De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 02-01-2007, 01:17
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Tutorial - Spot repair

Wanneer krijg je tegenslag? Op het meest ongepaste moment … de wet van Murphy.

Met deze bouw liep alles goed, totdat er schade optrap door het boren in een PE deel dat mee begon rond te draaien en niet alleen de lak maar ook de onderliggende primer en zelfs het plastic beschadigde. Er waren dus 2 oplossingen. Of ik zou een ‘spot repair’ doen of ik kieperde het model in de vuilbak. Vermits hier al meer dan 150 uren inzitten was dat laatste geen optie.

Ik heb tijdens deze herstelling enkele foto’s genomen. Deze foto’s vormen een verduidelijking bij de hierna volgende uitleg. Deze tutorial is enkel van toepassing als de volgende zaken allemaal in orde zijn …

- je bezit een airbrush. Doordat er zeer lokaal gespoten dient te worden is het gebruik van een spuitbus uitgesloten. Een airbrush met een medium naald is het minimum.
- Je bezit, voor de herstelling, dezelfde kleur als degene waarmee je gespoten hebt. Bij voorkeur dezelfde pot/spuitbus, want dezelfde referentie maar een ander lotnummer kan een kleurverschil geven.
- De ondergrond is VOLLEDIG uitgehard. Omdat er opnieuw geschuurd en geplamuurd moet worden moet de ondergrond volledig uitgehard zijn.
- Het model is recentelijk gespoten. Als het model 5 jaar geleden gespoten is en sindsdien veel zonlicht gekregen heeft zal het herstelde deel een kleurverschil opleveren met het oude deel.

In een eerste fase ben ik begonnen met alles in de naden af te plakken. De bedoeling is immers om een plaatselijke herstelling uit te voeren en daarna een volledig deel opnieuw te vernissen zonder dat de kantlijnen van de vernis te zien zijn. Omdat ik voor dit model de panel Lines diep uitgekrast heb is dit geen probleem (gelukkig een zorg minder).

Het beschadigde deel vormt echt een putje. Na het verwijderen van de braam heb ik plaatselijk de beschadiging opgevuld met plamuur. Ik werkt altijd met polyester fijn plamuur van Vosschemie omdat deze een zeer dunne structuur van korrel heeft. Andere putty’s zijn natuurlijk ook perfect te gebruiken.

Wanneer de plamuur uitgehard is kan deze geschuurd worden. Eerst het overtollige wegschuren met een korrel 80, daarna met 800 water fijn schuren zodat de beschadiging niet meer te voelen is. De ganse motorkap wordt dan mat gezet met een korrel 2500 en water. Deze fijne korrel verkies ik om er toch voor te zorgen dat de nieuwe vernislaag een goede hechting zal krijgen zonder een groot risico om op scherpe kanten en profielen door de vernis en de lak te schuren. Voorzichtigheid blijft natuurlijk geboden.

Na het matt zetten van de hele handel zet ik een eerste laag blauw. Normaal gezien zou je over plamuur een laagje grondlak zetten, maar dit doe ik bewust niet. Grondlak zou het risico kunnen geven om een kleur verschil met de ondergrond te geven + deze moet nog eens uitgeschuurd worden. Omdat de plamuur toch dezelfde kleur als de grondlaag heeft is dit ook totaal niet nodig.
Het eerste laagje laat ik ongeveer 15 minuten drogen. Dan zet ik vervolgens nog 6 lagen van dezelfde lak in die kleur. Zo zie je nog eventuele foutjes … die er bij mij ook waren. Als deze lagen goed uitgehard zijn wordt alles opnieuw lichtjes geschuurd met een 2500 water totdat de laatste foutjes weg zijn. Een kleine aftekening is dan nog zichtbaar, maar een extra nieuw laagje in kleur geeft de oplossing … er is niets meer te zien.

Het voordeel van deze herstelling is dat decals die al aanwezig zijn niet beschadigd of opnieuw gezet moeten worden. Voorwaarde is wel dat ze onder de vernis zitten. In mijn geval moest ik dit zo wel doen. Ik heb nog een set decals van een Subaru in deze livery maar van een andere rally. Het schild van de Monte met het nummer 5 heb ik dus niet meer. Om te verhinderen dat de reeds aanwezige decals blauwe nevel zouden kunnen krijgen heb ik het te spuiten hoekje geisoleerd met tape.

Na het laatste laagje blauw bleek alles perfect. Geen foutje meer te bespeuren en ook geen kleurverschil. De laatste stap is dan de ganse motorkap opnieuw vernissen zodat alles opnieuw onder de vernis zit. Het spreekt voor zich dat deze laag vernis niet te dik mag zijn omdat anders enkele details verloren gaan.
Omdat de rand voor het koelradiator van onder uit afgeplakt was heb ik de papiertape snel moeten verwijderen om geen boord van vernis te krijgen. Ik laat alles nu weer 2 weken uitharden om daarna de rest af te werken.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	schade1 resised.JPG
Views:	108
Size:	80.8 KB
ID:	4436   Click image for larger version

Name:	Schade 2 resised.JPG
Views:	84
Size:	106.2 KB
ID:	4437   Click image for larger version

Name:	Schade 3 resised.JPG
Views:	79
Size:	27.4 KB
ID:	4438   Click image for larger version

Name:	Schade 4 resised.JPG
Views:	77
Size:	29.6 KB
ID:	4439   Click image for larger version

Name:	Schade 5 resised.JPG
Views:	100
Size:	38.0 KB
ID:	4440  

__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра!
Reply With Quote
  #2  
Old 02-01-2007, 01:19
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
foto's deel 2
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Schade 6 resised.JPG
Views:	83
Size:	43.4 KB
ID:	4441   Click image for larger version

Name:	Schade 7 resised.JPG
Views:	84
Size:	52.2 KB
ID:	4442  
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра!
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 14:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.