De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 31-12-2002, 13:50
Mario's Avatar
Mario Mario is offline
Eenzaat
 
Join Date: May 2001
Posts: 1,871
Question Beginnersvraag

Zoals de titel aangeeft is het voor doorgewinterde modelbouwers waarschijnlijk een onnozel vraagje (ben zelf ook al ettelijke jaren bezig), maar alvorens je aan een model begint, schijnt het het beste te zijn het eens in "afwaswater" te dompelen.

Nu is mijn vraag : is onderdompelen (hoeveel minuten ?) voldoende of moet je echt wel wrijven op elk onderdeel ?
__________________
Reply With Quote
  #2  
Old 31-12-2002, 14:41
krikke's Avatar
krikke krikke is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2001
Location: Belgium
Posts: 787
Mario, uw vrouwtje gaat het zien dat je aan het prutsen bent ipv de afwas te doen!
Zoek toch een andere smoes om toch uw hobby te beoefenen. Zet bv 's nachts de wekker (trilfunctie op GSM) en ga stilletjes beneden spelen? ...
Reply With Quote
  #3  
Old 31-12-2002, 17:14
Mario's Avatar
Mario Mario is offline
Eenzaat
 
Join Date: May 2001
Posts: 1,871
Bwa, daarvoor moet ik mij niet gaan verstoppen Krikke. Men heeft er begrip voor.

Nog een vraagje trouwens : hoe kun je voor het gebruiken van spray in dit seizoen tegelijk een goed verluchte ruimte hebben die ook nog eens warm is ?
__________________
Reply With Quote
  #4  
Old 03-01-2003, 03:31
ac.cobra427's Avatar
ac.cobra427 ac.cobra427 is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Apr 2002
Location: hoboken
Posts: 212
beste Mario, het is inderdaad aanbevolen om uw te schilderen model eerst eens in een badje afwaswater te dompelen. Dit is omdat er op het plastic een laagje vet zit. Je hoeft helemaal niet te schrobben maar het is wel de bedoeling dat het vettig laagje verdwijnt. Het is vooral nodig wanneer je grote oppervlakten te spuiten hebt (carrosserieën), de kleine dingetjes die je meestal met de borstel verft zijn niet zo belangrijk.
Wat betreft je vraag over een goed verlichte ruimte: wel zo doe ik het: ik heb een grote kartonnen doos, van een TV bv. met een gat in en daar steek ik de darm van een oude stofzuiger in. Dit heeft het grote voordeel dat je tevens stofvrij kunt werken, ontegensprekelijk een van de belangrijkste voorwaarden om een mooi resultaat te bereiken.
Reply With Quote
  #5  
Old 03-01-2003, 09:25
Mario's Avatar
Mario Mario is offline
Eenzaat
 
Join Date: May 2001
Posts: 1,871
Dank je ac.cobra427 .

Trouwens Krikke, het grootste gevaar voor die hobby is niet Kim, maar wel Arthur. Al valt het al bij al nog mee; hij is redelijk gedisciplineerd als hij in de buurt van m'n modellen komt, al was hij zaterdagavond goed op weg om m'n Bugatti Royale te mollen .
__________________
Reply With Quote
  #6  
Old 03-01-2003, 09:31
krikke's Avatar
krikke krikke is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2001
Location: Belgium
Posts: 787
Tja, als ze die dingen op schaal 1/1 zouden maken moet je toch al minder bang zijn dat er kleine onderdelen worden ingeslikt...
Reply With Quote
  #7  
Old 03-01-2003, 12:58
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Hoe je een goede, professionele "spuitkabine" kan maken met weinig geld :

Schaf een grote plastic box aan (type "Curver" of zo), een elektrische ventilator (zo eentje die ze bv in een toilet installeren om de kruitdampen te verwijderen), wat filterdoek om in afzuigkappen te steken, en een flexibele darm met een diameter die op je ventilator past.

Zaag uit de bodem van je doos een cirkel met een diameter, gelijk aan die van de uitmonding van je ventilator. Monteer de ventilator in je doos en bevestig aan de achterzijde de flexibele darm. In je doos maak je een kader waaraan je het filterdoek kan vastmaken zodat de ventilator afgedekt is. Eventueel kan je ook nog een verlichting aanbrengen in je spuitkabine, maar dat is niet echt onontbeerlijk.

De darm kan je door het open raam naar buiten laten hangen, en je spuitwerk is nu volledig gevrijwaard van stofdeeltjes, terwijl je kamer na het verfspuiten niet een week lang naar verf ruikt. Niet vergeten om de spuitkabine na gebruik even af te wassen met white spirit want anders wordt ze na elke spuitbeurt een milimeter kleiner. Regelmatig de filterdoek vervangen. Zonder filterdoek gaat ook, maar dan gaat je ventilator niet zo lang mee...

Veel werkgenot!
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 06-01-2003 at 12:18.
Reply With Quote
  #8  
Old 06-01-2003, 10:14
Jan's Avatar
Jan Jan is offline
Jinba Ittai
 
Join Date: May 2001
Location: Zoom Zoom
Posts: 1,799
Kruitdampen verwijderen uit het toilet !?!
Gij schiet nogal wat af zeker?

jan
Reply With Quote
  #9  
Old 06-01-2003, 12:16
Finish's Avatar
Finish Finish is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: May 2001
Location: Hier nach links, zwei Straßen nach rechts und dann immer geradeaus !
Posts: 4,889
Wat wilt ge, na kerstmis en nieuwjaar
__________________
ah. daar zit die reply-knop dus.
Reply With Quote
  #10  
Old 16-02-2003, 17:20
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Re: Beginnersvraag

Quote:
Originally posted by Mario
Zoals de titel aangeeft is het voor doorgewinterde modelbouwers waarschijnlijk een onnozel vraagje (ben zelf ook al ettelijke jaren bezig), maar alvorens je aan een model begint, schijnt het het beste te zijn het eens in "afwaswater" te dompelen.

Nu is mijn vraag : is onderdompelen (hoeveel minuten ?) voldoende of moet je echt wel wrijven op elk onderdeel ?
Alweer even geleden dat de vraag gesteld werd, maar toch graag ook nog even mijn idee meegeven. Of het nu echt afwaswater moet zijn of niet laat ik in het midden. Vuistregel is hoe zachter de zeep hoe beter. Ik breng deze zeep aan op een zachte (afgedankte kinder)tandenborstel en geef alle onderdelen zo een beurt. Na het spuitgiet proces van de plastic blijft er inderdaad een flinderdunne vettige film achter op de plastiek. Nu als je de carrosserie in 1 kleur spuit, zou het misschien nog niet echt kwaad kunnen, maar wanneer je gaat afplakken om een 2de kleur aan te brengen, mag je er zeker van zijn dat de eerste laag er achteraf mee af komt.

Devies. ALTIJD doen dus! Indien het vergeet voor een eenkleurig koetswerk, geen ramp, maar liever toch te vermijden! Succes.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 16:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.