De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Autosport algemeen
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 18-01-2005, 19:03
Driesco Driesco is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Nov 2001
Posts: 2,158
Autosport zo dood als een pier, of niet soms?

Eigenlijk wil ik al enige tijd mijn mening kwijt over de autosport in België maar ik ga het niet hier doen, we zullen dat wel doen op onze eigen site, anders gaat er hier toch een slotje op.

Wat mij het meeste pijn doet is dat iedereen maar ligt te zagen over het niet vinden van budgetten, dat alles op zijn gat zit, enz.. Wel beste vrienden, allemaal dikke b*ll sh*t. Ben zopas terug van een dagje free binnenstappen bij bedrijven om onze pakketten te verkopen en wat dacht je, jaja, 50 VIP's voor de Belcar aan 162 euro per persoon. Als je weet dat wij via alle mogelijke manieren onze deuren open gezet hebben voor iedereen om dat ook te doen hoor ik enkelen al denken. Wel, ik kan jullie maar 1 ding zeggen. Een voor ons totaal wildvreemde is vorige week vrijdag naar de meeting geweest en heeft in tussentijd om 7500 euro verkocht. Hij krijgt daar 25% van terwijl wij alle inspanningen achter de schermen hebben geleverd. 125 mails hebben we gekregen van mannen die op zoek waren naar budget. Van die 125 zijn er 8 die aanwezig waren op vrijdag of zondag. En dan maar klagen dat ze geen budget vinden om te rijden.

Zij die wachten op sponsoring in de echte zin van het woord: zorg dat je geen baard krijgt hé want het zou wel eens lang kunnen duren. Zolang er geen volk komt naar de wedstrijden ( en dat is tot op heden onze taak nog niet) zullen bedrijven niet investeren in sponsoring. Voor hun klanten willen ze wel nog centen neertellen, maar dat hebben de meesten in Vlaanderen precies nog altijd niet begrepen.

Moest er even uit, de lange versie zal je de komende dagen wel onze nieuwe site vinden.

Voor het eerst gaan we ook iets doen voor de TC en sprinterscup. We gaan een VIP tent plaatsen om ook die mensen de kans te geven iets te doen voor hun sponsors of om zo budget te genereren. Wij tekenen alvast paraat voor de eerste wedstrijd, ben eens benieuwd of de roepers achter aandacht en centen nu ook daadwerkelijk naar buiten zullen komen.

Dries

Ps: deze tekst is ooit gepost geweest door mij op pitstop.tv en ik moet zeggen, het heeft sommigen wakker geschoten.

Beste vrienden, autosportliefhebbers,

Al enkele dagen volg ik deze topic en lees is zaken waar een zekere waarheid inzit, andere zaken zijn compleet uit de lucht gegrepen, maar toch zou ik alles een op een rijtje willen zetten. Als team in de Belcar, touring Cup, uitgever van de 24H van Zolder krant en het Belcarboek kan ik toch wel zeggen dat we onpartijdig kunnen oordelen over de autosport.

1) Autosport is duur, sommige takken zeer duur. In de meeste gevallen koopt een team of een piloot de wagen en tracht men door middel van sponsoring het runningsbudget bij elkaar te krijgen om zo aan een kampioenschap te kunnen deelnemen.
2) een constructeur zal enkel mee investeren als er keiharde cijfers zijn waarmee hij de directie kan aantonen dat geld stoppen in autosport een aanzet is tot meer verkoop van straat versie wagens. Indien het beoogde cijfer niet gerealiseerd kan worden stopt men gewoon of verlegd men zijn grenzen.
3)Verder heb je een organisator, hij of zij die de wedstrijd organiseert, promoot, enz... Ook zij dienen over een budget te beschikken om dit alles te kunnen organiseren. Ik bespaar jullie de details maar deze bedragen kunnen flink oplopen. Dit is niet enkel van toepassing in de autosport, maar ook in alle andere sporten. Wil je iets organiseren dan heb je centen nodig.
4)In de meeste autosportdisciplines zal de organisator zijn garanties van doorgang van het event halen uit de deelnemers, zijnde de piloten. Elk team, piloot dient inschrijvingsgelden te betalen waardoor de organisator een deel van zijn investeringen gewaarborgd ziet.
5)In andere sporten (vb voetbal) betalen mensen grof geld om een wedstrijd bij te wonen. Behalve enkele wereldkampioenschappen is dit niet het geval in de autosport. Iedereen is op zoek naar gratis tickets, VIP passen, kruipt door en over omheiningen om zo toch maar gratis naar hun geliefde sport te kunnen gaan kijken. Geraakt men niet aan een gratis ticket dan blijft men thuis. Hierdoor zien organisatoren een pak inkomsten verloren gaan en dienen zij andere kanalen aan te spreken om zo de verloren inkomsten op te halen. BTCS doet het anders, iedereen gratis binnen en dan 8 euro voor de parking. Allemaal hulpmiddeltjes om publiek te trekken naar de sport die we uiteindelijk allemaal zo graag zien. 25 euro entree voor de 6 daagse in het Kuipke geen probleem, 30 euro voor een kaartje Anderlecht - Valencia, geen probleem. 15 euro voor een ganse dag races op Zolder of Francorchamps, een groot probleem!!!!
Staat er dan niemand stil bij het feit dat iemand de rekening moet betalen?
6)Door bovenstaande zaken is het voor de organisator bijna onmogelijk geworden om nog nationale reclamecampagnes te voeren om publiek naar de circuits te trekken. Er zijn nu eenmaal geen, of te kleine budgetten om dat er nog bij te pakken.
7)Media (o.a. Pitstop) doen hun uiterste best om autosport te promoten, maar ook zij kennen het fenomeen van de budgetten als geen ander. Gelukkig zijn er af en toe redders in nood om de boel draaiende te houden.
8)Bovenstaande zaken hebben tot gevolg dat teams, piloten, constructeurs afhaken omdat het onbetaalbaar dreigt te worden. We kunnen geen sponsors meer aantrekken omwille van het feit dat er niets meer te bieden is. Denken jullie nu echt dat Renault wakker ligt van het feit dat ze de supermeetings vaarwel gezegd hebben, of BMW met de Mini's? Ik denk het niet, en ze hebben groot gelijk, die Super Meetings hielden niets meer in dan dat het vroeger was. Citroën weg uit de Rally's, Renault gaat solo, Champions van het scherm, en de officiële instanties staan er bij en kijken er naar. Wordt het niet eens dringend tijd dat enkelen aan de noodbel gaan hangen?
Autosport is business zoals alle andere bedrijven, laat het runnen door mensen die zaken kunnen doen, niet met een hart voor autosport, maar met een duidelijke visie van hoe een bedrijf dient gerund te worden. Als shirtsponsor bij Antwerp betaal je 50,000 euro per jaar, waarom zou iemand dit in de autosport steken?
9)Aan allen die de autsoport een warm hart toedragen, ga even in ze zetel zitten, sluit de ogen en kijk eens diep in het binnenste van je ziel. Wij zijn een bende amateurs die elk weekend miljoenen verbrassen en wakker worden als het kalf weer maar eens verdronken is. Met een duidelijke strategie en een waterdicht financieel plan lukt alles. Wat mij betreft liever 1 goed kampioenschap in elke discipline onder 1 federatie waarbij de teams en piloten klanten zijn, en geen nummers waar je zomaar kan mee doen wat je wil. Een team en of piloot is een klant, en die dient gerespecteerd te worden, of het nu goed of slecht is. Bureelmensen die nog nooit 1 euro bij elkaar gevonden hebben om te racen zouden beter eerst hun ervaring eens opdoen bij een team alvorens regels, wetten en andere onzin uit te kramen.
10)Wij blijven osn best doen om autosportminded België te plezieren met aangename autosport, maar het wordt elk jaar moeilijker om er steeds weer te staan. Niet omdat men geen budgetten kan vinden, maar omdat onze sport zoals ze nu is geen enkele commerciële waarde meer heeft, en dat weten de grote constructeurs ook.

Mvg
Dries Heyman

Last edited by Driesco; 18-01-2005 at 19:28.
Reply With Quote
  #2  
Old 18-01-2005, 19:51
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)
 
Join Date: May 2001
Location: In het land der Nomaden
Posts: 14,563
Re: Autosport zo dood als een pier, of niet soms?

Quote:
Originally posted by Driesco
Eigenlijk wil ik al enige tijd mijn mening kwijt over de autosport in België maar ik ga het niet hier doen, we zullen dat wel doen op onze eigen site, anders gaat er hier toch een slotje op.
Waarom zou daar een slotje op volgen? Elke mening is er één Dat is nou het mooie aan een democratie.

Wat betreft organisatoren en publieke belangstelling? Ga daar eens even mijn mening (gaat lang worden ) over intikken. Ja, de moraal van toeschouwers is niet altijd juist. De vraag is: hoe komt dat? Ligt voor een groot gedeelte aan organisatoren, circuits, niet meegaan met de hedendaagse wensen van jan modaal.

Weinig Autosport op TV? Met dank aan de FIA Die hebben 10 jaar terug zwaar geblunderd. Daar dragen we nu nog de gevolgen van.......zal dat stukje tekst eens samenvatten.

Discussie? We gaan er weer eens ouderwets invliegen
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
  #3  
Old 18-01-2005, 20:14
Driesco Driesco is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Nov 2001
Posts: 2,158
Re: Re: Autosport zo dood als een pier, of niet soms?

Quote:
Originally posted by Mark
Discussie? We gaan er weer eens ouderwets invliegen
Is lang geleden he Mark en als ik mijn eigen winkel of de autosport in het algemeen moet beschermen dan doen we dat gewoon he. De naam hebben we toch, we kunnen maar beter de eer hoog houden. Ik herriner mij onze discussie van enkele maanden geleden, als ik me niet vergis was dat de dag "most members online ever"
Reply With Quote
  #4  
Old 18-01-2005, 21:46
TommySoprano TommySoprano is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jun 2003
Location: Jersey
Posts: 597
Ik ben meer een motorsportmens, maar ik volg de autosport passief (magazines, internet, TV) en ga een paar keer per jaar kijken. In de 17/18 jaar dat ik de autosport volg, zijn er al veel crissisen geweest. Vaak van economische aard, maar het grote probleem is volgens mij altijd de F1 geweest.

De F1 overschaduwt haast alle andere autosport. Spijtig maar waar. Voor veel mensen is F1 synoniem met autosport. Een F1 verslag kan er nog net af in een Vlaamse krant (uitgezonderd "Het Belang") maar Belcar, BTCS en andere Belgische disciplines zijn er te veel aan. Daarbij komt nog dat de F1 zowat de saaiste autosportdiscipline is die er bestaat. En dat straalt spijtig genoeg af op de andere autosportdisciplines.

De geschiedenis heeft bewezen dat telkens wanneer er een internationaal kampioenschap(WK Toerisme, ITC, FIA-GT '97) populair dreigde te worden, ene Bernie E. het vakkundig de kop omdraaide. Alles wat ook maar enigszins Mister E.'s spaarvarkentje kon bedreigen moest eraan. Misschien dat nu, Ecclestone minder macht heeft de zaken stilaan veranderen. Alhoewel de F1-constructeurs ook wel zullen lobbyen om het nieuwbakken WTCC niet te populair te maken...

Wat betreft de lange termijn toekomst van de vaderlandse auto- en motorsport zie ik de toekomst somber in. Zolang dat er een unitaristisch en Federaal België zal bestaan, zullen de gemotoriseerde sporten nog gedoogd worden in Vlaanderen. Maar daarna...
Nu al is deze zwanezang in Vlaanderen ingezet. Onderling gekrakeel, onkundige en onwillige media (een "over Politiek correcte" staatszender en een opportunistisch commerciële omroep plus nog wat flutgazetten.) en een draconische milieuwetgeving die de klager immer gelijk geeft, zullen de doodstrijd versnellen...
Reply With Quote
  #5  
Old 18-01-2005, 23:25
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)
 
Join Date: May 2001
Location: In het land der Nomaden
Posts: 14,563
Even voorop stellen, dit is mijn mening en niet de mening van de vzw De Paddock


Quote:
Toeschouwers, nee die zien we liever niet.

Een rare titel maar af en toe krijg ik toch sterk de indruk dat men op de circuits liever geen toeschouwers meer ziet. Let op, ik spreek over toeschouwers en niet over VIP's, Prospects, Incentives of wat de benaming ook mag zijn voor dat plebse volk voorzien van een te grote kaart om de nek. De echte autosportfan, herkenbaar aan het rugzakje, is steeds minder welkom op de circuits. Is dit nu een loze kreet van mij? Via een aantal voorbeelden met betrekking tot Circuit Zolder en Circuit Spa-Francorchamps zal ik aantonen dat de echte fan niet gewenst is...............althans die indruk heb ik.

We zullen eens beginnen met de omloop van Terlaemen. Dat een circuit op zoek gaat naar nieuwe geldstromen uit evenementen die niets te maken hebben met autosport is niet verkeerd. De schoorsteenkachel moet blijven roken hoe dan ook, alleen waarom moet de trouwe autosportklant daar de dupe van worden? Voor de diverse motorcross evenementen heeft men aanpassingen moeten doen aan de infrastructuur rondom het circuit. Het gevolg hiervan is dat het aantal strekkende meters die de toeschouwers langs het circuit kunnen lopen drastisch is afgenomen of het kijkplezier op die plekken tot nul is gereduceerd. Vroeger was er op het talud vanaf de eerste linkse tot aan de Sterrewachtboch een prachtige lage en veilige draad. Zonder hekwerk naar de wagens kijken en de amateurfotograaf kon daar tenminste mooie foto's maken. Sinds de motorcross is dat stuk flink ingekort en staat er een hekwerk waar ze in Alcatraz jaloers op zijn. De binnenzijde van Sterrewachtbocht, Kanaalbocht en Bianchibocht is sindsdien ook een onneembare vestiging geworden. De heuvels van de motorcross kunnen anders prima dienst als natuurlijke tribune. Is zoiets nou nodig? Voer als aurgument niet aan dat zoiets geld kost........op andere vlakken wordt onnodig met geld gesmeten. Dat zal ik verderop uitleggen.....

Niet alleen de motorcross zorgt voor kijkproblemen, ook de natuurlijke vegetatie rondom het circuit zorgt voor de nodige problemen. Zelf ben ik actief als baanpost op het circuit van Zolder en gelukkig nooit meer op Spa. Tijdens een interventie bij een ongeluk of een andere niet wenselijke situatie op de baan is het van het grootste belang dat de desbetreffende baanposten een goede doorgang hebben achter de veiligheidsmuur. Door de sterk oprukkende struiken en planten tussen de Sacrementshelling en de Villeneuve Chicane was dit niet meer mogelijk. Op eigen initiatief hebben we toen maar besloten om de boel eens grondig op te ruimen, onze energie was nog niet op bij de Villeneuve Chicane en zijn toen maar doorgegaan tot aan de REA-bocht. Natuurlijk niet op één dag maar verspreid over meerdere weekends hebben we met onze eigen gereedschappen dat klusje geklaard. Van die paar zeldzaam geworden toeschouwers kregen we het ene naar het andere complimentje, eindelijk zag men nog eens iets van de baan. De verwensingen die diezelfde toeschouwers gaven aan het adres van bepaalde mensen zal ik maar achterwege laten.

Eerlijk gezegd was dat ons werk niet maar is dit eerder iets voor de beheerder van het circuit. Ik hou er echter een wrang gevoel aan over als ik enkele weken later iemand met een Ford Transit busje van het circuit en voorzien van een bosmaaier het gras en onkruid zie maaien op de parkeerplaats die voorzien is voor de Vip-busjes. Stel je eens voor, een of andere Miep die op haar hoog gehakte pumps door het gras moet als ze met haar derde echtgenoot naar een of andere Viptent moet gaan. Nee, ik snap het al. De V van VIP is belangrijker dan de V voor de veiligheid van de baanposten en coureurs.

TV is ook een boosdoener voor de echte toeschouwers. Het belang van TV voor de autosport ga ik niet ontkennen, ook niet dat TV speciale eisen heeft. De reclameborden moeten nu eenmaal goed in beeld komen, er zal één iemand zijn die de rekening moet betalen. Zoiets kan ten koste gaan van kijkplaatsen voor de echte autosportfan. Een voorbeeld hiervan waren de reclameborden van Superfund tijdens de wedstrijd voor het Euro3000 kampioenschap afgelopen september in de Ickx chicane. Voor Jan met de pet was er niks meer te zien behalve een lelijke witte achterkant. Zet dan een of andere kleine tijdelijke tribune op die plaats neer om je vaste en misschien nieuwe klanten tegenmoet te komen. Dat zijn de bedragen niet, zoiets is geen geldverkwisting.

Geldverkwisting? Iemand weleens het nieuwe mediacenter bekeken? Daar springen de verkwiste Euro's vanaf, iemand zal daar goed geld verdiend hebben. Of het nou de architect, adviesburo, aannemer, installateur of leverancier is geweest maakt me niet uit maar dat opdrachtgever teveel Euro's heeft uitgegeven moge duidelijk zijn. Iemand met ook maar een greintje verstand van techniek en calculeren ligt dubbel van het lachen als hij over het dak loopt van dat mediacenter. Ik zal niet in details treden, wie weet wie ik nu weer voor het hoofd stoot. Overigens was een nieuw mediacenter wel nodig maar het had anders gekund en vooral goedkoper. Overigens kunnen bepaalde lease-auto's ook een maatje kleiner...........

Ferme kritiek? Ach, het kan nog altijd erger. Gaat u met mij mee richting Spa-Francorchamps? Tot enkele jaren terug was er een prachtige oude maar degelijke tribune tussen Eau Rouge en de Radillion. Vanwege de wensen voor de F1 en de viptenten tijdens de 24 uur van Spa moest deze wijken voor een kale vlakte. Bij 90% van de evenementen op Spa kun je nu geen mooie kijkplaats vinden op dat stukje van het circuit. De draad is metershoog, weg fotoplekje voor de amateur.

Eenzelfde truuk hebben ze uitgehaald tussen Rivage en Bruxelles. Een mooie hoge en veilige plaats om te kijken en om plaatjes te schieten. Vanwege onduidelijke redenen staat daar nu een draad die alle plezier wegneemt. Van de kerstman heb ik een ijzerkniptang gekregen, ik weet nu waar ik hem kan gebruiken. Door de bouwplannen in het stuk tussen de Pif-paf, Fagnes en Stavelot zijn daar ook de nodige meters kijkplezier verloren gegaan. Minder meters kijkplezier en de prijs voor een toegangskaartje blijft even hoog. Geen wonder dat de toeschouwers beginnen te zoeken naar de gaten in de draad, dat is niet meer dan een logisch gevolg.

Het grofste schandaal op Spa is echter de voorzieningen die men treft voor de Vips. Nu kom ik al jaren op de circuits als fan of baanpost maar wat ik in 2004 heb gezien tijdens de 24 uur slaat alles. Welke malloot het bedacht heeft weet ik niet maar iemand moet in de overtuiging zijn geweest dat het een goed plan was om enkele Viptenten voor de veiligheidsdraad te plaatsen op de locaties Les Combes en de Pif-paf. Sterker nog, de veiligheidsdraad werd netjes verwijderd. Er was een "open contact" tussen wagens en Vips. De afstand tussen baan en de tafels met champagnefluiten bedroeg slechts enkele meters, de gemiddelde baanpost staat veiliger langs het circuit. De desbetreffende malloot had nog een ander goed idee bedacht, Vips en lopen dat is een ondenkbare combinatie. Zeer zeker als ze dronken zijn lopen ze twee keer zoveel dan normaal. Een lullig passagierstreintje was de juiste oplossing alleen over het onverhard rijden was niet comfortabel voor Miep en haar derde echtgenoot. De interventieweg langs het circuit was de perfekte oplossing, dat interventiewagens daardoor langer nodig hadden om naar een ongevalsplek te rijden was bijzaak. Als je dergelijke taferelen ziet als autosportfan of rugzaktoerist dan krijg je toch een minderwaardigheidscomplex, Vips tellen en toeschouwers niet. Nee, ik snap het al. De V van VIP is belangrijker dan de V voor de veiligheid van de baanposten en coureurs. Overigens triest dat bepaalde teams van deze voorzienigen gebruik hebben gemaakt, zij zouden toch beter moeten weten.

Een ander punt waar ik me gruwelijk aan stoor is dat bij bepaalde evenementen op Spa dames gratis naar binnen mogen. Nu vind ik dames verdomd leuke wezens maar waarom maakt men het onderscheid tussen de beide geslachten? Ik dacht dat mensen altijd gelijk waren, ik krijg deja-vu gevoelens naar 60 jaar terug in de geschiedenis. Simpele toeschouwers lokken naar Spa? Volg het concept van de PRC group, gratis inkom en binnen lopen via de verhoogde parkeertarieven.........niemand die het in de gaten heeft maar het werkt wel.

Dan is er nog een punt wat ik niet snap. In 2003 en 2004 was er het mislukte fenomeen van de RACB Supermeetings op Spa en Zolder. Op elk weekend werd, ongeacht het circuit, exact hetzelfde produkt aangeboden. Er was één verschil, de inkom. Voor Zolder bedroeg de inkom 7.50 Euro, een mooi prijsje voor een dag vertier. Voorbij Luik kost precies datzelfde evenement 15.00 Euro. Nooit heb ik daar een sluitende verklaring voor kunnen vinden, iemand van jullie?

Heeft iedereen alles goed gelezen? Geen wonder dat de echte autosportfan niet meer komt opdagen. Ik geef ze groot gelijk dat ze op zoek gaan naar vrijkaarten en gaten in de draad. Nood breekt wet, iets wat nu het geval is. Weleens gekeken naar foto's van autosport in vroeger dagen? Veel volk en in die tijd was het moeilijker om naar een circuit te gaan dan heden ten dage. Ergens moet het dus fout zijn gegaan tussen circuits, organisatoren en de echte autosportfan. Waar? Daar zullen we eens over moet brain-stormen. De faciliteiten op de circuits hebben in de afgelopen jaren geen tred gehouden met de faciliteiten in voetbalstadions, evenementenhallen en festivals. Daar zullen de circuits een inhaalslag moeten maken, of dat financieel haalbaar is iets anders.

Niemand hoeft mijn menig te delen maar dit moest ik even kwijt.......

Met ijzerkniptang groet,
Mark Reijnders

__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
  #6  
Old 19-01-2005, 01:09
Jan's Avatar
Jan Jan is offline
Jinba Ittai
 
Join Date: May 2001
Location: Zoom Zoom
Posts: 1,799
Quote:
Originally posted by TommySoprano
De F1 overschaduwt haast alle andere autosport. Spijtig maar waar. Daarbij komt nog dat de F1 zowat de saaiste autosportdiscipline is die er bestaat. En dat straalt spijtig genoeg af op de andere autosportdisciplines.
Gek genoeg heb ik net naar een reportage omtrent Stirling Moss gekeken (Was die nieuwe zender ESPN geen fijne suggestie van Tommy Soprano ) waaruit je zou kunnen verstaan dat het reeds in de jaren '50 droevig gesteld was met de F1. Niemand bleek in staat de Mercedessen te kloppen, de andere coureurs reden slechts mee in de hoop derde of vierde te worden. Fangio was volgens Moss niet te verslaan, en daarom zocht Stirling zijn geluk in andere disciplines zoals de sportwagens, zodat hij af en toe ook al eens een overwinning kon scoren. Als je enkel deze bron in overweging zou nemen zou je kunnen besluiten we met Schumacher en Ferrari niets nieuws onder de zon hebben. Zelfs in die periode was volgens Moss de F1 het hoogst bereikbare niveau in de autosport, en toen was er van enige inmenging van ene Bernie E. nog geen sprake.

Gelukkig bestaan er nog voldoende andere disciplines zoals prototypes en toerwagens die heel wat meer spektakel te bieden hebben en die de verplaatsing naar de circuits de moeite waard maken.

jan

Last edited by Jan; 19-01-2005 at 01:17.
Reply With Quote
  #7  
Old 19-01-2005, 01:22
Driesco Driesco is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Nov 2001
Posts: 2,158
We wijken af, dit heeft niets meer met ons kleine Belgenlandje te maken. Het is niet omdat Shummi wint dat de doorsnee Belg niet meer naar Zolder of Francorchamps komt. Shummi is razend populair ( getuige daarvan zijn extra inkomsten van merchandising).

De aanzet was: waarom wil iedereen blijven sponsorboekjes maken, wetende dat een bedrijf daar toch niet in trapt omdat ze weinig of niets van de return kunnen verwachten. Geen goed product is geen publiek, geen publiek is geen sponsors, geen sponsors is stoppen of andere mogelijkheden zoeken.
Er zijn vele andere manieren om aan sponsors te geraken, maar we hebben het hier echt over 100% legale manieren.

Toch nog even terugkomen op Mark zijn repliek zonder een steen te werpen. Als je alle VIPS van alle teams zou wegdenken gedurende 2004, wat zou je dan gehad hebben aan pure toeschouwers op Zolder of Francorchamps. Het zijn zij die voor de budgetten zorgen bij de teams, zonder deze budgetten geen wagens, zonder deze wagens helemaal niets te zien.

VIP's zijn noodzakelijk, deze kan je ook terugvinden in alle andere sporten. Het is gewoonweg de beste manier om iemand iets exclusiefs aan te bieden tegen een hoge prijs. Als je op Anderlecht 250 euro moet betalen om in de loge te zitten is dat toch ook iets speciaals. Rondleiding in het stadion, lekker eten en de sfeer niet eens voelen van een wedstrijd. Als mensen daarvoor willen betalen, en ze willen hun Porsche voor de deur zetten, dan verkoop je dat toch gewoon. De dag van vandaag willen mensen uniek zijn, opvallen, en de meesten willen dat nog altijd doen dmv hun geldbeugel te openen. Laat de teams hiervan een graantje meepikken.
Reply With Quote
  #8  
Old 19-01-2005, 01:57
Speesman's Avatar
Speesman Speesman is offline
de snelste doctorandus
 
Join Date: Mar 2002
Location: Kessel-Lo
Posts: 1,017
Wat er volgens mij ook mee te maken heeft, is gewoon dat er veel minder mensen geïnteresseerd zijn in autosport dan in pakweg voetbal. Het zal daarom voor een voetbalploeg (ook al speelt die maar ergens op een heel laag niveau) veel eenvoudiger zijn om geld te vinden. Bovendien kost het ook vaak minder. Autosport, zelfs al wil je niet direct in de Belcar meerijden, kost heel veel geld. Daar kan je niets aan veranderen. De enigste manier om sponsors te overtuigen, is om ze zoveel mogelijk return aan te bieden. Ze mogen dan misschien niet echt geinteresseerd zijn in racen, maar als ze goed ontvangen worden, heel de race gratis kunnen eten en drinken, ... , dan zullen ze misschien nog wel sponsoren. Ik denk dat de eerste sponsor die piloot X geld geeft omdat hij/zij vindt dat die goed kan rijden of een opkomend talent is, nog moet geboren worden.

Ik stel het hier nu misschien een beetje heel wit/zwart voor, maar ik vermoed niet dat autosport ooit echt heel populair zal worden in Belgie. Ik vind dat spijtig, maar maak me er geen illusies over.
Reply With Quote
  #9  
Old 19-01-2005, 02:03
Driesco Driesco is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Nov 2001
Posts: 2,158
Voetbal goedkoper dan autosport? Forget it.
Een voorbeeld: in eerste provenciale spelen ze voor 125 euro per punt. Als ze dus winnen is dat 375 euro per speler. Er staan 16 spelers op het blad. 34 wedstrijden waarvan ze ongeveer de helft winnen, tel maar op, daar kan je al aardig wat van bollen.
Piloten krijgen wel degelijk geld als ze goed zijn. Niet te ver zoeken, er lopen ze zelfs een paar rond in de Belcar. Goede mensen rond zich en talent komt altijd bovendrijven.

Waarom leggen ze winnaars van de Renault Academy onder contract denk je?
Reply With Quote
  #10  
Old 19-01-2005, 10:24
Bart.Vandecavey's Avatar
Bart.Vandecavey Bart.Vandecavey is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: May 2001
Location: Knokke-Heist
Posts: 3,806
Quote:
Originally posted by speesman
Wat er volgens mij ook mee te maken heeft, is gewoon dat er veel minder mensen geïnteresseerd zijn in autosport dan in pakweg voetbal. Het zal daarom voor een voetbalploeg (ook al speelt die maar ergens op een heel laag niveau) veel eenvoudiger zijn om geld te vinden. Bovendien kost het ook vaak minder. Autosport, zelfs al wil je niet direct in de Belcar meerijden, kost heel veel geld. Daar kan je niets aan veranderen. De enigste manier om sponsors te overtuigen, is om ze zoveel mogelijk return aan te bieden. Ze mogen dan misschien niet echt geinteresseerd zijn in racen, maar als ze goed ontvangen worden, heel de race gratis kunnen eten en drinken, ... , dan zullen ze misschien nog wel sponsoren. Ik denk dat de eerste sponsor die piloot X geld geeft omdat hij/zij vindt dat die goed kan rijden of een opkomend talent is, nog moet geboren worden.

Ik stel het hier nu misschien een beetje heel wit/zwart voor, maar ik vermoed niet dat autosport ooit echt heel populair zal worden in Belgie. Ik vind dat spijtig, maar maak me er geen illusies over.
Het probleem is dat de grote massa de maandag niet zou weten over wat ze moeten praten indien ze niet naar het voetbal gekeken of geweest waren. Ofwel praten ze de maandag over het weer of over het voetbal en als je dan nog kunt zeggen dat je in dat stadion zat ben je natuurlijk de held... Waarom is tennis ineens zo populair? Het is gewoon een nieuw gespreksonderwerp bij de massa en iedereen is opeens tenniskenner... "En ik heb Kim al in het echt gezien"

Voetbalfans zijn meestal niet te spreken over de hoge bedragen uit de autosport... ze vergeten wel even dat die klojo's op dat veld veel meer verdienen dan hen voor heel weinig te doen...
__________________
WRC-prono 2009 kampioen
Reply With Quote
  #11  
Old 19-01-2005, 13:24
marcel's Avatar
marcel marcel is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Aug 2003
Location: Beersel
Posts: 2,866
idd, en wat ze nog meer vergeten hoeveel elke match kost om de politie te betalen...
__________________
Reply With Quote
  #12  
Old 19-01-2005, 15:02
Maarten's Avatar
Maarten Maarten is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Mar 2002
Location: Bonheiden City
Posts: 2,168
om effe door te gaan off topic en er daarna nog eens vol op te gaan :
ik ben een autosportliefhebber maar koning voetbal kent in mij ook een fan! En trust me, er zitten er hier genoeg op het forum

wb de huidige autosport is het inderdaad vriendjespolitiek als je de mensen niet veel kan bieden. Ergens wel logisch lijkt me, want wat bieden velen hun sponsors ...
De organisatoren doen echter ook hier hun duid in het zakje. Als je ziet hoe veel keer wij met onze 'stoeme' fun cup in de gazet hebben gestaan, dan weet je het wel. Het nieuwsblad, GvA, Turbo Magazine (dat was een gelukje),... Je moet geluk hebben maar als je werk geeft aan een journalist dan moet hij zelf geen werk meer zoeken. Schrijf als organisatie de pers aan en ze komen wel af, gene stress. Het bewijs zit in de artikels op onze site, en dan moet ik zeggen dat er nog een vijftal niet ingescant zijn omdat de website al lang niet meer is geupdate (www.perdieus.com bij media)

Op vlak van sponsors dan:
Nu wij onze biplace hebben, kunnen wij ook enigzins makkelijker naar bedrijven stappen, want we kunnen ze een heel exclusief event bieden, als incentive, promo voor hun goede klanten of weet ik veel wie! Je moet jezelf en de autosport verkopen, zoals je dat bij alles moet doen als je geld wilt bekomen of vooruit wil in het leven! Het is een kwestie van vooral geven en dan ook nemen! Niet éénvoudig, maar autosport is iets unieks en dat moet je dan ook in de verf zetten bij het benaderen van sponsors! Laat ze geloven dat ze iets fantastisch kunnen beleven,iets waar ze een ongelooflijke ervaring rijker mee zijn, iets waar ze een duidelijke return van zien! Simpel, dit was de theorie, iedereen nu naar de praktijk
__________________

Last edited by Maarten; 19-01-2005 at 15:06.
Reply With Quote
  #13  
Old 19-01-2005, 15:07
vortex's Avatar
vortex vortex is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Oct 2004
Location: Zandvoort
Posts: 232
ik ben het met Mark eens. De circuits in Belgie zullen hun 'gewone' toeschouweraccomodatie drastig dienen te verbeteren. Als ik op Spa boven op Eau Rouge sta tegen dat hek aan te leunen dan waan ik me in de vijftiger jaren. Dat kan echt niet meer voor 'het het mooiste circuit in de wereld'. Indien toeschouwers goede plaatsen hebben met een vrij zicht dan is men echt wel bereid gewoon een goede prijs te betalen.
en ja, tis waar. vips zijn tegenwoordig ontegenzeggelijk belangrijk voor de autosport en de circuits. het is de bron van inkomsten en voor vele piloten en teams wellicht de geldkraan voor de toekomst. Das op zich geen zorgelijke zaak zolang het in het proportionele blijft. de vb van Mark zijn nl. schrijnend.
In zn algemeenheid zou je kunnen stellen dat de sport teveel is doorgeschoten. waar vroeger de plaatselijke garagist garant stond voor de benzine, 2 achterbanden en een blik olie, moet deze nu toch al voor minstens 2000 euri uit de tas per race.
kijk dan ook naar de hoogte van de startgelden. das toch ook niet normaal meer. majah, dat zijn ouwe koeien.
resumerend is het zo dat per definitie de doorsnee mens zich geen actieve autosport kan veroorloven tenzij deze hiervoor betaald wordt door derden, wat thans niet meer van die orde is van de periode voor 2001. Thans verzanden we weer in de situatie dat welgestelden en adel zich de top in de racerij gaan toeeigenen. ik zou zeggen: laat ze.
Vandaar dat er ook steeds meer zgn. sub-klassen komen en eigenbedachte kampioenschappen. Zie het DNRT in Nederland die daar aan de weg timmert. Budgetracen zonder fratsen. huur een circuit voor een dag en dat betaal je met zn allen en dan blijkt dat alleszins mee te vallen, zeker als je met 40 medecompanen strijd levert in Volvos van 20 jaar oud.
wat ook niet meehelpt dat elke A-klasse zich zo nodig moet spiegelen aan ofwel formule 1 ofwel dtm auto's.
Het is toch ook niet te filmen dat die clios zonodig met een seq. versn.bak moeten rijden. en geef ze gewoon all wheather banden. kortom hou het simpel. daar is het thans de tijd voor.

en wat toeschouwers aangaat: die komen inderdaad steeds minder. Dit komt eerstens door een veel breder scala aan vrijetijdsbesteding wat de mensch wordt aangeboden de laatste 20 jaar. de bewustwording van quality time. etc.
maar je moet de mensen ook wat bieden natuurlijk. Op zandvoort is er elke race een pitwalk van een uur. dan zitten de fans in de duinen dus in de kou voor een lege baan. Dat kan je natuurlijk niet verkopen. Ook ellenlange pauzes tussen races is funest. kijk op Spa: eerst een hele ronde rijden naar de startplaatsen dan nog es 20 minuten stilstaan en dan pas de opwarmronde.
Allemaal onnodig tijdverlies en hoogst irritant voor de kijkers.
liever een kortere dag autosport waar het programma vlot doorloopt dan vanaf 9.00 uur smorgens tot 18.00 uur een langslepend feuilleton. (bovendien: een te lange dag jaagt mensen weg, vader moet op zondag eerst wat leuks doen met de kinders en vervolgens om 18.00 weer het vlees aansnijden)
en tja, die paar toeschouwers die voor niks naar binnen willen die doen dat toch wel. om de toeschouwers nu indirect verantw. te achten voor de malaise in de sport lijkt me wat overdone en niet gepast.
Reply With Quote
  #14  
Old 19-01-2005, 15:52
Peter Baert Peter Baert is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2002
Posts: 372
Video-verslaggeving van autosport zal blijven bestaan. Maar het medium zal veranderen en daar zal de sport danig over struikelen, als er niet snel ingegrepen wordt.

Bij ons staat in de wet ingeschreven dat grote sportmanifestaties niet achter een decoder mogen verdwijnen. Dingen als Olympische Spelen, wereldbeker voetbal, Ronde van Vlaanderen, moeten op het open net (publiek of commercieel) blijven.
Zo wordt voor het nieuwe voetbalcontract gewerkt met verschillende pakketten, en altijd gaat het om een combinatie van decoder en open net. De voetbalbond weet maar al te goed dat de sport zou sterven, mocht alles achter decoder gaan.
Sport leeft bij gratie van de sponsors en die sponsors willen gezien worden, ter plekke en op TV, maar niet achter een decoder, waar slechts een kleine minderheid zit te kijken. Canal Plus Vlaanderen (Telenet) heeft op dit moment zowat 200.000 abonnees. Het station mag dan nog veel geld op tafel leggen voor de rechten, op lange termijn is het nefast voor de sport.

Ter zake nu.
2005 gaat een belangrijk jaar worden voor de toekomst van de autosport in ons land. TV-zenders (zelfs VRT niet, behalve dan voor F1) investeren niet meer in autosport-magazines. Zelfs WRC (met toch een Belg aan de top) is niet interessant en moet door externe sponsors gefinancierd worden. Externe financiering geldt des te meer voor een programma als Pitstop.TV.

Waarom investeren stations niet in autosport? Omdat ze vinden dat het maar uit de (auto)markt moet komen en omdat de kijkcijfers niet hoog genoeg zijn.

Maar ... die cijfers zijn wel hoog genoeg voor een online-bedrijf als Skynet, dat op korte termijn een Media Service Provider is geworden. Skynet is wél bereid te investeren in die -voor TV te kleine- doelgroep. Gevolg: de sport verdwijnt naar het internet. Geen probleem voor de producent, wel voor de sponsor die nog niet genoeg vertrouwd is met dit medium, die vreest dat zijn investering niet zal renderen met enkel internet-exposure en die dus vermoedelijk zal afhaken.

Hoe bescheiden de cijfers van Pitstop.TV ook mogen zijn, ik weet dat 80% van de Belcar-teams Pitstop.TV gebruiken als hefboom om een sponsor te overtuigen. Wel, het gaat moeilijk worden voor die teams, als de sport van de "normale" TV verdwijnt en op internet terecht komt of op een interactieve digitale zender (IDTV).

IDTV zal een zegen zijn voor de autosport-freak, want hij zal op zo'n zender (eventueel tegen betaling) zijn dagelijkse portie autosport krijgen. Maar of sponsors tevreden zullen zijn met die evolutie, is iets anders. Champ Cars bvb. hadden snel door dat de commerciële waarde van hun competitie in Europa aan het verkommeren was, omdat de races enkel te zien waren via Motors TV op satelliet, enkel te bekijken door een minderheid. Gevolg: Champ Cars heeft centen op tafel gegooid om alle koersen live op Eurosport te krijgen. Sponsors weer tevreden.

Die negatieve evolutie is nu al ingezet op VTM. Daar heeft de hoofdredactie bepaald dat er geen autosport meer in het nieuws komt, tenzij in bepaalde gevallen. Autosport aan de Medialaan komt enkel nog op de buis via Pitstop.TV, sinds jaren het enige autosportmagazine op de Vlaamse TV. Maar de producent van Pitstop.TV raakt dat jaarlijkse gevecht om centen en zendtijd beu en is maar wat blij dat een partner als Skynet is komen opdagen.

Ik voorspel dan ook dit: met uitzondering van de F1 zal autosport-verslaggeving in Vlaanderen over afzienbare tijd naar internet verhuizen, als tussenstation voor een interactieve digitale (vermoedelijk betaal-)zender. Dwz. dat autosport door het brede (Vlaamse) publiek nog meer dan nu enkel zal geassocieerd worden met Formule 1. Al de rest is "weg".
__________________
www.skynet.be/pitstoptv
Reply With Quote
  #15  
Old 19-01-2005, 16:05
Driesco Driesco is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Nov 2001
Posts: 2,158
Peter, en graag een eerlijk antwoord: zijn er ooit gesprekken geweest met organisatoren, teams, enz... om centen te zoeken om zendtijd te kopen?
Het lijkt mij zo vanzelfsprekend dat diverse teams extra centen willen stoppen in zendtijd als ze zeker zijn dat ze op TV komen.
Als elk team een extra bijdrage afgeeft moet zoiets toch mogelijk zijn. Ik heb geen bedragen in mijn hoofd, maar wil me hier wel 200% voor geven om zoiets te realiseren tussen de teams. Een deel afhouden van het inschrijvingsgeld, of deze omhoog halen lijkt me geen oplossing. Een simpele samenvatting zou kunnen zijn: wie betaald komt in beeld. Deze denkpiste moet het piloten toch een stuk eenvoudiger maken budget los te krijgen bij bedrijven. Als Zolder zich dan kan concentreren om het circuit aantrekkelijk te maken en te zorgen dat er weer volk naar de circuits komt is de bal toch rond.

Het gaat helemaal niet goed mannen, geloof me en hopelijk worden sommigen eens goed wakker en doen ze zoals in de politieke termen " hun verantwoordelijkheid opnemen". Het kalf is aan het verdrinken, wie zet zich recht en haalt het op het droge.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 07:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.