De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rating: Thread Rating: 7 votes, 5.00 average.
  #1  
Old 11-11-2010, 14:28
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Jaguar E-Type 3.8L FHC - 1961 - Heller - 1/24

Met nog bijna 2 maanden te gaan in het jaar en nog één model te bouwen sta ik er dit jaar goed voor. Zeker als je weet dat het model voor december al redelijk ver gevorderd is, want dat zal de Yamaha YZR500 worden waar ik al zeer lang aan bezig ben. Maar daarover in de andere thread meer.

Dat betekent dat het model waarover deze thread gaat al het eerste van 2011 is. En dus kan ik er eentje uitpikken waarvan in vermoed dat er wat meer werk dan normaal gaat in kruipen. Dus kon een Heller model wel eens overwogen worden, want die staan niet meteen bekend om hun nauwkeurigheid.



Het gaat dus om deze Jaguar E-Type uit 1961, de periode van de prachtig gelijnde sportwagens, waaruit ook de Cobra Daytona Coupé en de Ferrari 250 GTO stammen. Ik vind trouwens dat die drie wagens nogal veel trekjes van elkaar vertonen, wat eigenlijk voor de Jaguar pleit omdat hij de eerste van de drie iconen was die op de markt kwam...

Ik heb lang geaarzeld vooraleer ik dit model ging bouwen, omdat ik weet dat er een zeer groot probleem bestaat bij de bouw van deze kit. De body van de Jaguar is namelijk zodanig gevormd dat het quasi onmogelijk blijkt om een kit zo te ontwerpen dat je eerst een chassis kan bouwen waarop je dan een volledige body kan vastzetten. Ik heb om dit te checken kits gekocht van deze Jag van het merk Gunze Sangyo, Airfix, Entex, Heller en zelfs een diecast-kit van Bburago. Allemaal vertonen ze hetzelfde euvel: de body loopt slechts tot aan de lijn die overeenkomt met de onderzijde van de deuren, en de rest van de body zit vast aan het chassis. Dit betekent dat je ofwel moet leren leven met een lijmnaad die in je lakwerk loopt en die wat mij betreft onaanvaardbaar is, ofwel dat je het chassis en de body moet scheiden van elkaar op een plaats waar je ze niet kan zien, bijvoorbeeld aan de onderzijde, wat ik bestudeerd heb maar niet te doen blijkt omwille van verschillende redenen, ofwel dat je het ganse interieur moet afwerken vooraleer het chassis en de body op elkaar te kleven, waarna je de ruiten mooi afplakt om de body daarna pas te spuiten. Een beetje het systeem van vliegtuigbouwers die hetzelfde probleem hebben met de cockpit van een vliegtuig. Alleen gaat het hier om een enorm grote en goed zichtbare cockpit.

Ik heb gekozen voor de derde optie. Maar vooraleer ik me in zo'n avontuur gooi wil ik eerst wel eens weten of de Heller Jaguar wel de moeite loont om te bouwen, maw is de vorm van het model ok eens het ineens staat of trekt het nergens op en hoef ik me niet in alle bochten te wringen om dit model enigszins treffelijk te bouwen?

Om dit te checken besluit ik om zo goed en zo kwaad als het kan, een dryfit te doen van de voornaamste onderdelen. Met wat Tamiya masking tape worden de grote onderdelen aan elkaar gekleefd en zo ziet het model er dan uit:





Dat lijkt me zeer behoorlijk. Heller heeft wel verzuimd om paspennen aan te brengen, dus alle lijmverbindingen zullen 'koud' op elkaar gekleefd moeten worden, maar dat zal wel lukken.

Het probleem dat ik hierboven geschetst heb komt nog beter tot uiting als je de foto hieronder eens bekijkt:



De groene lijnen tonen aan waar de panel lines zullen zitten, en zoals je ziet zijn er dus 2 links en rechts van de deur die er niet thuishoren. De onderzijde van de deur en de onderzijde van de motorkap zijn geen probleem, die horen daar te zitten. En de lijmverbindingen tussen de boven- en onderzijde van de body aan de voor- en achterzijde zijn minder erg omdat daar nog bumpers komen te zitten die de naden zullen verstoppen. Al bij al zijn het dus maar kleine stukjes die verkeerd zijn, maar ik wil ze er niet zien...

Wat de spaakwielen betreft heb ik ook al een plan opgesteld:

- als het model een totale mislukking wordt hoef ik me over de plastic spaakvelgen ook geen zorgen meer te maken;

- als het model de voltooiing nadert maar niet echt supergeweldig is zal ik de bestaande spaakvelgen behouden en eronder zetten;

- als het model er echt goed zou uitzien ga ik over tot de aankoop van aftermarket spaakvelgen voor deze Jag, met echte spaken, maar die wel meer dan € 50,- kosten voor een setje...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1961_jaguar_etype_01.JPG
Views:	2249
Size:	451.4 KB
ID:	19857   Click image for larger version

Name:	1961_jaguar_etype_03.JPG
Views:	2114
Size:	445.9 KB
ID:	19858   Click image for larger version

Name:	1961_jaguar_etype_02.JPG
Views:	2105
Size:	438.2 KB
ID:	19859  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #2  
Old 11-11-2010, 14:30
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
OK. Dus beginnen we, tegen onze werkwijze in, deze keer met het interieur. Een belangrijk onderdeel van dat interieur is het dashboard. We nemen dit stukje plastic eens onder de loupe en stellen vast dat alle details er mee opgegoten zitten, en alhoewel ze in vergelijking met referentiefoto's vrij correct blijken wat de positie betreft, zijn ze wat diepte betreft waardeloos. Dus ik besluit om ze weg te schuren en te vervangen door mish-mash. Ook de afwezigheid van gaten voor de meters valt erg op: er wordt van de Heller-bouwer verwacht dat hij de decals gewoon tegen het dashboard kleeft. Dat lijkt nergens op, en ik besluit om op de juiste plaats gaten te boren dwars doorheen het dashboard, en aan de achterzijde gepunchte schijfjes te kleven zodat er aan de voorzijde de juiste gaten ontstaan waarin de meter-decals gekleefd kunnen worden. Het centrale deel wordt ook verder voorzien van het nodige aantal schakelaar-gaatjes en in aluminium kleur gespoten. Bij het bekijken van de foto heb ik besloten om er nog eens over te gaan trouwens. De zijkanten worden vervolgens bekleed met houtimitatie-decal.





De verchroomde ringen rond de meters worden vervaardigd van een beetje ijzerdraad die rond een staafje met de correcte diameter gedraaid wordt, en het verchroomde stuur wordt uitgeboord met boortjes van verschillende diameters. Ik moet nog wel de ontstane gaatje schilderen met zilververf aan de binnenzijde.



Verder sta ik nog niet. Maar 'time is on my side', dus ik doe het kalm aan. Tot de volgende update!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1961_jaguar_etype_05.JPG
Views:	1952
Size:	611.6 KB
ID:	19860   Click image for larger version

Name:	1961_jaguar_etype_04.JPG
Views:	1985
Size:	609.0 KB
ID:	19861   Click image for larger version

Name:	1961_jaguar_etype_06.JPG
Views:	1977
Size:	685.4 KB
ID:	19862  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #3  
Old 11-11-2010, 16:11
The creative explorer The creative explorer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2007
Location: Verenigde Staten/Friesland
Posts: 549
Een bijzonder mooi project.

Onder de 1/24-25 bouwpakketten, is de Heller toch 1 van de mooiste E-type's beschikbaar. Die van GS is ook erg mooi, maar die van Revell en AMT zijn een stuk minder mooi. Zeker als je zoekt om een FHC, dan moet je deze hebben.

Echt slecht is de kit niet, maar heeft wel een beetje doorzettingsvermogen nodig. Wel is deze kit beter dan meeste Heller kitjes.

Ik ken dat probleem met de body; Hier is het op een 1/8 model opgelost


Ik heb dat destijds opgelost door de body, de floorpan en het onderste gedeelte van het interieur vooraf te installeren, de body te bewerken en te spuiten, waarna ik de rest van het interieur heb af kunnen bouwen.
Bij de 1/8 model is het relatief simpel, en het concept wil ik ook gebruiken voor de 1/24.


Dat wil zeggen, bij de Heller kit, het gedeelte voor de achteras tot en met de achterkant los te halen van het chassis en even aan de kant te leggen, het overgebleven gedeelte van de floorpan te monteren, bewerken, opvullen en te spuiten. Waarna het interieur via het weggesneden gedeelte ingebouwd kan worden.
Een korte uitleg is hier te zien:
http://www.scalemotorcars.com/forum/...anellines.html

Er zijn trouwens goedkopere en net zulke mooie spaakvelgen te koop als die MFH setjes, een goed voorbeeld is het setje voor de Hasegawa 250GTO.

Van jouw houten dashboard ben ik nog niet zo onder de indruk, het idee is goed, maar het lijkt nog te gemaakt, maar ik las dat je het zelf ook al was opgevallen.

Wel ben ik benieuwd naar het materiaal wat je hebt gebruikt voor de ringen, want die zien er goed uit.
Reply With Quote
  #4  
Old 11-11-2010, 19:41
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Erik Olijnsma View Post
Van jouw houten dashboard ben ik nog niet zo onder de indruk, het idee is goed, maar het lijkt nog te gemaakt, maar ik las dat je het zelf ook al was opgevallen.

Wel ben ik benieuwd naar het materiaal wat je hebt gebruikt voor de ringen, want die zien er goed uit.
Wel, ik heb de ganse dag doorgewerkt aan dat dashboard, en mits de nodige aanpassingen en het aanbrengen van de details ziet het er ondertussen zo uit:



En het stuur werd ook wat verder afgewerkt; ik wil nog wel een Jaguar-logo op de naaf kleven.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1961_jaguar_etype_07.jpg
Views:	1892
Size:	348.5 KB
ID:	19863   Click image for larger version

Name:	1961_jaguar_etype_08.jpg
Views:	1961
Size:	375.4 KB
ID:	19864  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #5  
Old 11-11-2010, 20:52
Ferrari rules's Avatar
Ferrari rules Ferrari rules is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2007
Location: Aartrijke
Posts: 818
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
- als het model er echt goed zou uitzien ga ik over tot de aankoop van aftermarket spaakvelgen voor deze Jag, met echte spaken, maar die wel meer dan € 50,- kosten voor een setje...
Zijn dit dezelfde spaakwielen van een ferrari 250 GTO?
Anders kijk hier eens naar:

http://www.mycarmodels.com/catalogo.asp?m=5&t=5

Die middelste heb ik gebruikt voor mijn 250 en die zijn blijkbaar een stuk goedkoper! En ze zien er zeer fijn uit...
__________________
MIJN WERKBANK




Reply With Quote
  #6  
Old 11-11-2010, 21:02
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Ah, een E-type. Toch wel een van de mooiste wagens die ik ken. Heb ooit het genoegen gehad om mee te rijden in een E-type en dat staat nog steeds in mijn geheugen gegrift

Dan even over je bouwwerk: ik deel de mening van Erik over het dashboard... het hout lijkt niet echt geslaagd. Maar misschien ligt het aan de foto?
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #7  
Old 11-11-2010, 23:45
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by TvD View Post
Ah, een E-type. Toch wel een van de mooiste wagens die ik ken. Heb ooit het genoegen gehad om mee te rijden in een E-type en dat staat nog steeds in mijn geheugen gegrift

Dan even over je bouwwerk: ik deel de mening van Erik over het dashboard... het hout lijkt niet echt geslaagd. Maar misschien ligt het aan de foto?
Misschien, ik vind het er in het echt wel best ok uitzien. Of je er veel van zal zien eens het ingebouwd is blijft natuurlijk de vraag...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #8  
Old 11-11-2010, 23:52
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Ferrari rules View Post
Zijn dit dezelfde spaakwielen van een ferrari 250 GTO?
Anders kijk hier eens naar:

http://www.mycarmodels.com/catalogo.asp?m=5&t=5

Die middelste heb ik gebruikt voor mijn 250 en die zijn blijkbaar een stuk goedkoper! En ze zien er zeer fijn uit...
Die ken ik hoor, ik heb die site op De Paddock geïntroduceerd Maar de velgen van de E-type zijn totaal niet dezelfde als die van de GTO. Van die Ferrari velgen heb ik enkele setjes in voorraad, maar jammer genoeg zijn ze niet geschikt. Die van Hasegawa echter misschien wel, dat moet ik eens checken...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #9  
Old 12-11-2010, 21:49
Loixrallyfan's Avatar
Loixrallyfan Loixrallyfan is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2009
Location: Valmeer
Posts: 1,524
Dit is een leuk model. Mooie klassieker.
Ik volg.
__________________
Reply With Quote
  #10  
Old 13-11-2010, 00:12
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Wat een klassieker.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #11  
Old 18-11-2010, 18:12
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Het interieur werd verder afgewerkt, en al bij al ben ik er toch wel content mee. Ik denk dat ik nog matjes ga aanbrengen om de eentonigheid te breken, en misschien leg ik nog iets op de reuze-hoedenplank.

Nu moet de bovenzijde van de body aan de binnenzijde gespoten worden, en de deurinterieuren waaraan de zijruiten vast zitten, moeten nog gespoten en gemonteerd worden. De raamrubbers van de ruiten moeten ook nog bekleed worden met BMF. Daarna kan de body dichtgekleefd worden, want de voorruit en achterruit moeten er langs buiten opgekleefd worden. Die kan ik dus maskeren met tape...

Maar dat zien we de volgende keer weer.







Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1961_jaguar_etype_09.JPG
Views:	1743
Size:	772.8 KB
ID:	19966   Click image for larger version

Name:	1961_jaguar_etype_10.JPG
Views:	1782
Size:	660.4 KB
ID:	19967   Click image for larger version

Name:	1961_jaguar_etype_11.JPG
Views:	1808
Size:	626.7 KB
ID:	19968   Click image for larger version

Name:	1961_jaguar_etype_12.JPG
Views:	1701
Size:	733.6 KB
ID:	19969  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #12  
Old 18-11-2010, 20:10
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Vergeet uw Jaguarlogo niet e!!
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #13  
Old 18-11-2010, 20:38
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Loeten View Post
Vergeet uw Jaguarlogo niet e!!
Ik heb een gans decalblad met logo's van allerlei merken, maar Jaguar... staat er niet bij
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #14  
Old 18-11-2010, 21:24
Starmodel's Avatar
Starmodel Starmodel is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: May 2004
Location: Heverlee
Posts: 203
En het is nog niet evident om het logo van de E type te vinden.Als je het logo niet zou vinden,wil ik wel proberen het te tekenen.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	950515_Jaguar-EType-interior-shot_620.jpg
Views:	445
Size:	48.4 KB
ID:	19970  
Reply With Quote
  #15  
Old 18-11-2010, 22:15
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Starmodel View Post
En het is nog niet evident om het logo van de E type te vinden.Als je het logo niet zou vinden,wil ik wel proberen het te tekenen.
Daar zou je me een groot plezier mee doen, maar: gezien de problematiek van de gesloten cockpit die dicht moet alvorens ik kan beginnen te spuiten kan ik onmogelijk van je verlangen dat je alles laat vallen om dit rap te tekenen... Maar toch enorm bedankt voor het vriendelijke voorstel.

Er bestaan van Hobby Design van die zelfklevende metalen logo's, waarvan ik al een setje aangekocht heb met Ferrari badges. Ook van Porsche, Mercedes, Lamborghini en nog enkele merken bestaan ze. Helaas, van Jaguar niet...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 09:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.