De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 13-05-2010, 18:46
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Yamaha TMAX - 2001 - Tamiya - 1/24

Ik ben ongeveer een maand bezig geweest met het updaten en upgraden van mijn website (www.sennake.be) en dat is nu zo ongeveer klaar.

Hoog tijd dus om een nieuw model te gaan bouwen, want de maand mei is al bijna halfweg, en volgende week ga ik een weekje naar een vakantiepark in Nederland, en ik neem mijn modelbouwspullen niet mee...

Dus we gaan er eens invliegen zie!

Dit is het model dat ik ga bouwen:



Het is bij mijn weten de enige motor op schaal 1/24 die Tamiya ooit uitbracht. Maar dan past hij wel mooi bij de 1/24 auto's voor wie een diorama wil bouwen. Het is ook een 'snap-fit' model, wat betekent dat je in principe geen lijm nodig hebt, alles klikt in elkaar. Een modelletje dus, dat ook beginners tot een goed einde kunnen brengen; geen gesmos met lijm...

Nu, Tamiya heeft er wel voor gezorgd dat de engineering vandeze kit zodanig goed in elkaar steekt dat zelfs bouwers die niets willen verven, reeds een respectabel model verkrijgen. De bouwdoos bestaat uit raampjes met verschillende kleuren die eens in elkaar gezet een vrij goede motor op de werkplank toveren. Alleen de piloot, die volledig in witte plastic uitgevoerd is, zal je in dat geval moeten schilderen...

Maar goed, zo kort door de bocht wil ik nu ook niet gaan. Ik ben wél van plan om het kliksysteem eens uit te testen en dus in principe geen lijm te gebruiken, maar schilderen ga ik de onderdelen toch wel. Voor de rest probeer ik er eens een OOB-tje van te malken.

Ok, alle te schilderen onderdelen werden ontdaan van hun raampje en in de basiskleur gespoten. In mijn geval komt dat neer op TS-16 yellow voor de koetswerkonderdelen, TS-38 gun metal voor de remschijven, TS-29 semi gloss black voor de chassis-onderdelen, wielen en lichaam van de piloot, en TS-17 gloss aluminium vor de helm van de piloot. En dat is het. Na droging moeten een aantal onderdelen natuurlijk wel een beetje detailschildering ontvangen zoals het aangezicht van de piloot, de remklauwen en -schijven, het stuur, enz. Alles bij elkaar heb ik 1 avond gespendeerd aan het spuiten van de onderdelen, en nog eens een avond aan het detailschilderen van de onderdelen. Na 2 avonden werk en een extra dag droogtijd kreeg ik de volgende beginsituatie:

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	2001_yamaha_tmax_01.JPG
Views:	519
Size:	718.5 KB
ID:	17912  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 13-05-2010 at 18:47.
Reply With Quote
  #2  
Old 13-05-2010, 19:05
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Het eerste wat er in het bouwplan beschreven staat, is de montage van de achtertrein. Dat voeren we dus uit. Ook de uitlaat wordt gemonteerd aan de rechterzijde van de motor...



Vervolgens worden beide motorhelften tegen elkaar geklikt, met de achtertrein ertussen.





De volgende faze beschrijft het monteren van het achterspatbord en de achterlichten, alsook het 'dashbord'. De sticker (ja, deze keer zijn het echt stickers en geen decals) van de meters heb ik wel geseald met een beetje 2k epoxylijm: dit geeft een meer realistische look omdat het achter een plexiglas bescherming lijkt te zitten, en de kans op loskomen is ook kleiner...



Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	2001_yamaha_tmax_02.JPG
Views:	534
Size:	488.5 KB
ID:	17913   Click image for larger version

Name:	2001_yamaha_tmax_03.JPG
Views:	561
Size:	472.2 KB
ID:	17914   Click image for larger version

Name:	2001_yamaha_tmax_04.JPG
Views:	565
Size:	483.2 KB
ID:	17915   Click image for larger version

Name:	2001_yamaha_tmax_05.JPG
Views:	539
Size:	463.4 KB
ID:	17916   Click image for larger version

Name:	2001_yamaha_tmax_06.JPG
Views:	561
Size:	449.1 KB
ID:	17917  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #3  
Old 13-05-2010, 22:24
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Voor als het simpel mag zijn en je snel een modelletje in je vingers wil hebben. Ziet er wel leuk uit.
Reply With Quote
  #4  
Old 13-05-2010, 23:14
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Guido View Post
Voor als het simpel mag zijn en je snel een modelletje in je vingers wil hebben. Ziet er wel leuk uit.
Inderdaad. Plezant dingske om te bouwen.

Het gaat verder:

In faze 5 worden de centrale steun aangebracht, alsook de doorzichtige plastic steun die erbij geleverd wordt in stand 'rechtop' en stand 'overhellend naar links', voor als de piloot erop geplaatst wordt (dat komt later)...



Faze 6 beschrijft het aanbrengen van de achterste koetswerkpanelen en het voorbereiden van de aluminiumkleurige panelen (die waren in de kit reeds alu gespoten).



En in faze 7 en 8 worden ook deze panelen aangebracht. Tot hiertoe heb ik nog geen lijm moeten gebruiken, maar daar gaat wat mij betreft wel verandering in komen: de gele zijpanelen en het gele paneel achteraan op het wiel willen niet mooi aansluiten op elkaar, en daar ga ik een klein beetje de natuur een handje helpen. Met een weinig secondelijm zal hieraan dus verholpen worden.




Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	2001_yamaha_tmax_07.JPG
Views:	544
Size:	544.1 KB
ID:	17918   Click image for larger version

Name:	2001_yamaha_tmax_08.JPG
Views:	543
Size:	501.8 KB
ID:	17919   Click image for larger version

Name:	2001_yamaha_tmax_09.JPG
Views:	517
Size:	499.8 KB
ID:	17920   Click image for larger version

Name:	2001_yamaha_tmax_10.JPG
Views:	533
Size:	483.1 KB
ID:	17921   Click image for larger version

Name:	2001_yamaha_tmax_11.JPG
Views:	537
Size:	481.7 KB
ID:	17922  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #5  
Old 13-05-2010, 23:18
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
In faze 9 wordt het zadel en de steunbeugel aan elkaar geklikt, en het geheel aan de motor vastgemaakt. Hier werd de secondelijm-actie al uitgevoerd en het resultaat ziet er beter uit.





Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	2001_yamaha_tmax_12.JPG
Views:	518
Size:	499.3 KB
ID:	17923   Click image for larger version

Name:	2001_yamaha_tmax_13.JPG
Views:	496
Size:	491.3 KB
ID:	17924   Click image for larger version

Name:	2001_yamaha_tmax_14.JPG
Views:	499
Size:	502.8 KB
ID:	17925  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #6  
Old 13-05-2010, 23:21
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Dan komen faze 10 en 11, waarin respectievelijk de voorvork gemonteerd worden aan het voorwiel, en de ganse constructie aan de motor vastgemaakt worden, net als het stuur en het voorste spatbord. Hier heb ik ook heel even de OOB-piste verlaten door aan het stuur 3 kabeltjes toe te voegen, en aan de remcilinder van het voorwiel ook eentje.







Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	2001_yamaha_tmax_15.JPG
Views:	506
Size:	516.4 KB
ID:	17926   Click image for larger version

Name:	2001_yamaha_tmax_16.JPG
Views:	507
Size:	545.5 KB
ID:	17927   Click image for larger version

Name:	2001_yamaha_tmax_17.JPG
Views:	519
Size:	509.5 KB
ID:	17928   Click image for larger version

Name:	2001_yamaha_tmax_18.JPG
Views:	508
Size:	528.9 KB
ID:	17929  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 13-05-2010 at 23:21.
Reply With Quote
  #7  
Old 13-05-2010, 23:31
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
In faze 12 wordt de voorste kuip in elkaar gestoken. Zoals we al eerder meldden zitten in deze kit geen decals, maar stickers. Nu is dat allemaal goed en wel om dingen mee te verwezenlijken zoals het dashbord, maar het windscherm vertoont ook een soort van zwarte afdekking onderaan, en de vorm van dat ding in gebogen in 4 richtingen! Dat is voor een decal al geen kinderspel, en voor een sticker al helemaal onmogelijk om overal mooi mee aangedrukt te worden zonder dat de boel loskomt op termijn. Dus kiezen we er hier voor om de sticker achterwege te laten en het zwarte deel te schilderen met gloss black.

Na montage van alle delen ziet de kuip er nu zo uit:



Faze 13 tenslotte beschrijft de voltooiing van de motor, wat neerkomt op het plaatsen van de kuip en het aanbrengen van de spiegels.

Afgewerkt ziet het model er dus als volgt uit. De decals, sorry de stickers moeten nog aangebracht worden. Daarover wil ik trouwens nog een woordje kwijt. Alle stickers zijn overgedimensioneerd uitgevoerd, met een achtergrond die overeenkomt met de kleur van het onderdeel waarop ze geplakt moeten worden. Daar heb ik niet zo'n vertrouwen in, en ik besluit om ze allemaal net aan de rand van de tekst uit te knippen en die gekleurde randen dus achterwege te laten. En wat blijkt? De bouwers van Tamiya hebben verdorie hetzelfde gedaan, afgaande op de foto's die in de Tamiya-catalogus staan. Het zal dus wel een goed idee geweest zijn...



Foto's van het afgewerkte model mét en zonder piloot kan je trouwens vinden in mijn galerij.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	2001_yamaha_tmax_19.JPG
Views:	501
Size:	522.2 KB
ID:	17930   Click image for larger version

Name:	2001_yamaha_tmax_20.JPG
Views:	489
Size:	611.2 KB
ID:	17931  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 14-05-2010 at 00:11.
Reply With Quote
  #8  
Old 14-05-2010, 12:35
Ferrari rules's Avatar
Ferrari rules Ferrari rules is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2007
Location: Aartrijke
Posts: 818
Ola, dat moet hier wat de rapste thread in lange tijd geweest zijn !
het model ziet er niet slecht uit voor beginners.
trouwens tof dat een ervaren modelbouwer niet alleen maar 'moeilijke' modellen bouwt, dat siert U.
__________________
MIJN WERKBANK




Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 09:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.