De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Community > De Paddock - Autosport Quiz > Quiz 2004
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #16  
Old 23-03-2004, 01:04
Pascal Pascal is offline
A4993
 
Join Date: May 2001
Location: Belgium, Diest
Posts: 2,462
Quote:
Originally posted by Megane
Waren deze vragen te moeilijk voor AJ. Of heeft hij het te druk met zijn activiteiten.
Hij heeft het me vandaag nog gezegd... Gewoonweg geen tijd meer om aan de prono's en quiz mee te doen...

Af en toe komt hij het forum nog eens lezen en daar blijft het bij. Hij hoopt echter dat het wel wat zal beteren...

C U
Reply With Quote
  #17  
Old 23-03-2004, 02:10
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Re: Oplossingen vraag 3 en 4

Quote:
Originally posted by Sennake
[*]En iets voor de techneuten : welke brandstof werd er gebruikt? Vloeibaar aardgas OF Hydro peroxide



En nu komt het, met dat gas hebben ze getest, maar ze hadden veel minder, dus te weinig vermogen.
En dus gebruikte ze officieel "liquid natural gas" maar eigenlijk gebruikten ze "Hydro Peroxide".


En laat de straffe verhalen en nabeschouwingen nu maar komen [/B]
Dat klopt niet!
Ik heb een pagina gevonden van een ingenieur die betrokken was bij het hele project en die alles nog eens overpeinsd heeft.

Hij schrijft:

Quote:
As I mentioned earlier, the car does not need the LNG to operate at low speed. When the 90% hydrogen peroxide is forced into the engine over catalyst, the peroxide decomposes to water vapor and oxygen with significant heat release. This decomposition reaction is sufficiently strong that the concentrated peroxide can be used alone as a monopropellant. In fact, the smaller, control rockets of the NASA program are often H2O2 monopropellant and the decomposition of peroxide was used to power pumps in the original Nazi V-2 rockets. The function of the natural gas is to burn with the oxygen which is liberated from the peroxide, giving even greater temperature and thrust. Therefore, we just ran the car on peroxide monopropellant alone at lower speed to test the handling characteristics and give us all some familiarity with the system.
en verder
Quote:
. When we made a full-blast run on monopropellant, the measured speed was 484 mph, and my slide-rule was vindicated. But the horsepower required to overcome your own wind would double at record speeds, and we did not know how well the gas would burn in the rocket engine.

On the first test with LNG addition, the driver saw over 600 mph on his airspeed indicator.
Ze hebben nog het één nog het ander gebruikt, maar beide samen!!!

Het is inderdaad zo dat ze dmv LNG de nodige fondsen aan het rollen gekregen hebben, maar met de monopropellant-peroxide-toestanden kwamen ze er niet. Het is oa door het toevoegen van die LNG, die nodig was om over de 600mph te geraken, dat ze danig in de problemen geraakt zijn. Er was geen projectmanagement, geen computers, geen niks eigenlijk. En als je dan ook nog weet dat ze vlak na de recordrun hebben ingepakt en het is beginnen regenen en het weer helemaal is ongeslagen, dan weet je dat dit net zo goed een 'close, but no cigar' had kunnen zijn.

De volledige overigens zeeer interessante story kan je HIER vinden.

Ik dacht dit effe voor de volledigheid te moeten posten. Uit respect voor de kerels, hun waanzinnige project en de waarheid natuurlijk.
Reply With Quote
  #18  
Old 23-03-2004, 09:08
JJoris's Avatar
JJoris JJoris is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jul 2003
Location: Duffel
Posts: 129
Super pagina Huudo, deze had ik niet gevonden.
Zoals gezegd, de man die ik sprak zei dat hij zeer oud was, en dat hij het niet meer juist wist, maar blijkbaar had hij het ongeveer juist, maar in de verkeerde volgorde.
Dit record is eigenlijk wel het belangrijkste van dit soort. Thrust verbeterde het record, maar eigenlijk waren ze niet echt veel sneller. Dit gezien dat het 13 jaar later werd gevestigd en dit met veel meer technologie en technishe reken mogenlijkheden. Mijn bron beweerd dat indien Blue Flame nu terug uit het museum zou gehaald worden, deze het record dat er nu is makkelijk zou kunnen verbeteren, en de Blue Flame is nu +/- 34 jaar oud !
Reply With Quote
  #19  
Old 23-03-2004, 15:44
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Bedankt voor het aanvullen van de info, op den duur gaan de Paddockers nog beter geïnformeerd zijn dan de mensen die er destijd bij waren

In elk geval blijft onze redenering staande die dus zowel liquid natural gas als hydro peroxide goedrekent. En alhoewel we zeker waren van ons eigen "type-antwoord" heeft deze vraag toch aangetoond dat het gevaarlijk is om als inrichtende instantie deze soort van vragen te stellen waarop geen éénduidig antwoord gegeven kan worden. We zullen dus 2 keer nadenken alvorens nog eens zo'n vraag te stellen. Niet omwille van het feit dat we moeten bijsturen hebben, maar wel omdat we elke vorm van discussie graag willen vermijden.

Maar ik sta wel versteld van de motivatie en gedrevenheid waarmee onze Paddockers deze quizvragen oplossen en tot wat ze in staat zijn om dit tot een goed einde te brengen. Vorig jaar hadden we het leuke verhaal van Jan die contact gelegd heeft met Carrera Panamericana winnaar Carlos Anaya, dit jaar hebben we er nu al een zeker zo leuk verhaal bij Wie weet waartoe Paddockers nog in staat zijn?

Ik ben benieuwd
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 17:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.