De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 22-01-2007, 14:24
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Porsche 550 Spyder 1/43 ... superdetailed

Het volgende project even voorstellen. Een Porsche 550 Spyder op 1/43. Velen zullen deze wagen beter kennen als je over 'Little Bastard' spreekt, de wagen waarmee James Dean verongelukte.

Dit project wordt een beetje anders dan de anderen. Ik heb al genoeg deuren opengewerkt, ... dus nu wil ik een stapje verder gaan. De bedoeling is om een model te bouwen waarvan het motorcompatiment zichtbaar is, de koffer ruimte vooraan, de linker deur open, ... en omdat het hier over een spyder gaat ben ik dus verplicht om alles opnieuw te bouwen. Het chassis bestaat dus niet, de motorruimte is normaal dicht, een motor is niet in de kit.

Ik plan dus om een aantal mallen te gieten van een bestaande kit en deze te gebruiken om nieuwe carrosserie onderdelen te bouwen en als referentie van de maat te gebruiken. De basis carrosserie zal nog altijd uit resin bestaan, maar het chassis, de motor, versnellingsbak, ... zal dus allemaal scratch build moeten zijn.

Een project dat niet op een weekje klaar zal zijn, maar ik wil mezelf eens voor problemen zetten die ik op een andere manier moet oplossen dan stukjes kopen en monteren.

Ne mens wil eens wat anders, nie waar?

Ik ben ondertussen begonnen een resin kit te corrigeren. De kit die ik als basis gebruik is van Vroom. Mooie details, goede kwaliteit en een correcte lijn, alleen de panel line van het kofferdeksel vooraan is niet symmetrisch. Deze is dus al opgevuld en als het model in primer staat zal ze opnieuw ingekrast worden.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_0221.JPG
Views:	53
Size:	41.3 KB
ID:	4761   Click image for larger version

Name:	IMG_0222.JPG
Views:	49
Size:	37.6 KB
ID:	4762  
Reply With Quote
  #2  
Old 22-01-2007, 15:51
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by gulfclk View Post
De bedoeling is om een model te bouwen waarvan het motorcompatiment zichtbaar is, de koffer ruimte vooraan, de linker deur open, ... en omdat het hier over een spyder gaat ben ik dus verplicht om alles opnieuw te bouwen.
Maar voor de rest doet het toch gene zeer of zo?
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #3  
Old 22-01-2007, 16:22
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Maar voor de rest doet het toch gene zeer of zo?
Gij moogt dat zeggen ... meneer 'de voeten van de schakelaars van mijn 917 heb ik met punch-n-dy gemaakt' en 'de spaken van de wielen van mijne moto waren te dik dus vervang ik ze door naalden' ... voila zie, de pot verwijt de ketel

Misschien nog eens een thema voor een group-built. Wie is de grootste zot!
Reply With Quote
  #4  
Old 22-01-2007, 17:18
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
In ieder geval, heel veel succes en inspiratie wanneer je op zoek gaat naar weer eens een geniale oplossing! Ik ben erg benieuwd naar de vorderingen.

Een group built?

We zouden inderdaad eens een thema kunnen verzinnen. Niet wie is de grootste zot, maar bijvoorbeeld wel:
Peugeot 307 WRC (we zijn er al een beetje aan bezig precies), of
Porsches in LeMans, of
Belgische rally deelnemers in het buitenland, of
Mercedes powered cars, of
....

Reply With Quote
  #5  
Old 22-01-2007, 20:33
Pat's Avatar
Pat Pat is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2004
Location: Dendermonde
Posts: 934
Little Bastard was eigenlijk zachtjes uitgedrukt voor Dean's nr. 130 ...
Big Bastard zou beter geklonken hebben !

Dat karretje heeft meer dan één dode aan zijn gordel hangen !
Reply With Quote
  #6  
Old 22-01-2007, 22:55
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Quote:
Originally Posted by Huudo View Post
Een group built?

We zouden inderdaad eens een thema kunnen verzinnen. Niet wie is de grootste zot, maar bijvoorbeeld wel:
Peugeot 307 WRC (we zijn er al een beetje aan bezig precies), of
Porsches in LeMans, of
Belgische rally deelnemers in het buitenland, of
Mercedes powered cars, of
....

De grootste zot kennen we al, dat is diene die modellen op 1/43 begint aan te passen ...
We zullen dus iets anders moeten verzinnen voor die group build.

By the way: ambitieus project, Gulfclk. Ik ben curieus wat ge nu weer gaat toveren.
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #7  
Old 23-01-2007, 02:08
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Ik wens je in ieder geval vééééééééél succes met dit kitje.



By the way, ik zou toch eens informeren of ze u daar in Munsterbilzen geen verkeerde pillen hebben voorgeschreven.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #8  
Old 23-01-2007, 02:39
Wild Goose's Avatar
Wild Goose Wild Goose is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2004
Location: Moerbeke (Geraardsbergen)
Posts: 541
Dit gaat mijn petje te boven.

Wens je vééél succes met de bouw gulfclk en vooral bouw,zoek en plek plezier.


Ivm die zotten, kleuren die niet het leven? Ik hou er allezins van. Liever een zot dan een vakidioot.
Reply With Quote
  #9  
Old 23-01-2007, 09:52
Starmodel's Avatar
Starmodel Starmodel is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: May 2004
Location: Heverlee
Posts: 203
Als je hulp nodig hebt om de mallen te maken en/of te gieten,laat maar iets weten.
Reply With Quote
  #10  
Old 23-01-2007, 11:53
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Wild Goose View Post
Ivm die zotten, kleuren die niet het leven?
Ik dacht dat dat VTM was? Ah neen, die kleuren "je dag" zeker

In elk geval horen de meeste van de "plekkers" hier op één of andere manier allemaal wel tot de selecte groep "zotten"
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #11  
Old 23-01-2007, 17:44
BSmodels BSmodels is offline
Le mans - F1 fan
 
Join Date: Jun 2006
Location: Bertem
Posts: 543
Quote:
Originally Posted by starmodel View Post
Als je hulp nodig hebt om de mallen te maken en/of te gieten,laat maar iets weten.
laat iets weten hé, dan kom ik mee kijken


Tommeke, Tommeke, Tommeke, dat je dit gaat klaren, daar twijfel ik niet aan. Wat denk je zelf dat het moeilijks gaat zijn, de motor en de versnellingsbak ?
__________________
---------------

BSmodels
Reply With Quote
  #12  
Old 23-01-2007, 17:46
Flame's Avatar
Flame Flame is offline
Ik ben Eddy en ik bak frieten!
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,147
Dat blijf ik ook volgen, hier worden bergen verzet
Reply With Quote
  #13  
Old 23-01-2007, 18:07
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Quote:
Originally Posted by BSmodels View Post
Wat denk je zelf dat het moeilijks gaat zijn, de motor en de versnellingsbak ?
Mij inhouden en volhouden! Nee, ik denk dat de motor niet om te lachen is, maar de versnellingsbak niet om te onderschatten. Het chassis en de ophanging worden in 'piece of cake' in vergelijking met de rest.
Reply With Quote
  #14  
Old 19-02-2007, 22:12
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Bon ... we zijn er dus eindelijk aan kunnen beginnen. Het klaarmaken van de carrosserie was al achter de rug, maar het gieten van de mallen heeft wat geduurd. Alles is van de eerste keer goed gelukt ... daar lag het niet aan, maar ik heb in deze drukke dagen (op het werk dan) ook nog vlug even 2 spuitcabines gebouwd voor collega bouwers. En dat kost toch wel wat tijd.

Het is de eerste keer dat ik een ganse carrosserie afgegoten heb. Velgen, zetels en andere spoilers waren al eens eerder aan bod gekomen, maar een ganse carrosserie ... een uitdaging!

Zoals alle werk is het voornaamste de voorbereiding. Dat betekent ... een goede basis in plasticine, goed afwerken en dan maar silicone gieten. Als die uitgehard is, aangietpunten op de body voorzien, plasticine verwijderen en de andere kant voorzien. Niet moeilijk maar niet iets dat je vlug op 5 minuten doet.

Ondertussen is ook de eerste carrosserie gegoten. De eerste body was een test met een ander hars, veel te vlug hard dus schoot er maar een halve carrosserie over. Dus ... een tweede soort hars uit de kast gehaald en hiermee lukte het van de eerste keer. De body heb ik vrijdag avond afgegoten juist voordat ik naar de meeting vertrok.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	resised - voor links voor afgieten.JPG
Views:	775
Size:	16.1 KB
ID:	5086   Click image for larger version

Name:	resised - achter links voor afgieten.JPG
Views:	27
Size:	19.1 KB
ID:	5087   Click image for larger version

Name:	resised - afgegoten.JPG
Views:	783
Size:	39.6 KB
ID:	5088  
Reply With Quote
  #15  
Old 22-02-2007, 09:21
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Zo, de kop is eraf ... of in dit geval moet ik de k*nt zeggen.

De motorkap werd verwijderd. Altijd fijn werken in resin, krassen is hier de boodschap. Maar het materiaal was veel te dik, dus eerst aan de binnenzijde volledig uitgefreesd en dan de panel line doorgekrast. Eerst heb ik eraan gedach om de motorkap in glasvezel te maken omdat dit zeer dun kan verwerkt worden, maar misschien ga ik toch de originele resin versie behouden die ik dun zal uitfrezen. Het zal een stuk minder stevig worden maar ... door de materiaal dikte moet ik alleen maar materiaal weghalen om bvb verstevigingsbalken in de motorkap te maken. Als ik met glasvezel begin moet ik net materiaal toevoegen ... we zien wel.

Voor de deur en het kofferdeksel eigenlijk hetzelfde verhaal. Eerst materiaal weggefreesd en dan de panel line doorgekrast. De kofferruimte wegfrezen was echter een ander verhaal. Dit was echt wel een zeer dikke partij en door de grote materiaal dikte was het volledig blind frezen. Naarmate het einde vorderde kon ik tegen een sterke lamp de contour van de panel lines wel beter zien, maar het bleef toch blind werken voor een groot gedeelte.

Ondertussen is de schutwand achter de pedalen al toegevoegd. Het dashbord van de kit bleek verkeerd te zijn. De boord van het dashbord lag te laag waardoor er een hoogte verschil ontstond tussen het dashbord en het deel voor de voorruit, en in werkelijkheid is dit een vlak deel waar een voorruit opgemonteerd wordt. De carrosserie werd dus op die plaats verwijderd en het dashbord er al in gekleefd zodat nu alles op gelijke hoogte staat. De opening die er nog is wordt in een later stadium weggeplamuurd.

Volgende stap is de kofferruimte in grote lijnen afwerken en de voorste binnenspatborden herwerken, maar daarvoor moet ik eerst de benzinetank maken. Als dat in orde is kan ik beginnen aan het chassis. Gelukkig heb ik goede referentie foto's.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	resised - delen weggesneden voor links.JPG
Views:	767
Size:	41.3 KB
ID:	5137   Click image for larger version

Name:	resised - delen weggesneden achter linksµ.JPG
Views:	26
Size:	30.1 KB
ID:	5138  

Last edited by Gulfie; 22-02-2007 at 09:24.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 06:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.