De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 03-04-2010, 21:40
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Packard Phaeton Model 905 - 1932 - Scale Models - 1/25

Het is niet omdat de vorige nog niet af is, dat je de volgende niet mag beginnen voorbereiden.
Sommigen onder jullie hebben me (zeer) lang geleden al een start zien nemen aan deze kit, die voor mij bedoeld is als een studie- en experimentele build. Ik heb een vrij aanzienlijk aantal kits van de Fords model T en model A liggen die in dezelfde materialen zijn uitgevoerd als deze kit, en dus gebruik ik deze Packard om er ervaring mee op te doen.

Een Packard was in zijn tijd pure klasse. Hij kon met de besten van zijn tijd wedijveren op het vlak van kwaliteit, looks, betrouwbaarheid, luxe en prestige, ook als die concurrenten van het oude continent kwamen. Productiekost was voor Packard niet belangrijk, vermits die toch kon worden doorverrekend aan de bijzonder welgestelde klanten van de firma. Alleen de allerrijksten konden zich immers een Packard veroorloven.

Dat veranderde tijdens en na de recessie, wanneer het aantal miljonairs in de VS meer dan gedecimeerd werd. De verkoop van de Packard-producten volgde evenredig. Begin jaren '50 ging de firma dan op in de Studebaker-Packard groep, vandaag blijft enkel nog de Packard Wire and Cable Division over in de schoot van de groep General Motors, een toeleverancier dus.

Het model: we gaan de 8 cylinder-versie bouwen, een Phaeton uit 1932: het zogenaamde Model 905. Hier zie je een foto van de echte wagen, waarvan ik ook de kleurstelling zou willen overnemen (source: Conceptcarz)



Dan een foto van de bijzonder mooi uitgevoerde krachtbron:





De kit is een "metalen" kit met daarbovenop een flink deel plastic onderdelen. Geen white metal hier maar ZAMAC, een legering van zink, aluminium, magnesium en een beetje koper. Het voordeel van een legering als deze is dat het smeltpunt laag gehouden kan worden, waardoor de kits zeer makkelijk te gieten zijn. Het is ook een vrij zacht materiaal, wat het voor de bouwer dan weer interessant maakt om te bewerken. Alleen: je kan het blijkbaar niet solderen. Ik heb me al suf gezocht naar een methode of hints hieromtrent, maar steeds stoot ik op de opmerking dat het ofwel niet te doen is, dan wel behoorlijk ingewikkeld. Als iemand me het tegendeel kan bewijzen, GRAAG!

Waarom solderen wenselijk zou zijn? De kit is oorspronkelijk niet ontworpen om als gebouwd model in een vitrinekast te eindigen, maar als speelgoed. Er werden zelfs wedstrijden voor dit soort modellen (waarbij kitfabrikanten als Hubley bijzonder succesvol bleken) waarbij zowel snelheidsproeven als elegance en presence werden beoordeeld. Het kwam er dus op aan om de modellen zo mooi mogelijk, maar ook zo goed mogelijk uitgelijnd te krijgen, zodat ze op het afdalingsparkoers ten beste zouden presteren.
Eén en ander houdt in dat de opbouw van de kit niet helemaal logisch is voor ons als statisch modelbouwer. Zo is er bijvoorbeeld de bovenste "schelp" van de carosserie, die overlangs in 2 delen wordt gemonteerd, en dus een knoert van een naad laat zien van voor tot achteraan de auto. Niet echt ideaal en elegant ... De 2 helften van de carosserie moeten door middel van een vijs aan elkaar bevestigd, maar als ik dat zou kunnen solderen, dan ben ik van die vijzen verlost, kan ik het model accurater bouwen, en lijkt het eindresultaat al iets minder op een stuk speelgoed.

Enfin, de foto's zullen het wel verduidelijken.
Eerst 2 foto's van de motor. Hier heb je een vrij mooi afgewerkte motor, die een goede basis vormt voor verdere detaillering. ik heb al enkele niet-correcte onderdelen weggevijld, enkele andere teruggebracht tot de juiste proporties en bv de voorste poelie opnieuw in de correcte vorm gevijld.





Edit: source voor de foto toegevoegd.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	32_Packard_TwinSix_DualCowl_Spt_Pheton_DV-06_Phil_03.jpg
Views:	1331
Size:	115.4 KB
ID:	17463   Click image for larger version

Name:	packard_phaeton_019.jpg
Views:	1325
Size:	247.2 KB
ID:	17464   Click image for larger version

Name:	DSC12349.JPG
Views:	1279
Size:	611.7 KB
ID:	17465   Click image for larger version

Name:	DSC12351.JPG
Views:	1298
Size:	606.1 KB
ID:	17466   Click image for larger version

Name:	DSC12352.JPG
Views:	1297
Size:	603.0 KB
ID:	17467  

__________________
Groetjes,
Domi.

Last edited by Dominique; 04-04-2010 at 10:17.
Reply With Quote
  #2  
Old 03-04-2010, 21:47
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Dan een algemeen beeld van de carrosserie en het chassis, allemaal gedryfit dus nog niks definitief vastgezet.



Aan deze onderdelen zijn een een massa uren aan vijl- en schuurwerken voorafgegaan. Ik denk dat deze kits voor 15% van hun gewicht aan flash en ejectorpins beslaan. Niet te doen als je gewoon bent van mainstream plastic kits te bouwen. Maar goed, we hebben al lastiger dingen gedaan.

je krijgt hier enkele detailfoto's van de voor- en achterbrug. Je ziet dat deze kit wel potentieel heeft voor detaillisten, maar dan moeten wel een paar horden genomen (kunnen) worden.







Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC12353.JPG
Views:	1241
Size:	523.6 KB
ID:	17468   Click image for larger version

Name:	DSC12354.JPG
Views:	1259
Size:	536.6 KB
ID:	17469   Click image for larger version

Name:	DSC12355.JPG
Views:	1229
Size:	575.6 KB
ID:	17470   Click image for larger version

Name:	DSC12356.JPG
Views:	1254
Size:	634.2 KB
ID:	17471   Click image for larger version

Name:	DSC12357.JPG
Views:	1234
Size:	578.1 KB
ID:	17472  

__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #3  
Old 03-04-2010, 22:00
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Dan naar de eigenlijke probleemstelling: de manier van opbouwen van de kit. Je ziet hier duidelijk de twee helften die overlangs moeten gemonteerd worden. Dat kan niet zonder een bijzonder zware naad. Die kan weggewerkt worden met plamuur, uiteraard, maar de vijs die de beide helften aan elkaar moet houden, zit aan de buitenkant van de firewall. Zeer goed zichtbaar als je de motor zichtbaar wil inbouwen.









Moest ik aan de binnenkant van de firewall een nieuwe bevestiging kunnen bouwen, of de beide helften gewoon overlangs solderen, dan was het ook opgelost.
Daarbovenop worden de platen die de motorkap moeten voorstellen ook op dezelfde manier langs binnen aan elkaar gevezen. Het open laten van 1 kant van de motorkap, en een scharnierende tweede helft bouwen is dus ook uitgesloten.
Tot nader order leg ik me neer bij de situatie (of iemand moet me kunnen tonen hoe ik dat ZAMAC kan solderen), en bouw ik de wagen dicht met gesloten motorkap. De motor bouw ik niet in (ik degradeer hem dus tot een curb-side) en ik zit te denken om de motor als een sub-project te detailleren en naast de wagen op een standaard uit te stallen.

Iets zoals op deze foto:


Wordt vervolgd!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC12361.JPG
Views:	1232
Size:	494.9 KB
ID:	17473   Click image for larger version

Name:	DSC12362.JPG
Views:	1263
Size:	619.2 KB
ID:	17474   Click image for larger version

Name:	DSC12363.JPG
Views:	1200
Size:	518.1 KB
ID:	17475   Click image for larger version

Name:	DSC12364.JPG
Views:	1150
Size:	609.5 KB
ID:	17476   Click image for larger version

Name:	DSC12359.JPG
Views:	1244
Size:	580.3 KB
ID:	17477  

__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #4  
Old 03-04-2010, 22:15
The creative explorer The creative explorer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2007
Location: Verenigde Staten/Friesland
Posts: 549
Als ik voor de keuze zou staan; ik zou die voorste vijs afvijlen en aan de achterkant een metalen latje te solderen aan de achterkant. Volgens mij moet je dat met lood kunnen 'puntsolderen'. Waarna de afwerking met autoplamuur kan worden gedaan.

Ik zie dit eigenlijk als een redelijk simpele uitdaging, je hebt voor hetere vuren gestaan Dom!
Reply With Quote
  #5  
Old 03-04-2010, 22:43
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Quote:
Originally Posted by Erik Olijnsma View Post
Als ik voor de keuze zou staan; ik zou die voorste vijs afvijlen en aan de achterkant een metalen latje te solderen aan de achterkant. Volgens mij moet je dat met lood kunnen 'puntsolderen'.
Dat is het hem nu net, je kan er niks op solderen. Met tin in alle soorten heb ik het al geprobeerd. Lood nog niet, maar ik meen te hebben gelezen dat dat ook niet zal werken. De legering laat niet toe dat ze verhit wordt. Bij te hoge temperatuur valt ze gewoon uit elkaar en eindig je met een heus gat in je model.

Ik denk dat lijmen nog de enige mogelijkheid zal zijn...
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #6  
Old 03-04-2010, 23:32
gert mertens gert mertens is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2009
Location: Mol
Posts: 655
Quote:
Originally Posted by Dominique View Post
Ik denk dat lijmen nog de enige mogelijkheid zal zijn...
Voila, het antwoord wat je zelf al wist
Geen probleem om te verlijmen.
Seconde lijm , inpappen , aktivator erop spuiten en schuren maar !!!
Die lelijke vijs aan de voorkant kan je gerust verwijderen.
vervolgens bijwerken en in platic-sheet een vorm maken dezelfde als de firewall...
(dat zou ik toch doen éh )
Dit model-Dominique- schreeewt om gebouwd te worden mét motor zichtbaar...

In ieder geval,
suc6

Grtz,
G
Reply With Quote
  #7  
Old 04-04-2010, 10:50
Loixrallyfan's Avatar
Loixrallyfan Loixrallyfan is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2009
Location: Valmeer
Posts: 1,524
Knappe keuze Dominique. Wat een auto.
En euhh, na het aanschouwen van je vorig model, kan ik alleen maar zeggen dat dit slechts kleine hindernissen zijn voor jou.
Veel succes en zal zeer geintersseerd dit project volgen.
Grt, Guido Loixrallyfan.
__________________
Reply With Quote
  #8  
Old 04-04-2010, 12:40
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Dominique View Post
Daarbovenop worden de platen die de motorkap moeten voorstellen ook op dezelfde manier langs binnen aan elkaar gevezen. Het open laten van 1 kant van de motorkap, en een scharnierende tweede helft bouwen is dus ook uitgesloten.
Ik zie hier 2 mogelijke oplossingen:

Ofwel schaf je jezelf nog een donor-kit aan zoals deze:



Volgens mij is de neuspartij identiek en kan je de plastic motorkap gewoon overnemen, wat ook een boel andere miserie oplost. Bovendien kan je dan wel één helft open zetten of zelfs met een piano-scharnier de ganse motorkap 'opendoenbaar' maken.

Ofwel scratch je de motorkap met plastic sheet, waardoor je iets meer werk gaat hebben als in geval 1, maar wel iets minder kosten. De vorm van de motorkap lijkt me niet onoverkomelijk, je moet gewoon zien dat je begint met een stuk plastic sheet dat je verwarmt om de juiste boog mee te vormen, en dan ben je vertrokken...

Wat het aaneen zetten van de romphelften betreft ben ik er ook quasi zeker van dat je enige optie de secondelijm is.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #9  
Old 04-04-2010, 12:48
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Wat betreft de motorkap: gezien de dikte van het onderdeel had ik al indezelfde richting zitten denken als Sennake om het onderdeel (deels) te scratchen. Alleen had ik in gedachten de bestaande motorkap in 2 helften te zagen, en één helft te vervangen door een messing exemplaar. Met een pianoscharnier kan dat dan aan de vaste helft van de motorkap worden bevestigd.

Te bestuderen.
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #10  
Old 04-04-2010, 13:03
The creative explorer The creative explorer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2007
Location: Verenigde Staten/Friesland
Posts: 549
Heb je een foto van zo'n scharnier? Ik weet wat een piano scharnier is, maar ik zoek nog 3 voor mijn Bugatti. Daar heb ik een eender zelfde probleem.
Reply With Quote
  #11  
Old 04-04-2010, 13:27
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Ik gok erop dat ik het nodige kan vinden in de webshop van Dieter Knupfer. Je vindt zijn site hier . Doorklikken op "Details & Beschlage" of snelzoeken op "scharniere".

In ieder geval plan ik eens langs te gaan op de Messe in Dortmund (14 tot 18 april) en daar te zoeken naar zowel die scharnieren als verlichtingsspots voor de Wartburg. Dieter Knupfer staat trouwens jaarlijks op die beurs, net als al zijn collega-shophouders die naam waardig trouwens. Maar mede door mijn planning op het werk zie ik het niet zitten om een dag verlof te nemen en in de week naar Dortmund te rijden. Het zal een zaterdag "brommeren" worden, denk ik.
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #12  
Old 04-04-2010, 14:49
The creative explorer The creative explorer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2007
Location: Verenigde Staten/Friesland
Posts: 549
Bedankt,

Ik heb net even gekeken, maar die scharnieren zijn mij eigenlijk te groot. Ik zoek het wat verfijnder. Het scharnierende gedeelte wil ik rond 1,5mm hebben en de bevestigingsplaat tot een maximum van 2mm.
Reply With Quote
  #13  
Old 05-04-2010, 19:01
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Ik heb me wat met de motorkap bezig gehouden. Vooreerst moet er wat werk verricht worden aan de drie onderdelen, vermits ze niet echt bedoeld waren om open te worden gebouwd.
Zo zie je op de eerste foto dat de onderdelen eigenlijk aan elkaar moeten worden gevezen. Die dingen moeten dus al worden weggeslepen, evenals de opstaande randen die de onderdelen moeten uitlijnen. Alles moet weg omdat het zichtbaar zou blijven wanneer 1 helft open zou staan.



Op foto 2 zie je dat alles weggefreesd is. Het blijft allemaal nog wat ruw, maar het idee zie je wel.



Op deze manier moet de zijkant naadloos (of toch zo goed als) tegen de bovenste deksel kunnen passen, zoals op foto 3.
Ingeval ik geen echt scharnier op maat zou vinden zou ik aan de naad een looddraad kunnen kleven (op de groene lijn) en die wat inkepingen geven om de indruk te wekken dat het een scharnierrug is. Maar voorlopig gaan we er nog van uit dat scharnieren te vinden moeten zijn.



De bovenste dekselpartij dan. Die zal middendoor gezaagd moeten worden. Daar moet wel een scharnier komen (liefst) omdat dit scharnier in geopende toestand duidelijk zichtbaar zal liggen, daar waar aan de zijkant enkel de rug van het scharnier te zien is. Dat is dus iets makkelijker.
Nadat de motorkap is tweeën is gezaagd wordt de linkerhelft over de andere geklapt, en de zijkant kan dan vastgezet worden aan de opengeklapte helft.



Blijft de afwerking van de zijkanten: dat is een "probleem" omdat die van die luikjes bevatten. Koelingsopeningen eigenlijk in plaats van de traditionele koelsleuven (louvres in het jargon). Als alles gewoon dicht zou blijven, dan kon ik me er vanaf maken met het aanbrengen van de buitenste trekknopjes (waarvan de ingegoten exemplaren al weggeschuurd zijn en de gaatjes voor de nieuwe al geboord). Vermits de binnenkant van het rechterpaneel nu zichtbaar zal blijven vanaf de linkerkant van de auto, moet ik hier wat extra aandacht aan besteden.
Het gedeelte in rood wordt volledig uitgefreesd en er komt een messing of alu plaat tegen. De paneeltjes zelf (in het paars op de foto) zullen ofwel in alusheet gemaakt worden ofwel geëtst ... (jaja ge hoort me weeral komme).



Blijft nog een probleem dat ik voorlopig nog niet heb kunnen opvangen: de dikte van de onderdelen: ruim 1 mm...
Wordt zeker vervolgd.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC12365.JPG
Views:	1089
Size:	379.2 KB
ID:	17501   Click image for larger version

Name:	DSC12368.JPG
Views:	1070
Size:	416.8 KB
ID:	17502   Click image for larger version

Name:	DSC12371.JPG
Views:	1173
Size:	406.5 KB
ID:	17503   Click image for larger version

Name:	DSC12372.JPG
Views:	1044
Size:	387.2 KB
ID:	17504   Click image for larger version

Name:	DSC12373.JPG
Views:	1061
Size:	627.6 KB
ID:	17505  

__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #14  
Old 06-04-2010, 22:13
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Jawadde, hier staan serieuze aanpassingswerken op het programma, Dominique.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #15  
Old 06-04-2010, 22:55
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Ga je alle aanpassingen doen op die metalen onderdelen? Zou je toch niet overwegen om ze te vervangen door plastic sheet? Enfin, jij weet zelf best waarmee je het best overweg kan natuurlijk...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 00:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.