De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rating: Thread Rating: 2 votes, 5.00 average.
  #151  
Old 29-04-2007, 22:42
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Kleine update. Dit gaat immers over zo een van die karweitjes waar je lang tijd kan aan besteden/mee verliezen zonder dat je echt wezenlijke vooruitgang ziet aan het model. Zeker bij de modellen met een ijzeren bodemplaat.

De bodemplaat dus. Aangezien ik geen enkele referentiefoto heb van de onderkant en daar de bodemplaat bovendien sowieso gereduceerd is tot het absolute minimum, heb ik de aanwijzingen op het plan dan maar eens per uitzondering gevolgd. Kwestie dat er wat kleur in zit.

Tamiya geeft een kleurenmengeling aan van "X6:2 + XF-57:1", oftewel 2 delen orangje mengen met 1 deel lederkleur. Klinkt als carbon kevlar en dat is dan ook wat ik gebruikt heb. Van Scale Motorsport, ref: SKU1224. Makkelijk zijn ze niet deze decals. Flinterdun. Nog maar naar kijken en gebarsten/gebroken. Soit, ik heb eerst van alle vlakken templates gemaakt, decals gesneden en aangebracht. Voor de gewone carbon heb ik ook decals van Scale Motorsport gebruikt, maar dan wel van het High-tech assortiment. 100x beter dan de gewone. Veel sterker, 1x sol aanbrengen, goed laten inwerken, drogen en perfect.

Op de foto vinden jullie de volgorde in dewelke ik de verschillende decals aangebracht heb. Zo heb je ook een idee hoe ik een en ander opgedeeld heb. Om maar te zeggen dat ik hier het grootste gedeelte van mijn zondagnamiddag aan gespendeerd heb. En dan te bedenken dat de auto op een plaat zal geschroefd worden en deze kant wellicht nooit meer het daglicht naar behoren zal zien...




Het interieur dan. Hier dienen eerst een aantal dingen aangepast te worden. In de 307 van Thiry waren een aantal items/boxes niet aanwezig die in de fabrieksmachines wel zaten. Ook de brandblusser aan de co-piloot kant was er niet, dus ook die steun dient verwijderd te worden.

Voor het opvullen van de gaten heb ik eerst putty gebruikt... verkeerd gedacht. Waarom gebruiken we eigenlijk putty? Dat heeft me nu nog nooit deftig geholpen. Na het spuiten van de grondverf, steeds weer een putje erin. Uiteindelijk die putty eruit gehaald en de gaatjes opgevuld met 2-componenten epoxylijm. Werkt perfect. Langs onder aangebracht, waardoor de lijm zich aan de binnenkant van het interieur zich mooi egaal legde met het oppervlak. Enkel lichtjes opschuren en klaar. Daarna in Silver Leaf gespoten. Staat nu uit te harden om later deze week een vernislaagje ter bescherming te krijgen. Dan kunnen we pas echt aan het interieur beginnen.



Oh ja, de banden zijn ook gevorderd. Nog enkele decals en ze zijn klaar. Foto's volgen als ze alle 4 af zijn.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	307wrc_thiry_95.jpg
Views:	1147
Size:	182.7 KB
ID:	5882   Click image for larger version

Name:	307wrc_thiry_96.jpg
Views:	1245
Size:	168.7 KB
ID:	5883  

Last edited by Guido; 29-04-2007 at 22:51.
Reply With Quote
  #152  
Old 30-04-2007, 13:32
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Dat gedoe met PUT-TY heb ik ook al ondervonden, bij de grote Luigi. Denk niet dat ik het nog ga gebruiken. Ook al heb ik drie tubes ervan liggen. bovendien stinkt het nog als de pest...

Milliput is daar veel beter voor... Jouw techniek natuurlijk ook, want anders hab je dit resultaat niet. Ik denk niet dat ik voor mijn 307 hetzelfde ga doen bij de onderzijde, want zoals je zegt: je ziet het niet meer... Toch is het een meerwaarde en je moet er zelf natuurlijk heel tevreden over zijn.

Succes verder
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #153  
Old 01-05-2007, 22:27
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Ik heb het dus niet over mijn hart kunnen krijgen en heb die erg propere onderkant dan toch maar wat vuil gemaakt.

Sterk verdunde "Brown Earth", van Tamiya, gemengd met mat zwart , heb ik eerst met de airbrush aangebracht. Daarna met een heel fijn penseel de fijne lijntjes erop getrokken.



De wielen zijn ook klaar. Ook hier hetzelfde procédé, maar dan andersom. Eerst verdunde bruine verf aangebracht, al dry-brushend. Daarna heeel lichtjes met de airbrush erover heen gegaan. De loopoppervlakken zijn gewoon met dezelfde verdunde verf "geschilderd". Door de sterke verdunning, blijft er natuurlijk niet veel hangen, maar net genoeg om vuil te zijn.



Zo zien de wielen er nu onder de 307 uit. Een beetje vuil, maar niet te veel.



Ik speel het dus iedere keer weer klaar om de kevlar decals die Tamiya meelevert voor de zetels, te verknoeien... Dus ook deze keer weer heb ik templates gemaakt en eigen kevlar decals gebruikt. Deze is dan nog even overschilderd met sterk verdunde smoke.



Bij de volgende update worden de rest van de interieuronderdelen aan u voorgesteld.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	307wrc_thiry_97.jpg
Views:	1403
Size:	139.9 KB
ID:	5888   Click image for larger version

Name:	307wrc_thiry_98.jpg
Views:	1272
Size:	183.2 KB
ID:	5889   Click image for larger version

Name:	307wrc_thiry_99.jpg
Views:	1265
Size:	202.2 KB
ID:	5890   Click image for larger version

Name:	307wrc_thiry_100.jpg
Views:	1288
Size:	177.2 KB
ID:	5891  

Last edited by Guido; 01-05-2007 at 22:31.
Reply With Quote
  #154  
Old 01-05-2007, 23:13
scoobyfreak's Avatar
scoobyfreak scoobyfreak is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Nov 2005
Location: Roeselare
Posts: 1,302
Velgen en banden zien er zeer mooi uit, vuil maar niet te vuil


alles ziet er eigenlijk meer dan perfect uit
Reply With Quote
  #155  
Old 02-05-2007, 06:08
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Quote:
Originally Posted by Huudo View Post
Ik speel het dus iedere keer weer klaar om de kevlar decals die Tamiya meelevert voor de zetels, te verknoeien...
Wat betreft de kevlar decals ... troost u, ge zijt niet de enige hoor! Ik vind die kevlar decals van Tamiya absoluut slecht in vergelijking met die van bvb Scale Motorsport.

Misschien nog iets om even op de bodem te proberen ... neem een tekenpotlood en breng hiermee zeer dunne lijntjes in de rijrichting van de auto aan. Dit simuleert hele lichte steenslag en strepen waar de kas de grond raakt. Niet tevreden? Geen nood. Gewoon met wat water verwijderen.
Reply With Quote
  #156  
Old 02-05-2007, 07:29
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Ziet er mooi uit! Vooral de wielen zijn "spot-on" qua vuiligheid, niet te veel, niet te weinig. En het geeft absoluut meerwaarde aan je model!
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #157  
Old 02-05-2007, 12:50
Duval The Best Duval The Best is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jun 2006
Posts: 334
Quote:
Originally Posted by TvD View Post
Ziet er mooi uit! Vooral de wielen zijn "spot-on" qua vuiligheid, niet te veel, niet te weinig. En het geeft absoluut meerwaarde aan je model!

Idd is mooi geweatherd vind ik de 307, niet teveel en ook niet te weinig, perfect dus !
__________________
Website :
www.freewebs.com/tmrallysport
Reply With Quote
  #158  
Old 02-05-2007, 13:21
Flame's Avatar
Flame Flame is offline
Ik ben Eddy en ik bak frieten!
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,147
Mooi die velgen en de zetel, knap
Reply With Quote
  #159  
Old 02-05-2007, 17:04
vinnie's Avatar
vinnie vinnie is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2003
Location: Waardamme (Oostkamp)
Posts: 391
Man man man prachtig mooie structuur die kevlardecal en het weatheren is ook goed gelukt.
Greetz Vinnie.
Reply With Quote
  #160  
Old 02-05-2007, 19:37
Tom21's Avatar
Tom21 Tom21 is offline
MotoGP Modeler
 
Join Date: Sep 2005
Location: Genk, Belgię
Posts: 702
Mooi zo Huudo! Die wielen zien eruit alsof ze een rally gereden hebben. (wel geen in de stromende regen ofzo ) Ze zien er erg realistisch uit!
Ook de bodemplaat is mooi gedetailleerd!

Ben benieuw wat het voor de rest gaat worden

Tom
__________________
Valentino Rossi Models
Mijn website
Hondenclub DMH
Reply With Quote
  #161  
Old 03-05-2007, 05:40
Wild Goose's Avatar
Wild Goose Wild Goose is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2004
Location: Moerbeke (Geraardsbergen)
Posts: 541
Weeralom knap werk.


Steeds knappe en leerzame updates.
Reply With Quote
  #162  
Old 28-05-2007, 23:06
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Laatste loodjes aan het chassis.

Dit metalen chassis heeft 1 groot voordeel. Er zitten 2 uitsparingen in voor moertjes. Deze worden niet gebruikt en kunnen perfect dienen voor de bevestiging op de acryl bodemplaat. Aangezien het model in een winkel zal terecht komen is dit geen overbodige luxe.



Tim bracht me in zijn thread over de 307 op het idee om ook de uitlaat te wijzigen. Alu buisje op maat gezaagd, wat uitgefreesd en zwart geschilderd van binnen. Bedankt Tim!



Gemonteerd op de auto ziet het er zo uit. Hij lijkt wat te diep te zitten, maar als de kas vastgeschroefd wordt op het chassis zou deze nog een millimetertje of zo naar voren moeten gaan. Dan zit ie perfect denk ik.



Hoogste tijd om aan het interieur te beginnen. De rolkooi helemaal opgeschuurd en gepast. Deze is ondertussen gelijmd en klaar om gespoten en gedetailleerd te worden.



De deurpanelen zijn ondertussen "gecarboniseerd". Niet dat je er iets van ziet op deze foto , maar goed, ik zet ze er voor de volledigheid toch even bij.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	307wrc_thiry_101.jpg
Views:	968
Size:	194.6 KB
ID:	6299   Click image for larger version

Name:	307wrc_thiry_102.jpg
Views:	975
Size:	156.3 KB
ID:	6300   Click image for larger version

Name:	307wrc_thiry_103.jpg
Views:	966
Size:	166.8 KB
ID:	6301   Click image for larger version

Name:	307wrc_thiry_104.jpg
Views:	954
Size:	196.1 KB
ID:	6302   Click image for larger version

Name:	307wrc_thiry_105.jpg
Views:	955
Size:	150.9 KB
ID:	6303  


Last edited by Guido; 28-05-2007 at 23:13.
Reply With Quote
  #163  
Old 28-05-2007, 23:33
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
De middenconsole dan. Hier zitten redelijk wat draaiknoppen en schakelaars op. Om deze zo realistisch mogelijk na te bootsen, heb ik eerst op iedere plaats waar zo'n draaiknop komt, een schijfje geplaatst die, eens goed gedroogd, een gaatje kregen, waarin later het knopje zal komen te zitten. Dit bleek moeilijker dan gedacht. Bij het boren durfden de schijfjes immers al eens lossen. Als ze dan al bleven zitten, zat het gaatje niet mooi in het midden. Zo'n 20 schijfjes zijn gebruikt om tot het uiteindelijke resultaat te komen. Van waar de schijfjes komen? Punch & Die set, met dank aan Sennake voor de productie ervan.



Ook de middenconsole is in carbon maar met een ander design dan de zijpanelen deze keer. De decals is geplaatst en heeft 2x na elkaar sol gehad. het ding begint vervaarlijk te blazen... maar dat is normaal.



Na solbeurt 3 en 4 ziet ie er zo uit, de grote blaas linksbovenaan is stukgesneden. Hier zal later moeten gerepareerd worden.



Na een 5de en 6de applicatie van sol begint het er al op te trekken. Ik heb aardig wat zitten duwen en trekken aan de decal om het rond de omranding links boven goed te krijgen. Hierdoor is het patroon wat scheef gaan zitten, maar eens de console af is en voorzien is van X19, zal het minder hard opvallen. Laten drogen nu en later verder doen.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	307wrc_thiry_106.jpg
Views:	954
Size:	224.0 KB
ID:	6304   Click image for larger version

Name:	307wrc_thiry_107.jpg
Views:	952
Size:	113.3 KB
ID:	6305   Click image for larger version

Name:	307wrc_thiry_108.jpg
Views:	947
Size:	121.8 KB
ID:	6306   Click image for larger version

Name:	307wrc_thiry_109.jpg
Views:	941
Size:	113.6 KB
ID:	6307  

Last edited by Guido; 28-05-2007 at 23:37.
Reply With Quote
  #164  
Old 29-05-2007, 05:56
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Huudo View Post
Van waar de schijfjes komen? Punch & Die set, met dank aan Sennake voor de productie ervan.
Graag gedaan, maat

Maar nu even over de bouw zelf: die voetjes van de schakelaars, zijn die zelf ook van carbon? Of moeten die later nog in een andere kleur geverfd worden? Want in dat geval zou ik ze pas aangebracht hebben nadat de carbondecals op hun plaats zitten.

In elk geval ziet het er wel sjiek uit en zijn de aangebrachte details een absoluut pluspunt. Ook de aluminium uitlaat is een grote verbetering.

Wat het scheeftrekken van het carbonpatroon betreft: dat kan nog weggewerkt worden hoor. Ik heb zelf al vrij dikwijls camouflagetechnieken op carbonpatronen uitgevoerd met positief resultaat. Het grijze gedeelte van de carbon is perfect overschilderbaar met gun metal, en de zwarte lijntjes worden dan met een "000-penseeltje" hertekend. Als het CF later overschilderd wordt met smoke en/of vernis zie je er niets meer van.

We blijven het volgen
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 29-05-2007 at 06:00.
Reply With Quote
  #165  
Old 29-05-2007, 06:51
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Mooie details, alleen spijtig dat je weinig tot niets ervan zal zien achteraf. Toen ik met de Scooby begon hebben ze mij gepushed om de deuren open te werken ... moest uw carrosserie al niet klaar zijn, man, ge wilt niet weten hoe ik u zou uitdagen ...
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 11:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.