de safari versie niet genomen?

TvD 21-06-2009 16:42

Quote:

Originally Posted by scoobyfreak (Post 249329)
Waarom heb je de safari versie niet genomen?

Omdat ik die niet (meer) heb liggen ;) Maar dat had niet uitgemaakt, de ophanging daarvan is te hoog.... voor de Safari stond de wagen nog hoger dan voor "gewone" gravel-rallies. Als je kijkt in de thread van mijn 1999 Impreza (hier) dan zie je dat ik daar wel een Safari-versie als basis heb gebruikt, maar die vervolgens verlaagd door op een soortgelijke manier als hier de ophanging te wijzigen.

scoobyfreak 23-06-2009 23:58

Dan heb ik niets gezegd.


Ik blijf hem allesinds volgen.Hoop ooit zelf eens een P2000 te kunnen maken...

TvD 17-07-2009 12:56

4 Attachment(s)
Tijd voor een update.

Bij het passen van de voorwielophanging bleek dat de asfalt-remschijven nooit in de gravel-velgen zouden gaan passen.... Ik heb dat als volgt aangepast (zie ook de foto hieronder, nummers komen overeen met de tekst).

1. Verwijder de remklauw van de schijf (langs de groen lijn) en haal de buitenste "ring" van de remschijf weg (langs de rode stippellijn).
2. Je houdt dan 2 aparte delen over. In de remklauw is nog een groef gemaakt waar de schijf mooi in past zodat het wat steviger in elkaar zit.
3. Na wat schuurwerk aan met name de klauw bleek alles te passen in de velg. De PE komt uit het setje van SMS en doet het geheel weer lijken op een remschijf.

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1247827480

Verder heb ik de firewall aangepast. Het betreffende onderdeel sloot de achterbak volledig af van binnenuit. Echter in de P2000 was deze afsluiting niet meer aanwezig.... dus die is hier weggezaagd (langs de rode lijnen).
http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1247827480

En tenslotte ben ik begonnen aan de nieuwe pedal-box. In tegenstelling tot de '99 versie waar de pedalen opgehangen waren, staan ze in de P2000 op de grond. De pedalen zelf komen op het opstaande gedeelte te staan.
http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1247827480

En in de auto ziet dat er als volgt uit:
http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1247827480

vinnie 17-07-2009 13:20

Go go go Tim alweer een mega update van de veranderingen die je tot nu toe teweegbracht maar ik vraag mij af waar haal jij al dien info.

TvD 18-07-2009 09:48

Quote:

Originally Posted by vinnie (Post 250129)
Go go go Tim alweer een mega update van de veranderingen die je tot nu toe teweegbracht maar ik vraag mij af waar haal jij al dien info.

- "Rally Cars" van McKLein
- Internet voor foto's en film
- en zoals ik al in de openingspost zei:

Quote:

Originally Posted by TvD (Post 249035)
Overigens heb ik ook nu weer het geluk dat ik toegang heb tot een 1:1 exemplaar van een wagen die ik bouw :champagne: Het chassis van deze wagen komt bij Prodrive en is opnieuw opgebouwd. Met name voor de rolkooi en de onderzijde is het erg makkelijk om deze als referentie te gebruiken.


TvD 28-07-2009 20:39

5 Attachment(s)
Tijd voor weer een update!

De body is nogmaals goed geschuurd en gepolijst. Met dank aan Guido voor het over de streep trekken om dit toch maar te doen. Het resultaat is erg mooi, maar helaas niet zo goed te zien op de foto.... Een flink aantal decals werden ook al gezet.

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1248806109

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1248806109

Tevens heb ik de achterwielophanging nu zoals ik 'm hebben wil. Om 'm te verhogen heb ik heel simpel wat stukjes plastic-card gestapeld boven de veerpoot. Het resultaat is in de onderstaande foto's te zien (let wel, alles is nog gedryfit).

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1248806109

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1248806109

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1248806109

Guido 29-07-2009 00:55

Quote:

Originally Posted by TvD (Post 250495)
Tijd voor weer een update!

De body is nogmaals goed geschuurd en gepolijst. Met dank aan Guido voor het over de streep trekken om dit toch maar te doen. Het resultaat is erg mooi, maar helaas niet zo goed te zien op de foto.... Een flink aantal decals werden ook al gezet.

Ja lap zeg, nu ben ik het weer geweest... :D

Mooi werk en ben blij dat je het gedaan hebt. Zal het model zeker ten goede komen als ie af is. ;)

TvD 21-08-2009 16:52

2 Attachment(s)
update! De decals zitten nu op de body. Alleen de decals op de voorruit moeten nog geplaatst worden. De ramen zitten er alleen nog even voor de foto in.

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1250866191

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1250866191

Guido 21-08-2009 17:38

Tim is terug uit vakantie!

Mooie decaljob!

Sennake 21-08-2009 17:45

Quote:

Originally Posted by TvD (Post 251148)
De ramen zitten er alleen nog even voor de foto in.

En tijdens de foto ook, toch? ;-)

TvD 29-08-2009 20:33

3 Attachment(s)
Tijd voor een broodnodige update!

De achterwielophanging is zo goed als af:
http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1251570620

En even samen met de voorwielophanging (die is nog gedryfit):
http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1251570620

En helaas verdwijnt het meeste weer uit zicht na het plaatsen van de bescherming. Op deze foto heb ik ook de uitlaatpijp even geplaatst.
http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1251570620

Guido 29-08-2009 22:02

Quote:

Originally Posted by TvD (Post 251392)
Tijd voor een broodnodige update!

Inderdaad, want ik 'gebon' precies al wat honger te krijgen.

Ik volg nog steeds mee. ;)

Nismo 29-08-2009 22:08

Quote:

Originally Posted by Guido (Post 251395)
Inderdaad, want ik 'gebon' precies al wat honger te krijgen.

Ik volg nog steeds mee. ;)

Ik ook, nu nog de goesting krijgen om zelf ook nog wat te "plekken"

TvD 31-08-2009 20:24

2 Attachment(s)
Ik zat al een tijdje te twijfelen of ik de rolkooi in de P2000 nu wel of niet zou "corrigeren". Uiteindelijk ziet waarschijnlijk alleen een "kenner" dat de rolkooi anders is dan die van een '99-er Impreza. Gisteren heb ik uiteindelijk toch wat op papier gezet en kwam tot de conclusie dat ik relatief simpel het idee kon geven dat het een P2000-rolkooi is. Dus zo geschiedde. Voor de liefhebbers een beschrijving van de wijzigingen. Ik ben begonnen om van onderdeel B10 (geel in onderstaande foto) de vooruitstekende delen af te zagen. Deze zaten ongeveer waar de paarse stippellijn getekend is. Daarna heb ik ze liggend teruggeplaatst (zie groene gedeelte). Daarna moest er een nieuw stuk rolkooi, vanaf de plek waar B10 origineel de zijkant van de kooi raakte dwars door het achterste gedeelte van B10, geplaatst worden. dit heb ik gemaakt van evergreen buisjes van 1.6 mm dikte. In de foto heb ik deze rood gekleurd. Voor de duidelijkheid; in de foto is alles nog gedryfit!

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1251742518

Ook de zijkant van de kooi wilde ik aanpassen. In de 99-er versie werd er een carbon-fibre bescherming geplaatst over het kruis aan de zijkanten. Dit is in de P2000 weer verdwenen. Maar omdat je van deze zijkanten straks nog maar heel weinig ziet (er staat een stoel voor en wordt allemaal donker geverfd (blauw/zwart) heb ik er voor gekozen om een stuk uit de beschermplaat te zagen (zie het groene gedeelte aan de andere, nog originele, zijde) en stukjes buis terug te plaatsen (aangegeven door de groene pijlen). Bijkomend voordeel is dat ik de voorzijde van de rolkooi (waar het dashboard op geplaatst wordt later) mooi recht en op goede afstand van de achterzijde van de kooi kan houden.
http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1251741850

TvD 02-09-2009 20:51

4 Attachment(s)
UPDATE!!! ;)

Op de plaats waar origineel de achterbank zat zit nog een groot gapend gat dat normaal afgedekt wordt door een plaat over de gehele breedte. Deze is dan voorzien van allerhande electronica. In de P2000 is deze echter niet meer aanwezig en moet het gat dus dichtgemaakt worden. Op de eerste foto zie je het gat, op de tweede niet meer, net goochelen, maar dan met plastic :champagne:

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1251917088

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1251917088

De dwarsbalk die vooraan de rolkooi loopt is in de kit gewoon recht en dat klopt dus niet... even in de onderdelendoos gekeken en daar vond ik nog een stuk rolkooi uit een Lancer met de goede vorm. Even later zag het er dus zo uit als op de foto hieronder. Hierbij heb ik het nieuwe stuk groen gemaakt in de foto zodat duidelijk is welk deel nieuw is (het originele stuk zie je onderaan de foto nog liggen).

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1251917088

En tenslotte nog even een fotootje van de inmiddels gelijmde rolkooi:
http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1251917088

Guido 02-09-2009 22:21

Mooie verbouwingen weeral. Maar de rolkooi er nu al in vast monteren, is dat niet wat vroeg? Die komt er bij mij steevast in nadat ik de stoelen en heup gordels heb gemonteerd.

Nismo 03-09-2009 00:23

Quote:

Originally Posted by Guido (Post 251516)
Mooie verbouwingen weeral. Maar de rolkooi er nu al in vast monteren, is dat niet wat vroeg? Die komt er bij mij steevast in nadat ik de stoelen en heup gordels heb gemonteerd.

Volgens mij heeft Tim de gehele rolkooi aan elkaar gelijmd, maar nog niet aan het onderstel, of vergis ik mij.

TvD 03-09-2009 08:34

Quote:

Originally Posted by Guido (Post 251516)
Mooie verbouwingen weeral. Maar de rolkooi er nu al in vast monteren, is dat niet wat vroeg? Die komt er bij mij steevast in nadat ik de stoelen en heup gordels heb gemonteerd.

Quote:

Originally Posted by Nismo (Post 251523)
Volgens mij heeft Tim de gehele rolkooi aan elkaar gelijmd, maar nog niet aan het onderstel, of vergis ik mij.

Inderdaad, de rolkooi an sich is al wel in elkaar gelijmd, maar nog niet op het chassis.

Guido 03-09-2009 11:06

Quote:

Originally Posted by TvD (Post 251524)
Inderdaad, de rolkooi an sich is al wel in elkaar gelijmd, maar nog niet op het chassis.

OK dan, ik was even mis'ge'leid door de foto dan... :o

TvD 11-09-2009 16:39

5 Attachment(s)
En weer tijd voor een update.

Ik ben bezig geweest met het vervaardigen van de sequentiële versnellingspook. Daar ik geen goede foto van de basis hiervan heb kunnen vinden heb ik me gebaseerd op de 2001 Impreza WRC van Kobus-tuning. De witte stukken zijn van plastic buis gemaakt, het goudkleurige deel komt uit de mish-mash doos. De rest is dun ijzerdraad.
http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1252679544

Verder heb ik de stoelen en de helmenbak bewerkt met de spuitbus van Tenco:
http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1252679544

Vervolgens tijd voor een dry-fit. De handrem komt uit een andere Subaru-kit.
http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1252679544

En nog een foto van boven:
http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1252679544

Tenslotte wilde ik jullie deze niet onthouden. Ik heb hier gebruik gemaakt van dry-transfer van Archer:
http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1252679544

Loixrallyfan 12-09-2009 21:10

Serieuze aanpassingen die je hier laat zien. Knap, zenne:applaus::applaus:

TvD 20-10-2009 14:24

5 Attachment(s)
Daar ik de afgelopen dagen ziek thuis heb gezeten was er wat tijd voor modelbouwen :champagne:

Eerst het interieur. Alle componenten zijn geplaatst en waar nodig voorzien van een drybrush. Hierna kunnen de stoelen erin en dan kan de rolkooi geplaatst worden. Als ik zo door ga kan deze komend weekend nog mee naar Nieuwegein...
http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1256041119

En een close-up van de handrem. Hier en daar zijn er wat PE-boutjes toegevoegd (12 stuks om denk ik ;))
http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1256041119

Hier heb ik een en ander gedryfit. Inmiddels heb ik ook al de gordels in de stoelen zo goed als af gemaakt.
http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1256041119

Tenslotte nog even de body. Degeen die bij de afgelopen meeting waren hebben 'm al gezien. Wat je hier niet ziet is dat de binnenkant van het dak nog wit is geverfd.
http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1256041119

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1256041119

TvD 26-10-2009 09:52

4 Attachment(s)
Update!

Eigenlijk heb ik deze afgelopen vrijdag al zo goed als af gemaakt, maar ik heb nog wat foto's tegoed ;)

Omdat een gedeelte van de voorkant van de body vervangen is door een resin onderdeel kan de body niet meer op de gewone manier vastgezet worden. Daar moest dus wat op gevonden worden. Ik ben toen eens (figuurlijk) in de mish-mash doos gedoken en vond 2 busjes met 2 passende schroefjes. Ik heb toen 2 gaten in de onderzijde geboord en de busjes er boven op geplakt:
http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1256542327

Verder heb ik 2 stukjes plasticard gemaakt die ik met de schroefjes aan de onderzijde kan bevestigen. Deze stukjes plastic klemmen precies vast onder 2 luchtinlaten in de bumper.
http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1256542327

Onderstaande foto laat zien hoe het dan in elkaar steekt.
http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1256542327

Ook de radiator en de voorste bodemplaat zijn onderhanden genomen. De radiator heeft eerst een basiskleur gekregen waarna het STi-logo er met een mal op gespoten is. Tenslotte heb ik me uitgeleefd met "smoke" om de dieper gelegen gedeelten donkerder te maken. Ook de bodemplaat is hier bijna af. Let ook even op de beschadigingen; deze zijn aangebracht door met een nagelvijl een paar keer er over heen te gaan.
http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1256543190

TvD 26-10-2009 10:00

4 Attachment(s)
En meteen maar verder met de laatste update.

De 2 delen van de voorste bodemplaat werden aan elkaar bevestigd.
http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1256543602

Vervolgens werd deze geplaatst. Ook de spatlappen werden gemonteerd. Deze komen uit de Impreza-Safari-kit van Tamiya en zijn eerst dunner geschuurd alvorens geschilderd en geplaatst te worden.
http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1256543602

Tenslotte werd er nog een laatste decal geplaatst op de hoedenplank.
http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1256543602

Uiteindelijk ziet het er dan zo uit:
http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1256543602

Meer foto's komen later in mijn gallerij te staan...

TvD 26-10-2009 15:42

En de eindfoto's staan nu ook in de gallerij, welke HIER te vinden is.

Nismo 27-10-2009 01:28

In ieder geval een goede vondst om chassis en carrosserie samen te houden.:applaus:

baraka 30-10-2009 16:50

very clean bluit

congratulations!


All times are GMT +2. The time now is 04:53.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.