De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 30-09-2014, 22:31
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Porsche 911 (993) Carrera - 1993 - Italeri - 1/24

't Is weer eens tijd om een doos open te trekken met een Porsche 911 erin, zodat mijn collectie "Porsche 911's" toch eens ooit af gaat geraken. Is het dan niet om 50 jaar Porsche 911 te vieren, dan misschien toch om 60 jaar te vieren.
Deze 993 wordt door vele Porsche-puristen beschouwd als de laatste echte 911, omdat hij de laatste luchtgekoelde motor bezat. Zijn opvolger, de 996 had een watergekoelde motor.

Het gaat dus om deze Porsche, waarvan overvloedig referentiefoto's te vinden zijn op het internet:









__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #2  
Old 30-09-2014, 22:55
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Ok, naar de bouwdoos nu. Ik heb gekozen voor de Italeri kit omdat de Porsche die je daar mee kan bouwen een 'normale' versie is die gemakkelijker te vergelijken is met zijn broertjes 911'en eens de collectie klaar is. De GT2 van Tamiya is weliswaar ook erg mooi, maar dat is toch meer een buitenbeentje.

Nu, Italeri heeft goede en slechte punten. De vorm van de body lijkt me erg accuraat, dus dat is al een pluspunt. Maar er zijn toch ook wel een hoop zorgenkindjes. Ik tracht een overzicht te geven.

De koelopeningen onderaan werden geopend omdat de grille die erin meegegoten zat niet erg realistisch is. Later zal er een nieuwe grille inkomen (groene pijlen). De enorme gaten voor de bevestiging van de nummerplaat (ook achteraan) werden dichtgemaakt. Ik bekijk nog of er überhaubt nummerplaten op bevestigd zullen worden, maar alleszins niet met zo'n joekels van gaten (rode pijlen). De totaal ontbrekende koplampspiegels werden nagebouwd door middel van oude brandstoftanks van een 1/48 vliegtuig (blauwe pijlen). Omdat het onmogelijk is om ze mooi passend te maken nadat de body gespoten is worden ze nu reeds vastgelijmd en passend gemaakt met secondelijm en bloem. Hoe we ze gaat spuiten zien we later wel. Overigens is de voorbumper ook al vastgelijmd aan de body zoals je ziet, iets wat volgens het bouwplan niet de bedoeling is: in principe mag dit pas nadat het model helemaal klaargebouwd is en de body en het chassis op elkaar bevestigd zijn. Dit zag ik ook niet zitten omdat er enorm veel aanpassingswerk nodig geweest is om die bumper mooi te laten aansluiten. De problemen die ik later zal ondervinden om het chassis op de body aan te brengen zal ik later wel bekijken.



De duizenden referentiefoto's die te vinden zijn van deze 993 tonen nagenoeg allemaal een extra spoilerlip die bovenaan de achterruit bevestigd zit. Ik besloot om dat bij mijn model dan ook maar te doen.



De motorkap is een ramp. In principe is ze voorzien om open en dicht te kunnen gaan en dus de motor te laten zien, maar dat idee heb ik laten varen. Het is namelijk onmogelijk om de kap te laten passen in haar opening. Ofwel laat je de bovenrand gelijk komen met de body en dan zitten de zijkanten zodanig hoog dat ze gewoon boven de opening uitsteken, ofwel laat je de zijkanten gelijk vallen met de opening en dan zit de bovenkant van de kap zo diep dat ze gewoon onder de body uitkomt. Dus besloot ik om de boel vast te lijmen in een gemiddelde positie, en de ontbrekende bovenzijde aan te vullen met plasticard terwijl te zijkanten afgeschuurd werden tot ze mooi de lijn van de Porsche achterzijde volgen.



Dan weer een verrassing: er is niets voorzien om de achterzijde van het chassis aan de achterzijde van de body te bevestigen: blijkbaar moet de boel gewoon los blijven hangen?... Na lang aarzelen ben ik dan toch begonnen met het opbouwen van een soort steun waarin de achterzijde van het chassis mooi past en waarbij de rijhoogte gerespecteerd wordt.



Vooraan is er zoals gezegd ook één en ander mis. Behalve de ontbrekende koplampspiegels en de nummerplaatgaten heb ik ook de koplampsproeiers weggeschuurd en er gaatje in de plaats van geboord, zodat ik ze later weer kan aanbrengen. Dan kan ik nu makkelijker schuren zonder me zorgen te moeten maken over kleine topjes die weggeschuurd worden in het proces. Zelfde redenering voor de verdikking waar het Porsche-logo aangebracht moet worden: ook daar heb ik een klein gaatje geboord zodat ik er later gemakkelijk een niet logo kan op aanbrengen.

Attached Images
File Type: jpg 1993_porsche_993_01.jpg (545.3 KB, 1297 views)
File Type: jpg 1993_porsche_993_02.jpg (579.6 KB, 1333 views)
File Type: jpg 1993_porsche_993_03.jpg (606.8 KB, 1303 views)
File Type: jpg 1993_porsche_993_04.jpg (457.3 KB, 1322 views)
File Type: jpg 1993_porsche_993_05.jpg (455.2 KB, 1284 views)
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #3  
Old 30-09-2014, 22:57
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Bij een eerste dryfit bleek dat de achterwielen te ver naar voor stonden in hun wielkassen, en dat de Porsche achteraan een mm te hoog stond. Dus heb ik de bevestigingspunten van de ophanging wat naar achter verplaatst (rood naar groen) en heb ik de veerpoten een mm ingekort.



Zo staat de Porsche nu op zijn poten. De rijhoogte lijkt me ok en de wielen staan mooi in het midden van hun wielkassen.



De achterbumper werd ook al vastgekleefd aan de body; dit is wel in overeenstemming met het bouwplan.



Maar het aanpassen van de opening voor de achterlichten stond niet in het plan: aan beide zijden heb ik de opening moeten inkorten met plasticard omdat het doorzichtig onderdeel van de achterlichten gewoon niet zo ver reikte.



Dit zou in principe de grove aanpassingswerken aan chassis en body moeten afsluiten (hoop ik). Nu kan ik beginnen te denken aan het aanbrengen van een eerste grondlaag...

Attached Images
File Type: jpg 1993_porsche_993_06.jpg (428.5 KB, 1324 views)
File Type: jpg 1993_porsche_993_08.jpg (433.1 KB, 1322 views)
File Type: jpg 1993_porsche_993_09.jpg (440.6 KB, 1285 views)
File Type: jpg 1993_porsche_993_10.jpg (438.8 KB, 1276 views)
File Type: jpg 1993_porsche_993_07.jpg (433.3 KB, 1238 views)
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #4  
Old 02-10-2014, 17:59
Kevinboodts's Avatar
Kevinboodts Kevinboodts is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Oct 2013
Location: Hamme
Posts: 120
Al die aanpassingen... Prachtig.
Reply With Quote
  #5  
Old 03-10-2014, 16:27
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Update.

De velgen die ik gebruikte bij het maken van de dryfit-foto's, werden eens aan een grondige inspectie onderworpen... en ze haalden een onvoldoende. Italeri heeft ze verchroomd zonder ze te ontdoen van hun bramen, en het voorzichtig wegsnijden van die bramen leidde er toch toe dat het chroom op sommige plaatsen teveel verdwenen was. Dus moest het er af. Ik ben sowieso al geen erge voorstander van aluminium velgen die er te verchroomd uitzien, dus erg vond ik dat niet. Ik was wel verbaasd wat ik te zien kreeg toen ze een tijdje in de ovenreiniger gelegen hadden: ze velgen blijken gemaakt te zijn uit doorzichtig plastic. Wat daar de bedoeling van is weet ik niet, maar wat ik wel weet is dat het erg moeilijk is om te zien of alles mooi gladgeschuurd is op een doorzichtig onderdeel. Na het spuiten van een grondlaag bleek dan ook al gauw dat ik nog niet klaar was met opkuisen. Dus begon ik weer van voor af aan, en werd er een tweede grondlaag aangebracht. Deze keer was alles in orde. Daarna heb ik een laag aluminium aangebracht, maar ik weet nu al dat ik voor een iets lichtere tint ga kiezen, TS-30 Silver dus. Ook de achterspoiler werd gespoten met TS-17 gloss aluminium trouwens.



De body zelf werd eerst ook in grijze primer gespoten, waarna een paar kleine retouchkes volgden op plaatsen waarvan ik dacht dat ze glad waren, maar wat niet zo bleek te zijn eens de primer alle oneffenheden blootlegde.



Daarna werden alle bijgeschuurde plaatsen terug voorzien van wat primer, en nu leek alles ok te zijn. Dus werd er een laag TS-17 gloss aluminium overheen gezet.



Het is niet omdat de verf 'gloss aluminium' heet dat ze ook echt blinkt natuurlijk; hier moeten nog de nodige vernislagen over gezet worden om alles te beschermen en te doen glanzen.



Maar alvorens ik dat kan doen, moet er eerst welgeteld één decal geplaatst worden op de motorkap: die met 'Carrera' op...

Attached Images
File Type: jpg 1993_porsche_993_15.jpg (613.6 KB, 1186 views)
File Type: jpg 1993_porsche_993_11.jpg (477.7 KB, 1409 views)
File Type: jpg 1993_porsche_993_12.jpg (416.7 KB, 1217 views)
File Type: jpg 1993_porsche_993_13.jpg (493.2 KB, 1237 views)
File Type: jpg 1993_porsche_993_14.jpg (505.6 KB, 1199 views)
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #6  
Old 03-10-2014, 21:04
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Ik denk ook niet dat de Porsches in die tijd van die blingbling-velgen hadden, eerder zilver- of aluminiumkleurig voor zover ik me kan herinneren.

So far, so good
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #7  
Old 03-10-2014, 22:27
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
De velgen kloppen trouwens helemaal niet. Die zijn van een 964. De 993 velgen zien er toch wel heel anders uit hoor.
Maar waar die te vinden ...
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра!
Reply With Quote
  #8  
Old 04-10-2014, 09:06
VSB's Avatar
VSB VSB is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2009
Location: Ruiselede
Posts: 660
Volgens mij komen deze velgen toch aardig in de buurt van een Carrera? Waar zit het verschil dan?

Kleur zit er goed op!!!
__________________
gr Pieter
Reply With Quote
  #9  
Old 04-10-2014, 19:38
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Dit zijn de originele velgen van de 993.

De 16"




De 17"

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Screen Shot 2014-10-04 at 19.36.42.png
Views:	1186
Size:	353.9 KB
ID:	30017   Click image for larger version

Name:	Screen Shot 2014-10-04 at 19.36.34.png
Views:	1053
Size:	232.4 KB
ID:	30018  
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра!

Last edited by Gulfie; 04-10-2014 at 19:39.
Reply With Quote
  #10  
Old 18-10-2014, 20:31
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Het is inderdaad jammer van de velgen, maar kom, we laten ons niet ontmoedigen eh Als ik er ooit betere vind kan ik ze er nog altijd opzetten

Update nu.

De vernis werd aangebracht: 1 mistlaag en 2 echte lagen. Daarna werd de body gepolisht.





Ondertussen had ik ruimschoots de tijd gehad om het chassis te schilderen en te monteren. Om wat meer diepte te creëren heb ik een wash met Tamiya Smoke aangebracht.





Vervolgens kreeg ook het interieur de nodige aandacht. Het dashbord dat voornamelijk zwart is werd gedrybrusht om de details wat beter te laten uitkomen, zeker eens de body over het chassis geschoven wordt is het aangewezen om wat te 'overdrijven' zodat je toch nog iets ziet.

Attached Images
File Type: jpg 1993_porsche_993_16.jpg (442.7 KB, 1113 views)
File Type: jpg 1993_porsche_993_17.jpg (440.8 KB, 1158 views)
File Type: jpg 1993_porsche_993_19.jpg (474.8 KB, 1097 views)
File Type: jpg 1993_porsche_993_20.jpg (481.3 KB, 993 views)
File Type: jpg 1993_porsche_993_21.jpg (508.0 KB, 1037 views)
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #11  
Old 18-10-2014, 20:33
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Dezelfde denkpiste en werkwijze werden gevolgd met de rest va het interieur, waar ik me wel de luxe kon permitteren om te werken met een aantal verschillende 'tinten grijs' (maar geen 50 hoor).





De motor van dit model zou zich wel geleend hebben tot het uitvoeren van een superdetaillering; de basis is er. Maar aangezien ik eerder al beslist heb om de motorkap dicht te kleven vanwege het slechte passing is het een beetje zinloos om mijn tijd daarmee te verkwanselen. Er zijn nog genoeg modellen in mijn stock waarin ik me op de motor kan uitleven



Vervolgens wordt het chassis in de body gedryfit om te zien of het interieur nergens tot ongewenste effecten leidt omdat iets niet goed past; dat lijkt eigenlijk allemaal erg goed mee te vallen.



Alleen de onderste zijdrempels (in het zwart geschilderd) blijken nogal fors uitgevallen te zijn en ze steken ongeveer 1mm in de breedte uit aan elke kant. Dus teken ik ze af met de body op zijn plaats, en kan ik ze nadien gewoon afschuren tot de gewenste breedte bereikt wordt. Beetje bijspuiten en we praten er niet meer over.

Attached Images
File Type: jpg 1993_porsche_993_22.jpg (508.6 KB, 1028 views)
File Type: jpg 1993_porsche_993_23.jpg (516.2 KB, 1011 views)
File Type: jpg 1993_porsche_993_25.jpg (509.6 KB, 1058 views)
File Type: jpg 1993_porsche_993_26.jpg (525.3 KB, 1007 views)
File Type: jpg 1993_porsche_993_29.jpg (515.7 KB, 1025 views)
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #12  
Old 18-10-2014, 20:34
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Daarna kan ik de radiatorgrille vooraan in de neus aanbrengen, de raamrubbers zwart schilderen, de panel lines inkleuren met olieverf, de ramen tegen het dak kleven en de binnenzijde van de Porsche matzwart schilderen.



Eens we zover zijn kan de body definitief op het chassis geklikt worden en kan ik het model op een stabiele bodemplaat schroeven zodat het verder afgewerkt kan worden zonder het nog teveel in mijn vingers te moeten houden.



Wordt vervolgd!
Attached Images
File Type: jpg 1993_porsche_993_30.jpg (476.3 KB, 1077 views)
File Type: jpg 1993_porsche_993_32.jpg (468.7 KB, 1080 views)
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #13  
Old 21-10-2014, 13:52
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
En ondertussen is de Porsche 993 klaar. De foto's van het afgewerkte model kan je hier bekijken
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 06:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.