De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Karting
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 24-10-2007, 22:26
FormulaV-JH495's Avatar
FormulaV-JH495 FormulaV-JH495 is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2003
Location: looking @ you in my rear view mirror
Posts: 543
Beginnen

Howdy,

Nu dat mijn kleinen mannen oud genoeg zijn (en mijn kop eraf zagen om een kart) vraag ik hier of er iemand mij kan helpen met info ..

hoe je begint .. (off course met de aankoop van een kart) ... maar ook welke raceklassen er zijn e.d. ...
__________________
It's satisfaction, it's disappointment,it's triumph, it's noise, it's color, it's people.. For a racing-driver, each race is a new adventure ... J.Clark
Reply With Quote
  #2  
Old 24-10-2007, 23:19
Speesman's Avatar
Speesman Speesman is offline
de snelste doctorandus
 
Join Date: Mar 2002
Location: Kessel-Lo
Posts: 1,017
Als je een paar dagen geduld hebt, kan ik hier wel eens een uitleg neertypen (nu heb ik het echt te druk, spijtig genoeg).

Zou je zowiezo aanraden om eens een kijkje te nemen op www.kartgrid.be (en zeker op het forum), daar zal je al veel info vinden die je nodig hebt.
Reply With Quote
  #3  
Old 04-11-2007, 23:55
Flitser's Avatar
Flitser Flitser is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Feb 2002
Location: Oost-Vlaanderen
Posts: 526
Quote:
Originally Posted by FormulaV-JH495 View Post
Howdy,

Nu dat mijn kleinen mannen oud genoeg zijn (en mijn kop eraf zagen om een kart) vraag ik hier of er iemand mij kan helpen met info ..

hoe je begint .. (off course met de aankoop van een kart) ... maar ook welke raceklassen er zijn e.d. ...
Hoi,

Hangt er een beetje vanaf wat je zelf wil of kan uitgeven.
Ook in, welke regio je woont kan een bepalende factor zijn in het begin.

Om te beginnen heb je twee klassen.
2-takt en 4-takt.

Met 2-takt mag je enkel buiten rijden.
Met 4-takt mag je zowel binnen als buiten rijden.

De meest gebruikte 4-takt motoren zijn de gekende standaard Honda GX200 (6,5pk)zoals op de huurkarts en de Briggs&Stratton World Formula's (15pk). Dat zijn tevens ook de traagste motoren die je ziet rondrijden. Je ziet ze dan ook het vaakst opduiken op de indoorkartings of op de kleinere outdoorcircuits zoals Antwerp Karting, Marche-en-Famenne en Amay. Met een standaard Honda is het niet echt aan te raden om naar grote circuits als Genk of Francorchamps te trekken. Iets wat je met de B&S wel kan gezien zijn vermogen al ben je dan wel steeds de traagste op circuit.
Op Antwerp Karting bestaat een zeer hoogstaand clubkampioenschap voor beide motoren waarje kids de nodige ervaring kunnen opdoen.

Een trapje hoger op de 4-takt ladder vind je dan de TKM (18pk maar een pak sneller dan de B&S), de Biland (28pk), de Vampire (48pk? dacht ik), enz... Maar voor elke motor telt het volgend: hoe hoger de pk's, hoe duurder de motor, hoe duurder het onderhoud, hoe sneller de banden slijten... you get the picture

De meest verkochte motor en ideaal om mee te leren bij de 2-takters is de Rotax Max (28pk). Bovendien bestaat er ook een geknepen versie van namelijk de Junior Max (18pk als ik me niet vergis).
Voordeel van deze motoren: eender waar je gaat rijden kom je wel mensen tegen met hetzelfde materiaal waardoor je al sneller ziet waar je staat. Wat haalt het uit sneller te zijn dan iedereen door de snelste motor te hebben?

Enfin, zo kan ik nog wel even doorgaan over tientallen andere mogelijkheden.
Probeer eerst te weten te komen welke richting je uit wil want er zijn tal van mogelijkheden. Als het is om puur recreatief te rijden zonder wedstrijden zijn er goedkopere en betere alternatieven. Ik denk ter vervanging van de B&S bijvoorbeeld aan een licht getunede Honda GX270 of een prokart (een kart waar je 2 motoren te gelijkertijd op kan monteren).
Ter vervanging van de Rotax Max heb je bijvoorbeeld de PRD Thunderball, even snel maar wel een stuk goedkoper...
__________________
Visit Kartgrid.be

Last edited by Flitser; 04-11-2007 at 23:57.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 14:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.