De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #31  
Old 23-12-2003, 23:02
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally posted by jos
dat van auriol denk ik wel hulp nodig te hebben
ik start van een model die ik eerder heb gemaakt maar die was niet mooi (het was mijn allereerste bouwdoos) ik heb de stickers afgeweekt en nu heb ik enkele vraagjes
hoe kan je zonder de kas te beschadigen onderdelen gaan erf halen om ze te herwerken
en de kas zou er eigenlijk ook af moeten
Daar durf ik zo 1,2,3 geen atnwoord op te geven. Daarvoor zou'k eerst het model moeten kunnen zien.
Reply With Quote
  #32  
Old 24-12-2003, 00:54
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Ik vrees dat dat een nogal delicate operatie wordt.

En welke lijm heb je bv gebruikt? Als je plastic lijm gebruikt hebt zijn de plastic onderdelen werkelijk samengemolten en moet je ze chirurgisch van elkaar verwijderen. Met een scalpel trachten te snijden tussen de gelijmde oppervlakken. De gaatjes en toppekes die er oorspronkelijk waren om het onderdeel op zijn plaats te zetten kan je in elk geval vergeten. Daarna schuren en later terug monteren op dezelfde plaats. Niet makkelijk hoor.

Eerlijk gezegd is het meestal het beste om het model opnieuw te kopen. Maar als je werkelijk je model weer uiteen wil nemen wens ik je alle succes toe!
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #33  
Old 24-12-2003, 15:39
Desmodromic2001 Desmodromic2001 is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Dec 2003
Location: Brugge
Posts: 126
Als de verf eraf moet, dan smijt je uw carrosserie in een lege ijscrème doos gevuld met Kruidvat ovenreiniger. Laat uw carrosserie een weekje in het schuim weken, en je kan de verf er rustig met keukenpapier afhalen. GEBRUIK IN GEEN GEVAL EEN MES OM DE VERF ERAF TE PEUTEREN. Ik heb dat de eerste maal zo geprobeerd met een Porsche 3.8 RS, en ik heb deze mogen in de prullenbak werpen.

Decals probeer je het best af te weken (indien ze niet onder de vernis zitten natuurlijk

Plak je ruiten altijd met Microsol Crystal Clear. Het goedje ziet eruit als houtlijm, maar het plakt redelijk en als je je model wil herbouwen, dan krijg je redelijk makkelijk je ruiter eruit.
Zelf heb ik ongeveer een 20 tal modellen afgebroken waarvan de carrosserie herspoten zal worden.

Als je de vensters vastgeplakt hebt met gewone lijm dan vrees ik dat je eraan bent voor de moeite. Dan zou ik voorstellen om je ruiten af te plakken met Tamiya Masking tape. VERGEET ZEKER NIET DE BINNENKANT VAN JE RUITEN OOK AF TE DEKKEN !!!!!!! (been there done that, nog eentje richting vuilbak) Als je hiervoor je tijd neemt kun je dat perfect afplakken. Geduld is hier echter een schone deugd!
Reply With Quote
  #34  
Old 24-12-2003, 16:09
Dragu's Avatar
Dragu Dragu is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Dec 2003
Location: Zoutleeuw
Posts: 141
Salonen Peugeot 206 wrc Finland 2002
Loix Peugeot 206 wrc Condroz 2003
Campos Peugeot 206 wrc Ieper 2003
Gronholm Peugeot 206 wrc Monte Carlo 2003
McRae Citroen xsara wrc Monte Carlo 2003
Reply With Quote
  #35  
Old 24-12-2003, 18:06
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally posted by Dragu

McRae Citroen xsara wrc Monte Carlo 2003
Is dat de Heller kit, met Renaissance decalvel?
Reply With Quote
  #36  
Old 24-12-2003, 18:51
Dragu's Avatar
Dragu Dragu is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Dec 2003
Location: Zoutleeuw
Posts: 141
Ja huudo .
Reply With Quote
  #37  
Old 25-12-2003, 15:43
Lambo's Avatar
Lambo Lambo is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2001
Location: Ingelmunster
Posts: 567
ben bezig aan de Opel Astra V8 van Manuel Reuter (1/24 van Tamiya)

Is mijn eerste echte kit. Ik doe alles heel op het gemak, en heb er wel vertrouwen in. Heb al het koetswerk gepoten (met spuitbussen) en ben al heel tevreden over dat resultaat. Nu zal ik beginnen met het schilderen van de kleinere onderdelen.

Kheb trouwens alle modelbouwlessen van Huudo heel goed doorgenomen en uitgeprint
Reply With Quote
  #38  
Old 25-12-2003, 16:07
jos's Avatar
jos jos is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2002
Posts: 268
aha
waar staan die lessen ??
__________________
Greetings
Reply With Quote
  #39  
Old 25-12-2003, 16:14
Lambo's Avatar
Lambo Lambo is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2001
Location: Ingelmunster
Posts: 567
Gewoon in de geschiedenis van het subforum modelbouw kijken. daar staan ze in verschillende topics:modelbouwtips (of iets in die aard)
Reply With Quote
  #40  
Old 25-12-2003, 21:52
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally posted by Lambo

Kheb trouwens alle modelbouwlessen van Huudo heel goed doorgenomen en uitgeprint
Dat doet mij plezier zie, maar tevens herinnert het mij eraan dat de reeks nog niet af is. Zal deze vakantie periode nog eens enkele hoofdstukjes bij schrijven.
Reply With Quote
  #41  
Old 25-12-2003, 22:07
jos's Avatar
jos jos is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2002
Posts: 268
dat vind ik zeer tof van u
ik heb ze opgezocht en uitgeprint
ik hoop veel bij te leren wat wel het geval zal zijn
thx huudo
__________________
Greetings
Reply With Quote
  #42  
Old 25-12-2003, 22:48
kevjef's Avatar
kevjef kevjef is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Aug 2003
Location: Eeklo
Posts: 62
verf strippen

Quote:
Originally posted by jos
hoe kan je zonder de kas te beschadigen onderdelen gaan erf halen om ze te herwerken en de kas zou er eigenlijk ook af moeten
Er is hier al het een en 't ander vermeld om je probleem op te lossen dus ik ga mij beperken tot het verwijderen van de verf, inderdaad o.a. met ovenreiniger maar ik heb onlangs een artikel geschreven voor ons clubblad dus er zal wel iets tussen zitten voor jou. Hier komt het, hopelijk niet te lang ...


Verfproject mislukt? Mogelijke oplossingen.Probleem!

Alle naadjes mooi gladgeschuurd, eventueel primer opgezet en dan het grote moment ... De carrosserie wordt van een verflaag voorzien - met spuitbus of airbrush - en ... shit, het loopt mis. Te koud, te veel stof, te dikke laag, enfin, ge zijt niet content met uw “paint-job”. Eventueel als het niet te erg is, helpt schuren, maar soms zijn drastischer maatregelen nodig: het compleet verwijderen van de verf!! Of ‘t is dat je liever een ‘dubbele’ aanschaf van je kit doet.

OPLOSSING 1
Door enkele personen van de club (inclusief mezelf) al uitgeprobeerd met al dan niet goede resultaten: ovenreiniger. Inderdaad, het spul dat vrouwlief, moeder of andere vrouwelijke personen gebruiken om hun oven mee te ontvetten. Er bestaan 2 soorten: gel of uit een spuitbus. Beide geven het resultaat alhoewel je hier in België gel moeilijk gaat vinden. De werkwijze is als volgt: je stopt je model in een plastic zak, spuit ovenreiniger erin met de spuitbus totdat de zak vol is, dichtknopen en enkele dagen laten staan. Model afwassen evt. herhalen indien nodig en opnieuw goed afwassen met lauw water en detergent (om alle vetdeeltjes af te spoelen).

OPLOSSING 2
Gebruiken van synthetische thinner. Niet gezond voor de plastiek omdat de thinner deze kan aantasten maar soms ben je liever lui dan moe, ben je gehaast, ...

OPLOSSING 3
Als de ovenreiniger niet krachtig genoeg is - kan soms gebeuren als je een grondlaag gezet hebt of een metaalkleur hebt gespoten - dan is er het paardenmiddel bij uitstek: gebruikte remolie (afgedraaide olie). Je doet de olie in een doos, model er in en regelmatig eens de vorderingen controleren . Normaal na een week moet er duidelijk resultaat zijn, maar het kan soms ook langer duren. Let op, alle ‘geplekte’ onderdelen kunnen ook loskomen, maar in principe hoeft dit geen probleem te zijn. Grondig reinigen achteraf. Alle mogelijke ontvetters zijn goed. Want ieder micrometertje olie dat achterblijft, verhoogt de kans op opnieuw een mislukking. Erg drastisch, maar het zou moeten werken.

OPLOSSING 4
Als je de Tamiya acrylics gebruikt kun je gebruik maken van amoniak. Zet het geschilderde model in een plastic doosje gevuld met amoniak, na een uurtje of 3-4 is de verf volledig verwijdert, goedkoop en gemakkelijk alleen het geurtje is er één om U tegen te zeggen. Als je de chroom van bepaalde onderdelen wilt verwijderen dan kan je dat ook door ze eens een paar uurtjes in amoniak te steken.

ANDERE
Decapan of Polyfilla “super afbijtmiddel”,Castrol Easy Clean (niet in België verkrijgbaar, wel in Engeland naar het schijnt), bleekwater (Javel).

Er zijn wellicht nog andere methoden maar je moet steeds in gedachten houden dat het produkt dat je wil gebruiken de plastiek niet mag aantasten, dus beter eerst eens testen op een teststukje.

Op het internet (de forums) ga je deze vraag ook regelmatig tegenkomen, de meest relevante antwoorden heb ik hier nu neergetypt. Een interessant artikel hierover (met foto’s, benaming produkten en waar je ze zou moeten vinden) vind je op de site van Bonedigger . Trouwens, heel die site van Bonedigger staat vol met allerlei tips, take a look !!!

Tot zover, laat eens weten wat de resultaten zijn !!! JORIS
__________________
modeleeklo
Reply With Quote
  #43  
Old 26-12-2003, 19:02
Lambo's Avatar
Lambo Lambo is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2001
Location: Ingelmunster
Posts: 567
Quote:
Originally posted by Huudo
Dat doet mij plezier zie, maar tevens herinnert het mij eraan dat de reeks nog niet af is. Zal deze vakantie periode nog eens enkele hoofdstukjes bij schrijven.
Haha, twas zelfs nog geen halve tip en hij heeft hem al door. Da belooft voor de paddockquiz 2004...

Kvrees da we kunnen inpakken
Reply With Quote
  #44  
Old 29-12-2003, 03:25
Dragonfly's Avatar
Dragonfly Dragonfly is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2003
Location: Wilrijk
Posts: 707
Ben eigenlijk nog maar pas bezig met modelbouw maar heb toch nog een paar mooie dingen klaar liggen.

Mercedes CLK-GTR
Porsche GT
Opel calibra
Kure nismo GTR

Zal binnenkort wel eens wat foto's laten zien van reeds gemaakte modellen
greetz
__________________
Reply With Quote
  #45  
Old 29-12-2003, 12:16
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally posted by eygmar
Ben eigenlijk nog maar pas bezig met modelbouw maar heb toch nog een paar mooie dingen klaar liggen.

Mercedes CLK-GTR
Porsche GT
Opel calibra
Kure nismo GTR

Zal binnenkort wel eens wat foto's laten zien van reeds gemaakte modellen
greetz
Welkom op De Paddock Eygmar! We kijken er al naar uit naar de foto's.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 18:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.