De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 24-05-2010, 19:55
306xtreme's Avatar
306xtreme 306xtreme is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2010
Location: dorne
Posts: 460
revell lijm vraag

ik werk al heel de tijd met de revell lijm en alles plakt goed en zit stevig
maar ik heb toch een klein probleem ermee

als ik bv een paar onderdelen al in kleur (verf) zet voor ik ze uit het gietraam haal en dan ineen wil steken dan lijkt de lijm van revell niet zo goed te plakken en trekt hij de verf ook een beetje los omdat hij niet direct goed hecht aan het onderdeel

welke lijm is goed voor de verf en en werkt toch zo zoals de revell lijm
__________________
addicted to peugeot
Reply With Quote
  #2  
Old 24-05-2010, 20:01
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Dat is eigenlijk niet zo heel verrassend. Modelbouwlijm werkt namelijk zo dat het plastic aan elkaar smelt. Als je er een verflaag tussen de 2 onderdelen zit, kunnen ze niet samensmelten. Dus je zal de onderdelen eerst moeten samenlijmen en dan verfen of zorgen dat er geen verf op het lijmvlak meer zit.

Het antwoord op je vraag is dus: geen enkele plastic modelbouwlijm is goed om 2 geverfde onderdelen aan elkaar te lijmen....
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #3  
Old 24-05-2010, 21:08
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by TvD View Post
Het antwoord op je vraag is dus: geen enkele plastic modelbouwlijm is goed om 2 geverfde onderdelen aan elkaar te lijmen....
Dat klopt wel, maar er zijn natuurlijk trucjes: ik gebruik altijd secondenlijm (Loctite, Pattex of Bison) en die lijm trekt zich niets aan van verf of geen verf: het plakt altijd. Ook aan je vingers als je niet oppast, dus wel voorzichtig zijn!

Dat neemt niet weg dat ik de raad van Tim desondanks toch opvolg: ik lijm altijd onderdelen aan elkaar die ontdaan werden van verf. dat is sowieso altijd een goed principe.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #4  
Old 24-05-2010, 23:24
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Dat klopt wel, maar er zijn natuurlijk trucjes: ik gebruik altijd secondenlijm (Loctite, Pattex of Bison) en die lijm trekt zich niets aan van verf of geen verf: het plakt altijd. Ook aan je vingers als je niet oppast, dus wel voorzichtig zijn!
Dat komt omdat secondenlijm werd ontworpen om menselijke huid aan elkaar te kleven in veldhospitalen in afwachting van chirurgie in het achterland. Waar een goeie ouderwetse oorlog al niet goed voor is

Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Dat neemt niet weg dat ik de raad van Tim desondanks toch opvolg: ik lijm altijd onderdelen aan elkaar die ontdaan werden van verf. dat is sowieso altijd een goed principe.
Logisch, als je onderdelen aan elkaar wil kleven, dan moet lijm ook contact hebben met die onderdelen, niet met de verflaag er bovenop. Anders lijm je gewoon 2 laagjes verf, niet het onderdeel, en dus blijft heel de boel broos en zal het vroeg of laat wel eens loskomen.
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 09:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.