De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Technisch hoekje
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 15-11-2003, 14:07
NOx's Avatar
NOx NOx is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Apr 2003
Location: Hasselt
Posts: 154
Nut sportluchtfilter?

Ik zou graag willen weten of het iets afdoet van in een standaardauto zo een sportluchtfilter genre K&N of Green te steken...
Daalt het verbruik werkelijk? Doet em dat zoveel in prestaties?
Of is het gewoon dure afzetterij?
Mensen met ervaringen hierbij (Yaris-cuppers...?), let me know...
__________________
Reply With Quote
  #2  
Old 15-11-2003, 14:10
FastFons's Avatar
FastFons FastFons is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Feb 2002
Location: Hasselt/Heverlee
Posts: 495
Wij hebben op onze Seat TDI een kelk en remus zitten, bepaalde mensen zeggen dat dit tot 10 pk extra levert maar ik geloof daar niet veel van. Het enige wat een beetje veranderd is het geluid (het welke ge op een TDI normaal helemaal niet hebt) Nu hoort ge bij volgas de motor stevig zuigen door de luchtfilter En ja, het oog wil ook wat!

FF
__________________
Calamitas R&S Team - www.calamitas.be
Reply With Quote
  #3  
Old 15-11-2003, 14:21
NOx's Avatar
NOx NOx is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Apr 2003
Location: Hasselt
Posts: 154
het oor zeker
__________________
Reply With Quote
  #4  
Old 15-11-2003, 14:25
A.J.'s Avatar
A.J. A.J. is offline
De Paddock Sponsor
 
Join Date: Feb 2003
Location: ZOLDER
Posts: 2,637
Het bewijs is dit jaar te zien geweest in de Touring Cup. Alle wagens moesten met een normale luchtfilter rijden en ik heb niemand gezien die langzamer is beginnen te rijden
__________________
http://www.skylimitevents.com
Reply With Quote
  #5  
Old 15-11-2003, 14:28
FastFons's Avatar
FastFons FastFons is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Feb 2002
Location: Hasselt/Heverlee
Posts: 495
Mochten die dan nog met bv een inlegfilter van K&N (originele behuizing) rijden of moest dat echt een originele filter zijn?

FF
__________________
Calamitas R&S Team - www.calamitas.be
Reply With Quote
  #6  
Old 15-11-2003, 14:52
Hoppa's Avatar
Hoppa Hoppa is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Sep 2002
Location: Oud-Heverlee
Posts: 89
in princip moest het een echt originele filter zijn want er is zelfs stevig gepalaverd over luchtfilters van fram, wat iedereen koopt en veel merken zelfs standaart inbouwen. Maar volgens sommingen op de technische kontrole was dit niet origineel want er stond niet "renault" op.
Reply With Quote
  #7  
Old 15-11-2003, 15:06
bart VDB bart VDB is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2002
Location: Booischot
Posts: 350
Quote:
Originally posted by A.J.
Het bewijs is dit jaar te zien geweest in de Touring Cup. Alle wagens moesten met een normale luchtfilter rijden en ik heb niemand gezien die langzamer is beginnen te rijden
Dat klopt volledig Andy.
Wij hebben de test gedaan met onze R 19 motor (1800cc) op de testbank.
De test werd gedaan met een K&N luchtfilter en met de originele wegens het reglement in de TC.
Met de sportluchtfilter krijg je wel dat zuigend gehooreffect, maar geen PK's meer (op de graffic scheelde dit slechts 0.8 PK) en zeker geen koppel meer. Dus voor ons gaf dit geen enkel verschil.
Wat natuurlijk wel een serieus verschil geeft zijn trottel bodies. Dit is weer een ander verhaal.Maar dit konden we niet doen omwille van het reglement en ook omwille van het geluid.(dit geeft een verschil van 11 PK op onze motor van momenteel 162 PK)
Dus meer PK's met een sportluchtfilter alleen: no way!
Reply With Quote
  #8  
Old 15-11-2003, 16:34
alex4x4's Avatar
alex4x4 alex4x4 is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Nov 2001
Location: tervuren
Posts: 128
ik heb een sportluchtfilter gestoken op mijn patrol.
Veel verschil maakt het niet, alleen heeft hij minder moeite nodig en reageerd hij sneller op m'n gaspedaal.
Ik moet er wel bij vertellen dat mijn oude luchtfilter pot dicht zat van de modder en hij dus geen lucht meer door liet.

Door enkel die luchtfilter te vervangen gaat het geluid ook niet drastich veranderen. denk dat dat enkel in het kopje zit.

ik heb me zo eentje aangeschaft omdat je hem kan uitkuisen, wat wel een gemak is voor te gaan offroaden. Anders kan je om de 2x een nieuwe filter steken.
Reply With Quote
  #9  
Old 15-11-2003, 23:34
AlainH's Avatar
AlainH AlainH is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Nov 2002
Location: Dilbeek
Posts: 689
Quote:
Posted by A.J.
Het bewijs is dit jaar te zien geweest in de Touring Cup. Alle wagens moesten met een normale luchtfilter rijden en ik heb niemand gezien die langzamer is beginnen te rijden
De eerste race tijdens de briefing bleek uiteindelijk dat het dan weer niet meer verplicht was om met de originele luchtfilter te rijden, zolang de dB-norm werd gerespecteerd... Of dus tijdens het seizoen iedereen met een originele filter is blijven rijden, is niet zeker.
Bij ons gaf een originele filter daarentegen meer vermogen dan een kelk ( volgens mij enkel en alleen doordat de klek minder lucht kreeg ). We spreken hier wel van 2 pk op de 206...
__________________
Reply With Quote
  #10  
Old 16-11-2003, 18:24
laurent's Avatar
laurent laurent is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2001
Location: Asse
Posts: 1,086
altijd grote discussie hierrond nietwaar?

feit is da je daar blijkbaar geen lijn in kan trekken....
Volkswagen ben je beter af met luchtbox, behalve op de 1.6 die vroeger in jetta en golf zat...
Honda 1.5 of de 1.6 VTec, luchtfilter + buis (type akimoto of simota) geeft gevoelige stijging in koppel en reactiesnelheid.

Op diesels merk je dan weer dat hij precies vermogen verliest. Maar ik herinner me da weer van de lessen mechanica op school, dat een diesel best wat weerstand ondervindt bij het aanzuigen van lucht...

De luchtfilter/achterste demper histories is denk k vooral voor de johnny's heel belangrijk. "Ik heb een kenn en een remus gestoken, en k heb 15 pK gewonnen" (op een 90pk tdi).
Iemand dat het op dit gebied serieus meent, die werkt een deftig programma uit met noikkenassen, uitlaatspruitstuk, etc...
__________________
That's right... Taunt the professional ass kicker.
Reply With Quote
  #11  
Old 16-11-2003, 22:51
Lemans Lemans is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Aug 2003
Location: Emptinne
Posts: 154
Het belangrijkste aan de inlaatzijde/luchtfilter is dat deze moet KOUDE lucht aanzuigen. Indien uw auto is uitgerust met een luchtfilter die de lucht gaat aanzuigen net achter de kalender of bumper kan je er zeker van zijn dat je met de montage van een sportfilter in het motorcompartiment vermogen VERLIEST.
Bij Turbomotoren heeft een temperatuursstijging van 10 graden
inlaatlucht een turbodrukverlies van 100 gram tot gevolg.
Reden genoeg om interkoelers te plaatsen.
Bij nomaal aangezogen motoren geld dit evenzeer.
Dus, sportfilters of niet, het is de temperatuur van de aangezogen lucht dat het em doet.
Reply With Quote
  #12  
Old 17-11-2003, 17:56
AlainH's Avatar
AlainH AlainH is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Nov 2002
Location: Dilbeek
Posts: 689
't is de HOEVEELHEID lucht die het hem maakt... wat volledig klopt is dat een bepaald volume koele lucht meer lucht bevat dan een bepaald volume warme lucht... ( mss slecht uigedrukt ) hoe koeler de lucht hoe beter, maar dit komt dus omdat de motor dan meer lucht krijgt...
__________________
Reply With Quote
  #13  
Old 17-11-2003, 21:17
Lemans Lemans is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Aug 2003
Location: Emptinne
Posts: 154
De hoeveelheid aangezogen lucht of volume wordt bepaald door de karakteristieken van uw motor. De discutie gaat hier over het al dan niet vervangen van een luchtfilter door een sportluchtfilter. Geen goed idee om 1% te winnen door de betere filter en dan 7% te verliezen door 20 graden warmere aangezogen lucht in het motorcompartiment. Het is niet voor niets dat men geen HOEVEELHEID lucht meer meet maar de luchtMASSA , omdat de TEMPERATUUR de aangezogen lucht te veel beinvloed !
Reply With Quote
  #14  
Old 17-11-2003, 22:00
NGT Racing's Avatar
NGT Racing NGT Racing is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2003
Location: Grimbergen
Posts: 297
Ik dacht dat het iets was in de zin van hoe kouder en hoe vochtiger, hoemeer zuurstof in het zelfde volume, meer , vandaar ook het gebruik van een luchtmassameter
Reply With Quote
  #15  
Old 18-11-2003, 01:30
Lemans Lemans is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Aug 2003
Location: Emptinne
Posts: 154
Jamaar jongens, als jullie d'er echt zo diep op in willen gaan moeten we echt terug naar de basisformules van de thermodynamica . Een benzinnemengsel (1kg lucht +1/15 kg benzinne) heeft een stookwaarde van 2900kJ/kg . Het enige belangrijke voor ons is het feit dat de hoeveelheid brandstof wordt uitgedrukt in kilogram.Dus: hoe zwaarder het mengsel, hoe meer vermogen . Hier komen we dan terug bij onze koude lucht en zeker flat6 , vochtige lucht maakt ons mengsel ook zwaarder. Er is nog een voordeel bij onze vochtig mengsel,
een hogere klopvastheid . We zijn nu niet ver meer van onze waterinjecties he !!
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 01:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.