De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #16  
Old 30-01-2011, 18:21
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Tijd voor een kleine update. Na het doorlezen van enkele bouwverslagen van deze wagen (waaronder die van Guy), bleek al snel dat de afdekking van de neus niet echt lekker past. Deze ligt duidelijk hoger dan de rest van de body, terwijl deze "naadloos" zou moeten zijn. Verder bleek dat de 2 meegeleverde afdekkingen allebei niet kloppen Op de eerste foto zie je de 2 delen. De linker komt het dichtst in de buurt van wat het zou moeten zijn. Alleen zou de opstaande rand die over het midden loopt niet tot de zijkanten moeten doorlopen. De rechter heeft een correcte opstaande rand, maar een andere vorm van de "uitlaat". Ik zal de linker gebruiken en de overtollige stukjes wegschuren (de rode lijntjes geven aan waar ongeveer).



Verder werden er een aantal gaten in de body gemaakt aan de rechterzijde. Het bovenste gat zal later de tankdop gaan huisvesten, het onderste gat zal een rond doorzichtig stuk gaat bevatten.



Tenslotte nog even een overzicht van de body. Bij pijl "1" zie je nog de putty die aangebracht werd om de rand mooi te krijgen. Pijl "2' wijst naar de plamuurr/schuur-werkzaamheden boven op de cockpit. En pijl(en) "3' wijst naar niets....Of eigenlijk niets meer. Hier zaten 2 opstaande cirkels in de body waar later de nummers op zouden moeten komen. Deze heb ik beide weggeschuurd. Wat niet te zie is op de foto is dat ik het gat aan de voorkant flink heb lopen bijschuren om de eerder genoemde afdekking netjes erin te krijgen. Ik zal daar later nog wel een foto van maken.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	porsche_917k_05.jpg
Views:	1639
Size:	101.9 KB
ID:	20910   Click image for larger version

Name:	porsche_917k_06.jpg
Views:	1642
Size:	82.4 KB
ID:	20911   Click image for larger version

Name:	porsche_917k_07.jpg
Views:	1635
Size:	112.9 KB
ID:	20912  
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #17  
Old 30-01-2011, 20:08
eyckles's Avatar
eyckles eyckles is offline
Nen dulle plekker
 
Join Date: Dec 2009
Location: Hamme
Posts: 1,304
Quote:
Originally Posted by TvD View Post
Dat zie ik ook op mijn foto. Maar, dat wil niet zeggen dat de zetel ook zwart was in 1970! Als je een model natuurgetrouw wil namaken, dan kan je beter uit gaan van foto's van toen. Bij restauraties wil men nogal eens zaken anders doen dan op het origineel Ik heb meerdere foto's van de Gulf 917K uit die periode ('70/'71) waarop duidelijk te zien is dat de zetel rood is. Conclusie: ik zal nog wat extra moeten zoeken om zekerheid te krijgen over de kleur van de zetel....

Daar heb je absoluut gelijk in. Ik heb eens een tutorial gezien op youtube en toen ze de lak van de carrosserie aan het wegschuren waren, kwamen er 5 verschillende kleuren naar boven. Dus het zou ook kunnen dat ook bij de zetel het geval is.

Last edited by eyckles; 30-01-2011 at 20:09.
Reply With Quote
  #18  
Old 31-01-2011, 00:10
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Quote:
Originally Posted by TvD View Post
....................................

Verder werden er een aantal gaten in de body gemaakt aan de rechterzijde. Het bovenste gat zal later de tankdop gaan huisvesten, het onderste gat zal een rond doorzichtig stuk gaat bevatten.



.................................................. ...............
????? Waarom zit daar een doorzichtig stuk ?????
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #19  
Old 25-02-2011, 21:23
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Quote:
Originally Posted by Nismo View Post
????? Waarom zit daar een doorzichtig stuk ?????
Ik heb inmiddels begrepen dat daar een lamp zat waarmee ze de wagen konden herkennen wanneer deze 's-nachts langs de pit reed.

Intussen is er al redelijk wat gebeurd aan deze wagen, vooral veel schuur- en primerwerk waar ik geen foto's van heb gemaakt. Ook ben ik bezig geweest met de uitlaten. Deze zien er niet uit. De eerste foto toont de 2 uitlaatpijpen zoals die in de kit zitten. De 2e foto toont wat ik er voor in de plaats ga gebruiken. Het PE-onderdeel is van Renaissance, de 2 pijpen zijn "eigen" fabrikaat. Op de derde foto is de dryfit van de nieuwe onderdelen te zien. Wat mij betreft een behoorlijke verbetering

#1 de originele uitlaten.


#2 de vervanging die ik ga gebruiken:


#3 En zo komt het er ongeveer uit te zien:
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	porsche_917k_08.jpg
Views:	1487
Size:	96.5 KB
ID:	21305   Click image for larger version

Name:	porsche_917k_10.jpg
Views:	1463
Size:	141.6 KB
ID:	21306   Click image for larger version

Name:	porsche_917k_09.jpg
Views:	1476
Size:	95.7 KB
ID:	21307  
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."

Last edited by TvD; 25-02-2011 at 21:26.
Reply With Quote
  #20  
Old 26-02-2011, 10:07
gert mertens gert mertens is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2009
Location: Mol
Posts: 655
Idd ,
Véle beter !
Grtz,
G
Reply With Quote
  #21  
Old 03-04-2011, 16:33
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Ook de werken aan de 917K hebben niet stil gelegen. Om te beginnen met het "onderstel", hier werden met "Gulf Orange" van Zero Paint de zijkanten gespoten. Het gat in het midden van het witte gedeelte is bedoeld om later de schroef te plaatsen waarmee deze kit aan z'n plankje bevestigd zal worden.


Verder met het interieur. Hier heb ik wat bedrading toegevoegd en werden de aansluitpunten van de accu vervangen door mismash (nog net te zien achter de kleine stoel. De stoelen zijn overigens nog niet vastgezet en de gordels moet ik nog plaatsen.


Even een dryfit van meerdere sub-assemblages.


Ook de body was eindelijk zo ver dat ik de laatste primer laag heb kunnen zetten.....


... en inmiddels zijn de body-delen ook gespoten in het bekende Gulf blauw/oranje. Eigenlijk zouden de oranje vlakken allemaal decals zijn, maar de ronde vormen van met name de neus zouden waarschijnlijk problemen gaan geven dus heb ik ze gespoten. De zwarte belijning komt nog wel van de originele decals.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	porsche_917k_11.jpg
Views:	1415
Size:	93.8 KB
ID:	21749   Click image for larger version

Name:	porsche_917k_12.jpg
Views:	1423
Size:	126.5 KB
ID:	21750   Click image for larger version

Name:	porsche_917k_13.jpg
Views:	1331
Size:	133.8 KB
ID:	21751   Click image for larger version

Name:	porsche_917k_14.jpg
Views:	1403
Size:	93.3 KB
ID:	21752   Click image for larger version

Name:	porsche_917k_15.jpg
Views:	1313
Size:	104.3 KB
ID:	21753  

__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #22  
Old 04-04-2011, 09:57
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Yes! De bouw van de mooiste racewagen aller tijden gaat verder! Nog van datte!
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #23  
Old 08-04-2011, 20:30
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Yes! De bouw van de mooiste racewagen aller tijden gaat verder! Nog van datte!
Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn

En dan ook maar meteen wat verder gewerkt. Eerst het interieur; hier heb ik niet heel veel gedaan. Alleen de riemen werden geplaatst en het dashboard werd met tenco bespoten (een beetje te zien op de onderste foto).



Verder heb ik de decals op de "motorkap" gezet en werd deze ook al voorzien van een blanke laklaag (van Zero Paint). De volgende 2 foto's tonen de stand van zaken.




En tenslotte kon ik het niet laten om even een dry-fit te doen van een aantal onderdelen om zo een beeld te krijgen van deze wagen. Hier is trouwens ook te zien dat ik de zwarte striping op de neus inmiddels ook heb geplaatst.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	porsche_917k_16.jpg
Views:	1366
Size:	132.6 KB
ID:	21788   Click image for larger version

Name:	porsche_917k_17.jpg
Views:	1315
Size:	103.3 KB
ID:	21789   Click image for larger version

Name:	porsche_917k_18.jpg
Views:	1322
Size:	104.5 KB
ID:	21790   Click image for larger version

Name:	porsche_917k_19.jpg
Views:	1268
Size:	109.6 KB
ID:	21791  
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #24  
Old 09-04-2011, 00:35
eyckles's Avatar
eyckles eyckles is offline
Nen dulle plekker
 
Join Date: Dec 2009
Location: Hamme
Posts: 1,304
Ziet er zeer knap uit wat jij allemaal doet. Ik volg deze met veel interesse, omdat ik deze ook nog ergens liggen heb.

Lesley
Reply With Quote
  #25  
Old 09-06-2011, 19:47
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Het heeft even geduurd, maar dan toch nog een update Ik heb met name verder gewerkt aan de achterzijde van de wagen. Weinig problemen hier, alles paste redelijk. Het een en ander heeft ook een lichte wash gekregen met de welbekende Tamiya smoke.



Daarna werd de "bovenzijde" van het buizenframe geplaatst. Intussen heb ik de missende buizen die van de onderzijde naar de uitstekende buizen lopen ter ondersteuning ook geplaatst.


Tenslotte nog even de wielen die voorzien zijn van hun basiskleur. De naad op de banden moet nog weggeschuurd worden trouwens. Ook de wheelnut zal nog de nodige aandacht krijgen.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	porsche_917k_20.jpg
Views:	1192
Size:	148.1 KB
ID:	22485   Click image for larger version

Name:	porsche_917k_21.jpg
Views:	1162
Size:	135.7 KB
ID:	22486   Click image for larger version

Name:	porsche_917k_22.jpg
Views:	1134
Size:	156.0 KB
ID:	22487  
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #26  
Old 26-06-2011, 20:02
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Tijd om wat achterstallig werk online te zetten. Was al wat verder gevorderd maar had nog geen tijd genomen om het bouwverslag bij te werken.

Het interieur werd verder afgewerkt, te beginnen met het dashboard. De meegegoten "schakelaars" werden weggeschuurd en na het verven vervangen door PE-washers met een tuimelaar van een stukje ijzerdraad. Het stuur werd in 2 tinten zwart geverfd waarna het middenstuk een lichte drybrush kreeg met zilver.


Daarna werd het geheel in de wagen geplaatst. Intussen is de schakelpook ook geplaatst (nadat deze foto genomen werd).


Vervolgens moesten de zijruiten nog gedaan worden. Deze moesten eerst bijgeschuurd worden omdat ze door de laklagen op de body niet meer pasten. Daarna werden ze afgeplakt met een produkt van Tenco Proto (ja, die van de scale fabric die we ook veel gebruiken op stoelen en dashboards ). Dit produkt is een zeer dun soort folie wat erg prettig werkt en steviger is dan bijvoorbeeld BMF. Helaas ben ik vergeten er een foto van te maken tijdens de werkzaamheden. Maar het resultaat is hieronder te zien. Persoonlijk ben ik erg te spreken over het resultaat


Zoals sommigen hebben kunnen zien bij de laatste meeting is er wel een serieus probleem opgedoken bij de bouw van deze Porsche: na het plaatsen van de wielen bleek dat de wagen schever was dan ik al vreesde Hierdoor staat'ie nu dus te waggelen op 3 wielen in plaats van 4.... Naar een oplossing heb ik nog niet gekeken, wel is duidelijk dat probleem links-achter zit. Wordt vervolgd!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	porsche_917k_23.jpg
Views:	1116
Size:	196.2 KB
ID:	22684   Click image for larger version

Name:	porsche_917k_24.jpg
Views:	1165
Size:	138.2 KB
ID:	22685   Click image for larger version

Name:	porsche_917k_25.jpg
Views:	1076
Size:	93.1 KB
ID:	22686  
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #27  
Old 03-07-2011, 13:00
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Quote:
Originally Posted by TvD View Post
Zoals sommigen hebben kunnen zien bij de laatste meeting is er wel een serieus probleem opgedoken bij de bouw van deze Porsche: na het plaatsen van de wielen bleek dat de wagen schever was dan ik al vreesde Hierdoor staat'ie nu dus te waggelen op 3 wielen in plaats van 4.... Naar een oplossing heb ik nog niet gekeken, wel is duidelijk dat probleem links-achter zit. Wordt vervolgd!
Voordat ik verder wilde gaan met de bouw wilde ik eerst bovenstaand probleem opgelost hebben. En dat is gelukt

Eerst heb ik de upright verwijderd en na wat passen en meten had ik een oplossing. Aan de onderzijde heb ik een stukje plastic-card geplakt (zie eerste foto, groene pijl) hierdoor zal het wiel dus net wat hoger komen te staan en zullen de 4 wielen weer gelijk staan. Het onderdeel dat de upright aan de bovenzijde aan het chassis bevond kwam ook zonder problemen los en zit nu zelfs beter dan voorheen (wat ook al aangeeft dat het geheel niet helemaal recht is).

De 2e foto toont het geheel nadat de upright weer op z'n plek gezet was. Daarna heb ik een en ander bijgewerkt met verf en zie je dus bijna niets meer van deze correctie, zeker niet als het wiel ook geplaatst is!



Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	porsche_917k_26.jpg
Views:	1016
Size:	133.3 KB
ID:	22750   Click image for larger version

Name:	porsche_917k_27.jpg
Views:	1058
Size:	151.1 KB
ID:	22751  
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #28  
Old 03-07-2011, 15:19
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Mooie oplossing. Valt het wiel dan nog goed in de wielkas? Met andere woorden liggen alle wielen dan nog even hoog tov de kas? Want als je dat wat ophoogt...
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #29  
Old 03-07-2011, 16:23
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Quote:
Originally Posted by Loeten View Post
Mooie oplossing. Valt het wiel dan nog goed in de wielkas? Met andere woorden liggen alle wielen dan nog even hoog tov de kas? Want als je dat wat ophoogt...
Yep, ze liggen nu gelijk tov de kas. De linkerachterophanging is enigszins vervormd waardoor deze te laag stond ten opzichte van de kas.
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #30  
Old 04-07-2011, 00:11
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Fijn dat je het wiebelen hebt kunnen oplossen, en ook nog eens op een deftige en onopvallende manier.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 14:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.