De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 06-04-2005, 23:18
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Mercedes 300 SL Gull Wing - 1954 - Monogram - 1/12

We zijn gestart met wat waarschijnlijk de mooiste Mercedes ooit is. het model komt van Monogram en wordt op schaal 1/12 gezet. Dit ding is enorm: ongeveer 34 cm lang!



Wat echter veelbelovend lijkt op de doos slaat al gauw om in een teleurstelling wanneer je ze opentrekt. Wanneer je verwacht dat een model op deze grote schaal zeer gedetailleerd wordt uitgebracht, zit je er met deze doos naast. De onderdelen zijn allemaal mooi uitgevoerd, maar veel detail is er niet te bespeuren. Tijd om de handen uit de mouwen te steken dus, en zelf voor één en ander te zorgen.

De bovenste helft van de body heb ik al wat bewerkt. Er waren een paar krasjes en 1 enkel (klein) deukje in voorste vleugel. Dat is dus weggewerkt, en ik denk dat die voldoende glad is. Hij staat al in de primer.



Het chassis ziet er iets minder exotisch uit: weinig of zeg maar geen detail, als je de afmetingen van dit model in het achterhoofd houdt. Veel Tamiya kits op een kleinere schaal hebben VEEL meer detail dan deze Monogram.



Bijkomend probleem met de body is dat beide helften op ene nogal ambetante plaats aan elkaar worden gepast:



je gaat hier altijd een naad zien, waar dat op de 1/1 niet het geval is. Je kan dat verifiëren op deze foto:



Daar hebben we dus het volgende op gevonden: we hebben gezocht naar de minst slechte oplossing, en ik denk dat het chassis het best kan worden verzaagd op de volgende lijn:



Dat geeft iets in deze trant:




Wat betreft de kleur voor de carosserie ben ik er nog niet volledig uit. Ik dacht aan zwart ofwel grijs. Wat vinden jullie?
__________________
Groetjes,
Domi.

Last edited by Dominique; 13-12-2008 at 17:48.
Reply With Quote
  #2  
Old 07-04-2005, 00:21
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Knappe kar,alleen spijtig dat hij zo weinig detail heeft.Je zal er wel een schoon modelleke van maken,veel succes ermee.Wat kleur betreft,wat vindt je van zilver of lichtgrijs metaliek?
Reply With Quote
  #3  
Old 07-04-2005, 07:14
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Een Zilberpfeil MOET gewoon in het zilvergrijs gespoten worden. Het contrast van zilvergrijs met chroom komt dan ook zeer mooi uit.

Leuke oplossing voor het chassis-probleem trouwens. Ik vraag me soms af of de ontwerpers van zo'n bouwdozen eigenlijk hun eigen ontwerp eens ineenzetten. Dan zie je toch onmiddellijk dat er iets schort. Zelfs bij Tamiya moeten de helften van sommige F1's op een zodanige manier ineengezet worden dat een lelijke naad ontstaat als je het op de planmatige manier doet. Vreemd hoor...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #4  
Old 07-04-2005, 10:51
Jimbo's Avatar
Jimbo Jimbo is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Aug 2004
Location: Meerhout
Posts: 66
Quote:
Originally Posted by Sennake
Een Zilberpfeil MOET gewoon in het zilvergrijs gespoten worden. Het contrast van zilvergrijs met chroom komt dan ook zeer mooi uit.
Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten. Bovendien past zilver het beste bij een rood-lederen interieur IMHO.

(En wat de Monogram betreft: het is idd op het randje van het criminele af dat die onderzijde zo basic is. Een vd uniekste eigenschappen vd SL, zijn 'balken'chassis, gaat zo volledig verloren. Maar dat is niets wat je niet kan oplossen natuurlijk ... )

Jimbo.
__________________
"In China, there are so many Wings and Wongs, that we are afraid somebody might wing the wong number" - uit een klachtenboek
Reply With Quote
  #5  
Old 07-04-2005, 10:59
Jimbo's Avatar
Jimbo Jimbo is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Aug 2004
Location: Meerhout
Posts: 66
BTW, als je interesse hebt, heb ik nog wel wat referentiefotos van een meeting uit Brecht (Zilver met vermiljoen rood interieur, uiteraard ). Langs den andere kant, de 300SL moet zowat de meest afgebeelde auto op het net zijn...
__________________
"In China, there are so many Wings and Wongs, that we are afraid somebody might wing the wong number" - uit een klachtenboek
Reply With Quote
  #6  
Old 07-04-2005, 12:29
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Wel, zilvergrijs met rood leder interieur zal het worden dus.

Ik had ook al gemerkt dat ik op de achterkant van chassis-body hetzelfde probleem heb als met de neus. Ik zal dus ook daar moeten zagen.
Ik vroeg me dus ondertussen al af of het misschien geen goed idee zou zijn om te proberen heel het buizenchassis opnieuw te creëren, en het meegeleverde chassis gewoon in de vuilbak te kieperen. Maar ja, ook de assen zullen dan moeten vervangen worden, en de ophanging, en en en .....

Ik wel het wel eens bestuderen. Maar dan moet ik een beroep doen op de Mercedes enthousiasten. Hebben jullie deftige foto's liggen van de ONDERkant van zo een 300 SL?

Edit:typo's
__________________
Groetjes,
Domi.

Last edited by Dominique; 07-04-2005 at 12:32.
Reply With Quote
  #7  
Old 07-04-2005, 12:31
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Quote:
Originally Posted by Jimbo
BTW, als je interesse hebt, heb ik nog wel wat referentiefotos van een meeting uit Brecht (Zilver met vermiljoen rood interieur, uiteraard ). Langs den andere kant, de 300SL moet zowat de meest afgebeelde auto op het net zijn...
Laat maar komen, die foto's. Daar heb je nooit genoeg van. Je hebt er toevallig geen van de onderkant, de kofferruimte en de motor?
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #8  
Old 08-04-2005, 10:04
Jimbo's Avatar
Jimbo Jimbo is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Aug 2004
Location: Meerhout
Posts: 66
Verdorie toch ik met mijn beloftes altijd

De Gullwing met rood interieur stond blijkbaar op de 2001 editie van fascination cars. Ik heb mijn digitaaltje pas van 2002, en toen stond er enkel deze. Sorry Dominique. Mss zit ie nog ergens tussen mijn 'echte' fotos, maar of ik die ga vinden...

Van de onderzijde heb ik sowieso geen foto, hoewel het toeval natuurlijk wil dat ik er ooit eentje in Utrecht - op de afschuwelijke tuning show - op een roterende spiegel heb zien staan. Nu niet dat daar goede fotos van te nemen waren...

Jimbo.
__________________
"In China, there are so many Wings and Wongs, that we are afraid somebody might wing the wong number" - uit een klachtenboek
Reply With Quote
  #9  
Old 08-04-2005, 12:52
ac.cobra427's Avatar
ac.cobra427 ac.cobra427 is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Apr 2002
Location: hoboken
Posts: 212
http://www.m-wingmotors.com/welcome.htm

http://www.gullwinggroup.org/photos/...=recent&page=2

http://www.scottgrundfor.com/ideas/iproject2.html
Reply With Quote
  #10  
Old 08-04-2005, 18:18
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Mmmm, deze thread wordt precies goed gevolgd
Bedankt mannen voor de links! Wat de buitenkant betreft denk ik dat ik wel genoeg materiaal heb, voor de binnenkant valt het wel mee. het meeste kan ik wel ergens terugvinden. De onderkant baart me meer zorgen, en daar zijn de links die ac.cobra427 heeft gepost zeer nuttig. Waarvoor eeuwige muchas gracias !
Het ziet er naar uit dat dit een moeilijke en lange bouw zal worden
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #11  
Old 12-04-2005, 23:23
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Update:

de voor- en achterkant zijn losgemaakt van het "chassis-in-één-stuk" en aan de bovenste helft van de kas bevestigd. Hij heeft achteraan nog wat schuurwerk nodig om zijn poep een beetje af te ronden. Het ziet er nu zo uit:







Ondertussen heb ik de knoop doorgehakt, en zal ik proberen het volledige buizenchassis vanaf scratch op te bouwen...
Of dat gaat lukken is een ander paar mouwen, maar we zullen het tenminste geprobeerd hebben. Verban me dus niet van het forum, of lynch me niet op de volgende Paddock meeting als het niet lukt . (please ?)

Hier een foto van hetgeen we gaan proberen:


Volgende stap: opbouw van de motor. Hier gaan we ook proberen één en ander extra te doen.
__________________
Groetjes,
Domi.

Last edited by Dominique; 13-12-2008 at 19:28.
Reply With Quote
  #12  
Old 12-04-2005, 23:59
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Dit is echt een coool project. Ik heb ook een kit van de Gullwing maar dan op 1/16 van Minicraft. Voor zover ik mij kan herinneren geloof ik dat bij die kit de body niet het probleem heeft zoals jij hier. Interessante oplossing. Zilvergrijs is een klassieker onder de kleuren en eender welk interieur staat de Gullwing goed. Rood is zeker goed, maar heb zeker al net zoveel Gullwings met blauw interieur gezien.

Op mijn oude site staan nog enkele foto's van de Gullwing die ik fotografeerde in Goodwood 2003. Heb de tijd nog niet gevonden om die over te zetten.

Wat ik me afvraag ivm het chassis. Waarom ga je dit trachten na te bouwen? Ik weet wel, er is de eer van het werk als het af is, maar wellicht dat je er toch niet veel van gaat zien, eens de kas erop staat? Ik doe zoiets bijna nooit. Wat je niet zal zien - eens volledig gemonteerd - krijgt van mij ook geen aandacht. Dat vermijd in ieder geval de frustraties als het mislukt. Nu ja goed, da's mijn methode en die is wellicht ingegeven door het feit dat ik toch minder tijd heb. Moedig is het wel, dus veel succes ermee.

Wat de referenties betreft nog even dit. Ik heb enkele jaren geleden mij een boek aangeschaft over de 300SL en Roadster, speciaal om de modellen te kunnen bouwen. Ik heb nl zowel de Gullwing als de Roadster op schaal 1/24 ook nog.
Reply With Quote
  #13  
Old 13-04-2005, 00:18
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Huudo, het is niet zozeer het feit dat het een buizenchassis MOET zijn, eerder het idee dat wanneer ik dan toch de hele onderkant aan stukken heb moeten zagen om de bovenkant presentabel te maken, ik net zo goed alles kan afwerken zoals het zou moeten zijn.
Nu kan ik indien het mislukt altijd nog teruggrijpen naar noodoplossingen, daar niet van. Ik ga er toch een lap op geven, just for the kick. En tijd heb ik mezelf genoeg gegeven.

Dat boek, is dat nog verkrijgbaar en heeft dat goeie foto's van het buizenstelsel?
Ik heb links en rechts wel foto's gevonden op het net van restauratieprojecten (je moet hier maar eens kijken. Ik heb ook al de 300 SL club in Duitsland aangeschreven, en het museum van Mercedes zelf, maar voorlopig nog geen antwoord. Als er wat komt krijgen jullie het ook.
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #14  
Old 18-04-2005, 22:45
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
He mannen, guess what?
Ik heb hier in een eerdere post toch gezegd dat ik naar de 300SL club in Duitsland heb gemaild voor info over het chassis en dergelijke?
Wel, die voorzitter heeft geantwoord, dat wanneer ik hem gratis een kit bouw rond een buizenchassis, ik alle info zou krijgen die ik maar kan wensen. Inclusief foto's, bouwplannen, etc...

Wat denken jullie? Is dat een goeie deal or what?
Enige punt is: geen excuus meer om terug te krabbelen
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #15  
Old 19-04-2005, 10:02
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Hoe een steentje rollen kan Ga er maar voor!
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 19:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.