De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 21-10-2007, 14:39
commanderke's Avatar
commanderke commanderke is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jan 2006
Location: Tielt-Winge
Posts: 66
Ghost lines en de eventuele oplossing

Hallo allen

Naar aanleiding van die 'f*cking' ghost lines van Guido en sommige anderen (waaronder mijzelf) heb ik wat opzoekwerk gedaan. Hou er rekening mee dat deze info opgezocht is op het internet en ik dus misschien ook niet de volledige waarheid ken.

De ghost lines kunnen op 2 manieren ontstaan.

1) Bij gebruik van putty's

2) Bij het weghalen van een deel de originele plastic

In mijn geval was dit dan bij het wegschuren van het ingegoten Typeplaatje op de carroserie. typeplaatje weggeschuurd en vervolgens niets meer te zien. Tot als ik het deel gelakt had en er inderdaad ghost lines te bespeuren waren.

Sommigen onder u hebben misschien al gemerkt dat ghost lines veel sneller voorkomen bij het gebruik van autolakken.
In geval van putty werkzaamheden zou oorzaak hiervan zijn dat die de plastic door al hun thinners etc... de plastic lichtjes doen opzwellen en de putty niet. Vandaar het minieme (maar extreem irritant) verschil in niveau.

Bij het weghalen van een deel van de originele plastic zou de oorzaak zijn dat je werkt met de gladde oppervlakte van carroserie en het opgeschuurde gedeelte. De thinners etc.. van de lak zouden beter doordringen in het opgeschuurde gedeelte dan in het niet opgeschuurde gedeelte waardoor je weer ghost lines kan krijgen.

oplossingen ?

Ja naar't het schijnt van wel. De volgende producten zouden dit proces kunnen tegengaan.

-DuPont Variprime : voor zover ik weet alleen te krijgen in grote verpakkingen
-Zinsser b-i-n primer :verkrijgbaar in spuitbus, maar is kennelijk geen specifiek produkt voor autolakken. Te verkrijgen in Nederland,Frankrijk,USA en de UK. De contactpersoon voor België is een fransman d.cormenier@ro-m.com
Het gaat dus om dit produkt http://www.zinsser.com/product_detail.asp?ProductID=10

Bij diegene die met een Tamiya grondlaag werken en met autolakken (zoals ik) worden deze 'sealers' gebruikt tussen deze lagen en dus niet voor de grondlaag.

Iemand zin om te testen ?

Groeten Joris
Reply With Quote
  #2  
Old 26-10-2007, 20:28
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by commanderke View Post
In geval van putty werkzaamheden zou oorzaak hiervan zijn dat die de plastic door al hun thinners etc... de plastic lichtjes doen opzwellen en de putty niet. Vandaar het minieme (maar extreem irritant) verschil in niveau.
Dat zou idd kunnen als je naden enz. gaat opvullen.

Quote:
Originally Posted by commanderke View Post
Bij het weghalen van een deel van de originele plastic zou de oorzaak zijn dat je werkt met de gladde oppervlakte van carroserie en het opgeschuurde gedeelte. De thinners etc.. van de lak zouden beter doordringen in het opgeschuurde gedeelte dan in het niet opgeschuurde gedeelte waardoor je weer ghost lines kan krijgen.
Hier ben ik minder overtuigd, aangezien ik niet enkel de naad/logo wegschuur, maar gewoonlijk heel de auto lichtjes opschuur. Bovendien wordt het gebied rond net zo hard geschuurd als de naad/logo zelf, dus in principe zou je dan op heel dat gebied een reactie moeten krijgen, terwijl in het geval van een logo, dat zeer scherp zichtbaar wordt.

Quote:
Originally Posted by commanderke View Post

Iemand zin om te testen ?

Groeten Joris
Ik even niet. Het al genoeg getest de laatste tijd...
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 09:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.