De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 20-06-2005, 10:11
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
Vernis

Hey,

Hier ben ik weer met een probleem. Zoals jullie misshien nog weten, ben ik geen doorwinterde modelbouwer maar eerder een slotracer die zich gewaagd heeft aan het zelf bouwen van 1/24 body's om naar slotcar te veranderen.

Wel... voor de "Jaren 70 zes uurse" die ik organiseer bij me thuis heb ik dit beestje klaargemaakt. Een 1/32 Porsche 934 met Martini livery. Ik heb deze keuze gemaakt omdat er voorlopig van dat model maar één livery was, en ik zeker niet met exact dezelfde wagen rijden als het standaard model. Ik heb dus bij Mediamixhobby's een decalset van een Ford Focus WRC (Colorado Carpena) gekocht om aan te passen voor op de Porsche. Alles was echt prachtig gelukt. De auto zag er super uit. Ik was er zo fier op... ik hoopte dit karretje op het podium te kunnen zetten binnen twee weken...







Zo dus...

Tot ik de wagen wou vernissen... Ik heb eerst met een Tamiya Clearcoat busje op een andere wagen geprobeerd, om te zien wat er gebeurde, omdat ik er al niet gerust in was. Er gebeurde niets schrikwekkend, de body blonk mooi egaal...

Gerustgesteld heb ik dan deze Porsche op dezelfde manier vernist... Ik had nog niet gedaan met spuiten, of de decals begonnen op de krullen, te krimpen, blazen te trekken... Kortom... alles naar de KL*

Een auto waar ik echt veel aandacht aan besteed had... zeker meer dan een week aan gewerkt om de bestaande printing er zonder schade af te halen en de nieuwe livery aan te maken... en dan heb je dit voor...


Wat doe ik fout?

Is Tamiya Clearcoat enkel goed voor Tamiya decals?
Welke vernis moet ik dan gebruiken? Is die dan goed voor alle decals?
Ik heb nog een paar wagens klaarstaan om te vernissen, maar ik durf absoluut niet meer.

Ik moet ook nog de porsche weer schoon krijgen, en opnieuw bestickeren... Hoe moet ik in godsnaam die decals van onder die klaarlak krijgen?


Radeloos ben ik...


G.
__________________
Reply With Quote
  #2  
Old 20-06-2005, 13:56
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Je hebt me deze vraag al eens gesteld (in deze thread), en toen heb ik het volgende geantwoord :

Quote:
Originally Posted by Sennake
Ik heb wel ervaring met vernis, maar absoluut niet met vernis die tegen rake klappen moet kunnen. Integendeel, eens mijn modellen afgewerkt zijn worden ze bijna niet meer aangeraakt zelfs...

Maar als de vernis de decals niet mag aantasten blijft er (in spuitbusvorm) maar één optie open : Mr Hobby "Topcoat" van Gunze Sangyo.

Ik ga die mannen van Gunze toch eens commissieloon moeten vragen geloof ik
Als je dan Tamiya vernis gaat kopen, sta ik niet in voor de gevolgen natuurlijk. Niets is zo aggressief als de TS-13 vernis van Tamiya. Nagenoeg alle decals gaan eraan. Ik gebruik hem dan ook alleen voor straatversies waar ik enkel vernis hoef te spuiten over laklagen zonder decals op.

Dus : Tamiya vernis nooit gebruiken in combinatie met decals!

Nog één keer, en dan nooit meer : gebruik UITSLUITEND Mr. Hobby TOPCOAT GLOSS (B-501) van Gunze Sangyo! Die is absoluut veilig! (Wel ALTIJD in dunne laagjes werken, maar dat geldt voor elke vernis).

En blijf nu op het rechte pad eh
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 20-06-2005 at 13:59.
Reply With Quote
  #3  
Old 20-06-2005, 14:01
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by MFahrer
Ik moet ook nog de porsche weer schoon krijgen, en opnieuw bestickeren... Hoe moet ik in godsnaam die decals van onder die klaarlak krijgen?
Dit is onmogelijk. Het enige wat je kan doen is de body in afgelaten remolie gooien zodat de verf (langzaam) lost, maar dan lossen de decals ook. Ik weet heel zeker dat er geen systeem bestaat waarbij de de vernis oplost en de decals blijven zitten.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #4  
Old 20-06-2005, 16:29
stanger stanger is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 37
ik heb ook nog een vraagje, misschien dat jullie denken van wat voor een domme vraag, maar ik ga het toch vragen

als je nu je body hebt gespoten en je vernist deze met de tamiya vernis voor de decals erop zitten, je gaat daarna de decals eropzetten, kan het dan kwaad?

je hebt ook wagens met weinig decals op, dan blinkt de body toch mooi met de vernis, maar de decals dan wel niet, maar in het echt zijn het toch ook vaak stickers en deze zijn toch ook niet vernist dan?
Reply With Quote
  #5  
Old 20-06-2005, 16:36
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Dat kan zonder gevaar.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #6  
Old 20-06-2005, 17:13
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
Ok, ik weet het sennake... maar heb het paar keer gevraagd in de winkel ook... omdat ik nogal in tijdsnood zat voor dit model... omdat hij daadwerkelijk moet meedoen in een race... haast en spoed is dus... Hopelijk krijg ik er een tweede klaar tegen dan!

waar kan ik dan nu direct on-line die goeie vernis bestellen?

Groeten

Gunther
__________________
Reply With Quote
  #7  
Old 20-06-2005, 18:40
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by MFahrer
... maar heb het paar keer gevraagd in de winkel ook... omdat ik nogal in tijdsnood zat voor dit model... omdat hij daadwerkelijk moet meedoen in een race... haast en spoed is dus...
Geloof nooit wat ze u in een winkel vertellen en geloof ook nooit de handleidingen, zeker niet als ervaren modelbouwers je de juiste manier verteld hebben. Nu goed, al doende leert men, en ook dat is een vuistregel in de modelbouw.
Reply With Quote
  #8  
Old 20-06-2005, 18:58
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by MFahrer
Ok, ik weet het sennake... maar heb het paar keer gevraagd in de winkel ook... omdat ik nogal in tijdsnood zat voor dit model... omdat hij daadwerkelijk moet meedoen in een race... haast en spoed is dus... Hopelijk krijg ik er een tweede klaar tegen dan!

waar kan ik dan nu direct on-line die goeie vernis bestellen?

Groeten

Gunther
Had ik ook al op geantwoord, online bestellen bij www.plastikmodell.de

Ze hebben hem nu bij Broux in hasselt heb ik onlangs gezien.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #9  
Old 20-06-2005, 19:01
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by MFahrer
Ok, ik weet het sennake... maar heb het paar keer gevraagd in de winkel ook...
Verkopen is het enige wat telt tegenwoordig. En daar bovenop zijn die verkopers zelden geroutineerde modelbouwers die de verschillende (goede en slechte) ervaringen opgedaan hebben bij hun hobby.

Ik verkoop niets, behalve wat zever af en toe, maar als ik iets neerpoot over modelbouw heb ik het zelf meermaals getest en uitgeprobeerd op verschillende ondergronden. Het klinkt misschien raar als ik het zelf zeg, maar geloof mij in het vervolg nou maar i.p.v. de verkopers in een of andere winkel...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #10  
Old 20-06-2005, 22:32
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Sennake

Ze hebben hem nu bij Broux in hasselt heb ik onlangs gezien.
Ah, maar dat is goed om weten zie.
Reply With Quote
  #11  
Old 21-06-2005, 10:04
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
Gunze besteld bij Broux daarjuist...

dan kan ik eindelijk mijn 1/24 slotcar-bodies beginnen vernissen...

G.
__________________
Reply With Quote
  #12  
Old 28-06-2005, 11:26
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
De vernis is gisteren binnengekomen, tis een buske hoogglans en een buske semi-gloss! Ik ben benieuwd om ermee te werken!

Hebben jullie nog tips en tricks voor ik het model begin te vernissen?

Model afkuisen/ontstoffen met?

Vorige keer had ik het model met een licht vochtig velletje keukenrol eens afgestoft, en dan vernist. Er zat geen stof in de vernislaag, is dit puur geluk, of is dit de goede manier om de te vernissen body voor te bereiden?

Als m'n modelletjes vernist zijn, kan ik ze hier eens posten.

G.
__________________
Reply With Quote
  #13  
Old 28-06-2005, 11:39
Bart.Vandecavey's Avatar
Bart.Vandecavey Bart.Vandecavey is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: May 2001
Location: Knokke-Heist
Posts: 3,806
Quote:
Originally Posted by MFahrer
De vernis is gisteren binnengekomen, tis een buske hoogglans en een buske semi-gloss! Ik ben benieuwd om ermee te werken!

Hebben jullie nog tips en tricks voor ik het model begin te vernissen?

Model afkuisen/ontstoffen met?

Vorige keer had ik het model met een licht vochtig velletje keukenrol eens afgestoft, en dan vernist. Er zat geen stof in de vernislaag, is dit puur geluk, of is dit de goede manier om de te vernissen body voor te bereiden?

Als m'n modelletjes vernist zijn, kan ik ze hier eens posten.

G.
Je moet volgens Sennake een bad nemen met al uw modellen... Ik zou dat ook wel zien zitten moesten het fotomodellen zijn
__________________
WRC-prono 2009 kampioen
Reply With Quote
  #14  
Old 28-06-2005, 11:49
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by MFahrer
Model afkuisen/ontstoffen met?
Een warm sopje met afwasmiddel is het beste, alhoewel je het model idd ook mee kan nemen als je een bad pakt Maar eigenlijk is dat een methode die ik alleen gebruik voor het ontvetten van een nog niet gespoten body. Ik veronderstel dat jij het eerder hebt over reeds gespoten en gedecalde bodies. In dat geval polish ik het geheel altijd met Tamiya Polish (met witte dop = "finish"). Dat reinigt tegelijkertijd en zorgt voor een mooie start-glans.

Daarna vernissen in DUNNE laagjes!! De vernis is ongevaarlijk voor decals OP VOORWAARDE dat je geen dikke vernislagen spuit. Doe je dat wel, is de mogelijke chemische reactie met je decals zo groot dat ze toch nog bechadigd kunnen worden... Wees dus voorzichtig!!
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #15  
Old 28-06-2005, 12:28
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
Will do...

Thanks for the replies!
__________________
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 22:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.