De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

View Poll Results: Welke F1 wil je eerst zien bouwen door Sennake?
McLaren M23 Ford (Hunt - 1976) 13 76.47%
Lotus 78 John Player Special (Andretti - 1977) 4 23.53%
Voters: 17. You may not vote on this poll

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rating: Thread Rating: 4 votes, 5.00 average.
  #31  
Old 21-02-2007, 01:35
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Huudo View Post
Ik bedoelde eigenlijk de lipjes van die halve maantjes...
Ah ok. Dat zijn in feite stukjes plastic buis waaruit ik een stukje weggesneden heb. Dat zit wel goed (denk ik).
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #32  
Old 21-02-2007, 03:28
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Quote:
Originally Posted by Huudo View Post
.....................................

We zijn weer vertrokken voor een ritje door modelbouwland op weg naar een schitterend model!! Goeie start!

En wat voor een ritje...........
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #33  
Old 21-02-2007, 09:53
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Als je op dit niveau van detaillering wilt zal je ook de lasnaden moeten simmuleren. Niet moeilijk met wat putty, maar wel zoooooooveel meer realisme.

Ik gebruik hiervoor de putty die we destijds bij Sturm gekocht hebben. Die heeft een zeer kleine spuitnozzle en legt mooie 'worstjes'. Door de nozzle tijdens het spuiten naar voor en achter te bewegen krijg je een gestuikt verloop, wat een lasnaad kan weergeven. Natuurlijk een rolletje putty dat je met een mesje inkerft is ook een goeie oplossing.

Awel Guy ... zo'n bouw, dat zie ik graag. Keep up the spirit mate!
Reply With Quote
  #34  
Old 21-02-2007, 22:31
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Gulfie View Post
Awel Guy ... zo'n bouw, dat zie ik graag. Keep up the spirit mate!
I'm trying my best mate!

Vandaag staat er op het programma: afwerken van alle details onder de neuspartij.

Je zou het misschien niet zeggen als je ze bekijkt, maar alles wat ik in één dag van scratch gebouwd heb, is te zien op de volgende foto's. Omdat elk onderdeeltje volledig uit het niets vervaardigd wordt, kruipt er dus niet alleen tijd in om het te maken, maar ook om te bedenken hoe ik het best tewerk kan gaan.

De steuntjes van de dwarsstang bv bestaan elk uit 3 verschillende onderdelen, te beginnen bij het middelste: dat werd gemaakt door een plastic buisje uit te boren zodat de stang erin past. Daarna heb ik van plastic sheet de rechthoekige binnensteun gemaakt en er tegenaan gekleefd, waarna het gat opnieuw uitgeboord werd. Daarna heb ik de rechte hoeken weggeschuurd zodat ze de rondingen van de middelste cilinder volgen. Tenslotte werd van dezelfde plastic sheet een andere rechthoekige buitensteun gemaakt die na het vastkleven eveneens uitgeboord werd zodat de dwarsstang er door geschoven kon worden.

De andere kant gaat enerzijds iets sneller omdat ik nu weet hoe ik het aan boord moet leggen, maar anderszijds ook iets trager omdat de afmetingen liefst identiek zijn aan de eerste steun. Minder nadenkwerk dus maar meer opmeetwerk. Verder moet ik er ook aan denken dat de sluitplaat die tegen de bulkhead komt nog tussen de dwarsstang past (de stang mag dus niet te dicht tegen de bulkhead zitten) en tegelijkertijd moeten de remoliecontainers tussen de dwarsstang en de basisplaat van de batterij passen, en dus mag de dwarsstang ook niet te ver van de bulkhead zitten. Allemaal dingen waar je bij scratchbuilding rekening moet mee houden... En zo gaat het natuurlijk de ganse dag door.

Nadat de dwarsstang op zijn plaats gekleefd werd, heb ik de remoliecontainers gebouwd. Ze bestaan stuk voor stuk uit 6 afzonderlijke onderdelen die nauwkeurig uitgemeten werden zodat er 2 identieke en één kleinere gevormd werden. De schroefdopjes werden gemaakt met de zeshoekige punch-'n-die set van Dominique (thanks mate). Daarna werden ze tegen de bulkhead gekleefd, er zorg voor dragend dat de sluitplaat nog aangebracht kan worden.

Die werd gemaakt van dunnere plastic sheet, plastic strip en 2 aluminium punch-'n-die boutjes. Nadat ik me ervan vergewist had dat ze ertussen past én ik ook nog de neuspartij zonder problemen kan dichtklikken, werd de plaat vastgekleefd. Ik heb trouwens de onderste wand van de neuspartij moeten afschrapen zodat ze iets dunner werd, omdat anders de remoliecontainers in de weg zaten.

Het was al een flink stuk in de namiddag toen ik aan de bouw van de batterij begon. Het rechthoekig gedeelte werd gevormd door 5 stukken plastic sheet, die na het kleven aan de hoeken een beetje afgerond werden. Daarna werd met behulp van dezelfde plastic sheet een 2de deksel gemaakt dat iets korter is dan de totale batterij, en een afgerond vierkant dekseltje. Beide werden op de batterij gekleefd, waarna ik 6+1 schroefdopjes gemaakt heb met de goeie ouwe punch-'n-die set. Na het aanbrengen van die 7 dopjes heb ik tenslotte nog 4 gaatjes in de batterij geboord waarna ik er stukjes metaaldraad in gekleefd heb.

Foto 1 toont de samenbouw van de voormiddag, foto 2 toont mijn resultaat van een namiddig werk. Foto's 3, 4 en 5 laten een dryfit zien van het geheel.











Klinkt allemaal eenvoudig, is het eigenlijk ook wel, maar arbeidsintensief is het zeker!

Wordt vervolgd!
Attached Images
File Type: jpg 1976_mclaren_m23_011.jpg (419.3 KB, 606 views)
File Type: jpg 1976_mclaren_m23_012.jpg (408.3 KB, 594 views)
File Type: jpg 1976_mclaren_m23_013.jpg (375.9 KB, 631 views)
File Type: jpg 1976_mclaren_m23_014.jpg (409.7 KB, 632 views)
File Type: jpg 1976_mclaren_m23_015.jpg (373.8 KB, 608 views)
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 30-01-2015 at 13:13.
Reply With Quote
  #35  
Old 22-02-2007, 00:30
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Goed bezig hier!
Zo zie je dat scratch-building misschien wel zeer arbeidsintensief is, maar dat het bijdraagt tot een uniek model. Je gaat hierin zover als je zelf wil natuurlijk, maar persoonlijk vind ik dit één van de uitdagingen in deze hobby!
En daarbij: what's the hurry?
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #36  
Old 22-02-2007, 01:48
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Dominique View Post
En daarbij: what's the hurry?
Tja jong, die andere 300 kits die nog staan te wachten misschien?
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #37  
Old 22-02-2007, 02:10
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Tja jong, die andere 300 kits die nog staan te wachten misschien?
euh, no comment zekers?
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #38  
Old 22-02-2007, 02:49
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Ik zou er graag iets over zeggen, maar weet begot niet wat...

Voorlopig blijf ik netjes op mijn bankje meevolgen om bij te leren en dat doe ik dus vollen bak...

Succes verder !!
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #39  
Old 22-02-2007, 09:06
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
... de dwarsstang ...
Deze wordt waarschijnlijk aan de rockers of wishbones vastgemaakt, zeg dus maar ... de stabilisator of anti-roll bar.

ik wil niet 'pikkie likkie' zijn, maar ... als dit achter de rug is zullen de lasnaden wel volgens zekers? (ik blijf erover doordrammen hoor ... om zeker te zijn dat ge ze gaat maken)

Die batterij ... was datte? OK, dat ze goed op maat en op schaal gemaakt is, daar ben ik zeker van, en dat een batterij doppen en 2 bornen heeft, daar kan ik ook nog bij, maar die dop erlangs ... rare dinges voor die tijd!

Voor de rest is dit zoals een scratchbuilt moet zijn ... clean en strak.
Reply With Quote
  #40  
Old 22-02-2007, 09:24
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Gulfie View Post
als dit achter de rug is zullen de lasnaden wel volgens zekers?
Ik heb het eens geprobeerd, maar het wil niet zo goed lukken; en ik vind dit model net iets te exclusief om zomaar erop los te proberen. Bovendien heb ik geen referentiefoto's van een 1:1 wagen om te weten waar er precies gelast werd en waar niet (ik heb alleen referentiefoto's van een 1:12 model waar de lasnaden niet op uitgevoerd zijn) zodat ik wijselijk beslist heb om ze deze keer toch maar achterwege te laten. Beter geen lasnaden dan totaal verkeerde lasnaden denk ik.

Wat niet betekent dat ik ze een volgende keer, als ik over goede referentiefoto's beschik, eens niet ga proberen, want de door jou beschreven techniek moet mits wat oefening wel lukken. Alleen is dit niet het juiste moment en/of model op te beginnen experimenteren...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #41  
Old 22-02-2007, 12:19
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Ik begrijp u punt ... zonder goede ref. pics. is dit niet iets om mee te beginnen.

Ga je de overgang tussen bvb polystereen en messing stukken lichtjes wegplamuren? Uit ervaring weet ik dat die dingen heel erg zichtbaar worden na het spuitwerk en er een beetje klungelig uitzien ... tenzij de styreen zo dun is dat de boord niet zichtbaar is door de iets dikkere buis.
Reply With Quote
  #42  
Old 22-02-2007, 14:52
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Gulfie View Post
Ik begrijp u punt ... zonder goede ref. pics. is dit niet iets om mee te beginnen.

Ga je de overgang tussen bvb polystereen en messing stukken lichtjes wegplamuren? Uit ervaring weet ik dat die dingen heel erg zichtbaar worden na het spuitwerk en er een beetje klungelig uitzien ... tenzij de styreen zo dun is dat de boord niet zichtbaar is door de iets dikkere buis.
Ivm het spuitwerk, komt ook hier weer die, tot nu toe nog nooit deftig beantwoordde, vraag naar boven: Hoe verf je nu in hemelsnaam zo iets?

Ik heb al veel scratch projecten gezien, maar tot nog toe is er nog nooit iemand geweest die me dat heeft kunnen/willen tonen. Ik kan me immers voorstellen dat er plaatsjes gaan bij zijn, die je wel nog kan zien, maar waar je verdomd moeilijk nog aankan...?

Bijvoorbeeld op de foto: achter de batterij, tussen de cylindertjes enz.

Last edited by Guido; 22-02-2007 at 14:55.
Reply With Quote
  #43  
Old 22-02-2007, 15:22
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Huudo View Post
Ivm het spuitwerk, komt ook hier weer die, tot nu toe nog nooit deftig beantwoordde, vraag naar boven: Hoe verf je nu in hemelsnaam zo iets?
Heheh, het zogenaamd "Kurtl-gevoel", niet? Op dit moment denk ik hetzelfde als jij. Ik zal het binnenkort wel moeten kunnen beantwoorden, omdat ik het dan gedaan zal hebben. Of niet natuurlijk. Dat zou ook kunnen.

Maar ik heb bij het scratchen al een beetje rekening gehouden met het schilderwerk: de batterij staat er nog maar los op, dus die kan afzonderlijk geschilderd worden, en met die batterij uit de weg zal het schilderen van de rest ook nog wel meevallen.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #44  
Old 22-02-2007, 22:19
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Schilderen kan perfect! Je moet enkel wat voorzichtiger zijn bij het spuiten van de vooraanliggende delen. Best is dat je zoveel mogelijk met de airbrush doet. Zo kan je veel meer lokaal werken, en heb je zelf in de hand hoeveel verf op je model terecht komt. Met een spuitbus moet je op zoiets niks gaan proberen.
Misschien ook het ideale moment om eens te experimenteren met het decanteren van primer?
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #45  
Old 23-02-2007, 01:25
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Dominique View Post
Misschien ook het ideale moment om eens te experimenteren met het decanteren van primer?
Daar blijf ik met mijn pollen vanaf aangezien ik Testors primer heb die perfect is voor de airbrush, alhoewel dat grijze primer is en ik eigenlijk witte zou willen gebruiken. Maar experimenteren met zo'n duur en exclusief model vind ik geen goed idee. Niet om te leren lasnaden aanbrengen, en niet om primer te beginnen decanteren. KISS (keep it stupid simple) is hier mijn motto. Het experimenteren zit hem hier in het scratchbuilden

En nu we het er toch over hebben, komt hier het vervolg van mijn werkzaamheden.

Nu de neuspartij tot tevredenheid gedetailleerd was, keek ik wat verder naar achter en stuitte ik op een veel te simpel uitgevoerde stuurstang. Als ik het model wil showen met de neus eraf, moet ook de cowling afgenomen worden zodat het interieur beter zichtbaar is. En dan stuit je op zo'n simpele rechte stuurstang die met een pinnetje rechtstreeks in de body gekleefd wordt. Dat moet beter kunnen dacht ik.

En daar gingen we weer. Eerst werd de diamantvorm waarin de echte stuurstang verdwijnt uitgefreesd zodat ik er een stuurhuis onderin kon aanbrengen.



Maar toen ik de bovenste helft van de body op de onderste helft wou passen, met de voorste ophanging erin gedryfit, kwam ik tot de vaststelling dat de metalen horizontale stuurstang tegen het stuurhuis aandrukte wat het sluiten van de 2 bodyhelften verhinderde. Logisch ook, want in werkelijkheid loopt die horizontale stuurstang ook DOOR het stuurhuis.



Dus moest er een stuk van het stuurhuis weggesneden worden zonder dat dat langs boven opvalt. Dat ging vrij vlot.



Nog een controle om te zien of alles nu mooi sluit en dat bleek het geval. De stippellijn duidt aan waar de stuurstang zal terechtkomen.



En dus bleef er niets anders over dan het scratchen van een realistische stuurstang. Die bestaat uit een 14-tal onderdelen, waarbij het zwarte gedeelte het enige is wat overblijft van het originele onderdeel. Dit moet passen op het stuur dus heb ik dat behouden.De kruiskoppeling heeft me heel wat kopzorgen bezorgd, maar uiteindelijk ziet het er toch wel leuk uit vind ik.

Attached Images
File Type: jpg 1976_mclaren_m23_016.jpg (336.2 KB, 633 views)
File Type: jpg 1976_mclaren_m23_017.jpg (346.6 KB, 609 views)
File Type: jpg 1976_mclaren_m23_018.jpg (338.8 KB, 604 views)
File Type: jpg 1976_mclaren_m23_019.jpg (387.2 KB, 594 views)
File Type: jpg 1976_mclaren_m23_020.jpg (455.5 KB, 613 views)
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 30-01-2015 at 14:28.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 00:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.