De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rating: Thread Rating: 13 votes, 5.00 average.
  #61  
Old 10-07-2011, 11:14
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Quote:
Originally Posted by PlasticHans View Post
Echter de 15six die Heller uitbracht is in 3 versies, 1948, 1951 en 1952 en zijn dus allen ná de oorlog "geboren".
Klopt. Maar het is niet zo héél moeilijk om een vooroorlogse versie te maken volgens mij.
Om de 1938-versie te bouwen moet je een andere kalender maken met de chevrons achter de verticale lijnen ipv ervoor, en de kalender moet dan in het zwart worden gespoten met de chevrons in chroom erachter. Een beetje prullen, maar niet ondoenbaar. Zie foto's.
Verder is er een licht afwijkende motorkap met verluchtingskleppen ipv vinnen, iets andere bevestigingen voor de bumpers, andere achterbumper, en er werden toen tubulaire zetels met overtrekken gebruikt ipv gevormde zetels. Dat zijn zowat de grootste verschillen. Verder zijn het maar minieme verschillen.

Quote:
Originally Posted by PlasticHans View Post
Ik ben trouwens benieuwd hoe je de wat iele stuurstang gaat oplossen. ongetwijfelt met een eigen idee.
Die zal waarschijnlijk in volledig messing of koper worden gemaakt.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1938_01.jpg
Views:	619
Size:	31.0 KB
ID:	22812   Click image for larger version

Name:	citroen-traction-avant-cv15.jpg
Views:	640
Size:	97.2 KB
ID:	22813  
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #62  
Old 14-07-2011, 22:44
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Ik heb me beziggehouden met de stuurstangen. Het meegeleverde onderdeel dat moet connecteren aan de stuurinrichting enerzijds, en de wielophanging anderzijds is uitgevoerd in een te flexibel materiaal. Gezien het gewicht van de samengebouwde kit heb ik besloten dit onderdeel niet te gebruiken, maar het deels te vervangen door koperbuis. Gewoon om zeker te spelen.

Ik ben op deze manier tewerk gegaan:

Je ziet het originele onderdeel bovenaan op de foto (jammer genoeg is hij niet al te scherp omdat mijn statief het had begeven). Het is een plastic baar met aan beide uiteinden connectoren.
Die connectoren heb ik losgesneden van de plastic baar en ingeboord, zodat een koperbuis kan worden ingekleefd. Die dunne koperbuis wordt op haar beurt door een grotere diameter vastgezet. Op die manier heb ik een plastic baar van dezelfde dikte als het origineel.



De twee afgewerkte stuurstangen klikken vast op de stuurinrichting. Aan beide uiteinden van die stuurbuis moest een rubberen buffer komen die als 2 helften rond de buis moest worden gekleefd. Dat ziet ge uiteraard van hier. Eerst en vooral is het zo goed als onmogelijk om die helften op te kuisen, laat staan ze nog proper en uitgelijnd te verlijmen in dat zeer flexibele rubber. Dus heb ik zelf buffers gedraaid in messing, die in de plaats zullen worden gemonteerd. Eens alles op zijn plek zit en gespoten, zal het toch iets properder uitzien.



Een dryfitje:



Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC15717.JPG
Views:	3538
Size:	338.3 KB
ID:	22864   Click image for larger version

Name:	DSC15721.JPG
Views:	3444
Size:	384.6 KB
ID:	22865   Click image for larger version

Name:	DSC15723.JPG
Views:	3372
Size:	442.5 KB
ID:	22866   Click image for larger version

Name:	DSC15724.JPG
Views:	3416
Size:	383.3 KB
ID:	22867  
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #63  
Old 14-07-2011, 22:48
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Dan nog de pedaalset. Het betreft de koppelings- en rempedaal-constructie.
ik had gedacht om een deel ervan in PE uit te voeren, maar dat zou te ver leiden en nadien amper of niet zichtbaar blijven, dus toch maar niet.

Enige toevoeging die ik heb gedaan, want niet voorzien in deze kit: de veren die zorgen dat de pedalen netjes terug naar hun uitgangspositie keren.







En nog een algemeen overzicht op het vooronder zoals we er nu voor staan:



Enjoy!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC15725.JPG
Views:	3428
Size:	455.6 KB
ID:	22868   Click image for larger version

Name:	DSC15726.JPG
Views:	3310
Size:	646.5 KB
ID:	22869   Click image for larger version

Name:	DSC15728.JPG
Views:	3302
Size:	461.5 KB
ID:	22870   Click image for larger version

Name:	DSC15730.JPG
Views:	3274
Size:	490.2 KB
ID:	22871  
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #64  
Old 16-07-2011, 10:12
Ferrari rules's Avatar
Ferrari rules Ferrari rules is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2007
Location: Aartrijke
Posts: 818
gij zijt echt zot bezig man! RESPECT!
__________________
MIJN WERKBANK




Reply With Quote
  #65  
Old 16-07-2011, 12:31
Modelbouwerke's Avatar
Modelbouwerke Modelbouwerke is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Apr 2011
Location: Kalmthout
Posts: 35
Is dit modelbouwen of een restauratie van een 1/1 model?
Reply With Quote
  #66  
Old 16-07-2011, 20:43
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Quote:
Originally Posted by Modelbouwerke View Post
Is dit modelbouwen of een restauratie van een 1/1 model?
Van alle 2 een beetje.


Ik heb dit gisterenavond in levende lijve mogen aanschouwen en ik zeg alleen dit nog:
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #67  
Old 18-07-2011, 22:42
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Heel de bazar van de vorige updates werd ingebouwd: veerpoten en stuurinrichting, en alles werd aan de ophanging bevestigd.

Gezien het gewicht van de toevoegingen aan de kit, en het feit dat ik niet goed kan inschatten hoe de gebouwde kit op zijn ophanging gaat leunen (dan wel er door zal zakken) heb ik geen risico's genomen. Ook heb ik geëxperimenteerd met veren die in de veerpoten zouden ingebouwd kunnen worden, maar ik kon geen materiaal vinden dat stevig genoeg én tegelijkertijd verend kon werken.

De veerpoten worden dan maar vastgezet, in plaats van werkend. De binnenkant heb ik laten vollopen met 2-componenten epoxylijm. Het bovendeel van die veerpoten is met andere woorden één blok lijm.

Alles kreeg nog een licht laagje verwering, en het vooronder staat er nu zo bij:









Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC15731.JPG
Views:	3091
Size:	582.8 KB
ID:	22900   Click image for larger version

Name:	DSC15736.JPG
Views:	3079
Size:	667.8 KB
ID:	22901   Click image for larger version

Name:	DSC15737.JPG
Views:	3087
Size:	404.9 KB
ID:	22902   Click image for larger version

Name:	DSC15738.JPG
Views:	3069
Size:	403.3 KB
ID:	22903   Click image for larger version

Name:	DSC15739.JPG
Views:	3062
Size:	617.0 KB
ID:	22904  

__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #68  
Old 19-07-2011, 19:36
PlasticHans PlasticHans is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jun 2011
Location: Utrecht (Ned)
Posts: 10
Thumbs up

Het ziet er allemaal prachtig uit en als je van niets weet zou je het zo kunnen verwarren met het 1/1 model.

In welke stand heb je de veerpoten vastgezet?
Het model 1/1 zal ook door zijn eigen gewicht iets doorzakken, lijkt mij.
Als alles correct gemonteerd is werkt de vering zonder gewicht erop prima, maar ik zet mijn vering nu ook maar vast want veel vertrouwen heb ik er ook niet in.

Hans
Reply With Quote
  #69  
Old 19-07-2011, 22:23
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Quote:
Originally Posted by PlasticHans View Post
...
In welke stand heb je de veerpoten vastgezet?
Het model 1/1 zal ook door zijn eigen gewicht iets doorzakken, lijkt mij.
Als alles correct gemonteerd is werkt de vering zonder gewicht erop prima, maar ik zet mijn vering nu ook maar vast want veel vertrouwen heb ik er ook niet in.

Hans
Ik heb de inserts gebruikt die door het bouwplan worden aangeraden voor een vaste ophanging. Dat maakt dat (volgens mij) de vering vaststaat met een slag zoals de auto van nature heeft.
Ik denk dat ik een goeie keuze heb gemaakt als ik de bouwperikelen van Korkut Varol heb gelezen.

Bedankt voor die link trouwens!
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #70  
Old 22-07-2011, 23:29
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Ik heb me ook wat onledig gehouden. De laatste 2 avonden heb ik een aantal onderdelen willen voorbereiden vooraleer de firewall wordt afgewerkt. De bobijn, het reservoir voor het Lockheed remsysteem en de steun voor de gas-stang werden van kortbij bekeken, en ... niet goed bevonden.

En ge kent mij ondertussen: opnieuw dus.
Een bobijn en een rond reservoirtje (eigenlijk gewoon een potje met dekseltje) is niet zo moeilijk te draaien. Ook de steunen die veel te dik werden uitgevoerd zijn makkelijk te snijden uit een stripje aluminium. De bouten met moer van 1mm die het geheel moeten vastzetten tegen de wand had ik nog liggen.





De steun voor de stang die vanaf het gaspedaal vertrekt was andere koek. Omdat ik mijne maat niet wilde lastigvallen om ter elfder ure nog te beginnen etsen, heb ik zelf een onderdeel gevijld uit stukjes koperplaat (omdat die steviger materiaal is dan die alustrips die ik hier heb liggen). Het grootste vlak is in plaat van 0,4 mm uitgevoerd, het kleinere onderdeel dat de veren moet gaan vasthouden in 0,24mm dikte. Daartussen zit een klein mishmash onderdeeltje om een scharnierend deel te simuleren.

Ook weer met bout en moer aan de wand bevestigd, en op naar het volgende onderdeel.
Alles kan trouwens nog verwijderd worden om te schilderen, dat is het voordeel van die bouten met moer.







Amuseer U, en tot de volgende ...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC15741.JPG
Views:	3017
Size:	509.0 KB
ID:	22924   Click image for larger version

Name:	DSC15745.JPG
Views:	2981
Size:	568.6 KB
ID:	22925   Click image for larger version

Name:	DSC15746.JPG
Views:	2979
Size:	644.6 KB
ID:	22926   Click image for larger version

Name:	DSC15748.JPG
Views:	2999
Size:	542.4 KB
ID:	22927   Click image for larger version

Name:	DSC15750.JPG
Views:	2916
Size:	504.3 KB
ID:	22928  

__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #71  
Old 01-08-2011, 20:34
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Weer een etappe achter de rug: de firewall is afgewerkt (op onderdeel 74 na, dat nog geëtste connectoren moet krijgen).

Ik moet zeggen dat ze bij Heller een vreemd gevoel voor humor hebben. Volgens plan moet het grote gebogen onderdeel pas nu worden gemonteerd, maar dan zit je met het probleem van het spuiten. Als je het eerst spuit en dan monteert, moet je kieren opvullen die dan weer moeten gespoten worden.

Als je eerst monteert en pas dan spuit, dan zit je met het probleem dat de rest van het vooronder weer onder de verf wordt gespoten.
Ofwel zit je in beide gevallen met een heel pak afplakwerk voor de boeg. Maar het kon ook echt simpel : monteer het onderdeel gewoon enkele stappen vroeger, vooraleer het harnas aan de vloer wordt bevestigd, terzelfdertijd met de rechtopstaande wanden. Er is niets dat je in volgende stappen in de weg staat als je het zo doet. Je bent gewaarschuwd als je aan jouw exemplaar begint.

Ik deed het dus op de eerste manier: eerst spuiten en zelfs volledig afwerken, dan monteren en de kieren opvullen en met de airbrush heel voorzichtig langs de randjes gaan. Is goed gelukt, al is het soms wat hannesen wegens het immense formaat van de vloer. Handig om te hanteren is zo'n ding niet echt, maar ik denk dat ik zelf over me heen heb geroepen toen ik eraan begon...

De vertikale gasstang heb ik trouwens vervangen door een zelf-gefabriceerd exemplaar. Ik vond het principe van vastklikken op een staafje maar niks en weinig realistisch.



Dit heb ik er van gemaakt:



En gemonteerd ziet het er zo uit:



De support voor de gasstang staat (mijns inziens) volgens het plan verkeerd om. Dat kan je merken als je de vertikale gasstang past, en de terugslagveer aan het oog probeert te klikken. Alles staat immens scheef, en dan kan niet de bedoeling zijn. Ik heb foto's gevonden met de stang en de veer naar de binnenkant van de wagen gericht, dus heb ik mijn onderdeel ook omgedraaid. De eerlijkheid gebiedt me te vertellen dat ik ook foto's heb van het tegendeel, dus eigenlijk weet ik het niet zo goed
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC15753.JPG
Views:	2874
Size:	665.6 KB
ID:	23025   Click image for larger version

Name:	DSC15755.JPG
Views:	2857
Size:	888.5 KB
ID:	23026   Click image for larger version

Name:	DSC15757.JPG
Views:	2819
Size:	648.9 KB
ID:	23027  
__________________
Groetjes,
Domi.

Last edited by Dominique; 01-08-2011 at 20:40.
Reply With Quote
  #72  
Old 01-08-2011, 20:36
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Enfin, en de boer hij ploegde voort. De situatie zoals per vandaag:











De pret kan nu pas echt beginnen, want de grote lappen komen er aan. De zijwanden moeten nu gemonteerd worden ...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC15758.JPG
Views:	2844
Size:	508.5 KB
ID:	23028   Click image for larger version

Name:	DSC15759.JPG
Views:	2794
Size:	454.6 KB
ID:	23029   Click image for larger version

Name:	DSC15760.JPG
Views:	2773
Size:	628.3 KB
ID:	23030   Click image for larger version

Name:	DSC15762.JPG
Views:	2759
Size:	841.3 KB
ID:	23031   Click image for larger version

Name:	DSC15763.JPG
Views:	2766
Size:	818.0 KB
ID:	23032  

__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #73  
Old 01-08-2011, 20:39
exserco exserco is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Apr 2011
Location: Oostende
Posts: 13
Het blijft een lust om dit draadje te volgen.
Overigens vind ik het heel fijn te horen waar de problemen zitten. Zodoende kan ik in de toekomst proberen deze te vermijden.

Maar hier heb ik nog een vraag voor je:
Quote:
Originally Posted by Dominique View Post
"HOE" heb je die stang gemaakt? Kun je dat eens uitleggen aub?
__________________
Greetz,

ExSerCo
Reply With Quote
  #74  
Old 01-08-2011, 21:11
PlasticHans PlasticHans is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jun 2011
Location: Utrecht (Ned)
Posts: 10
Thumbs up

De bouw vordert gestaag en alles wordt "netjes" verweerd.
Je schrijft dat de firewall nu gereed hebt, op twee stangetjes na.
Op de foto mis ik een van de twee onderdelen 396 aan de stuurkant.

Problemen zoals jij schetst met schilderen ontloop ik doordat ik allen met de kwast verf, heel ouderwets maar ik hou ervan alles met de hand te doen.

Welke kleuren ga je gebruiken voor het interrieur. Hou je je aan de beschrijving of wijk je er, zoals ik, vanaf.
De verf die ik gebruik zijn voor binnen Humbrol 127 en 128, dat is licht en midden grijs.
De buitenkant wordt Midnight Blue, (Hombrol 51).

Veel geluk met het passen van de beide zijden.

Hans. ;-D
Reply With Quote
  #75  
Old 01-08-2011, 21:22
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Die stang is eigenlijk heel eenvoudig. Ik nam een messing staafje van 1mm dikte, en daarover kon ik een ringetje schuiven wat ik op de juiste plaats heb vast gesoldereerd. Dan een ringetje op zijn zijkant aan de boven- en onderkant van de staaf gesoldeerd, en klaar.

Die ringetjes heb ik van een voorraad "mish-mash". Je bent het woord warschijnlijk al vaker tegengekomen op dit forum. Het is in feite afval van klokken- en horlogemakers: asjes, boutjes, moertjes, ringetjes en noem maar op. Allemaal spullen die je makkelijk kan "misbruiken" bij het modelbouwen. Ik koop het meestal in bij Dieter Knupfer
Doorklikken naar "Sortimente". De eerste 2 resultaten laten je zien waarover het gaat.
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 16:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.