De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 10-05-2006, 18:15
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Restauratieproject: Ford Sierra RS500 gr.A

En omdat ik gek ben op strippen... Kwam ook deze wagen aan de beurt. Ook hier zal het een restauratie worden van de decals en enkele details die ik gaandeweg wel zal ontdekken.

Zo zag de wagen er deze morgen uit: Zoals je ziet, grote schade aan de decals omdat ik er zelfs mee had zitten spelen ooit... Ter info: het is mijn tweede model ooit gebouwd (12 jaar terug of zo) en ik knalde hem in een dag of drie in elkaar... ops: ops: ops:







Op de modelbeurs te Jabbeke kon ik aan een leuk prijsje de decals op de kop tikken, samen met niuewe velgen en bandjes. Die laatste zullen waarschijnlijk voor in de kast of in de scrapbox zijn.



De striptease:





Volgende stappen:

- Afplakken van de transparante delen
- Primerlaagjes zetten



Door dez vele projecten ineens, heb ik minder kans om te overhaast te werk te gaan. Zo probeer ik de tips hier na te leven en nog betere modellen af te leveren. Eens zien voor mezelf of dit effect zal hebben...

Grtzzz
Reply With Quote
  #2  
Old 11-05-2006, 07:49
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
Mmmmmmzzz... een group Aaaaaaaa....

Wordt leuk om te volgen...


G.
__________________

Last edited by MFahrer; 11-05-2006 at 07:53.
Reply With Quote
  #3  
Old 11-05-2006, 12:50
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Dank voor jullie reacties.

Maar dit is enkel restaureren hoor. Geen opbouw van 0 dus... Normaal gezien ga ik mij zelfs beperken tot de kas alleen. Hoewel ik soms vreemde sprongen kan maken (zie Kankkunens Celica). Ik ben namelijk geen superfan van circuitwagens, wel van rallywagens.

Hieronder een foto van het erbarmelijke interieur. Er hangen niet eens gordels in! Levensgevaarlijk rijden dus... Misschien dat ik die wel toevoeg. Je ziet het wel...




;-)
Reply With Quote
  #4  
Old 11-05-2006, 22:48
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Omdat er zoveel reactie is op deze Sierra, wil ik jullie de vorderingen van vandaag laten zien.

Eerst netjes afgeplakt.



Daarna de eerste primerlaag.



Morgenochtend (??) volgt primerlaag 2 en dan laten uitharden tot zondagavond om de eerste nevellaag erop te zetten.

Reply With Quote
  #5  
Old 12-05-2006, 14:53
Flame's Avatar
Flame Flame is offline
Ik ben Eddy en ik bak frieten!
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,147
waarom doe je die ruiten er de lichten er niet uit.Als je heel voorzichtig bent lukt dat wel, geeft achteraf beter resultaat
Reply With Quote
  #6  
Old 12-05-2006, 19:44
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Quote:
Originally Posted by Flame
waarom doe je die ruiten er de lichten er niet uit.Als je heel voorzichtig bent lukt dat wel, geeft achteraf beter resultaat

Makkelijke vraag, makkelijk antwoord: omdat ik ze er langs geen kanten meer uitkrijg. Ze zijn vastgemaakt met plastic lijm en die versmelt dus waardoor dat niet meer los te krijgen is. Jammer want anders was het resultaat nog beter geweest. Maar ik heb hier al wat ervaring in en dat zal wel goed komen. Mocht je toch een idee hebben van hoe het er af kan, laat maar weten...

Reply With Quote
  #7  
Old 15-05-2006, 01:34
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Tussen het snoeien en foto's printen door gelukkig nog wat tijd gevonden om verder te doen aan de verschillende projecten.

De Sierra kreeg dit weekend zijn eerste en tweede nevellaag zwart (TS-14). Hij zal zeker nog een derde en vierde laag nodig hebben. Die zijn voor maandag (mijn laatste verlofdag door de geboorte). Daarna zal alles uitharden tot minstens het volgende weekend.

Foto's:

Nevellaag 1:



Nevellaag 2:



Reply With Quote
  #8  
Old 15-05-2006, 08:22
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
Ik zou zeggen... verder spuiten, decallen vernissen en op slotchassis monteren die handel!

Hehe...

G.
__________________
Reply With Quote
  #9  
Old 23-05-2006, 21:03
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Een kleine update dan toch:

De kas heeft zijn 3 laklagen gehad. Dat is eigenlijk al meer dan een week geleden. Het voorbije weekend heb ik dan de afplakkingen eraf gehaald. Dit is het resultaat: (de foto's zijn niet al te super gelukt)




De laklagen liggen goed en zijn al voldoende uitgehard. Jammer genoeg zijn er op de neus een drietal kleine stofjes in de lak verzeild geraakt. Waarschijnlijk tijdens het drogen. Maar ze zitten op plaatsen waar decals komen, dus ik los dit wel op.

Komend verlengd weekend start ik met het schilderen van de onderdelen van de kas en ga ik wat restaureren aan het interieur.

Ook de andere projecten gaan weer aan bod komen.
Reply With Quote
  #10  
Old 26-05-2006, 23:35
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Tussen het verzorgen van de kleine, de grote en de vrouwe door, toch nog wat modelbouwwerk gedaan...

Even wat foto's van het onderstel. Zo zag het er uit. Nogal wat restauratiewerk aan dus...







Het slechte interieur:



Gelukkig heb ik deze avond het onderstel terug in vol ornaat hersteld. Verschillende stukken kregen een nieuwe laag of werden bijgewerkt. Enkele delen kregen nu het juiste kleur. Foto hiervan volgt als de batterijen (van het toestel) weer opgeladen zijn.

Verder besteedde ik al wat werk aan de wielen. Ze werden opgeschuurd (onderzijde EN zijkant) zodat ze er realistischer uitzien. Ook kregen ze nieuwe decals. Ik kon ook kiezen voor nieuwe bandje met het DUNLOP-logo erop. Dat moest dan enkel gedrybrusht worden.

De foto's van de wielen:

Links voor en rechts na de restauratie



Hier moet de rechtse nog bewerkt worden.



Ondertussen staan de banden weeral onder het chassis. Straks begin ik nog aan het interieur (dashboard) en morgen volgt dan oa de gordels en wat details op de body.

grtzz

Last edited by Loeten; 27-05-2006 at 11:42.
Reply With Quote
  #11  
Old 26-05-2006, 23:39
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Dat ziet er inderdaad al veel beter uit.
Goeie vooruitgang!
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #12  
Old 27-05-2006, 19:59
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Hierbij een overzichtje van hoe het er nu al uit ziet na het schilderwerk. In vorig bericht zie je hoe de Sierra er voorheen uit zag.





Een extra aanpassing: de zetel had geen gordels. Die komen er dus vanavond nog bij. Als voorbereiding heb ik de openingen voor de gordels opengemaakt. Alles werd nu Mat Zwart geschilderd (XF-1) ipv Mat Zwart en achterzijde in Yellow Green (XF-4).

De gordels moeten dan in het interieur ergens vastgemaakt worden. Ik zou niet weten waar, dus ga ik hier effe de verbelding laten werken. Er komt een extra baar aan de rolkooi, waar ik de gordels aan kan bevestigen. Later vanavond daarvan foto's.



Het stoeltje met het aangepaste dashboard (Light Blue ipv Light Sea Grey). De decal viel niet meer te verbeteren.



Straks dus de gordels en waarschijnlijk wat schilderwerk aan de body.

grtzz
Reply With Quote
  #13  
Old 28-05-2006, 00:50
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Nog een foto-update van mijn werk deze avond:

Het interieur met de gordels: hier heb ik dus een extra dwarsstaaf gemonteerd (tandestokertje had dezelfde dikte, WOEHOE !) en daaraan de beide gordeldelen. Ook nu weer zijn de gordels geverfde repen pleister voor wonden. En neen, het rood is geen bloed!! De achterzijde van de repen zijn al gedeeltelijk meegeschilderd. De rest is voor zondag.





De raamrubbers werden ook al geverfd (mat zwart XF-1) maar dat kun je niet zo goed zien op de foto's. Hieronder zie je de aanpassingen aan de neus.

Er is gaas aangebracht en de onderlip is nu ook mat zwart. Heel erg jammer dat de lichten zo lelijk zijn. Dit komt door de lijm die ik zo'n 10 jaar terug gebruikt heb. Ik wist toen nog niet dat je dan beter houtlijm gebruikt. In het midden van het raam zie je ook nog lijmresten van de ruitenwisser. Maar die sporen probeer ik netjes weg te werken door de wisser op dezelfde plaats te kleven.



Ook de brandblusser werd aangepakt: netjes rood geverfd (X-7) en voorzien van de nodige silver-onderdelen...



Commentaar is welkom. Zelf ben ik al heel tevreden van de grote verbeteringen. Die wagen heb ik ooit in één (1 !!) dag gemaakt en ik heb het nadien altijd erg beklaagd. Maar ik wist toen niet beter en wou er gauw gauw van af. De proefwerken stonden toen voor de deur...

grtzzz
Reply With Quote
  #14  
Old 28-05-2006, 23:05
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Beetje druk bezig geweest vandaag.

Eerst kreeg ik de opmerking dat het gaas vooraan te grote gaten had en fout gerangschikt zat. Het eerste bleek na telwerk van het aantal gaatjes fout maar het tweede was correct. Dus dat werd aanpassen. Ter info: 17 gaatjes van links naar rechts, met een breedte in 1/24 van 17 mm dus... De gaatjes mochten 1 mm breed zijn. En dat was correct van mij...



Het andere gaas wat voorgesteld werd (rechts) was dus te klein...



Hieronder de toestand: (let niet op de aangedampte lichten, dat is dus van vroeger en ik kan er niks aan doen. Tenzij iemand ideeën heeft??)



Het interieur is ondertussen ook af. De gordels zitten vast en werden voorzien van (geschilderde) contactpunten. Er ontbraken decals voor op de gordels en stoel dus haalde ik de Transkit van BIG model (Racing 43) er weer bij (zie Trabantje). Jammer dat die schouderstukken zo groot uitvallen... Enkele interieurfoto's:







En met al dat werk aan dat gaas zou je nog vergeten dat er aan de spoiler langsachter enkele onderdelen mat zwart moesten geschilderd worden. Met deze gedaan...

De achterlichten konden niet beter, ook daar waren de gevolgen van vroeger te nefast. Ik heb het wel wat bijgewerkt met smoke... Zo creëer je de populaire donkere lichten van de jaren 80... Eén grote fout daarbij: het achteruitrijlichtje werd mee gesmoked waardoor het niet meer opvalt.



Ondertussen ben ik aan het decallen begonnen. Alles rustig aan hier omdat de decals nogal breekbaar zijn (vermoed ik, door de tands des tijd => kit uit 1989) Vandaag hang ik er alleen de grootste en opvallendste op, morgen volgen de moeilijke als ik tijd heb.

Grtzzz en graag weer wat feedback of zo...

Reply With Quote
  #15  
Old 28-05-2006, 23:40
scoobyfreak's Avatar
scoobyfreak scoobyfreak is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Nov 2005
Location: Roeselare
Posts: 1,302
weer een mooie restauratie,vindt aleen het kleur van het dashbord een beetje raar
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 08:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.