De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Driver's seat & Trackdays
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 11-11-2005, 13:14
IlPrincipal's Avatar
IlPrincipal IlPrincipal is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Apr 2004
Location: Herent
Posts: 81
Betaalbare races kan dat?

Beste paddockers, Vas en Bravo-verantwoordelijken.

Ik ben reeds 2 jaar actief op eran dagen en andere trackdays.(Zandvoort, Francorchamps). Ik rijd met een Porsche 3.2 die ik langzaam verbeter. Ik heb andere remmen gestoken en andere veren en schokdempers. In de wagen zit een brandblusser van 3 kg. 4 puntsgordels van Sabelt met FIA keur tot 2007 (halve prijs gekocht omdat ze slecht 3 jaar meer geldig waren in 2004)
Via e-bay kocht ik een König kuipstoel met een FIA keur van 1992. (80 pleuros) Ik heb daar ook een Stand 21 helm gekocht van Slim Borgudd(winnaar world truck racing championship en ex F1 rijder). Met een SA keur van 95 erin.(100 pleuros).
Omdat ik al gans mijn leven droom om eens deel te nemen aan een echte race ben ik de website van Bravo en het technische reglement beginnen te bestuderen.
Mijn kuipstoel en mijn helm kan ik al vernieuwen ...zijn die plots niet meer veilig omdat het keurmerkje te oud is? Een nieuwe stand21 helm kost 600 euro.(Ik weet wel dat er goedkopere helmen te vinden zijn maar voor minder dan 200 euro kom je er niet). Mijn gordels kan ik nog 2 jaar gebruiken en dan zijn ze ook niet meer veilig? (Weer 200 euro te gaan)
Oké ik zal zeker een rolkooi moeten inbouwen,, terecht veligheid voor allles, maar die kan ik ook vinden via veilingsites uit oude rallyporsches aan heel schappelijke prijzen...Alleen zal ik er weer geen FIA papieren bij hebben...
Daarna moet ik nog gekeurde kleding kopen...ook weer up to date, dus vergeet de koopjes maar.

Wat ik me eigenlijk afvraag. Zijn die gordels, helmen, racepakken, rolkooien enz. plots onveilig omdat het keurmerkje vervalt of niet voldoet? Of spelen hier andere belangen dan veiligheid... commerce misschien ????

IK lees overal dat er geklaagd wordt over het gebrek aan deelnemers, zou er eens niet nagedacht moeten worden over een technische keuring die verder kijkt dan data op keurmerkjes...dat zou het racen al heel wat instapbaarder maken. Ik ben dus 100% voor veiligheid maar dan echt gecontroleerd en niet afhankelijk van data op keurmerken.

Dit zou misschien kunnen helpen om mensen met een beperkt budget toch aan de start te krijgen en aantrekkelijke startvelden te bekomen. Met misschien nieuwe talenten zonder schatrijke ouders of suikertantes. Er zijn wel mensen die 3000 of 4000 euro kunnen besteden aan hun hobby of passie, maar in de huidige regelgeving heb je daar net al je eigen uitrusting voor...

Dit is gewoon een denkpiste die waarschijnlijk niet nieuw is. Ik ben wel benieuwd naar opbouwende reacties, zeker van verantwoordelijken.

Willy Godts
__________________
Il Principal, Rubbin' is Racin'
Reply With Quote
  #2  
Old 11-11-2005, 14:07
Chauffeur Chauffeur is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jun 2005
Location: Edegem
Posts: 428
Je vergeet nog de licenties en de lidgelden bij een club
Reply With Quote
  #3  
Old 11-11-2005, 17:39
IlPrincipal's Avatar
IlPrincipal IlPrincipal is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Apr 2004
Location: Herent
Posts: 81
Ja, maar dat moet nu eenmaal als je bij een federatie wil rijden. Anders moet je races organiseren zoals de clubraces waarover hier ook sprake is op het forum. Zij hanteren echter even strenge veiligheidsvoorschriften als de VAS. Ook voor kledij??
Clubraces?
__________________
Il Principal, Rubbin' is Racin'
Reply With Quote
  #4  
Old 11-11-2005, 18:33
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)
 
Join Date: May 2001
Location: In het land der Nomaden
Posts: 14,563
Budget klassen zijn er wel. Waar men wel op veiligheid let maar niet noodzakelijk FIA-veiligheid

De Zomer Avond Competitie in Nederland en de British Car Trophy uit Duitsland.
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
  #5  
Old 12-11-2005, 11:30
Dirtdevil's Avatar
Dirtdevil Dirtdevil is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Aug 2004
Location: Zolder
Posts: 186
Wat betreft een gordel en een zetel kunnen ze niet streng genoeg zijn vind ik persoonlijk! Als ge dan ooit met 120 op een muur knalt zal je de mensen dankbaar zijn dat je in een degelijk veiligheidsharnas zit!

Maar heel die flauwe kul van helmen en overall's ... jongens toch, dat is zever!
Een helm met een SA95 keuring is slechter als een met SA2000?
Waarom?
Dit is geldklopperij! Nie meer of nie minder! Een nieuwe overall brandt minder hard als een nieuwe? Kan zijn, maar niet logisch! Mja, er zijn veel monden te voeden en er zijn veel belangen mee gemoeid!

Ben trouwens eens benieuwd wanneer wij met het HANS systeem moeten gaan rondkarren! Niet alleen veilig, maar ook nog een aardige duit mee te verdienen!

Greetz
Reply With Quote
  #6  
Old 12-11-2005, 14:13
AVD's Avatar
AVD AVD is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Nov 2005
Location: Wilrijk ( Antwerpen )
Posts: 29
inzake vervaldata, van diverse items, is het wel ergens normaal dat er een vervaldatum, gezet is, men kan niet individueel "het leven", van een helm of een rolkooi gaan nakijken en opvolgen, wat is er gebeurd, met al dat materiaal, en op die manier ben je zekers dat het ooit n's vervangen,

Nu, als je vertrekt met een Porsche, da's ni echt Low Budget !!
Grtz
AVD
Reply With Quote
  #7  
Old 12-11-2005, 15:21
FormulaV-JH495's Avatar
FormulaV-JH495 FormulaV-JH495 is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2003
Location: looking @ you in my rear view mirror
Posts: 543
Quote:
Originally Posted by AVD
Nu, als je vertrekt met een Porsche, da's ni echt Low Budget !!
lol ... nu sla je de nagel op de kop ...

ik heb voor dit jaar een nieuwe brandblusapparaat mogen aanschaffen omdat die van mij vervallen was .. maar liever daar £200 aangeven dan in brand te vliegen ... op veiligheid mag je geen budget zetten ...
__________________
It's satisfaction, it's disappointment,it's triumph, it's noise, it's color, it's people.. For a racing-driver, each race is a new adventure ... J.Clark
Reply With Quote
  #8  
Old 12-11-2005, 18:49
Maarten's Avatar
Maarten Maarten is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Mar 2002
Location: Bonheiden City
Posts: 2,168
probleem is dat je nooit echt een veiligheidsbudget hebt

je maakt een planning op voor preparatie, banden, carosserie etc...

maar een stoel of gordel die vervalt, dat is een extra kost die erbij komt en daarom komt dat waarschijnlijk altijd ongewenst of hard aan, dat is alleszins mijn ervaring
__________________
Reply With Quote
  #9  
Old 13-11-2005, 21:53
M-jo's Avatar
M-jo M-jo is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Oct 2004
Location: Meerbeke
Posts: 338
Deze reacties zij geen antwoorden op de vragen van Il Principal .
Helaas heb ik zelf daar ook geen antwoorden op .

Deelnemen aan de Sprinters Cup ?
Lijkt mij de enige betaalbare wedstrijd om eens te proeven .

Iemand nog andere , betere , voorstellen ?
Reply With Quote
  #10  
Old 14-11-2005, 10:07
IlPrincipal's Avatar
IlPrincipal IlPrincipal is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Apr 2004
Location: Herent
Posts: 81
Ik weet ook wel dat een Porsche niet echt "low budget" is. Ik wou ten andere als nick "As low as possible budget porsche driver" maar dat kan niet wegens te lang. Nochtans, ik heb de auto voor €10.000 gekocht en dan de aanpassingen die je kan lezen. De meeste circuitwagens kosten veeeel meer.
Ik rijd met de wagen op de straat en amuseer me op het circuit. Met een tijd van 2.00 op straatbanden op zolder zou ik kunnen meedoen bij "Bravo". Niet vooraan, maar dat is ook niet mijn doelstelling. Het is alleen dat ik nu nog moet investeren in veiligheid die er volgens mij al in zit. cfr. helm, gordels, racepak en ondergoed.
Ik weet (veronderstel) ook dat je bv. voor de Fun cup...die zich toch wil opwerpen als beginnerstoestand meer moet ophoesten dan ik tot nu toe deed. Komt daar nog bij dat je niet zelf aan de motor en boite mag sleutelen...
Mijn stelling is gewoon...probeer een echte instapklasse te maken waar de veiligheid wel gewaarborgd is. En waarom zouden helmen in perfecte toestand zonder 1 kras of deuk een slecht verleden hebben. Kijken kost geen geld.
__________________
Il Principal, Rubbin' is Racin'
Reply With Quote
  #11  
Old 14-11-2005, 11:15
Jo Smets's Avatar
Jo Smets Jo Smets is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2003
Location: In lower places (my Mini)
Posts: 501
Besten,

ik vind ook dat de sprinterscup nog te duur is. 265 euro inschrijving, daar blijft het niet bij, de licensie en kledij is ook stervens duur. Dan spreek ik nog niet van het feit dat je er ook moet geraken, een klein tentje, eten en drinken, olie verversen, benzine en banden etc etc...

Dat is dan zonder schade gerekend.

Ik heb in de wedstrijden die ik heb meegedaan tekens minstens 500 euro opgemaakt, dat is te duur voor 2x25 minuten te rijden. punt uit.

Waarom niet naast het driften eens een race op een ERAN dag? maar dan voor de echte amateurs. Rolkooi, gordels en helm verplicht. Tegen de huurprijs (of iets meer)van het circuit zoals gewoonlijk.

Rondjes tellen kan via de geluidsmetingen, of via een akkoord met Zolder natuurlijk.

Dan kan je voor 45 euro bvb een wedstrijd van 30 minuten meerijden. En trainen kan voordien tegen 45 euro per uur.

@Andy, misschien een idee ???

Race-groeten,
Jo
Reply With Quote
  #12  
Old 14-11-2005, 13:47
Raceboy's Avatar
Raceboy Raceboy is offline
Administrator
 
Join Date: Sep 2001
Location: Oud-turnhout in het weekend en Antwerpen in de week
Posts: 8,648
Quote:
Originally Posted by IlPrincipal
En waarom zouden helmen in perfecte toestand zonder 1 kras of deuk een slecht verleden hebben. Kijken kost geen geld.
Je gaat dat toch niet altijd zien. Na een crash kan je bijvoorbeeld wel is haarscheurtjes in de structuur hebben. Je gaat die nooit zien (behalve met röntgenstralen), maar de structuur is toch zo verzwakt dat een volgende klap je helm of rolkooi in elkaar kan doen klappen.
__________________
***You can’t make any noise above the 90 decibels,
So welcome in the land of silence friends The Kids- Bloody Belgium***

Reply With Quote
  #13  
Old 14-11-2005, 14:03
drron drron is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 4
Misschien eens proberen bij de ADPCR (zie http://www.adpcr.nl/) - er wordt hier fair gereden, met respect voor het materiaal. Er rijdt van alles (van 944 tot GT3), en de snelheid is over het algemeen erg afhankelijk van de combinatie mens-machine - die GT2 is niet perse sneller dan die 944....

Mvg

Ron
Reply With Quote
  #14  
Old 15-11-2005, 13:03
Jemme's Avatar
Jemme Jemme is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jul 2003
Location: Japan
Posts: 126
Quote:
Originally Posted by Jo Smets
Waarom niet naast het driften eens een race op een ERAN dag? maar dan voor de echte amateurs. Rolkooi, gordels en helm verplicht. Tegen de huurprijs (of iets meer)van het circuit zoals gewoonlijk.
Superidee !
__________________
Jm
Reply With Quote
  #15  
Old 15-11-2005, 13:11
IlPrincipal's Avatar
IlPrincipal IlPrincipal is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Apr 2004
Location: Herent
Posts: 81
Talking

Quote:
Je gaat dat toch niet altijd zien. Na een crash kan je bijvoorbeeld wel is haarscheurtjes in de structuur hebben. Je gaat die nooit zien (behalve met röntgenstralen), maar de structuur is toch zo verzwakt dat een volgende klap je helm of rolkooi in elkaar kan doen klappen.
Zo heb ik een vriend die Boss races rijdt in Engeland, die heeft ook zijn ganse wagen F3000 moeten demonteren om te laten röngtenstralen...Anders mocht hij niet meer starten. Resultaat alles oké, maar wel zijn portefeuille veeeel lichter en een ganse winter werk om de auto te demonteren en te monteren. Nu is zo een F3000 nog wel andere koek dan onze "tin tops" hé. Nochtans op de historic heb ik toch wel ogen opengetrokken bij het zien van die oude F1 wagens. Daar is een hoop gemodelleerd purschuim overdekt met ducktape wel voldoende als stoel ...Hoe bevestig je eigenlijk purschuim ?
Ik wil hier wel geen topic openen over het gevaar van historic races, het ging gewoon over een betaalbare instapklasse met betaalbare veiligheid.
__________________
Il Principal, Rubbin' is Racin'

Last edited by IlPrincipal; 15-11-2005 at 13:20.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 15:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.