De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 21-01-2013, 22:38
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
DAP Kart - Ayrton Senna - 1981 - Fujimi - 1/20

Na het beëindigen van behang- en schilderwerken alom thuis, ben ik het modelbouwjaar begonnen met de DAP Kart van Ayrton Senna in 1981. De Fujimi kit is zeker interessant, maar er zitten veel fouten in. Zeker in de kit van de 1981 kart. Dit komt omdat Fujimi blijkbaar eerst de 1993 kart ontworpen heeft (die minder fouten vertoont tov referentiefoto's) en daarna gewoon dezelfde onderdelen gebruikt heeft voor de 1981 kart, die echter anders was. Dus moeten er veel fouten gecorrigeerd worden, maar dat is ook een plezante uitdaging natuurlijk...

Laat ons eerst eens kijken naar enkele referentiefoto's. Hier zien we Senna in actie in 1981.



Een andere actiefoto van Senna tijdens de WK kampioenschapsrace in Parma 1981.



Interessante foto van Senna waarop we het witte hesje zien met Martini sponsoring op en de racenummer: dit zit niet in de kit en moet dus zelf gemaakt worden.



Een nog interessantere foto: een DAP kart, gelijkaardig aan die van Senna in 1981.



Hier zien we hoe het stuursysteem+ophanging er zou moeten uitzien.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	senna_kart_04.jpg
Views:	5125
Size:	751.3 KB
ID:	26707   Click image for larger version

Name:	senna_kart_10.jpg
Views:	3931
Size:	12.6 KB
ID:	26708   Click image for larger version

Name:	tumblr_ln04ceXA4b1qlxc6vo1_1280.gif
Views:	3341
Size:	644.1 KB
ID:	26709   Click image for larger version

Name:	all_kart_100_int_1989_1.jpg
Views:	4662
Size:	121.8 KB
ID:	26710   Click image for larger version

Name:	all_kart_100_int_1989_2.jpg
Views:	3540
Size:	110.6 KB
ID:	26711  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 22-01-2013 at 08:32.
Reply With Quote
  #2  
Old 21-01-2013, 22:41
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Ok, we gaan er eens aan beginnen. Eerst pakken we de figuur van de piloot aan. Die is integraal gemaakt uit doorzichtig plastic. het is me een compleet raadsel waarom ze dat gedaan hebben: zelfs het vizier van de helm moet glanzend zwart gespoten worden omdat er in de helm geen gezicht voorzien is. Waarom dan doorzichtig plastic??? In elk geval heb ik de volledige helm vervangen door een exemplaar van Tamiya met gezicht, en dus kan ik er ook een doorzichtig vizier op voorzien.



Het stuursysteem is gewoon belachelijk. Het is veel te zwaar en mist elke detaillering. Dus gaan we het compleet wegsnijden en vervangen door een realistisch exemplaar.



Eerst worden alle foute onderdelen weggesneden. Vervolgens worden er nieuwe aanhechtingspunten op het chassis vastgemaakt (zie de rode pijlen). Daarna worden stukje bij beetje alle ophangingsonderdelen en besturingsonderdelen gescratcht uit metaal. dat spaart ons straks een hoop spuitwerk uit.



Hier zien we een vergelijkende studie tussen de aangepaste kart (let ook op de aluminium bodemplaat) en de OOB versie die ik even uit de andere kit gehaald heb. Deze WIP zal aantonen dat er nog een boel fouten in beide kits zitten waarvan ik ook van plan ben om ze te corrigeren, maar daarover later meer.



Nog een foto van het foute stuursysteem. De stuurstang is verdorie even dik als de buizen van het chassis!

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1981_kart_senna_01.jpg
Views:	3347
Size:	928.5 KB
ID:	26712   Click image for larger version

Name:	1981_kart_senna_02.JPG
Views:	3390
Size:	796.5 KB
ID:	26713   Click image for larger version

Name:	1981_kart_senna_03.JPG
Views:	3341
Size:	850.4 KB
ID:	26714   Click image for larger version

Name:	1981_kart_senna_04.JPG
Views:	3301
Size:	978.2 KB
ID:	26715   Click image for larger version

Name:	1981_kart_senna_05.JPG
Views:	3342
Size:	899.5 KB
ID:	26716  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #3  
Old 21-01-2013, 22:44
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Zo zou het model er eigenlijk moeten uitzien wat de ophanging betreft. Nog altijd niet 100% accuraat natuurlijk, maar toch al een heel stuk beter dan de onderdelen van de kit...



Dryfitje van de kart met de kleine voorwieltjes erop.



Nog een foto van de dryfit; de wielbouten zitten nog niet in de wielen bevestigd.



Wordt vervolgd!!!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1981_kart_senna_06.JPG
Views:	3713
Size:	900.2 KB
ID:	26717   Click image for larger version

Name:	1981_kart_senna_07.JPG
Views:	3172
Size:	898.6 KB
ID:	26718   Click image for larger version

Name:	1981_kart_senna_08.JPG
Views:	3170
Size:	894.7 KB
ID:	26719  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #4  
Old 21-01-2013, 23:01
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Goe bezig, zou ik zo zeggen. Zijn de wielen/bandjes uit 1 stuk gegoten?
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #5  
Old 22-01-2013, 08:07
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Nismo View Post
Zijn de wielen/bandjes uit 1 stuk gegoten?
Neen, dat niet. Ze bestaan uit plastic velgjes en aparte bandjes, die echter ook uit plastic bestaan. Ik zal ze dus moeten spuiten. Anderzijds loop ik niet het risico dat ze binnen een paar jaar 'barsten'...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #6  
Old 22-01-2013, 11:12
VSB's Avatar
VSB VSB is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2009
Location: Ruiselede
Posts: 660
Heel mooie hoe alles verbeterd word. Wel zonde van de kit dat er zoveel fouten in zitten. Maar je hebt tenminste wel een basis en in u handen komt da allemaal goe
__________________
gr Pieter
Reply With Quote
  #7  
Old 22-01-2013, 21:18
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Mooie gedaan die nieuwe stuurinrichting. Het valt me nog mee dat je niet de handleiding hebt gepakt, de kit hebt weggedaan en dan een kart bent gaan bouwen

Maarre, ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je de "uprights" hebt gemaakt?? Ik bedoel dus de onderdelen die in onderstaande foto niet geblurred zijn:
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1981_kart_senna_03.JPG
Views:	2385
Size:	239.9 KB
ID:	26720  
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #8  
Old 23-01-2013, 19:12
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by TvD View Post
Maarre, ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je de "uprights" hebt gemaakt?? Ik bedoel dus de onderdelen die in onderstaande foto niet geblurred zijn:
Die bestaan uit aluminium sheet, op maat uitgetekend en uitgesneden en daarna geplooid tot U-vormige beugels met een langwerpige lus eraan. Die werd op 3 plaatsen uitgeboord. De beugel zelf werd eveneens doorgeboord van boven naar onder, zodat een mishmash boutje er in past. De wielnaven komen ook uit de mishmash doos (wat een probleem is voor mijn andere kart want ik had er maar 2 van deze maat) waarop mishmash boutjes passen. Dus werden de beugels weerom uitgeboord om de naven door te steken en vast te kleven. Aan de zijde van de wielen kwam er vervolgens nog een verbreding overheen gemaakt van holle aluminium buis, op maat afgezaagd. Tenslotte werden de wielnaven gedryfit in de wielen waarna ze op hun beurt op maat afgezaagd werden. Dat is het zo'n beetje.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #9  
Old 23-01-2013, 19:28
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Update! We schuren een groot deel van de bevestigingspunten van de vloerplaat weg zodat ze er wat platter en realistischer uitzien (groene pijlen), dan snijden we de lelijke bevestigingspunten van de veiligheidsbeugel weg (rode cirkels) en vervangen we ze door de correcte bevestigingspunten (rode pijlen), en brengen we de verticale steunen aan van de veiligheidsbeugel (gele pijlen).



Niet alles lukt trouwens altijd even goed van de eerste keer... Bovenaan links zie je de plastic veiligheidsbeugel die al direct doormidden brak toen ik hem losmaakte van de sprue. Niet zo erg, ik ging hem toch vervangen door een metalen exemplaar. Rechts zie je dan 2 afgekeurde prototypes, om dan linksonder uiteindelijk tot de juiste veiligheidsbeugel te komen met aan de uiteinden afgeplatte bevestigingen, die op het chassis 'geschroefd' zullen worden.



Hier zie je hoe dat in zijn werk gaat: de vlakke uiteinden worden in werkelijkheid doorgeboord en er gaat een bout doorheen; wij doen de verbinding via secondelijm en plakken er het boutje tegenaan (later). Alles wat we moeten doen eens het chassis rood gespoten is, is het verwijderen van de rode verf van de verticale steunen omdat die eigenlijk deel uitmaken van de veiligheidsbeugel en dus niet meegespoten waren.



Daarna hebben we ook het rempedaal aangepast omdat de remstang veel te dik is in vergelijking met de pedaal zelf. Hiervoor gebruiken we metaaldraad.



Vervolgens worden het gaspedaal en het rempedaal gedryfit, om er zeker van te zijn dat alles nog past na het aanbrengen van de gescratchte veiligheidsbeugel. De rode pijl wijst naar het gaspedaal; de groene pijl wijst naar het rempedaal.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1981_kart_senna_09.JPG
Views:	3060
Size:	845.1 KB
ID:	26725   Click image for larger version

Name:	1981_kart_senna_10.JPG
Views:	3038
Size:	848.8 KB
ID:	26726   Click image for larger version

Name:	1981_kart_senna_11.JPG
Views:	2975
Size:	795.2 KB
ID:	26727   Click image for larger version

Name:	1981_kart_senna_12.JPG
Views:	2992
Size:	836.1 KB
ID:	26728   Click image for larger version

Name:	1981_kart_senna_13.JPG
Views:	3243
Size:	580.9 KB
ID:	26729  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #10  
Old 23-01-2013, 19:30
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Hier wijzen de rode pijlen naar de bevestigingspunten waar de gaskabel en de remkabel zullen aangesloten worden.



Daarna worden ook de voor- en achterwielen gedryfit om de rijhoogte van de kart eens te checken. Ziet er nog goed uit.



We installeren ook de kuipstoel even om te zien of de steunbeugels van de stoel allemaal mooi op hun plaats zitten. Ook dat lijkt het geval te zijn.



Nu is het volledige chassis zo'n beetje klaar. We kunnen dan ook eindelijk onze concentratie verlenen aan de motor en het remsysteem. Wordt dus zeker vervolgd!

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1981_kart_senna_14.JPG
Views:	4015
Size:	758.5 KB
ID:	26730   Click image for larger version

Name:	1981_kart_senna_15.JPG
Views:	2942
Size:	828.6 KB
ID:	26731   Click image for larger version

Name:	1981_kart_senna_16.JPG
Views:	2917
Size:	774.0 KB
ID:	26732   Click image for larger version

Name:	1981_kart_senna_17.JPG
Views:	2983
Size:	806.8 KB
ID:	26733  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #11  
Old 23-01-2013, 20:43
bzguy's Avatar
bzguy bzguy is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Dec 2010
Location: Baal
Posts: 60
Amai, petje af voor zoveel technisch vernuft !

Nooit willen solliciteren bij een model-fabrikant, want jouw versie ziet er stukken beter uit dan standaard uit de doos ?!
Reply With Quote
  #12  
Old 23-01-2013, 22:31
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Nu ik je vorderingen zo zie, en ze zien er prima uit hoor, en de zetel me in het oog springt, zit ik met een vraag;
Hoe ga je je zetel "bekleden", met Tenco of met in mijn ogen voor een beter resultaat, embossing powder.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #13  
Old 23-01-2013, 22:46
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Nismo View Post
Nu ik je vorderingen zo zie, en ze zien er prima uit hoor, en de zetel me in het oog springt, zit ik met een vraag;
Hoe ga je je zetel "bekleden", met Tenco of met in mijn ogen voor een beter resultaat, embossing powder.
Eerlijk gezegd denk ik dat de stoel niet bekleed moet worden, want het kart stoeltje van Senna lijkt me op de schaarse foto's waarop je de zitting kan zien, helemaal glad te zijn...



__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 23-01-2013 at 22:50.
Reply With Quote
  #14  
Old 23-01-2013, 23:41
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Quote:
Originally Posted by TvD View Post
... Het valt me nog mee dat je niet de handleiding hebt gepakt, de kit hebt weggedaan en dan een kart bent gaan bouwen ...
Wie zou nu zoiets durven doen ?

Wat betreft de zetel: die moet inderdaad niet bekleed worden. Meestal zijn dat gewone polyester kuipen.
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #15  
Old 24-01-2013, 19:48
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Laat ons nu eens een kijkje nemen op de motor. De kart uit 1993 was voorzien van een 'silencer' (geluidsdemper zeg maar) die op de foto aangeduid wordt met de rode pijl. Dit onderdeel zit ook in de Fujimi kit van de 1993 kart. Tot hiertoe geen problemen.



Maar de kart uit 1981 had helemaal geen silencer! Dat is ook logisch want in 1981 reed Senna op buitencircuits, terwijl de race te Bercy in 1993 in een overdekte ruimte gereden werd (was eigenlijk de toenmaile (race of champions). Echter, de silencer zit ook in de Fujimi kit van 1981. Het heeft me een tijdje gekost vooraleer ik tot het besef kwam dat ik nergens een foto uit 1981 kon vinden waarop dat onderdeel te bespeuren was, omdat de Fujimi jongens begonnen zijn met het ontwerpen van de 1993 kart, waarna ze de onderdelen van die kart gewoon gekopiëerd hebben om de kit van de 1981 kart mee te vormen. De 'koetswerkonderdelen' van 1993 zijn dan wel vakkundig uit de sprues van de 1981 geknipt, maar de silencer werd over het hoofd gezien en staat trouwens ook vermeld op het bouwplan. Mijn goede raad aan eenider die deze kart wil bouwen: laat die silencer maar weg, want hij slaat nergens op.



Verder vertoonde het onderste deel van de motor koelvinnen, zowel op de kart van 1981 als die van 1993. En toch ontbreken ze in beide Fujimi kits...

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	silencer.jpg
Views:	2841
Size:	235.7 KB
ID:	26734   Click image for larger version

Name:	no_silencer.jpg
Views:	3012
Size:	457.5 KB
ID:	26735   Click image for larger version

Name:	koelribben.jpg
Views:	2752
Size:	593.7 KB
ID:	26736  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 10:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.