De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 04-01-2012, 01:40
Wet Sellery Wet Sellery is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jan 2012
Location: Houthalen
Posts: 123
KLAAR ! Ferrari F430, Hotwheels, schaal 1/18

EERST : een gelukkig nieuwjaar en beste wensen voor iedereen

Mijn eerste bouwverslag hier.

Een tijdje gelden heb ik een Hothweels Ferrari F430 op 2dehands.be voor een prikje gekocht. Het is de eerste uitvoering van deze wagen die Mattel in +/- 2004 heeft uitgebracht. Niet zo gedetailleerd als de versies die nu verkrijgbaar zijn, maar wel leuk om behandeling "à la Dupont" te ondergaan.

Ik was eerst van plan om deze auto om te bouwen naar de F430 Challenge van Ted Skokos, maar voor dat project heb ik een F430 Challenge Foundation gevonden. Dus wordt deze afgewerkt als een gewone F430, in een ander kleurtje en met wat extra details.
Ik heb wat setjes bij tremonia besteld, zodra ze binnen zijn zal ik wat foto's plaatsen.

Intussen heb ik wat aan de body zitten schuren. In plaats van de verf er helemaal af te halen, ga ik proberen om de bestaande rode verf als primer te gebruiken, en er een andere kleur over spuiten.

De body is met een 3m schuurmatje (paarse kleur) geschuurd :



De gietnaden op de voor- en achterbumper zijn weg geschuurd :





De pinkerlichten zien er niet zo mooi uit. Dus het "licht" eraf geschuurd, en er een gaatje in geboord. In het gaatje komt een stukje doorzichte plastic sprue :



Het was een hele klus om de stoelen eruit te krijgen (ze zijn gelijmd en vast gesmolten op de bodemplaat), uiteindelijk heb ik de Dremel genomen, en wat materiaal verwijderd. Het interieur gaat met beige zelfklevend vilt bekleed worden :



Het is natuurlijk allemaal een stuk kleiner dan schaal 1/8, maar de detaillering valt toch tegen. Dus tijd om het één en ander aan te passen.

Met deze foto als voorbeeld :



Ga ik proberen om de motor aan te passen :






Last edited by Wet Sellery; 28-09-2012 at 05:34.
Reply With Quote
  #2  
Old 04-01-2012, 01:40
Wet Sellery Wet Sellery is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jan 2012
Location: Houthalen
Posts: 123
Het is de bedoeling dat heel de "leegte" onder het rode motorgedeelte wordt opgevuld :



Verder heb ik aan de achterzijde het gat opengemaakt, hier komt PE-gaas in. Natuurlijk vond Hotwheels het nodig om hier een metalen buis te zetten, waarmee de body wordt vast geschroefd. De metalen buis + het plastic gedeelte heb ik verwijderd en het gat opgevuld :



De uitlaten moeten ook aangepast worden, want zo lijkt het nergens op :



Het is niet makkelijk om iets te scratchen aan de hand van wat foto's. Gelukkig heeft Bburago de Ferrari 360 wél van een complete motor voorzien. Deze heb ik eruit gehaald, hij gaat dienen als voorbeeld om de motor en versnellingsbak voor deze F430 te maken.

De Bburago motor :



Een blokje lego en wat plasticard :





Ik heb de motor en versnellingsbak vergeleken met de foto's van een 1/1 F430. Helaas ken ik niks van motoren, dus probeer ik het zo goed mogelijk uit te leggen. Hotwheels heeft tussen de 2 buizen die bovenop de motor liggen 2 rondjes gemaakt met een geribbelde knop (het zilverkleurige rondje op de foto, deze is van de F430 Challenge Elite). Maar het gat in de versnellingsbak waar dit hoort te zitten zit te ver naar achter (op de plaats waar het gele buisje ligt) :



Dit gele buisje moet dus in het gat komen :

Reply With Quote
  #3  
Old 04-01-2012, 01:41
Wet Sellery Wet Sellery is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jan 2012
Location: Houthalen
Posts: 123
Ik heb even zitten denken hoe ik dit kon oplossen en uiteindelijk heb ik besloten om de motor-versnellingsbak in te korten :







De geribbelde knop heeft Hotwheels niet netjes uitgevoerd, dus heb ik een nieuwe van een messing hoedmoer gemaakt :



Ik ga een messing buisje gebruiken om de deksel op de juist hoogte te krijgen :



En dat geeft dan dit resultaat :



Tot de volgende.

Groeten

Pascal
Reply With Quote
  #4  
Old 04-01-2012, 19:06
NetForce84's Avatar
NetForce84 NetForce84 is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2010
Location: Sint Martens Lierde
Posts: 825
Is dit een diecast model die je gaat transformeren?
__________________
BMW M3 GT2 - BMW Motorsport

Last edited by NetForce84; 04-01-2012 at 19:06.
Reply With Quote
  #5  
Old 04-01-2012, 20:43
Wet Sellery Wet Sellery is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jan 2012
Location: Houthalen
Posts: 123
Jawel, het is een diecast. Eentje van Mattel (Hotwheels) uitgebracht in 2004 en niet vergelijkbaar met de F430 Elite die ge tegenwoordig bij Hotwheels kunt krijgen. Maar dit model kost +/- 20 €, een nieuwe Elite is al gauw 55 €.

Ik heb flink wat uurtjes kunnen werken aan deze F-430, maar het gaat nog altijd heel traag vooruit.

De motor heeft een laagje alu gehad :



De stoel is voor de 3de keer met nylon overtrokken, na de 2 vorige mislukte pogingen, ziet het er best goed uit :



De blok aan de uitlaten heeft wat extra details gekregen :



De bomdemplaat is voor een stuk met sigaretten papier bekleefd :



En de wijzerplaten hebben ook een behandeling gekregen :



De zelfklevende sticker met de klokjes is beschadigd tijdens het losmaken, maar als de plaat met de gaten er overheen komt, is dit niet meer zichtbaar.

Tot de volgende.

Pascal

Last edited by Wet Sellery; 04-01-2012 at 20:45.
Reply With Quote
  #6  
Old 05-01-2012, 16:57
Wet Sellery Wet Sellery is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jan 2012
Location: Houthalen
Posts: 123
Dit hotwheels model heeft een "gegolfde" achterwand in het interieur, maar op de foto's die ik van een F430 uit 2006 heb gevonden, ziet die er vlak uit :




De gegolfde versie heb ik wel terug gevonden op foto's van de spider. Dus tijd om de Dremel nog eens te gebruiken :



De achterwand wordt vervangen door een stuk plasticard, om het netjes in te pakken heb ik de zijkanten van plastic stukjes voorzien :



De tunnel van de kit vond ik ook maar niks :



Zo is het bij de 1/1 :



De plaatjes en knopjes ga ik ook van plasticard maken, hier liggen ze er los op voor de foto (het grote klepje met het handvat wordt nog aangepast, want ik zie net op de foto dat dit geen afgeronde, maar min of meer rechte hoeken heeft) :



Achter de tunnel zit een speakerbox, deze zit niet in de kit en ga ik ook van plasticard maken :



Voorlopig dus nog voldoende te doen.
Reply With Quote
  #7  
Old 05-01-2012, 16:58
Wet Sellery Wet Sellery is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jan 2012
Location: Houthalen
Posts: 123
Ik wil een nieuwe achterruit maken, maar dat tijdens het dryfitten gaf dat de nodige problemen. Ik dacht eerst dat het plastic interieur deel vervormd was omdat ik de achterwand er heb uitgezaagd. Maar daar zat het probleem niet. Het probleem is de manier waarop Hotwheels deze auto gemaakt heeft.
Het begint met de vensters, deze bestaan uit een groot onderdeel dat bestaat de voorruit, achterruit en de linker zijruit. De rechterzijruit is een apart onderdeel, en om dat stevig in de auto vast te zetten heeft men de zijkant van de achteruit aan deze rechterzijde lager gemaakt.
Ik hoop dat de foto's het een beetje verduidelijken.

Linkerkant :



Rechterkant :



Het probleem zat aan deze kant, daarom heb ik deze verhoogd tot op dezelfde hoogte als de linkerkant :



Beetje plamuren en schuren, en uiteindelijk gaat dit niet meer opvallen :



Verder ben ik ook begonnen aan de speaker-box, best wel klein zelfs op schaal 1/18 :



Het moet er zo gaan uitzien :



Het begin ziet er goed uit, de gaten mogen nog wat groter, daardoor staan ze ook wat dichter bij elkaar :

Reply With Quote
  #8  
Old 05-01-2012, 16:58
Wet Sellery Wet Sellery is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jan 2012
Location: Houthalen
Posts: 123
Dit model is een echte puzzle. Ik ben nog steeds bezig om de dakbekleding netjes op het interieur te laten aansluiten, zodat ik de nieuwe achterruit kan maken. Maar steeds opnieuw is er een ander probleem tijdens het dryfitten.
Dit keer zijn het de raampjes. Hotwheels heeft bij dit model de raamstijlen aan 1 stuk met de ramen gemaakt (iets wat ze tegenwoordig gelukkig niet meer doen). Hierdoor zit de raamstijl los op de body :



Om dit aan te passen, heb ik eerst de raamstijl van het raam verwijderd :



En dan de raamstijl in de body gelijmd :



Zo lijkt het wat meer op de 1/1 versie :



Om de deur netjes te laten sluiten, heb ik een sleufje aan de binnenkant gemaakt :



En ook maar ineens de veel te grote randen aangepast :



Met als resultaat :



Groeten

Pascal

PS : reageren mag hoor, ik zal zeker niet bijten.
Reply With Quote
  #9  
Old 05-01-2012, 22:15
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Toch mooi hoe jij van een goedkoop stuk "speelgoed", een mooi model maakt.


Doe rustig verder, we volgen wel, al dan niet in stilte.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #10  
Old 06-01-2012, 01:24
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Het soort project dat mij het meest aanspreekt.
Bij deze ben ik ingeschreven op de thread. Nog van dattum!
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #11  
Old 06-01-2012, 18:20
Wet Sellery Wet Sellery is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jan 2012
Location: Houthalen
Posts: 123
Bedankt voor de reacties

Er komt langzaam schot in deze bouw. Na heel veel dryfitten is het gelukt om de raamlijst van de achterruit te maken. Deze moest op exact de juiste hoogte komen, om de dakbekleding en de body te laten passen. Aan de bovenzijde komt nog een afgeronde strip zodat deze mooi aansluit op de dakbekleding :



De ruitenwissers van Tremonia zijn ook klaar :



De bodemplaat heeft een groot stuk plasticard gekregen, om te voorkomen dat men door de 2 grote gaten in voorspoiler naar binnen kan kijken. Was een moeilijk geval om dit stuk in de juiste vorm te plooien :



En tenslotte heb ik de eerste van de 2 speakers gemaakt. Hiervoor heb ik een dunne ring van een stuk messing buis gezaagd, een ander stukje messing buis is met tape een beetje breder gemaakt, het gaas heb ik met de punch & die geslagen en gelijmd op het stukje messing buis :



Los in elkaar gestoken ziet het er dan zo uit :



En samen met de speakerbox geeft het dit resultaat :





De ring moet opnieuw zilver gespoten worden, de verf was nog niet helemaal droog toen ik de foto's nam. De deuren hebben ook elk 1 speaker, ik denk dat ik die op dezelfde manier ga maken als die van de speakerbox.

Wordt vervolgd
Reply With Quote
  #12  
Old 19-04-2012, 21:40
Wet Sellery Wet Sellery is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jan 2012
Location: Houthalen
Posts: 123
Tijd om nog eens wat updates te posten. Dit is een overzicht van het werk van de laatste weken :

Het is leuk om eens een keer iets OP te bouwen, na al het sloopwerk.

De speakerbox heeft het opbergvak erbij gekregen. Op de foto is goed te zien dat het hier en daar nog wat schuurwerk nodig heeft :



Dit was vrij eenvoudig om te maken. De achterwand is gewoon een rechthoekje, de voorkant heeft hele kleine afgeronde kantjes aan de bovenhoeken (wordt hopelijk een beetje meer zichtbaar met het schilderen), de zijkanten zijn een in 2 gesneden cirkeltje (met de Punch & Die geslagen) waarvan de onderkant is aangepast zodat het netjes past op de box met de speakers. De bedoeling is dat het er zo gaat uitzien :



Effe vergelijken :



Het uitlaatsysteem heeft ook nog wat aandacht gekregen. Om het een "metaal look" te geven ga ik de grote vlakken met alu-tape bekleden. Dit geeft een mooi contrast met de strips die er bovenop liggen, deze zijn zilver geschilderd. De bovenkant is met tape bekleefd, aan de onderkant is het originele chroom van de kit nog net te zien in het midden. Op de foto ziet het er niet uit, maar dat is door de macro. De tape gaat nog wat gepolijst worden zodat de krassen er uit zijn. Dit onderdeel is 22 op 12 mm :



Aan de hand van deze tekening ga ik het uitlaatsysteem wat meer details geven :



Daarvoor heb ik 4 stukjes gemaakt, die op de buizen komen te zitten :



Voor de buizen ga ik soldeertin gebruiken, diameter 3 mm :



Dit soldeertin wordt een beetje gepolijst zodat het een metaal glans krijgt. De stukjes komen ongeveer op deze plaats te zitten :



Het interieur wordt met zelfklevend vilt bekleed. Ziet er heel goed uit voor deze schaal :



Tenslotte wil ik nog even tonen hoe ik de remschijven heb aangepast. De PE rijmschijf past niet over die van Hotwheels. Maar met behulp van een schuurtol voor de Dremel, kan je de plastic remschijf vast zetten. Met behulp van een sleutelvijltje is het dan een stuk makkelijker om binnenste opstaande ring en de gaatjes weg te schuren. En het is makkelijk om de diameter te verkleinen, want de plastic remschijf is iets groter dan de PE versie :

Reply With Quote
  #13  
Old 19-04-2012, 21:41
Wet Sellery Wet Sellery is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jan 2012
Location: Houthalen
Posts: 123
Verder heb ik de 4 uitlaatbuizen gemaakt. Hiervoor heb ik soldeer-draad en 4 stukjes alu-buis gebruikt :



Op deze manier komen ze op het chassis te zitten. Het is een dryfit er komen nog wat details bij :





Er moet hier en daar nog wat geplooid worden om ze netjes op de uitlaat stukjes te laten passen :



Langs de buitenkant gaat het er zo uitzien, de binnenkant van de buisjes wordt nog zwart geverft :

Reply With Quote
  #14  
Old 19-04-2012, 21:42
Wet Sellery Wet Sellery is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jan 2012
Location: Houthalen
Posts: 123
Vrijdag zijn deze stoelen aangekomen :



Na het nodige schuur- en plamuurwerk, hebben ze een laagje primer gekregen :



Er zit soort van structuur in het resin, ik denk dat dit bedoeld is om de stoelen een leder-look te geven. Ik ben er nog niet uit of ik ze zo gaat laten, of dat ik het glad ga schuren. Ook ben ik nog aan het twijfelen om de Ferrari paardjes op de hoofsteunen te vervangen door PE exemplaren.

Om de stoelen te laten passen (ze zijn iets hoger dan die van Hotwheels), heb ik de opstaande strips uit de bodemplaat gezaagd :





Op deze manier staan de stoelen wat lager, én is er nog ruimte om 2 rails (die bij de 1/1 versie dienen om de stoel naar voor of achter te schuiven) onder elke stoel te plaatsen :



Verder heeft de dakbekleding 2 steunen gekregen, deze komen aan de binnenkant van de raamstijl te zitten, en dienen om de veiligheidsgordels aan op het hangen. Het was een serieus werk met héél veel dryfitten om dit passend te krijgen :



Groeten

Pascal
Reply With Quote
  #15  
Old 25-04-2012, 09:33
Wet Sellery Wet Sellery is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jan 2012
Location: Houthalen
Posts: 123
In het motor-compartiment zit een klein rond zwartkleurig tankje. Is op deze foto te zien net voor het rode gedeelte :



Hotwheels heeft dit niet zo mooi gedetailleerd (links op de foto), dus heb ik met deze onderdelen :



dit gemaakt :





Met het messing stripje wort het tankje opgehangen :



Het motorblok had 8 korte buisjes, maar deze zijn te kort. Daarom heb ik ze eraf gezaagd, en gaatjes geboord, ze worden vervangen door messing buisjes :



Er gaat niet veel van de zien zijn, maar ik vond het wel leuk om dit soort details toe te voegen :



Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 18:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.