De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rating: Thread Rating: 2 votes, 5.00 average.
  #106  
Old 10-04-2007, 23:36
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Dit is de eerste keer dat ik op een behoorlijk ongecoördineerde manier een model aan het bouwen ben... Waarmee ik wil zeggen dat ik overal tegelijk een beetje aan zit te prutsen en dat de updates dus niet 100% samenhangend zijn. Swat, meer naar het einde toe, valt het wel allemaal samen. Allez, dat hopen we toch.

De 4 veerpoten met bijhorende remschijf zitten allemaal in een verschillende afwerkingsfase. Eentje is zo goed al klaar en die ziet er nu zo uit. Brembo decal moet er nog op en de remleiding moet ik nog opnieuw doen, want op de foto merk ik dat die toch wat te groot is.



De zetels
Dit is een verhaal apart. Ik ben immers al langer op zoek naar een geschikt middel om de velours structuur van de zetels na te bootsen. Tot gisteren had ikzelf nog niks fatsoenlijks gevonden dat enigszins in de buurt kwam, noch had ik anderen gezien die iets, naar mijn mening dan toch, gefabriceerd hadden dat er geloofwaardig uitzag.
Enkele weken geleden was ik bij Verschooten in A'pen en daar hebben ze ook een "hobby" afdeling. Niet de modelbouw, maar wel het gedeelte waar meestal de vrouwen komen schoppen voor parels, keramiek, zijde enz. Het loont altijd de moeite om ook daar als modelbouwer eens in de schappen te gaan neuzen, want soms kom je er bruibare dingen tegen. Zo stond er in een verloren hoekje een rekje met daarin potjes "pigment poeder". Superfijn poeder dat je dient aan te brengen op natte verf om er diepte en structuur in te brengen. Blijkbaar iets wat schilders gebruiken, maar mij leek het de geknipte oplossing. In ieder geval het proberen waard. Merk Ranger, meer info op Rangerink.com.

Dus, deze avond zijn we ermee aan de slag gegaan en dit is het resultaat.

Stap 1:
Eerst de stoel natuurlijk voorbereiden. Gietnaden wegschuren (dit is bij deze behandeling extreem belangrijk) en de gordelgaten aan de zijkant openmaken.



Stap 2: Deze keer heb ik een slipje voorzien in het midden langswaar de middenste gordel door naar omhoog zal komen, ipv deze gewoon in vorm te snijden.



Stap 3:
De zetels hebben tegenwoordig een soort van paddings ter hoogte van de schouders zitten. Deze heb ik er met 3 lagen Tamiya tape opgezet voor wat extra dikte.



Stap 4:
De achterkant dient afgeplakt te worden. Waar de kevlar decals komen mag er uiteraard geen structuur zitten. Dit hoeft niet 100% nauwkeurig te zijn.



De zetel is nu klaar om gespoten te worden.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	307wrc_thiry_78.jpg
Views:	1344
Size:	120.6 KB
ID:	5608   Click image for larger version

Name:	307wrc_thiry_79.jpg
Views:	1421
Size:	232.9 KB
ID:	5609   Click image for larger version

Name:	307wrc_thiry_80.jpg
Views:	1416
Size:	186.4 KB
ID:	5610   Click image for larger version

Name:	307wrc_thiry_81.jpg
Views:	1415
Size:	136.6 KB
ID:	5611   Click image for larger version

Name:	307wrc_thiry_82.jpg
Views:	1411
Size:	159.1 KB
ID:	5612  


Last edited by Guido; 10-04-2007 at 23:38.
Reply With Quote
  #107  
Old 10-04-2007, 23:59
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Stap5:
Ik heb de zetel gespoten met Revell enamel semi gloss black. Eerst een nevel laagje, onmiddellijk gevolgd door een dikkere natte laag. Hierop dient immers het poeder aangebracht te worden en de natte verf dient als hechting. Poeder gewoon rijkelijk gestrooid. Wel ervoor gezorgd dat er een papier onder lag om het teveel aan poeder weer te recuperen. Gespoten met poeder erop ziet het er zo uit. Niet dat je veel ziet op de foto, maar de structuur zit er wel in. De poeder kan je zelfs lichtjes aandrukken en indien onder een warme lamp gedroogd kan je er een half uurtje later verder mee aan de slag.



Stap6:
Dan heb ik de tape verwijderd en de details van de paddings in Tamiya enamel neutral grey geverfd met een fijn penseeltje. Om alles wat te accentueren heb ik dan nog gedrybrusht. Hiervoor heb ik pastels, en dus geen verf, gebruikt.





Gezien het een eerste toepassing is hiervan, ben ik toch erg tevreden met het resultaat. Nu moet nog de kevlar decal aangebracht worden, de gordels enz. Benieuwd of het poeder ook bestand is tegen veelvudige hantering. Ik vermoed van niet, dus voorzichtigheid zal geboden zijn. Ik hou jullie uiteraard op de hoogte.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	307wrc_thiry_83.jpg
Views:	1410
Size:	153.6 KB
ID:	5613   Click image for larger version

Name:	307wrc_thiry_84.jpg
Views:	1409
Size:	90.1 KB
ID:	5614   Click image for larger version

Name:	307wrc_thiry_85.jpg
Views:	2493
Size:	91.2 KB
ID:	5615  

Last edited by Guido; 11-04-2007 at 00:02.
Reply With Quote
  #108  
Old 11-04-2007, 06:09
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Whoooowwww!!!

Ik heb iets tegen micro flocks en andere zogezegde zetelbekledingen, maar deze vind ik TOP. Ik heb ook zo enkele potjes pigment staan in verschillende kleuren ... dat wordt proberen dus op de Skyline zetel.

Reply With Quote
  #109  
Old 11-04-2007, 09:17
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
WOW! Dit ziet er heel goed uit. Veel beter dan wat ik tot nu toe gezien heb!!
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #110  
Old 11-04-2007, 10:15
Flame's Avatar
Flame Flame is offline
Ik ben Eddy en ik bak frieten!
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,147
Dat is heel knap gedaan
Reply With Quote
  #111  
Old 11-04-2007, 10:46
vanni vanni is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2003
Location: Ieper
Posts: 705
Subliem!!!
Reply With Quote
  #112  
Old 11-04-2007, 10:46
Gèrre's Avatar
Gèrre Gèrre is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2005
Location: Leuven
Posts: 1,108
das een ding om te onthouden, bedankt huudo voor de gedetailleerde beschrijving en de veelvuldige foto's !
Reply With Quote
  #113  
Old 11-04-2007, 11:14
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Ik heb zo even zitten denken (ja, ik heb mijn heldere momenten ...), weet ge wat een probleem zou kunnen geven? De deal zetten over het pigment ...
Reply With Quote
  #114  
Old 11-04-2007, 11:47
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Dit werkelijk de allereerste keer (neen, niet "dat ik de liefde tegenkwam") dat ik een overtuigende simulatie zie van velours. Proficiat Huudo, het is je gelukt!

Niet vergeten om de madam van Verschooten (Elly was het zeker?) ook in te lichten zoals je beloofd had indien het zou lukken...

En volgende keer haal ik me ook zo'n potteke
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #115  
Old 11-04-2007, 12:00
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Gulfie View Post
Ik heb zo even zitten denken (ja, ik heb mijn heldere momenten ...), weet ge wat een probleem zou kunnen geven? De deal zetten over het pigment ...
Deal? Decal zal je bedoelen.
Daar zit ik al aan te denken nog voor ik het poeder aanbracht. Maar goed, de kit heeft 3 stoelen, dus als het bij deze niet lukt, zal ik het op een andere manier moeten doen, maar ik heb er wel een redelijk goed oog in.
Reply With Quote
  #116  
Old 11-04-2007, 12:04
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Niet vergeten om de madam van Verschooten (Elly was het zeker?) ook in te lichten zoals je beloofd had indien het zou lukken...
We zijn nog maar halfweg met de racestoel, decals en gordels nog, dus gelukt is het nog niet helemaal. Ik had zo het ideetje om deze teststoel apart te houden en gewoon mee te nemen volgende keer als we nog eens gaan.

In ieder geval en los van het decalvraagstukje, kan dit ook perfect om gewone zetels van straatwagens te bekleden.

Bedankt allemaal voor de reacties.
Reply With Quote
  #117  
Old 11-04-2007, 12:10
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Quote:
Originally Posted by Huudo View Post
Deal? Decal zal je bedoelen.
Daar zit ik al aan te denken nog voor ik het poeder aanbracht. Maar goed, de kit heeft 3 stoelen, dus als het bij deze niet lukt, zal ik het op een andere manier moeten doen, maar ik heb er wel een redelijk goed oog in.
Misschien een mogeljkheid ... een paint mask en dan het wit spuiten ...

Maar nog eens ... van die stoelen val ik van mijn sokken! (en mijne stoel valt uit!)
Reply With Quote
  #118  
Old 11-04-2007, 12:37
BSmodels BSmodels is offline
Le mans - F1 fan
 
Join Date: Jun 2006
Location: Bertem
Posts: 543
door omstandigheden een aantal projecten niet ten volle meer kunnen volgen maar dit is werkelijk subliem. Zoals al dikwijls gezegd al vele pogingen gezien maar dit

een dikke veloure pluim
__________________
---------------

BSmodels
Reply With Quote
  #119  
Old 11-04-2007, 12:54
Patsche's Avatar
Patsche Patsche is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Feb 2007
Location: Mechelen
Posts: 88
Ik heb alleen maar één stomme opmarking van dat slipje dat je gegeven heb dat sta verkeer want die is daar vertikaal normaal in een sparco sportzetel.Huudo bedankt voor deze goede uitleg en ik ga het ook wel is proberen hoor.
Reply With Quote
  #120  
Old 11-04-2007, 12:56
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Ik wil deze stoel wel eens van dichtbij bekijken, dus meebrengen naar de meeting as vrijdag.
Het ziet er overigens "net echt" uit.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 02:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.