De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Autosport algemeen
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 08-09-2006, 15:50
Boetzie's Avatar
Boetzie Boetzie is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jul 2003
Location: On Your Tail
Posts: 103
Peter Brock Is niet meer....

Beste Autosportvrienden,

Tot mijn grote spijt en tranens toe moet ik jullie het droevige nieuws melden dat "Peter Brock", Australië's meest legendarische Autopiloot ooit, om het leven gekomen is. Tijdens een etappe in de Targa West, een rally in de buurt van Perth, raakte zijn wagen van het parcours en kwam tot stilstand tegen een boom. Zijn co-piloot werd naar het ziekenhuis afgevoerd en verkeerd in stabiele toestand. "Peter Perfect" overleed echter ter plaatse. Een onderzoek omtrent de exacte omstandigheden van het ongeval is reeds ingezet.

Met dit gebeuren verliest de Australische autosportwereld zijn enige en echte "KING OF THE MOUNTAIN", een naam die hij verkreeg na niet minder dan negen maal de 1000 kilometer van Bathurst, op het legendarische Circuit van Mount Panorama, op zijn naam geschreven te hebben (telkens in een Holden nota bene). Bovendien werd hij driemaal Australisch Touring Car kampioen. Peter Brock nam bovendien deel aan de 24uren van Francorchamps in 1986, samen met Alan Moffat en John Harvey, aan het stuur van de Holden Commodore van het Mobil Holden Dealer Team. Na een reeks technische problemen werden ze destijds 22e.


Quinten Devreker,
Freelance Autojournalist
vanuit Surfers Paradise, Australië
__________________
Racing is life, anything that happens before or after is just waitin'.

"Great Things are done when Men and Mountain meet"
Reply With Quote
  #2  
Old 08-09-2006, 17:28
FIRE FIRE is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 4,516
Volgens mij heb ik hem alleen in actie gezien tijdens de 24 uren van Bathurst een paar jaar terug. Hij reed toen in een rode of gele (hoe kan het ook anders ) Holden Monaro. Via het Ten-Tenths forum is me de afgelopen paar jaar al duidelijk geworden dat hij een "living legend" was. Peter Brock, the Dale Earnhardt Sr van Australia...Helaas heeft hij het laatste "kunstje" van Earnhardt (sterven in het harnas) ook geflikt.


Last edited by FIRE; 08-09-2006 at 19:07.
Reply With Quote
  #3  
Old 08-09-2006, 18:59
A.J.'s Avatar
A.J. A.J. is offline
De Paddock Sponsor
 
Join Date: Feb 2003
Location: ZOLDER
Posts: 2,637
Dit is nu nog eens een piloot waar ik reeds meer dan 20 jaar respect voor heb !

RIP Peter
__________________
http://www.skylimitevents.com
Reply With Quote
  #4  
Old 08-09-2006, 19:06
P.Kadar's Avatar
P.Kadar P.Kadar is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 28
Aan het werk gezien in de 24h Francorchamps in '77 met de Vauxhall Magnum en dan enkele jaren later '86 & '87 met de Holden Commodore . Idd respect .

Last edited by P.Kadar; 08-09-2006 at 19:11.
Reply With Quote
  #5  
Old 08-09-2006, 20:36
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)
 
Join Date: May 2001
Location: In het land der Nomaden
Posts: 14,563
Kende de naam alleen uit de bekende boekjes en vooral zijn bijnaam: Brocky

Quote:
In 1997, Brock retired from full-time V8 Supercar racing after an outstanding career where he was applauded as one of Australia's sporting greats, and an internationally recognized motor racing hero. The UK ‘Motor Sport’ magazine rated Peter Brock in the top twenty most exciting drivers of all time, a list which included the likes of Senna, Schumacher, Fangio and Nuvolari. A huge accolade. In another recent authoritative UK publication, he was voted the second greatest touring car driver of all time.

http://peterbrock.com.au/
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
  #6  
Old 08-09-2006, 20:49
FIRE FIRE is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 4,516
http://video.google.nl/videoplay?doc...&q=Peter+Brock
Reply With Quote
  #7  
Old 09-09-2006, 21:30
pompierke's Avatar
pompierke pompierke is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2003
Location: Hasselt
Posts: 470
Ik heb nog een foto van de Holden Commodore waarmee hij gereden heeft in de 24 uren van Spa 1987.
Maar zoals steeds krijg ik hem niet op het forum geplaatst.
Ik zal hem via Mark er even laten opplaatsen.
Waarvoor dank Mark.
Reply With Quote
  #8  
Old 09-09-2006, 22:57
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)
 
Join Date: May 2001
Location: In het land der Nomaden
Posts: 14,563
Quote:
Originally Posted by pompierke
Ik heb nog een foto van de Holden Commodore waarmee hij gereden heeft in de 24 uren van Spa 1987.
Bij deze:
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	brock.jpg
Views:	100
Size:	155.0 KB
ID:	2842  
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
  #9  
Old 10-09-2006, 06:09
Boetzie's Avatar
Boetzie Boetzie is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jul 2003
Location: On Your Tail
Posts: 103
Even een updatetje van downunder:

Niemand minder dan de premier van Australië himself, John Howard, en de vice premier hebben vlak na Peter's overlijden een exclusief interview gegeven waarin hij zijn toewijding aan Brockie uitsprak en zijn medeleven aan de familieleden deelnam.
Daar kunnen ze bij ons nog wat van leren me dunkt!

Ondertussen is de memorabilia gekte op ebay al toegeslagen, met degoutant hoge prijzen. In feite moesten ze zich schamen

Voor zij die graag weten wat er in het nieuws hier ter plaatse verschijnt en hoe het overlijden onder het volk leeft (slecht 3 dagen na het overlijden van steve Irwin, Crocodile Hunter, een andere australische legende!):

www.ninemsn.com.au

deze avond staat er een tribute aan Brock gepland, hopelijk plaatsen ze het deze week online

Groetjes
Quinten
__________________
Racing is life, anything that happens before or after is just waitin'.

"Great Things are done when Men and Mountain meet"
Reply With Quote
  #10  
Old 11-09-2006, 23:55
Baron's Avatar
Baron Baron is offline
Touring car racing !!!!!
 
Join Date: Apr 2003
Location: TONGEREN
Posts: 1,087
Heel droevig nieuws.
Ik heb Peter Brock voor het eerst aan het werk gezien in de 24 Uren van Francorchamps in 1977 waar hij samen met Gerry Marshall in een officiële Vauxhall Magnum reed. Brock was toen de revelatie van de race. In de regen liet hij veel snellere wagens zoals de BMW's en Ford Capri's achter zich.
Ik heb nooit iemand dwarser door de Raidillon zien gaan. Uiteindelijk finishte hij 2e in die 24 Uren.
Later heb ik 'Peter Perfect' nog een paar keer in actie gezien met de Mobil-Holden Commodores.

Heel veel respect voor deze man. Een groot verlies voor de autosport.
Reply With Quote
  #11  
Old 12-09-2006, 13:35
FIRE FIRE is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 4,516
Quote:
Originally Posted by Baron
Gerry Marshall
Hij is/was (schijnbaar) nog zo'n legende.
Reply With Quote
  #12  
Old 12-09-2006, 17:07
Boetzie's Avatar
Boetzie Boetzie is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jul 2003
Location: On Your Tail
Posts: 103
Geen idee wie het gemaakt heeft, maar zeker en vast een Aussie!

Prachtig!

http://videos.streetfire.net/recentv...3700ee4097.htm
__________________
Racing is life, anything that happens before or after is just waitin'.

"Great Things are done when Men and Mountain meet"
Reply With Quote
  #13  
Old 12-09-2006, 19:34
Brecht's Avatar
Brecht Brecht is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Jan 2004
Location: Heusden-Zolder
Posts: 2,145
Gevonden op een ander forum :













__________________
http://www.brechtdecancq.com
Reply With Quote
  #14  
Old 19-09-2006, 23:48
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)
 
Join Date: May 2001
Location: In het land der Nomaden
Posts: 14,563
Geloof dat maar weinig Europeanen beseffen welke status Brocky had in "Down Under". Wist wel dat die kerel een legende was achter het stuur maar dat hij zo sociaal betrokken was bij de samenleving wist ik niet. Daar kan menig modern F1-coureur een voorbeeld aan nemen.

Quote:
MOTOR racing fans from across Australia yesterday joined dignitaries and celebrities to farewell people's champion Peter Brock at his state funeral.

http://www.news.com.au/adelaidenow/s...14-910,00.html
In de link van news.com.au zijn een hoop links te vinden naar video's en andere info omtrent de tragische dood van Brocky.

Denk dat we mogen stellen dat hij de Senna van Australie was
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
  #15  
Old 21-09-2006, 03:54
Boetzie's Avatar
Boetzie Boetzie is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jul 2003
Location: On Your Tail
Posts: 103
Om verder te gaan op mark's verhaal.

De gehele begrafenis is live uitgezonden geweest op een grote nationale zender hier. Een prachtige begrafenis trouwens, waar zowel familie als grote piloten, politici als de hoofden van de aboriginal gemeenschap afscheid van hem namen. Ook Bathurst, het circuit van "THE KING OF THE MOUNTAIN" was volgepakt met rouwende supporters.

Niettegenstaanden dit een zeer droevige gebeurtenis is, kon er regelmatig een lachbui in de gehele kerk genoteerd worden.

Brock was een fantastisch mens. Zo is er een verhaal waarbij Brock met plezier op een foto poseerde voor een vrouwelijke politici tijdens de locale verkiezingen destijds, raad eens wie die verkiezingen won....

Een paar jaar later belt diezelfde politici Brock op voor een levenskwestie. Een kind uit haar streek was doodziek en had dringend een operatie ven levensbelang nodig maar de familie had niet de nodige fondsen om dit te financieren. Ze vroeg of 'Peter Perfect' niet kon helpen? YES OF COURSE, zei hij onmiddellijk. Hij reisde af naar het stadje, volgepakt met T-shirts en foto's en dergelijke, ging aan een tafeltje zitten langs de weg en begon vlijtig handtekenen uit de delen voor het goede doel. Het kind kreeg zijn operatie en leeft nog steeds in volle vreugde.... Bovendien was Brock uren nadat andere piloten reeds het wedstrijd-decor verlaten hadden, nog steeds te vinden in de supportersmenigte. Met alle plezier voorzag hij elke supporter, tot en met de laatste aanwezige, van een handtekening en een persoonlijke boodschap ('Enjoy your life')

Van wat ik hier gezien, gelezen en gehoord heb was Peter Brock niet alleen een fantastisch piloot, maar ook een fanstastisch mens, met volle toewijding aan zijn supporters. Autosport kwam altijd op de eerste plaats evenals zijn fans, tot misschien zelfs wat onvreugde van het gezin want niettegenstaande Brock een geweldige vader was, zagen zijn supporters hem soms meer dan zijn eigen kinderen (volgens Ex-vrouw Bec).

In ieder geval: voor mij is hij de grootste piloot ooit. De 1000km van bathurst winnen met 6 ronden voorsprong en tevens in de allerlaatste ronde het laprecord breken, dat doen er niet veel. Zeker daar niet!

Australië neemt afscheid van de Godfather van de Australische Autosport...

Bathurst en Mount Panorama zullen nooit meer hetzelfde zijn...

Groetjes
Q
__________________
Racing is life, anything that happens before or after is just waitin'.

"Great Things are done when Men and Mountain meet"

Last edited by Boetzie; 21-09-2006 at 04:35.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 16:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.