De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 26-02-2006, 20:50
Infinity_MC's Avatar
Infinity_MC Infinity_MC is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Aug 2005
Location: Hasselt
Posts: 130
in aanbouw: Yamaha YZR-M1 '04

Eindelijk ben ik er dan aan kunnen beginnen. Ik ben hem begin oktober gaan bestellen, 3 maanden moeten wachten voor ik bericht kreeg dat ik hem kon gaan afhalen en dan nog eens 2 maanden moeten wachten voordat de juiste verf terug binnen was (ik heb nu wel de tijd gehad om het bouwplan eens grondig te bestuderen iets waar ik soms in al m'n enthousiasme om te kunnen beginnen te licht overga ... met alle gevolgen vandien ). Maar nu kon ik eindelijk aan de slag.

Het hart van het beest is af en klaar om in het frame, dat net gespoten is, geschroefd te worden.

Hier zijn al enkele fototjes:







Greetzzz,
Infinity_MC
__________________
Motorsports-online.net

Last edited by Infinity_MC; 14-04-2006 at 20:22.
Reply With Quote
  #2  
Old 26-02-2006, 21:31
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Ge zijt alleszins al goed vertrokken. Mooie detailschilderingen!!
Reply With Quote
  #3  
Old 27-02-2006, 20:25
Infinity_MC's Avatar
Infinity_MC Infinity_MC is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Aug 2005
Location: Hasselt
Posts: 130
nog een kleine update:

stuur en luchtinlaat afgewerkt en samen met de motor vastgemaakt aan het frame.





vandaag heb ik enkele zijpanelen in het blauw gespoten en zoals ik al vreesde doken daar de eerste problemen op. Die onderdelen zijn wit en op de scherpe hoeken blijft die blauwe verf slecht zitten waardoor de witte ondergrond daar blijft doorschijnen.
Wat zou ik hieraan kunnen doen om dit te voorkomen? Of nog enkele lagen blauw erover spuiten tot het wit volledig weg is?

Greetzzz,
Infinity_MC
__________________
Motorsports-online.net

Last edited by Infinity_MC; 14-04-2006 at 20:23.
Reply With Quote
  #4  
Old 27-02-2006, 20:40
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Infinity_MC
vandaag heb ik enkele zijpanelen in het blauw gespoten en zoals ik al vreesde doken daar de eerste problemen op. Die onderdelen zijn wit en op de scherpe hoeken blijft die blauwe verf slecht zitten waardoor de witte ondergrond daar blijft doorschijnen.
Wat zou ik hieraan kunnen doen om dit te voorkomen? Of nog enkele lagen blauw erover spuiten tot het wit volledig weg is?
Ik hoop dat je toch wel eerst enkele lagen primer aangebracht hebt? Anders kan je wel blijven spuiten, de randen zullen wit blijven, wat je ook doet.

Indien ja : eerst een "mistlaag" spuiten om de verf te laten "bijten" in de primer, daarna kan je echte lagen beginnen te spuiten. 3 lagen zouden moeten volstaan.

Indien neen : onderdelen terug reinigen met ofwel ovenreiniger, ofwel afgelaten remolie, ofwel (helemaal nieuw en nog niet getest door mezelf) met isopropylalcohol. Dit laatste zou slechts enkele minuten in beslag nemen, terwijl de rest wel enkele dagen tot weken in beslag kan nemen. De alcohol werkt ook heel wat properder...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #5  
Old 27-02-2006, 21:07
Infinity_MC's Avatar
Infinity_MC Infinity_MC is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Aug 2005
Location: Hasselt
Posts: 130
Ok ... ik ga voor optie 2: 'Indien nee: ...'

terug reiningen dus en primer gaan halen. Dat heb ik nog nooit gebruikt bij mijn vorige modelauto's maar het koetswerk van een moto heeft scherpere hoeken dan de koets van een auto die meer afgeronde randen heeft ...

eens proberen dus en 'k zal binnen enkele dagen eens laten weten of het gelukt is

Greetzzz.
__________________
Motorsports-online.net
Reply With Quote
  #6  
Old 27-02-2006, 22:29
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Mmm, jammer van die uitschuiver. Je project ziet er voor de rest erg proper uit.
Voor wat betreft die primer: altijd primer gebruiken. Primer is echt onontbeerlijk. Hij laat toe om de verf echt tegen het oppervlak te laten trekken, zonder dat je plastic begint te reageren op de chemische bestanddelen van je verf. Indien je hem niet gebruikt loop je ook het risico dat de verf na verloop van tijd begint te lossen. Ook als je het model in een vitrine stalt zonder het verder aan te raken.
Ik zou het jammer vinden om zo een goed begin te laten mislopen over zoiets.
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #7  
Old 20-03-2006, 19:56
Infinity_MC's Avatar
Infinity_MC Infinity_MC is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Aug 2005
Location: Hasselt
Posts: 130
Sorry mensen dat het zo lang duur voor ik nog eens een update kan tonen, maar sinds het spuiten van de body fout liep is het net alsof er een vloek over de moto rust. Alles lijkt te mislukken ... onderdelen die niet blijken te passen, spontaan breken of erger nog totaal zoekraken, decals die terug losraken, enz.
Het zal ook wel gedeeltelijk aan mij liggen voornamelijk te wijten aan tijdsgebrek. En de tijd die ik er kan insteken gaat voornamelijk op in het rechtzetten van fouten, iets wat voorlopig gelukkig wel nog lukt.

Dan is er ook nog broux. Die werken ook echt niet mee. Sinds in aan modelbouw begonnen ben heb ik daar in totaal al maanden moeten wachten tot de juiste spuitbus en/of verf terug in voorraad was.
Dat is gewoon niet plezant meer ... als je weet dat je een dag of 3 niet moet gaan werken en denkt van nu kan ik de laatste laag blauw eens opnieuw spuiten (in het vorig busje zat net te weinig verf tgv dat ik alles opnieuw heb moeten doen) zodat ik eindelijk verder kan, vol enthousiasme naar broux en dan blijkt de juiste kleur er weer eens niet meer te zijn.

Infinity_MC
Gefrustreerd en gedemotiveerd
__________________
Motorsports-online.net
Reply With Quote
  #8  
Old 20-03-2006, 20:07
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Neem je tijd maar. Met dingen te forceren ga je niks bereiken. Wel moet ik even de aandacht vestigen op het volgende: het LIJKT er op dat Broux zijn modelbouwactiviteiten aan het afbouwen is. Ik zou me dus niet meer te veel verbinden aan die ene leverancier, maar er voor te zorgen dat je een adres vindt waar je wel terecht kan als je bij Broux niks vindt.
Ik zie dat je van Hasselt bent, en het was dus makkelijk om iemand als Broux kort bij de deur te hebben. Maar als je iedere keer op je honger blijft zitten schiet je natuurlijk ook niks op.
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #9  
Old 21-03-2006, 00:41
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Ga eens kijken in Maastricht bij Shamrock, die verkopen ook verf van tamiya,zowel potjes als spuitbussen en goedkoper als bij Broux. En is zover niet van Hasselt. Meer info vind je hier:
http://www.shamrock-maastricht.nl/

Ook kan je terecht in Bergeijk bij Wouters, waar ze ook veel modelbouwspullen hebben. Hier kosten de Tamiy-spuitbusjes €6,95. Dit is richting Lommel en daar de grens over.
Mr. Pankenstraat 31
5571 CP BERGEIJK
TEL: 0497-550244
FAX: 0497-550249

Grtzzzzzzz Nismo
Reply With Quote
  #10  
Old 21-03-2006, 15:09
Infinity_MC's Avatar
Infinity_MC Infinity_MC is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Aug 2005
Location: Hasselt
Posts: 130
Merciekes voor de info Nismo, daar in Maastricht ga ik zeker eens kijken.
__________________
Motorsports-online.net
Reply With Quote
  #11  
Old 21-03-2006, 15:27
Mario's Avatar
Mario Mario is offline
Eenzaat
 
Join Date: May 2001
Posts: 1,871
Nog een vraagje i.v.m. primers : gebruik je die ook het best als het gietraam al in de kleur is die ook die van het uiteindelijk model wordt ?

Concreet : ik ben al een hele tijd met een Ducati 916 bezig en de deeltjes van de kuip zijn al in het rood. Ik dacht dat ik daar gewoon met rode verf over kon spuiten en dat het dan wel goed zou zijn of gebruik ik ook in dat geval het best nog primer ?
__________________
Reply With Quote
  #12  
Old 21-03-2006, 15:32
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Mario
Nog een vraagje i.v.m. primers : gebruik je die ook het best als het gietraam al in de kleur is die ook die van het uiteindelijk model wordt ?

Concreet : ik ben al een hele tijd met een Ducati 916 bezig en de deeltjes van de kuip zijn al in het rood. Ik dacht dat ik daar gewoon met rode verf over kon spuiten en dat het dan wel goed zou zijn of gebruik ik ook in dat geval het best nog primer ?
De voornaamste reden om primer te gebruiken is de goede hechting van de verflaag aan de onderdelen. Primer is dus altijd te gebruiken, ook al is het plastic in de juiste kleur (of dicht erbij).

Gebruik je geen primer, kan de verf na verloop van tijd, zelfs al kom je er niet meer aan, gewoon loskomen. Om nog maar te zwijgen van de rampen die zich voordoen als je er met je vingers aankomt...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #13  
Old 21-03-2006, 15:51
Mario's Avatar
Mario Mario is offline
Eenzaat
 
Join Date: May 2001
Posts: 1,871
Bedankt.
__________________
Reply With Quote
  #14  
Old 24-03-2006, 18:56
Infinity_MC's Avatar
Infinity_MC Infinity_MC is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Aug 2005
Location: Hasselt
Posts: 130
Hier nog eens een update:





Binnen een paar dagen de volgende update.

Greetzzz
__________________
Motorsports-online.net

Last edited by Infinity_MC; 14-04-2006 at 20:24.
Reply With Quote
  #15  
Old 27-03-2006, 20:00
Infinity_MC's Avatar
Infinity_MC Infinity_MC is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Aug 2005
Location: Hasselt
Posts: 130
Ik ben enkele dagen thuis geweest en heb eindelijk nog eens de tijd gehad om een beetje door te werken ... tijd dus voor een update:







Greetzzz,
Infinity_MC
__________________
Motorsports-online.net

Last edited by Infinity_MC; 14-04-2006 at 20:25.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 17:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.