De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 19-03-2007, 22:07
HHugo's Avatar
HHugo HHugo is offline
Moderator
 
Join Date: Jan 2002
Location: Dadizele
Posts: 1,588
Jordan EJ10 - Revell - 1/24

Vooraleer ik verder ga, zal ik - vooruitziend als ik ben - eerst even alle spontane vragen counteren:

1. Een nieuwe modelbouw-thread van HHugo?? Bouwt die eigenlijk nog wel?
2. Is die niet sinds mensenheugenis bezig aan een andere 4-wieler die ook door een Honda-motor aangedreven wordt? Doet die daar dan niet aan verder?
3. Revell?? 1/24?? Is dat niet het verkeerde merk en de verkeerde schaal?


Wel, op alle vragen is het antwoord min of meer hetzelfde: 'ja', gevolgd door 'maar toen kwamen die mannen van DePaddock-modelbouw af met hunne tombola...'

Om kort te zijn: de deadline voor dit model ligt ergens in december en - sorry voor de herhaling - vooruitziend als ik ben, weet ik dat ik nu móet beginnen als ik die deadline wil halen.


Tot zo ver de inleiding, dan kan ik nu enkele fotootjes posten van de inhoud van de kit. De kit is curbside, 40-tal onderdelen met matig detail, sink marks en dergelijke zijn vrij goed gepositioneerd, maar de gietnaden + flash zijn wel duidelijk aanwezig.
Verder kan ik het niet laten om de rubber bandjes te bekritiseren. (Laat ons zeggen dat het oude nederlandse gezegde 'een gegeven paard kijkt men niet in de bek' niet aan mij besteed is.)
Met de slechte oppervlaktekwaliteit kan ik nog leven, want een beetje schuren kan dit waarschijnlijk wel oplossen. Erger vind ik het rubber gietraampje waarin de bandjes zitten. Ik ben er niet in geslaagd een manier te bedenken om de bandjes zonder beschadiging uit het gietraam te halen. Dat gietraam loopt namelijk rond het loopvlak van de band en is rondom verbonden ter hoogte van 1 van de groeven in het loopvlak. Eens de band uit het raam verwijderd, zit je met een loopvlak waarvan 1 groef totaal onregelmatig is en die dan ook nog dieper is dan de rest.
Blijkbaar bestaan er wel Mini-Z bandjes van Kyosho die geschikt zijn als vervanging voor de Revell-bandjes. Ik denk dat ik daar op zoek naar moet gaan.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	EJ10_1.jpg
Views:	95
Size:	47.7 KB
ID:	5406   Click image for larger version

Name:	EJ10_2.jpg
Views:	63
Size:	44.3 KB
ID:	5407   Click image for larger version

Name:	EJ10_3.jpg
Views:	66
Size:	26.8 KB
ID:	5408   Click image for larger version

Name:	EJ10_4.jpg
Views:	59
Size:	21.3 KB
ID:	5409   Click image for larger version

Name:	EJ10_5.jpg
Views:	66
Size:	46.2 KB
ID:	5410  


Last edited by HHugo; 19-03-2007 at 22:12.
Reply With Quote
  #2  
Old 19-03-2007, 22:08
HHugo's Avatar
HHugo HHugo is offline
Moderator
 
Join Date: Jan 2002
Location: Dadizele
Posts: 1,588
Ik ben reeds met de bouw van het ‘koetswerk’ begonnen.
Hier is wel wat voorbereidend werk nodig om tot een overtuigend eindresultaat te komen. Zaak is om zoveel mogelijk onderdelen nu reeds te lijmen zodat de naden kunnen weggewerkt worden. Die zijn er immers niet op de echte wagen. Dit is zo met de naden onder de luchthapper, op de zijkanten van de pontons, op de zijkanten van de monocoque en op de scheiding van boven-en onderkant van de monocoque.

Aan de andere kant moeten ook een paar nieuwe naden gekrast worden: die zijn er wel op de echte wagen maar niet op het model. Het gaat hier om de scheidingslijn neus-monocoque en achter de luchthapper

Vooral het wegwerken van de scheidingslijn bovenkant/onderkant van de monocoque zorgt voor extra werk. Als je beide delen vooraf verlijmt, kan je immers de voorophanging niet meer monteren. Ik heb er daarom voor gekozen om de voorophanging in 2 te snijden: linker- en rechterdeel. De monocoque zelf heb ik volledig gevuld met epoxy-putty van Tamiya, en daarna de ophangingpunten opnieuw geboord.

Verder heb ik ook nog de flaps op de pontons een beetje bijgeschuurd want daarvan was de wanddikte nogal groot.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	EJ10_6.jpg
Views:	69
Size:	68.3 KB
ID:	5411   Click image for larger version

Name:	EJ10_7.jpg
Views:	67
Size:	60.4 KB
ID:	5412   Click image for larger version

Name:	EJ10_8.jpg
Views:	73
Size:	66.7 KB
ID:	5413   Click image for larger version

Name:	EJ10_9.jpg
Views:	73
Size:	76.3 KB
ID:	5414   Click image for larger version

Name:	EJ10_10.jpg
Views:	68
Size:	73.3 KB
ID:	5415  


Last edited by HHugo; 19-03-2007 at 22:13.
Reply With Quote
  #3  
Old 19-03-2007, 22:11
HHugo's Avatar
HHugo HHugo is offline
Moderator
 
Join Date: Jan 2002
Location: Dadizele
Posts: 1,588
Vooraleer ik verder ga met schuren en corrigeren, zou ik eerst een laagje primer willen zetten. Dat maakt het immers makkelijker om de fouten te zien. Om die primer te zetten, moet ik natuurlijk wel eerst weten welke lak ik ga gebruiken.

Daar zit ik nu voorlopig mijn probleem.
Ik herinner mij dat de Jordan EJ10 (= seizoen 2000) in tegenstelling tot de jaren daarvoor in fluo-geel gespoten was. Het geel op de decals is echter allesbehalve fluo en lijkt meer op het geel uit de periode ’96-’99.
Jullie zien mijn dilemma dus al komen: bouw ik een correct fluo-gele wagen waarop de buzzin’ hornets schril afsteken of bouw ik een Jordan in het verkeerde geel maar dat wel overeenkomt met de decals…

Ter verduidelijking hieronder een foto van de decals en het gietraam dat links fluo is gespoten en rechts niet gespoten is. De originele kleur van het gietraam komt overeen met de decals.

Alle input is welkom…
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	EJ10_11.jpg
Views:	106
Size:	74.1 KB
ID:	5416   Click image for larger version

Name:	2000_silverstone.jpg
Views:	93
Size:	59.9 KB
ID:	5417  
Reply With Quote
  #4  
Old 20-03-2007, 20:54
BSmodels BSmodels is offline
Le mans - F1 fan
 
Join Date: Jun 2006
Location: Bertem
Posts: 543
mooie start al


Quote:
Daar zit ik nu voorlopig mijn probleem.
Ik herinner mij dat de Jordan EJ10 (= seizoen 2000) in tegenstelling tot de jaren daarvoor in fluo-geel gespoten was. Het geel op de decals is echter allesbehalve fluo en lijkt meer op het geel uit de periode ’96-’99.
Jullie zien mijn dilemma dus al komen: bouw ik een correct fluo-gele wagen waarop de buzzin’ hornets schril afsteken of bouw ik een Jordan in het verkeerde geel maar dat wel overeenkomt met de decals…
een zot idee:
maak of laat de decals opnieuw maken, zodanig dat het "vuil" geel werd weggelaten. De kleur van de carrosserie gebruik je dan als geel in de decal !
__________________
---------------

BSmodels
Reply With Quote
  #5  
Old 20-03-2007, 21:34
Luigi's Avatar
Luigi Luigi is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2005
Location: Sint-Baafs-Vijve
Posts: 380
Quote:
Originally Posted by BSmodels View Post
een zot idee:
maak of laat de decals opnieuw maken, zodanig dat het "vuil" geel werd weggelaten. De kleur van de carrosserie gebruik je dan als geel in de decal !
Ik heb deze wagen volledig in getekende versie staan (ooit eens gebruikt voor een eindwerk). Moest je de wespen vectorieel nodig hebben, ik heb ze staan.
__________________
Reply With Quote
  #6  
Old 20-03-2007, 21:50
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by BSmodels View Post
een zot idee:
maak of laat de decals opnieuw maken, zodanig dat het "vuil" geel werd weggelaten. De kleur van de carrosserie gebruik je dan als geel in de decal !
Da's zo zot nog niet. Als je werkelijk de juiste kleur wil, is dit the way to go. Tenzij er aftermarket decals bestaan die correct zijn natuurlijk. Ik zal eens wat rondsnuffelen.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #7  
Old 20-03-2007, 21:52
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Zowel je bandenprobleem als je decalprobleem is opgelost: op de site van HLJ verkopen ze een aftermarket setje met de correcte banden en decals voor nog geen 18 euro! Bovendien zit er ook nog eens de juiste tabaksreclame bij ook.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #8  
Old 20-03-2007, 22:19
HHugo's Avatar
HHugo HHugo is offline
Moderator
 
Join Date: Jan 2002
Location: Dadizele
Posts: 1,588
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Zowel je bandenprobleem als je decalprobleem is opgelost: op de site van HLJ verkopen ze een aftermarket setje met de correcte banden en decals voor nog geen 18 euro! Bovendien zit er ook nog eens de juiste tabaksreclame bij ook.
Dat item is jammergenoeg 'discontinued' bij HLJ. Maar het is natuurlijk wel perfect wat ik zoek. Ik zal eens rondneuzen op andere sites, misschien vind ik er nog eentje.
Bedankt voor de tip.


Quote:
Originally Posted by Zaibatsu Racing View Post
Ik heb deze wagen volledig in getekende versie staan (ooit eens gebruikt voor een eindwerk). Moest je de wespen vectorieel nodig hebben, ik heb ze staan.
Ik zal eerst kijken of ik de gemakkelijkste oplossing (= die set van Museum Collection) kan vinden. But I'll keep it in mind...
Reply With Quote
  #9  
Old 20-03-2007, 22:42
Patsche's Avatar
Patsche Patsche is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Feb 2007
Location: Mechelen
Posts: 88
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Zowel je bandenprobleem als je decalprobleem is opgelost: op de site van HLJ verkopen ze een aftermarket setje met de correcte banden en decals voor nog geen 18 euro! Bovendien zit er ook nog eens de juiste tabaksreclame bij ook.
Ik ben ook is gaan kijken en intersant site en vooral als je een voorbeeld moet hebben kun je is gaan kijken hoe er het uitziet.
Reply With Quote
  #10  
Old 20-03-2007, 22:51
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Je kan eens op je knieeën gaan liggen bij F1Specialities.com en smeken of ze er geen meer in de rekken liggen hebben.

Indien je geen replacement kan vinden, zou ik zondigen en het project niet laten "stalen" hierop. Ik zou het foute geel gebruiken en de bijgeleverde decals. Het risico is immers zeer groot dat je op zoek gaat, niet direct iets vind, de motivatie wat wegglijdt en deze in een hoekje terecht komt. Enkel echter, indien je niet binnen een week of zo de items kan vinden.

Zelf proberen te gaan drukken zou ik niet aan beginnen. Fluo zelf printen? Kan misschien wel, maar 100% zal het toch niet zijn.

Ik heb een andere vraag. Waarom heel de neus vol epoxy? Voor de stevigheid van de ophangingspunten? Misschien is dat wel de oplossing voor mijn McLaren MP4/20 probleempje.

Goed om zien dat ge weer bezig zijt!
Reply With Quote
  #11  
Old 21-03-2007, 00:06
HHugo's Avatar
HHugo HHugo is offline
Moderator
 
Join Date: Jan 2002
Location: Dadizele
Posts: 1,588
Quote:
Originally Posted by Huudo View Post
Ik heb een andere vraag. Waarom heel de neus vol epoxy? Voor de stevigheid van de ophangingspunten? Misschien is dat wel de oplossing voor mijn McLaren MP4/20 probleempje.
Om eerlijk te zijn: ik had nog nooit epoxy putty gebruikt, maar had er wel liggen (van Tamiya). Die had ik ooit gekocht om eens uit te testen op het een of ander model. Welnu, de Jordan is dat 'een of ander model' geworden.

Ik ben er tevreden over. De originele gaten voor de ophanging zijn nogal ruim bemeten. Met de gewone putty zou ik ze niet gevuld krijgen, tenzij ik eerst een stuk plasticard aan de binnenkant gelijmd had en dan de putty daartegen aangebracht. Dan moet ik toegeven dat het met epoxy veel sneller en gemakkelijker gaat.
Bovendien zit de gesplitste ophanging nu zeer stevig. Ik heb de gaten niet te groot geboord, zodat de ophangingsarmen zelfs zonder lijm klem zitten.

Ik kan het alvast aanraden voor Uw McLaren.
Reply With Quote
  #12  
Old 21-03-2007, 11:46
BSmodels BSmodels is offline
Le mans - F1 fan
 
Join Date: Jun 2006
Location: Bertem
Posts: 543
http://www.rainbowten.co.jp/english/index.html

onder cars staan ze nog !
__________________
---------------

BSmodels
Reply With Quote
  #13  
Old 21-03-2007, 16:42
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by BSmodels View Post
Inderdaad, na wat zoeken vind je :

8880688840307,Museum Collection,1200YEN,D307 1/24 JORDAN EJ-10 DECAL for REVEL

En 1200 Yen is zelfs nog minder dan de helft van de 2800 yen bij HLJ!

Succes!
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #14  
Old 21-03-2007, 20:13
Tom21's Avatar
Tom21 Tom21 is offline
MotoGP Modeler
 
Join Date: Sep 2005
Location: Genk, Belgiê
Posts: 702
Interessant project! Zeker eentje om te volgen. Je 'plannen' zien er goed uit. Hopelijk vind je de decals en banden snel.

Tom
__________________
Valentino Rossi Models
Mijn website
Hondenclub DMH
Reply With Quote
  #15  
Old 21-03-2007, 20:14
HHugo's Avatar
HHugo HHugo is offline
Moderator
 
Join Date: Jan 2002
Location: Dadizele
Posts: 1,588
Bedankt voor de hulp!
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 12:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.