De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #16  
Old 19-01-2004, 12:38
Rallyloverke's Avatar
Rallyloverke Rallyloverke is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2001
Location: Antwerpen
Posts: 1,430
Mario,

Da's nog eens een gedacht! Als al die goei modelbouwers hier eens de handen in elkaar slaan en aan een levensgroot model beginnen in de kleuren van De Paddock!
Reply With Quote
  #17  
Old 19-01-2004, 23:10
AlainH's Avatar
AlainH AlainH is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Nov 2002
Location: Dilbeek
Posts: 689
Met echte wagens heb ik ervaring ma da's toch iets heeeel anders dan modelbouwen zenne...
__________________
Reply With Quote
  #18  
Old 19-01-2004, 23:58
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally posted by AlainH
Met echte wagens heb ik ervaring ma da's toch iets heeeel anders dan modelbouwen zenne...
mijn gedacht. Plastiek lijmen en plaatslagen hetzelfde?

Maar we zijn hier serieus aan't gaan dunkt me zo
Reply With Quote
  #19  
Old 20-01-2004, 00:23
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Ik zal ons dan maar weer op het rechte pad brengen door jullie de foto's te tonen die ik je nog verschuldigd was.

Eerst een foto van de afgewerkte koelsleuven en de uitgekraste naden. Daarbij direct een vraag van mij : als je zo naar die uitgefreesde sleuven kijkt, zou ik ze dan niet beter helemaal wegfrezen en vervangen door metalen lamellen? Wat denken jullie?

Dan een foto van de armzalige uitlaten die ik alrap vervangen heb door messing buisjes.

En dan het stuurwiel-probleem : er zit er dus geen in de kit. Maar ik heb wel een oud stuurtje gevonden van een Bburago-kit en ik ben ook in het bezit van een stuur van een Ferrari 512 M uit een andere (Protar) kit. Als ik de 2 naast elkaar leg zie ik dat ik het wiel zelf wel kan gebruiken, maar de naaf trekt er langs geen kanten op. Dan maar een kopie gemaakt van de naaf uit metaalplaat, gaatje erin geboord, op maat geschuurd en aan het stuurwiel gekleefd (nadat ik de verkeerde naaf weggesneden had natuurlijk). Tenslotte nog wat ijzerdraad in minuscule topjes gesneden die de 4 boutjes moeten voorstellen rond de stuurstang. En een stuurstang heb ik meteen ook maar gemaakt, dan past het geheel beter in het dashboard.

Je ziet, eigenlijk is dat allemaal zo moeilijk niet hoor...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	512_04.jpg
Views:	10
Size:	119.1 KB
ID:	3098   Click image for larger version

Name:	512_05.jpg
Views:	11
Size:	123.4 KB
ID:	3099   Click image for larger version

Name:	512_06.jpg
Views:	9
Size:	104.3 KB
ID:	3100   Click image for larger version

Name:	512_07.jpg
Views:	13
Size:	88.0 KB
ID:	3101  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 25-10-2006 at 11:16.
Reply With Quote
  #20  
Old 20-01-2004, 02:05
The Interceptor's Avatar
The Interceptor The Interceptor is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2003
Location: Turnhout / Leuven
Posts: 1,702
Quote:
Originally posted by Sennake
Je ziet, eigenlijk is dat allemaal zo moeilijk niet hoor...
amai, ik sta toch altijd versteld als ik deze verhalen lees hoor , kzou het allemaal zelf ook wel eens willen proberen, maar daar heb ik nu niet echt de tijd voor, en kzou veel rapper content zijn, da weet ik al wel
__________________
..: www.marcgoossens.com :..
Reply With Quote
  #21  
Old 20-01-2004, 10:16
Jan's Avatar
Jan Jan is offline
Jinba Ittai
 
Join Date: May 2001
Location: Zoom Zoom
Posts: 1,799
Handen wassen vóór je aan tafel gaat

Prachtig foefelwerk heb je daar weer afgeleverd Sennake.
Wat die sleuven betreft, die zien er prima uit, ik denk niet dat de vervanging door metalen lamellen enige toegevoegde waarde heeft, tenzij ze op het origineel ook in metaal waren uitgevoerd natuurlijk.

jan
Reply With Quote
  #22  
Old 20-01-2004, 18:16
Supra's Avatar
Supra Supra is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2003
Location: Maasmechelen
Posts: 544
prachtig hoe je dat doet...
en die vingers, zo levensecht na gemaakt.
hoe heb je dat gedaan ???
__________________
Reply With Quote
  #23  
Old 20-01-2004, 18:44
Dragonfly's Avatar
Dragonfly Dragonfly is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2003
Location: Wilrijk
Posts: 707
Quote:
als je zo naar die uitgefreesde sleuven kijkt, zou ik ze dan niet beter helemaal wegfrezen en vervangen door metalen lamellen?
Naar mijn mening zou ik het zo laten. Ziet er perfect uit zo
Reply With Quote
  #24  
Old 20-01-2004, 20:04
HHugo's Avatar
HHugo HHugo is offline
Moderator
 
Join Date: Jan 2002
Location: Dadizele
Posts: 1,588
Quote:
Originally posted by Sennake
Eerst een foto van de afgewerkte koelsleuven en de uitgekraste naden. Daarbij direct een vraag van mij : als je zo naar die uitgefreesde sleuven kijkt, zou ik ze dan niet beter helemaal wegfrezen en vervangen door metalen lamellen? Wat denken jullie?
Dat was eigenlijk mijn eerste gedachte toen ik de vorige in-progress foto's van die sleuven zag.
Maar met het resultaat dat je nu behaald hebt en het werk dat er in gekropen is, zou ik ze zeker niet meer vervangen hoor. Het ziet er zeer goed uit

Last edited by HHugo; 20-01-2004 at 22:20.
Reply With Quote
  #25  
Old 20-01-2004, 20:09
Gilles's Avatar
Gilles Gilles is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2002
Location: MM
Posts: 788
Sennake, al ooit aan job als karrosier gedacht?
Reply With Quote
  #26  
Old 20-01-2004, 23:09
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
ahum, 'k ga nog eens tegen de stroom inzwemmen.
Allereest dient ik te vermelden dat zoiets uitzagen/snijden/slijpen een zeer moeilijke job is, zeker in resin. Resin heeft de flauwe plezante eigenschap om zich niet al te mooi recht te laten bewerken. 't is dus verdorie heel goed oppassen gelazen of je zit over een afstand van enkele centimeterszo krom als een lap. De foto's tonen het niet echt, maar als ze onder een hoek van 90° zouden genomen zijn, dus recht erop, dan zal iedereen zien dat de sleufjes zig zaggend lopen.

Als je heel goed kijkt, dan zie je op de derde sleuf van achteraan te beginnen op de rechtervookant wat ik bedoel. Op de foto mag het dan goed zijn, in het echt ziet het er niet uit, zelfs amateuristisch. Nu ik kan dit schrijven omdat ik 1. het er met Sennake vandaag nog over gehad heb en 2. omdat ik weet dat hij de perfectie wil benaderen en hier gewoon even bevestiging komt vragen van wat ie eigenlijk wil doen.

Mijn idee zou ik de sleuven verwijderen, een rechthoek in plastic-card maken die er dan inpast en daar de zelf gemaakte sleuven inpassen. Of die sluefjes in metaal al dan niet in plastiek dienen vervaardigd te worden laat ik in het midden. Beide zijn goed. De evt. gaten die er dan nog zijn aan de randen kunnen opgevuld worden met putty.

Voglende even als achtergrond info:
Mannen, werken in resin is moeilijk en dat weet iedere bouwer die eraan begint. Even zagen, snijden, schuren en klaar is er meestal niet bij. 't zijn dan ook typische projecten die iets meer tijd in beslag nemen dan een gewone standaard plastic kit, omdat er zo veel extra meer werk aan is. Hoe komt dat dan vragen jullie?

Wel, resin kits worden altijd op een artisanale (bijna ambachtelijke manier) vervaardigd en zijn dus nooit zo fijn en precies als een plastiek exemplaar. Als voorbeeld, de lui die deze kit op de markt gebracht hebben, zijn er al in 1995 mee opgehouden.

Sennake, als je een toppie model wil, moeten ze eruit. Hoe langer ik er naar kijk, hoe zekerder ik ervan ben. Je zal het je later beklagen als je het niet doet.
Reply With Quote
  #27  
Old 20-01-2004, 23:29
Werner333's Avatar
Werner333 Werner333 is offline
Captain Paddock
 
Join Date: May 2001
Location: St. Kat. Waver
Posts: 5,490
Persoonlijk vind ik de sleuven te groot ten opzichte van het materiaal dat er tussen de sleuven overblijft.
__________________

WWW.WERNER333.COM
Reply With Quote
  #28  
Old 20-01-2004, 23:32
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally posted by Werner333
Persoonlijk vind ik de sleuven te groot ten opzichte van het materiaal dat er tussen de sleuven overblijft.
Inderdaad, goed research werk is hier echt onontbeerlijk.
Reply With Quote
  #29  
Old 20-01-2004, 23:42
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally posted by Werner333
Persoonlijk vind ik de sleuven te groot ten opzichte van het materiaal dat er tussen de sleuven overblijft.
Dat klopt eigenlijk ook wel : in werkelijkheid staan de koelvinnen schuin naar achteren zodat de sleuven kleiner worden (of lijken van bovenaf gezien) omdat de vinnen elkaar meer overlappen. Verder zijn de echte vinnen ook veel dunner dan dat ik ze in resin ooit kan maken. Als ik ze nog dunner vijl gaan ze doorbreken en worden de sleuven tussen de vinnen nóg breder...

@Huudo : als je zegt een rechthoek in plasticard bedoel je in feite toch een kader eh? En daarin de vinnen kleven, en dan het geheel in de opengesneden gaten kleven? Maar waarom zou ik de vinnen dan niet rechtstreeks in het opengesneden gat kleven?
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	512S_01.jpg
Views:	9
Size:	160.3 KB
ID:	3102  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 25-10-2006 at 11:18.
Reply With Quote
  #30  
Old 20-01-2004, 23:56
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally posted by Sennake


@Huudo : als je zegt een rechthoek in plasticard bedoel je in feite toch een kader eh? En daarin de vinnen kleven, en dan het geheel in de opengesneden gaten kleven? Maar waarom zou ik de vinnen dan niet rechtstreeks in het opengesneden gat kleven?
yep, dat bedoel ik. Als je er echter 100% zeker van bent dat je in de resin uitsparing de juiste rechte hoeken (met afgeronding) kan verwezenlijken, dan hoef je dat natuurlijk niet te doen. Ik persoonlijk zou dat kadertje maken. 't lijkt me ook veiliger om te lijmen langs onder enz. 't is meer werk, I know, maar zo zou ik het doen. Je kan natuurlijk de sleufjes rechtstreeks er direkt in zetten.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 12:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.