De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #31  
Old 13-02-2014, 18:39
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Quote:
Originally Posted by Loixrallyfan View Post
Deze staat bij mij ook nog in de planning, maar dan met de Castrol-decaltjes om toch een verschilletje te creëren.
Ik denk dat er zo nog veel gaan volgen
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #32  
Old 14-02-2014, 18:34
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Allez vooruit, we hebben nog eens een update te melden.

Na het inbouwen van alle interieur-onderdelen kan een stuk van de rolkooi gemonteerd worden. Ik heb er ook voor gekozen om het achterste kruisverband nu al vast te kleven omdat ik de intercom-box die in de kit zit niet kan gebruiken; ze ziet er namelijk helemaal anders uit dan die van Freddy's Fabia. Dus werd er eentje gescratcht naar het voorbeeld van de referentiefoto's, net als de verlengkabels die aan de box verbonden zitten. Daarna werd alles op zijn plaats gelijmd en het kruisverband werd aan het chassis bevestigd, wat het later makkelijker maakt de hoofdtelefoons op hun plaats te hangen en ook om het 'dak' van de rolkooi te bevestigen.



Hier zie je de afgewerkte reservewielen met de originele, groene bevestigingsriemen en de rolkooi-onderdelen die nog te plaatsen zijn.



De hoofdtelefoons komen uit een oude Tamiya kit, want de PE-hoofdtelefoons uit de Renaissance upgrade kit zij heel erg fragiel en er zitten ook geen oorschelpen aan; die moet je zelf scratchen. Niet dat dit een onmogelijk opgave is, maar de Tamiya hoofdtelefoons zien er zeker zo goed uit en vragen heel wat minder artisanale arbeid. Ik heb ze wel voorzien van een nieuwe microfoon en een aansluitingskabel naar voorbeeld van de referentiefoto's.



En op deze manier worden ze vervolgens aangebracht aan de rolkooi. Ze moeten de indruk geven om er 'casual' aan te hangen, maar in werkelijkheid zijn ze wel vastgekleefd



Ter vergelijking, de echte Fabia:

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	2011_skoda_fabia_52.JPG
Views:	919
Size:	619.6 KB
ID:	29005   Click image for larger version

Name:	2011_skoda_fabia_53.JPG
Views:	970
Size:	528.9 KB
ID:	29006   Click image for larger version

Name:	2011_skoda_fabia_55.JPG
Views:	953
Size:	457.0 KB
ID:	29007   Click image for larger version

Name:	2011_skoda_fabia_58.JPG
Views:	923
Size:	645.9 KB
ID:	29008   Click image for larger version

Name:	Loix Ypres 2011 intercom.jpg
Views:	915
Size:	560.1 KB
ID:	29009  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #33  
Old 14-02-2014, 18:36
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Dan leggen we ons toe op de kuipzetels. Daar moeten de veiligheidsriemen nog in aangebracht worden, net als de uiteinden van de verlengskabels van de intercom.



En dan kunnen de stoelen ingebouwd worden op het chassis. Er is erg weinig plaats over, en het valt niet mee om ze er tussen te wringen omdat ze liefst ook nog eens evenwijdig met elkaar en met de middentunnel moeten staan. Maar uiteindelijk vind je de (enige) inbouwplaats toch en staat alles correct.



Daarna is het zaak om de veiligheidsriemen doorheen de rolkooi te trekken tot aan de dwarsstang waaraan ze bevestigd moeten worden. Niet vergeten dat ze gekruist bevestigd moeten worden, en sealen met een druppeltje secondenlijm zodat ze binnen enkele weken niet loskomen als je er niet meer aan kan.



Vooraleer de zijpanelen aan het chassis bevestigd worden, kunnen we het interieur nog bewonderen, iets wat later helaas vanuit deze hoek niet meer mogelijk zal zijn (tenzij je de deuren zou openzetten natuurlijk).



Je kan ook zien dat het interieur echt propvol zit met onderdelen; je vraagt je soms af hoe de piloot en co-piloot zich tussen die 'rommel' nog kunnen bewegen

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	2011_skoda_fabia_59.JPG
Views:	933
Size:	543.5 KB
ID:	29010   Click image for larger version

Name:	2011_skoda_fabia_60.JPG
Views:	947
Size:	675.2 KB
ID:	29011   Click image for larger version

Name:	2011_skoda_fabia_61.JPG
Views:	951
Size:	704.3 KB
ID:	29012   Click image for larger version

Name:	2011_skoda_fabia_65.JPG
Views:	959
Size:	687.7 KB
ID:	29013   Click image for larger version

Name:	2011_skoda_fabia_67.JPG
Views:	940
Size:	693.4 KB
ID:	29014  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #34  
Old 14-02-2014, 18:37
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
En zo ziet het chassis er dan uit in zijn geheel. Veel van het geleverde werk zal niet meer zichtbaar zijn eens het koetswerk er overheen gezet wordt, maar 'that's life'



Zelfde chassis maar van de achterzijde bekeken. De enige onderdelen die zorgen voor wat kleurvariatie in het interieur zijn de groene en rode riemen...

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	2011_skoda_fabia_69.JPG
Views:	953
Size:	574.0 KB
ID:	29015   Click image for larger version

Name:	2011_skoda_fabia_71.JPG
Views:	957
Size:	603.6 KB
ID:	29016  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #35  
Old 15-02-2014, 15:09
scoobyfreak's Avatar
scoobyfreak scoobyfreak is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Nov 2005
Location: Roeselare
Posts: 1,302
Is dat niet het Track & trace systeem van GeoDynamics in plaats van een intercom?
Reply With Quote
  #36  
Old 15-02-2014, 15:24
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by scoobyfreak View Post
Is dat niet het Track & trace systeem van GeoDynamics in plaats van een intercom?
Oh dat is ook mogelijk. Ik bouw gewoon na wat ik zie ;-)
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #37  
Old 15-02-2014, 20:31
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Mooi
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #38  
Old 16-02-2014, 21:38
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Goed bezig Guy !
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #39  
Old 21-02-2014, 15:26
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
De zijpanelen zijn de enige onderdelen die nog aan het interieur ontbreken. Ik heb ze eerst een onderlaag gegeven van semigloss black, waarna ik de deuren zelf bekleed heb met Cf-decal, en de tussenliggende delen die eigenlijk de binnenkant van de kas voorstellen werden in aluminiumkleur geschilderd. Daarna nog enkele details highlighten en klaar is kees.



De interieuren van de lichten vooraan en achteraan werden eerst glanzend zwart gespoten, waarna ze met Mr.Color SM07 Super Metallic 'Plate Silver' van Gunze Sangyo gespoten werden. De koplampen kregen daarna nog een detailjob met semigloss black voor de delen die onder de koelroosters van de motorkap zichtbaar blijven, alsook de richtingsaanwijzers (pinkers voor de Vlamingen).



In de kit zit maskeerfolie voor alle ruiten, wat een goed idee is. Klein puntje van kritiek is dat de folie nogal dik en stijf is, zodat ze niet overal even goed blijft hechten eens ze aangebracht is. daardoor kan het zijn dat er hier en daar wat zwarte verf komt piepen op plaatsen waar ze niet thuishoort. Maar met een tandenstoker met scherpe punt kan je deze overtollige stukjes makkelijk wegwerken zonder de ruitpartij zelf te beschadigen. Eens de voorruit/achterruit afgewerkt zijn met hun zwarte omlijstingen komt er aan de binnenzijde nog een aluminiumkleurtje overheen voor wat het dakgedeelte betreft.



Ook de zijruiten worden met dezelfde maskeerfolie afgeplakt (enfin, niet met dezelfde, maar wel gelijkaardige want de vorm is natuurlijk verschillend). Het verschil is dat je hier maskeert aan de buitenzijde en niet aan de binnenzijde. Ook is het zo dat de ruitpartijen veel minder gebogen zijn zodat de folie veel minder last heeft van niet goed hechten. Eens de ruiten gespoten zijn wordt de folie snel verwijderd zodat eventuele minimale foutjes gemakkelijk verwijderd kunnen worden met een tandenstoker. Tenslotte worden ook de decals aangebracht van de verstevigingen ter hoogte van de achterste ruiten.



Vooraleer het huwelijk van chassis en body tot stand gebracht kan worden zijn er nog enkele zaken die aan de body moeten aangebracht worden omdat je er anders niet meer bij kan. Het eerste wat hier te doen valt is het aanbrengen van de roostertjes in de motorkap, en ik maak meteen van de gelegenheid gebruik om ook de foto-ets rooster aan te brengen tegen de voorruit.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	2011_skoda_fabia_73.JPG
Views:	783
Size:	712.3 KB
ID:	29108   Click image for larger version

Name:	2011_skoda_fabia_74.JPG
Views:	798
Size:	530.5 KB
ID:	29109   Click image for larger version

Name:	2011_skoda_fabia_75.JPG
Views:	762
Size:	557.1 KB
ID:	29110   Click image for larger version

Name:	2011_skoda_fabia_85.JPG
Views:	791
Size:	528.3 KB
ID:	29111   Click image for larger version

Name:	2011_skoda_fabia_76.JPG
Views:	793
Size:	658.9 KB
ID:	29112  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #40  
Old 21-02-2014, 15:28
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Vervolgens breng ik de voorbereide radiatorgrille aan op zijn ligplaats. Nu kunnen ook de ruitpartijen in het koetswerk gekleefd worden. ik gebruik hiervoor uitsluitend epoxylijm en/of witte houtlijm om geen lelijke lijmsporen te kunnen achterlaten op het koetswerk op (erger nog) op de ruiten. Daarna worden de antennes op het dak aangebracht, naar het voorbeeld van de referentiefoto's. De antennes die in de kit zitten laten toe om een heleboel combinaties te bouwen van Fabia-configuraties, maar Freddy's team is er toch in geslaagd om iets te bedenken dat niet in de kit voorzien is. Dat wordt dus scratchbuilden, maar geen wereldschokkende dingen uiteraard. Vervolgens wordt ook de achterspoiler vastgekleefd. En dan richten we onze aandacht terug op de voorzijde, waar alle 30 rivetten en/of hechtpunten van de lichtbak op de neus aangebracht worden. Dat betekent dus 30 gaatjes uitmeten, doorboren en in de mishmash doos duiken om de nodige onderdelen te zoeken die hiervoor geschikt zijn. Bij het inkleven van de hechtboutjes miet je er wel op letten dat ze aan de binnenzijde van de motorkap niet te ver doorsteken, want anders wil het onderdeel met de lichtblokken niet mooi aansluiten. Ik had dat probleem wel en het kostte me vrij veel moeite om de reeds vastgekleefde boutjes terug te verwijderen om ze in te korten, zonder de motorkap te beschadigen...



De zijpanelen van het interieur worden op hun plaats gekleefd wat er toe leidt dat je niet veel meer van het interieur kan zien. Het belangrijkste is echter dat de CF-decal wel mooi zichtbaar blijft op de bovenzijde van de zijpanelen, want ook na het inbouwen van het interieur zal dit stuk goed zichtbaar blijven.



En uiteindelijk is het moment aangebroken waarop chassis en koetwerk op elkaar gemonteerd kunnen worden. Ik had bij eerdere dryfitten al vastgesteld dat dit niet van een leien dakje zou lopen, en dat was dan nog zonder dat het interieur op het chassis vastgekleefd stond. Ik hou dus mijn hart vast...



Maar wat blijkt? Het samenbouwen gaat een stuk makkelijker dan voorheen! Mogelijk zorgt het interieur ervoor dat een en ander 'begeleid' wordt en dat het koetwerk 'opengewrongen' wordt zodat alles relatieg eenvoudig op elkaar klikt. Alleen op het einde moet je wat aandringen om de laatste 'klik' te bereiken die je de bevestiging geeft dat alles op zijn plaats zit. Meteen kan dan ook het model op een basisplaat gevezen worden zodat het afwerken van de Fabia kan gebeuren zonder het risico te lopen dat je de boel nog kan beduimelen...



Die laatste loodjes zij zonder enige strubbelingen verlopen, zodat ik met enige trots mag aankondigen dat het model klaargeraakt is. De foto's van het afgewerkte model kan je terugvinden in mijn galerij.

Toch al een teaserke:

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	2011_skoda_fabia_78.JPG
Views:	753
Size:	615.0 KB
ID:	29113   Click image for larger version

Name:	2011_skoda_fabia_82.JPG
Views:	761
Size:	645.3 KB
ID:	29114   Click image for larger version

Name:	2011_skoda_fabia_84.JPG
Views:	724
Size:	651.0 KB
ID:	29115   Click image for larger version

Name:	2011_skoda_fabia_87.JPG
Views:	747
Size:	647.6 KB
ID:	29116   Click image for larger version

Name:	2011_skoda_fabia_11.JPG
Views:	763
Size:	622.6 KB
ID:	29130  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 21-02-2014 at 15:36.
Reply With Quote
  #41  
Old 24-02-2014, 00:16
jldmodélisme's Avatar
jldmodélisme jldmodélisme is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Dec 2010
Location: Hainaut /Belgium
Posts: 8
Very good job, it is splendid
__________________
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 21:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.